Slankning af spilsamling

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Gunness »

Stunke wrote:Efter et stykke tid finder man ud af at arbejde, dedikation, kærlighed, og medfølelse er der hvor livet for alvor batter. Nogen skal rydde ud i skosamlingen, nogen (mig) skal rydde ud i et par tusinde bøger (og ca 150 brætspil) før man til sidst finder ud af grunden til at man køber spil er fordi det er sjovt at spille spil med sine venner, hvilket man gør ved at lave flere spilleaftaler, ikke ved at købe flere brætspil :lol:
Altså, hvis man er oppe mod kærlighed, medfølelse og arbejde, vil brætspil nok for det meste komme til kort (!) De er bare ikke helt på samme niveau :D

Jeg er på linje med Michael. Jeg kan sagtens følge argumentet med at lave flere spilleaftaler i stedet for altid at købe flere spil, men samtidig kan nye spil jo også give nye, sjove oplevelser - som man så kan udforske sammen med sine venner. Ens venner har forskellige spil-præferencer, man kan selv være i forskelligt humør og derfor have lyst til spil med forskellige tyngder, temaer og mekanismer. Derfor er der også grænser for, hvor meget man skal pine sig selv med at slanke samlingen :)
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Jens_Hoppe »

Stunke wrote:Marie Kondo - The Life Changing Magic of Tidying er psykohypet for tiden, og med god grund. Læs den hvis mængden af nogen som helst af dine ejendele føles en lille smule overvældende.
Eller køb den, og sæt den op på reolen ved siden af alle de andre selvhjælpsbøger! :mrgreen:
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Slankning af spilsamling

Post by Stunke »

Helle wrote: ...
Må jeg spørge om det er fra arie Kondo - eller dine egne tanker?
Mine egne. Jeg er pt ved at skrive en længere bog om hvordan man overkommer forbrugermentalitet og finder tilbage til det der for alvor betyder noget for een.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Slankning af spilsamling

Post by Stunke »

Michael_Olsen wrote:Stunke, jeg er enig med dig langt hen af vejen, men "Hvis du ved at du bør rydde op i din samling, og du samtidigt køber flere spil så lever du med et ret intens kognitiv dissonans." er da noget af en generalisering.

Man kan sagtens være i en situation hvor man, for eksempel, har for mange spil som løse den samme opgave (så der er behov for a slanke ud), men det stadig giver mening at købe andre spil som løser en anden opgave.

Forskellige opgaver kan for eksempel være "spil som man spiller selv for a slappe af", "spil som er gode til en bestemt gruppe", "spil som omhandler et bestemt emne" og så videre.
Det kan man sagtens. Men fra et... Bayesian perspektiv: Hvad er så sandsynligheden for at der er reelle huller I samlingen der skal lappen, når først samlingen er blevet så stor at man føler man bør rydde op I den?

Din Prior er derfor: Samlingen er blevet så stor at den skal tyndes ud.
Hvad er sandsynligheden for at der er et sandt behov for at udvide?

Selvfølgelig opererer jeg ikke i absolutter, men jeg har en klar ide om at enhver person der både køber og rydder op -samtidigt- oplever et systemisk behov for at styre noget i sin tilværelse, et behov der bliver modarbejdet af andre dele af personens tilværelse. Det er en ret alment kendt effekt fra Systemtænkning at et system bliver Policy Resistant fordi der er modstridende interesser på spil. Man kan godt lave regler om at gøre noget f.eks rydde op, tabe sig, arbejde mere, arbejde mindre :oops:, investere i nogen bedre aktier, etc og så ende med ikke at gøre det fordi man samtidigt har et behov for at føle man har alle de fede ting, behov for snackhygge, behov for flere penge, behov for mindre cortisol i systemet, behov for at opleve spænding i tilværelsen, etc.

Når man har fået malet sig selv ind i et policy resistant hjørne, så ender man i een eller anden grad med en form for kognitiv dissonans, en dissonans der nærmest bliver text-book addresseret ved at sige ting som: Men Der Er Stadig Kategorier Af Spil Jeg Ikke Ejer Endnu.

