Slankning af spilsamling

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Slankning af spilsamling

Post by Frouvne »

Hvordan holder I antallet af spil og ikke mindst volumen af samlingen i skak? Og hvordan griber I det an, når den er blevet for stor?

Spil fylder meget rent fysisk. Men jeg tænker egentlig også, at det at gå og kigge på spil, der ikke har været spillet i årevis og som måske aldrig er blevet pakket ud dræner en for psykisk energi. Der kan i hvert tilfælde være flere gode grunde til at prøve at tilpasse ens spilsamling til de omgivelser man har til rådighed og til hvordan ens spilmønster er i en given periode af livet. men hvilke kriterier skal man stille op? Der er nogle spørgsmål det forekommer mig, det er lettere at stille sig, når man skal anskaffe sig et spil end når man skal skille sig af med det. Der er både noget bøvl og et økonomisk tab forbundet med at slippe af med det. Men måske skulle man i stedet fokusere på andre ting?! Hvad gør I andre?
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by digter »

For mit vedkommende har økonomien altid spillet en altafgørende rolle i forhold til antallet af spil på hylden. Well, indtil for 2 år siden i hvert fald, hvor jeg begyndte at bruge "andre midler" til at købe spil for (Det er dog en anden historie). Men INDEN da, har der været en naturlig begrænsning på, HVOR mange spil der kunne være i samlingen og hvis der skulle være råd til nye spil, så måtte der først sælges nogen. Inden Papas tror jeg min spilsamling bestod af 90% brugte titler, indkøbt gennem germangames :D

EDIT: Måske skulle jeg lige tilføje, at jeg i dag aldrig "slanker" spilsamlingen. Jo flere spil desto bedre :) Det største problem i øjeblikket er hyldeplads, men den problematik må helst ikke påvirke antallet af spil i en negativ retning - i hvert fald ikke endnu :)
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Jens_Hoppe »

Med en samling på over 600 spil (inkl. udvidelser) ved jeg godt, at det kan lyde sært, når jeg faktisk ikke opfatter mig selv som "samler". Jeg vil gerne eje spil jeg kan lide at spille, spil jeg regner med at komme til at spille, og spil jeg tidligere har spillet så meget, at jeg i dag har et nostalgisk forhold til dem. Der er også en række spil jeg ejer - typisk detaljerede historiske spil - som jeg mere opfatter som en slags "faglitteratur" end som noget der nødvendigvis skal spilles.

Men generelt; spil som måske bare er "ok", eller spil jeg er blevet træt af, bryder jeg mig ikke om at eje, og når samlingen bliver for stor, kan det nemt blive som om den tynger mig ned. Selv med uanet opbevaringsplads og rigeligt med penge, ville jeg simpelthen ikke have lyst til at eje alting. Og selv om jeg måske nok har penge nok til at købe det jeg har lyst til, har jeg på ingen måde plads nok - så der er også en praktisk begrænsning, jeg bliver nødt til at forholde mig til.

Så (som bekendt) sælger jeg derfor ofte mine spil igen; når jeg mangler plads og/eller når jeg føler "tyngden" af spilsamlingen. Og der gælder det om ikke at være blødsøden: Hvis et spil bare nærmer sig den zone, hvor jeg ikke (længere) er vild med det, er det bare ud! Og ja, en gang imellem skærer man for meget ind til benet, og så kan man ende i denne situation: Games I regretted selling ... so I bought them AGAIN! :D 8)
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Slankning af spilsamling

Post by JoelP »

Så lige din liste Jens. Har du så også backet den næste Hannibal udgave? :lol:

Jeg skaffer mig af med spil på ren mavefornemmelse. Når der ikke er plads på hylderne kigger jeg alle spillene igennem og prøver at fornemme om jeg kan undvære dem. For eksempel de spil, som altid kommer bag i køen ift andre spil i samme genre. Eller spil, jeg synes jeg har spillet ‘færdig’. Har ikke rigtigt fortrudt et salg endnu, men jeg har også mere end rigeligt med titler på hyldene.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Neumann »