Så ja, det kan sagtens være at man har et virkeligt, urokkeligt behov, for nye spil samtidigt med at man har behov for at rydde op, men jeg tror ikke rigtigt-rigtigt på det. Ikke over en bred kam.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Stony »

Stunke wrote:Så ja, det kan sagtens være at man har et virkeligt, urokkeligt behov, for nye spil samtidigt med at man har behov for at rydde op, men jeg tror ikke rigtigt-rigtigt på det. Ikke over en bred kam.
Det kan jeg nu nemt se for mig. Jeg synes faktisk jeg regelmæssigt oplever det. Jeg har spil i samlingen, jeg kan konstatere at jeg ikke får spillet. Det sker at det er fordi jeg har været lidt for ivrig i min købeiver, men der er også spil som bare er udtjent. Købeiveren må jeg så forsøge at regulere. Men jeg kan sagtens føle et behov for at købe nye spil, samtidig med at jeg føler et behov for at tynde ud. No problem. Det eneste problem jeg selv oplever, er når jeg får købt mere end jeg kan nå at få på bordet. Deraf mine nytårsforsæt om at få gjort noget ved det. Men langt hen ad vejen kunne det løses ved at nedjustere indkøbene. Men selv da, vil jeg stadig hævde at man sagtens kan føle et velfunderet behov for både køb og salg på samme tid. Jeg vil bare af med noget jeg ikke spiller mere. Jeg vil gerne have noget jeg godt kunne tænke mig at spille.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Slankning af spilsamling

Post by Stunke »

Gunness wrote:
Stunke wrote:Efter et stykke tid finder man ud af at arbejde, dedikation, kærlighed, og medfølelse er der hvor livet for alvor batter. Nogen skal rydde ud i skosamlingen, nogen (mig) skal rydde ud i et par tusinde bøger (og ca 150 brætspil) før man til sidst finder ud af grunden til at man køber spil er fordi det er sjovt at spille spil med sine venner, hvilket man gør ved at lave flere spilleaftaler, ikke ved at købe flere brætspil :lol:
Altså, hvis man er oppe mod kærlighed, medfølelse og arbejde, vil brætspil nok for det meste komme til kort (!) De er bare ikke helt på samme niveau :D

Jeg er på linje med Michael. Jeg kan sagtens følge argumentet med at lave flere spilleaftaler i stedet for altid at købe flere spil, men samtidig kan nye spil jo også give nye, sjove oplevelser - som man så kan udforske sammen med sine venner. Ens venner har forskellige spil-præferencer, man kan selv være i forskelligt humør og derfor have lyst til spil med forskellige tyngder, temaer og mekanismer. Derfor er der også grænser for, hvor meget man skal pine sig selv med at slanke samlingen :)
  1. De store ting hjælper een med at fokusere.
  2. Vi er irrationelt bange for at skille os af med ting.
  3. Hvorfor lige dig?
Pkt nummer 1) Prioriteter.
NEMLIG! Det er derfor det er så vigtigt at fokusere på de store ting i tilværelsen når man rydder ud i sine ting/hobbyer/mennesker man associerer med.
Vaner KAN IKKE fjernes, de SKAL erstattes. Per definition er al din tid allerede opbrugt hver eneste dag. Du og jeg opererer begge to nærmest udelukkende på vaner. Hvis indkøb af køkkengrej, kettlebells, matematikbøger, og computerspil (Min personlige shitliste :D ) skal stoppes, så er det vigtigt for mig at gøre det til en vane ALTID at overveje de store ting i livet først. Inden jeg sætter mig ned og shopper efter knive, skal jeg lige overveje om jeg har været en god far, og en god kæreste. Hvis ikke, så BØR det simpelthen tage præcedens over alt andet indtil det er gjort ordentligt.