Min metode er, at købe ind meget forsigtigt. :D

Jeg har kun ca 25 spil (efter at have spillet - mere og tit mindre - gennem 30 år), og jeg har vel frasolgt en 8-10 spil gennem tiden, og smidt 2-3 usælgeligheder ud. Jeg skal være meget sikker på, at jeg vil kunne lide spillet, inden jeg trykker på købeknappen, og et spil er gerne 4-5 år gammelt, inden jeg begynder at tro, jeg må eje det - så kan det nogen gange være svært at skaffe.
User avatar
strato
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Sun May 15, 2016 12:36 pm
Favoritspil: Roll Player, Alchemist, Terraforming Mars, Wingspan, Everdell, Tash-Kalar, Titan, 7 Wonders Duel, Rococo
Location: Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Slankning af spilsamling

Post by strato »

Jeg sorterer dem efter sidst spillet - og dem der ikke er rørt i mere end 2-3 år skal videre på nær enkelte spil som er favoritter men som har svært ved at komme på bordet p.g.a. tid (typisk spiltid 4timer+ som f.eks. Diplomacy, Titan o.lign. som jeg ikke vil af med, men som ikke kommer på bordet hvert år).

Småspil/børnespil giver jeg gerne til institutioner, selvom jeg kan se på fb o.a. steder at der faktisk er et par håndører at hente på det marked også!

Det er primært pladsproblem der afgør hvor stor en samling jeg kan have. Hvis jeg havde flere hyldemeter ville jeg formegentligt beholde hele dynen. Men nu har jeg heller ikke særligt mange i forhold til flere herinde :mrgreen:

Svarer det ikke lidt til at rydde op i kælderen/loftsrummet/pulterkammeret? Man finder en masse der kan smides ud, loppe's væk herunder brætspilsamling der skal slankes?
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Slankning af spilsamling

Post by Larsine »

Jens_Hoppe wrote:Og ja, en gang imellem skærer man for meget ind til benet, og så kan man ende i denne situation: Games I regretted selling ... so I bought them AGAIN! :D 8)
Den gang Viking-Con havde auktion, mindes jeg at Søren Bugge solgte et spil det ene år, hvorefter han genkøbte det året efter, og gav noget mere for spillet, som viste sig at være det nøjagtige spil han havde solgt året før.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Jens_Hoppe »

Larsine wrote:
Jens_Hoppe wrote:Og ja, en gang imellem skærer man for meget ind til benet, og så kan man ende i denne situation: Games I regretted selling ... so I bought them AGAIN! :D 8)
Den gang Viking-Con havde auktion, mindes jeg at Søren Bugge solgte et spil det ene år, hvorefter han genkøbte det året efter, og gav noget mere for spillet, som viste sig at være det nøjagtige spil han havde solgt året før.
Jeg ved, hvordan han har det! 8)
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Slankning af spilsamling

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Med en samling på over 600 spil (inkl. udvidelser) ved jeg godt, at det kan lyde sært, når jeg faktisk ikke opfatter mig selv som "samler". Jeg vil gerne eje spil jeg kan lide at spille, spil jeg regner med at komme til at spille, og spil jeg tidligere har spillet så meget, at jeg i dag har et nostalgisk forhold til dem. Der er også en række spil jeg ejer - typisk detaljerede historiske spil - som jeg mere opfatter som en slags "faglitteratur" end som noget der nødvendigvis skal spilles. [...]
Jeg prøver også at holde mig fra at blive "samler". Jeg har dog endnu ikke formået at blive hård nok i min sortering; min strategi har været at fjerne de spil, jeg er mest sikker på, jeg aldrig får spillet. Dem jeg har været i tvivl om er blevet, men er måske så blevet ofret ved næste sortering. Således at skrælle lag af samlingen fungerer bare ikke, hvis man ikke skræller nok af af gangen, når der hele tiden dukker nye ting op. Langsomt kan jeg mærke, at jeg bliver bedre og bedre til at være hård, så jeg tænker, der er håb endnu! :D Har flere gange leget med tanken om at opsætte kriterier i stil med, at jeg kun skal beholde de spil, jeg ville genanskaffe mig, hvis jeg en dag mistede dem alle. Men det ville nok blive en lige lovlig radikal udrensning i samlingen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Slankning af spilsamling