Nok virker det sådan lige lovligt eksistentielt at fable om de store ting I livet når vi "bare taler om brætspil", men det er essentielt hvis man vil ændre noget at vide hvad man har tænkt sig at gøre istedet. Man skal kunne erstatte noget meningsløst med noget meningsfyldt, ellers falder man til dopaminpatten igen. Shopping og internetsurfing er noget af det mest dopaminfremmende man kan forestille sig idag. Vi er som samfund ved at blive helt kørt ned af det...

Ja, brætspil BØR faktisk komme efter de store ting i tilværelsen. Det er derfor man kalder dem de store ting.


Pkt nummer 2) Kulturelle forventninger.
Når jeg skriver kulturelle forventninger, så mener jeg faktisk noget tættere på hjernevask.
Læg mærke til følgende:
Gunness wrote:... Ens venner har forskellige spil-præferencer, man kan selv være i forskelligt humør og derfor have lyst til spil med forskellige tyngder, temaer og mekanismer. Derfor er der også grænser for, hvor meget man skal pine sig selv med at slanke samlingen :)
Fra børnehavealderen bliver vi konstant tæsket fulde af at det er pineri ikke at eje vildt mange ting. At eje NOK ting er sågar blevet en "bevægelse" I dag. Den hedder minimalisme. Vi er blevet så skræmte ved tanken om at skille os af med vores ejendele af vi stejler ved tanken om ikke længere at eje mere end 100 spil.

Prøv at se os brætnørder udefra. Forestil dig at du er en eller anden tilfældig fremmed der gik på gaden og hørte om folk der blev en lille smule angste, en lille smule provokerede, og en lille smule forargede ved tanken om kun at eje 10 brætspil. Du skal ikke forsvare dig selv nu, men prøv at sætte dig ind I hvordan den "fremmede" ser os. Hvordan kan man leve godt uden store biceps? Hvordan kan man leve godt og ikke eje en stor bil? Hvordan kan man leve godt og ikke eje noget engagerende faglitteratur? Hvordan kan man leve godt uden sit eget bibliotek? Hvordan kan man leve godt uden en reel brætspilssamling? Hvordan kan man leve godt uden en pool I baghaven? Hvordan kan man leve godt uden en kæmpe garderobe? Hvordan kan man leve godt uden at bo I et stort hus?

Du har sikkert et rigtigt godt svar til alle de spørgsmål, pånær det med brætspillene, fordi det er VORES ideosynkratiske Must-Have. :wink:

Men på en eller anden vis er det alligevel lykkedes os på et tidspunkt i livet at eje 0 spil, derefter 1, derefter 5, derefter 20... Men sjældent tager vi afstand fra vores egen opførsel for at analysere hvorfor vi engang havde det fint med 5 spil, men idag er mindre end 50 spil "at pine sig selv".
Loss Aversion, Dideroteffekten, og Endowment Effect er alle gode psykologiske forklaringer på hvorfor vi er så bange for at skille os af med ting.

Mindre er ikke pineri, mindre er simplethen bare anderledes. Herinde har vi jo nok for længst krydset fattigdomsgrænsen. Når først man har nok af noget så er mere som regel kun til besvær, men rent neurokemisk føles det MaarFaarking godt at få mere, fordi vores hjerner stadig lever I en stenalderverden hvor ressourcer er knappe.

Pkt nummer 3) Hvorfor lige netop dig?
Hvis dine venner godt kan lide særlige spil, hvorfor er det så pine død DIN pligt at eje det pågældende spil? Måske har du en god grund, måske kan du i virkeligheden bare bedst lide den status der følger med at være ham der altid har et spil til lejligheden. Serotonin er vores primære statusrelaterede neurokemikalie. Jeg kan lide at hjælpe folk, flytte grænser, og opdage nye ting og prøve at gøre verden til et lidt bedre sted. Jeg har det godt hvis jeg kan hjælpe nogen til at få en marginalt bedre tilværelse som resultat af mine anstrengelser. Det er jo for dælen derfor jeg poster så lange beskeder herinde lige nu; fordi min hjerne belønner mig for at prøve at hjælpe hvem end der måtte læse det her.

Der er ikke noget galt med statussøgning, per se. Man skal bare altid huske hvad det koster.

Så hvorfor er det DIG der skal have den komplette spilsamling? Kunne du finde en anden måde at opnå det samme på som ikke koster dig opbevaringsplads, tid, og penge på samme måde?
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Slankning af spilsamling

Post by Stunke »

Stony wrote:
Stunke wrote:Så ja, det kan sagtens være at man har et virkeligt, urokkeligt behov, for nye spil samtidigt med at man har behov for at rydde op, men jeg tror ikke rigtigt-rigtigt på det. Ikke over en bred kam.
Det kan jeg nu nemt se for mig. Jeg synes faktisk jeg regelmæssigt oplever det. Jeg har spil i samlingen, jeg kan konstatere at jeg ikke får spillet. Det sker at det er fordi jeg har været lidt for ivrig i min købeiver, men der er også spil som bare er udtjent. Købeiveren må jeg så forsøge at regulere. Men jeg kan sagtens føle et behov for at købe nye spil, samtidig med at jeg føler et behov for at tynde ud. No problem. Det eneste problem jeg selv oplever, er når jeg får købt mere end jeg kan nå at få på bordet. Deraf mine nytårsforsæt om at få gjort noget ved det. Men langt hen ad vejen kunne det løses ved at nedjustere indkøbene. Men selv da, vil jeg stadig hævde at man sagtens kan føle et velfunderet behov for både køb og salg på samme tid. Jeg vil bare af med noget jeg ikke spiller mere. Jeg vil gerne have noget jeg godt kunne tænke mig at spille.
Det er skidespændende at du kommenterer det stikmodsatte af hvad jeg skrev. Det tyder på noget i min kommunikationsstil som gør det svært at forstå hvad jeg mener.

Jeg prøver at omformulere.
Hvis vi tager 1000 brætspillere der alle køber ind, samtidigt med at de har en klart ønske, et behov, for at rydde op.

Vil du så påstå at de fleste har reelle huller i samlingen der bør lappes, eller vil du gå med til præmissen om at jeg de fleste slås med et andet uudtalt behov, som bliver lappet ved at købe flere spil ind?

Jeg spørger ikke om du på nogen tænkelig måde kan konstruere et scenarie hvormed de to modsatrettede behov kan eksistere, men om den generelle betragtning at folk der gerne vil to forskellige ting samtidigt til dels lyver over for sig selv?

Husk også at jeg taler om reelle behov her. Måske hænger dit liv slet ikke sammen hvis ikke du har en stor samling. Jeg kender dig ikke. Der er ikke tale om et angreb på dine personlige værdier, men stort set alle i den vestlige verden slås med en eller anden form for overflod som vi ikke rigtigt kan få bugt med. For de af os der prøver at adressere den overflod skal der nogen særlige virkemidler til.

Jeg vil ikke have at du sælger et eneste af dine spil. Jeg har ingen personlig interesse i at gøre dit liv ringere. Jeg har en interesse i at de der VIRKELIGT gerne vil lave om på deres liv forstår at der er en meget lang række af kulturelle, personlige, psykologiske, og konsumeristiske barrierer der står i vejen for processen.

Temaet er: Hvordan rydder man op I en spilsamling. Og svaret er: Ved at adressere HVORFOR du gerne vil rydde op, og HVORFOR du ikke kan få dig selv til det, samtidigt med at man finder ud af hvad der skal fylde "tomrummet". Det viser sig at være en virkeligt komplekst spørgsmål, og en virkeligt komplekst opgave, fordi vi alle har tendens til at blive defensive omkring vores ejendele som du og Gunness så fremragende demonstrerer det. Det er der ikke noget som helst galt i, men det er en knee-jerk reaktion der ikke alene bor i os alle sammen, men som samtidigt afskrækker dem der gerne vil rydde op I deres liv fordi de kan læse modreaktionen på et åbent forum, men ikke pro-reaktionen i samme grad.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Slankning af spilsamling

Post by Stunke »

Note: bemærk at de største tråde i Ugens Tema lige omhandler et af to emner.