Post by Helle »

Frouvne wrote:
Jens_Hoppe wrote:Med en samling på over 600 spil (inkl. udvidelser) ved jeg godt, at det kan lyde sært, når jeg faktisk ikke opfatter mig selv som "samler". Jeg vil gerne eje spil jeg kan lide at spille, spil jeg regner med at komme til at spille, og spil jeg tidligere har spillet så meget, at jeg i dag har et nostalgisk forhold til dem. Der er også en række spil jeg ejer - typisk detaljerede historiske spil - som jeg mere opfatter som en slags "faglitteratur" end som noget der nødvendigvis skal spilles. [...]
Jeg prøver også at holde mig fra at blive "samler". Jeg har dog endnu ikke formået at blive hård nok i min sortering; min strategi har været at fjerne de spil, jeg er mest sikker på, jeg aldrig får spillet. Dem jeg har været i tvivl om er blevet, men er måske så blevet ofret ved næste sortering. Således at skrælle lag af samlingen fungerer bare ikke, hvis man ikke skræller nok af af gangen, når der hele tiden dukker nye ting op. Langsomt kan jeg mærke, at jeg bliver bedre og bedre til at være hård, så jeg tænker, der er håb endnu! :D Har flere gange leget med tanken om at opsætte kriterier i stil med, at jeg kun skal beholde de spil, jeg ville genanskaffe mig, hvis jeg en dag mistede dem alle. Men det ville nok blive en lige lovlig radikal udrensning i samlingen.
Det lyder ellers som en god metode... :D
....
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Slankning af spilsamling

Post by Stunke »

Hvis du ved at du bør rydde op i din samling, og du samtidigt køber flere spil så lever du med et ret intens kognitiv dissonans.

Du køber spil (ting) for at løse et problem/løse en opgave. Hvis de ting du erhverver dig ikke længere bliver købt for at løse en opgave, så køber du ting for at få forløsning for en følelse.

Find ud af hvilken af de to ting der er tale om og addresser så problemet.

Når du er ved at købe noget, uanset hvad det er, så spørg dig selv om følgende:
  • Hvordan tror jeg mit liv ændrer sig efter at have købt den?
  • Har jeg købt noget lignende før der ikke havde den ønskede effekt?
  • Hvorfor virkede det ikke sidste gang jeg købte noget?
  • Hvorfor VIRKEDE det sidste gang jeg købte noget? Er jeg i samme situation nu?
  • Hvorfor har jeg brug for den her lige nu, og ikke senere?
  • Kan det på nogen tænkelig måde vente, eller er lige nu det absolut bedste tidspunkt at købe på?
Efter at have gjort det her nok gange så finder du til sidst ud af at man i næsten alle tilfælde prøver at opfylde et langtidsbehov, med en midlertidig løsning. Og det gælder både for tøj, møbler, fjernsyn, brætspil, køkkengrej, bøger, haveting, træningsudstyr etc. :roll:

Efter et stykke tid finder man ud af at arbejde, dedikation, kærlighed, og medfølelse er der hvor livet for alvor batter. Nogen skal rydde ud i skosamlingen, nogen (mig) skal rydde ud i et par tusinde bøger (og ca 150 brætspil) før man til sidst finder ud af grunden til at man køber spil er fordi det er sjovt at spille spil med sine venner, hvilket man gør ved at lave flere spilleaftaler, ikke ved at købe flere brætspil :lol:

Jeg bliver ikke en bedre kok af at købe en Wusthof Nakiri (selvom... altså for SATAN hvor vil jeg gerne eje een) men ved at bruge mere tid i køkkenet og prøve ting af. Jeg bliver ikke en bedre matematiker af at eje 1 hyldemeter om superhurtige algoritmer i strukturerede matricer, men ved at arbejde mig igennem bare een af dem!

Gentag i det uendelige. Til sidst får du det helt godt med din tilværelse :wink:
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Slankning af spilsamling

Post by Stunke »

Marie Kondo - The Life Changing Magic of Tidying er psykohypet for tiden, og med god grund. Læs den hvis mængden af nogen som helst af dine ejendele føles en lille smule overvældende.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Slankning af spilsamling

Post by Helle »

Stunke wrote:Hvis du ved at du bør rydde op i din samling, og du samtidigt køber flere spil så lever du med et ret intens kognitiv dissonans.

Du køber spil (ting) for at løse et problem/løse en opgave. Hvis de ting du erhverver dig ikke længere bliver købt for at løse en opgave, så køber du ting for at få forløsning for en følelse.

Find ud af hvilken af de to ting der er tale om og addresser så problemet.

Når du er ved at købe noget, uanset hvad det er, så spørg dig selv om følgende:
  • Hvordan tror jeg mit liv ændrer sig efter at have købt den?
  • Har jeg købt noget lignende før der ikke havde den ønskede effekt?
  • Hvorfor virkede det ikke sidste gang jeg købte noget?
  • Hvorfor VIRKEDE det sidste gang jeg købte noget? Er jeg i samme situation nu?
  • Hvorfor har jeg brug for den her lige nu, og ikke senere?
  • Kan det på nogen tænkelig måde vente, eller er lige nu det absolut bedste tidspunkt at købe på?
Efter at have gjort det her nok gange så finder du til sidst ud af at man i næsten alle tilfælde prøver at opfylde et langtidsbehov, med en midlertidig løsning. Og det gælder både for tøj, møbler, fjernsyn, brætspil, køkkengrej, bøger, haveting, træningsudstyr etc. :roll:

Efter et stykke tid finder man ud af at arbejde, dedikation, kærlighed, og medfølelse er der hvor livet for alvor batter. Nogen skal rydde ud i skosamlingen, nogen (mig) skal rydde ud i et par tusinde bøger (og ca 150 brætspil) før man til sidst finder ud af grunden til at man køber spil er fordi det er sjovt at spille spil med sine venner, hvilket man gør ved at lave flere spilleaftaler, ikke ved at købe flere brætspil :lol:

Jeg bliver ikke en bedre kok af at købe en Wusthof Nakiri (selvom... altså for SATAN hvor vil jeg gerne eje een) men ved at bruge mere tid i køkkenet og prøve ting af. Jeg bliver ikke en bedre matematiker af at eje 1 hyldemeter om superhurtige algoritmer i strukturerede matricer, men ved at arbejde mig igennem bare een af dem!

Gentag i det uendelige. Til sidst får du det helt godt med din tilværelse :wink:
Må jeg spørge om det er fra arie Kondo - eller dine egne tanker?
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Slankning af spilsamling

Post by Michael_Olsen »

Stunke, jeg er enig med dig langt hen af vejen, men "Hvis du ved at du bør rydde op i din samling, og du samtidigt køber flere spil så lever du med et ret intens kognitiv dissonans." er da noget af en generalisering.

Man kan sagtens være i en situation hvor man, for eksempel, har for mange spil som løse den samme opgave (så der er behov for a slanke ud), men det stadig giver mening at købe andre spil som løser en anden opgave.

Forskellige opgaver kan for eksempel være "spil som man spiller selv for a slappe af", "spil som er gode til en bestemt gruppe", "spil som omhandler et bestemt emne" og så videre.
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Slankning af spilsamling

Post by Goblen »

Havde en idé om at jeg kun ville holde mig på mellem 150-200 spil. Det holder ikke og samlingen vokser støt og roligt. Selv ser jeg det også som samler. Har samlet klistermærker og Magic Kort og nu er det brætspil. Det betyder ikke at jeg ikke kan sælge spil, men det er spil jeg ikke har en følelse med og overfor.

Jeg har spil i samlingen som sikkert kun bliver spillet en måske to gange mere, men oplevelsen de gange det har været spillet gør jeg ikke sælger dem - det gør mig glad at se dem stå på hylden.

Kan ikke se der er noget galt i at være en samler som hobby. Det er ikke fordi at samler er det samme som hoarder.
Post Reply