1) Hvilke spil skal du snart købe/glæder du dig til at eje.
2) Hvordan slipper man af med spil igen.


Vi er virkeligt passionerede omkring ting, os mennesker.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Stony »

Jeg tillader mig at klippe/klistre lidt, så vi får de brudstykker af din tekst jeg forsøger at besvare.
Stunke wrote: Vil du så påstå at de fleste har reelle huller i samlingen der bør lappes
Ja! Og de ligger for mit vedkommende som regel i kategorien "Nye spil jeg ikke har fået prøvet". Men nu er jeg personligt nok også lidt for dygtig til at købe de spil jeg gerne vil prøve, hvor jeg til tider med fordel kunne afvente situationen lidt, og se om ikke jeg kunne få prøvet en andens eksemplar. Det er en udfordring jeg selv forsøger at bearbejde.
Stunke wrote:Jeg spørger ikke om du på nogen tænkelig måde kan konstruere et scenarie hvormed de to modsatrettede behov kan eksistere, men om den generelle betragtning at folk der gerne vil to forskellige ting samtidigt til dels lyver over for sig selv?
Jeg betvivler ikke at der er folk der til dels lyver over for sig selv. Jeg kom med et konkret eksempel på hvordan det sagtens kan være de ikke gør. Og jeg mener bestemt ikke det er noget konstrueret scenarie. Jeg tror mange herinde kan nikke genkendende til det. De fleste endda. Men det kan da være at jeg tager fejl.
Stunke wrote:...men stort set alle i den vestlige verden slås med en eller anden form for overflod som vi ikke rigtigt kan få bugt med. For de af os der prøver at adressere den overflod skal der nogen særlige virkemidler til.
Stunke wrote:... fordi vi alle har tendens til at blive defensive omkring vores ejendele som du og Gunness så fremragende demonstrerer det.
Nu er det vist mig der ikke har været tydelig nok i det jeg forsøgte at kommunikere, da du italesætter det stik modsatte af det jeg forsøgte at sige. Jeg har ingen problemer med at skille mig af med ting. Men jeg kan da godt genkende din generelle betragtning i de reaktioner jeg får fra andre brætspillere, når jeg rydder ud i min spilsamling igen-igen-igen.
Last edited by Stony on Tue May 15, 2018 12:59 pm, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Slankning af spilsamling

Post by Michael_Olsen »

Stony wrote:
Stunke wrote:Så ja, det kan sagtens være at man har et virkeligt, urokkeligt behov, for nye spil samtidigt med at man har behov for at rydde op, men jeg tror ikke rigtigt-rigtigt på det. Ikke over en bred kam.
Det kan jeg nu nemt se for mig. Jeg synes faktisk jeg regelmæssigt oplever det. Jeg har spil i samlingen, jeg kan konstatere at jeg ikke får spillet. Det sker at det er fordi jeg har været lidt for ivrig i min købeiver, men der er også spil som bare er udtjent. Købeiveren må jeg så forsøge at regulere. Men jeg kan sagtens føle et behov for at købe nye spil, samtidig med at jeg føler et behov for at tynde ud. No problem. Det eneste problem jeg selv oplever, er når jeg får købt mere end jeg kan nå at få på bordet. Deraf mine nytårsforsæt om at få gjort noget ved det. Men langt hen ad vejen kunne det løses ved at nedjustere indkøbene. Men selv da, vil jeg stadig hævde at man sagtens kan føle et velfunderet behov for både køb og salg på samme tid. Jeg vil bare af med noget jeg ikke spiller mere. Jeg vil gerne have noget jeg godt kunne tænke mig at spille.
Så Stony, Gunness og mig, det er allerede 2 som har både et behov for at slanke og for, til tider, at indkøbe.

Med mindre, selvfølgelig, vi snyder os selv til at tro vi gerne vil købe : - )
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Stony »

Michael_Olsen wrote:Så Stony, Gunness og mig, det er allerede 2 som har både et behov for at slanke og for, til tider, at indkøbe.
*pssst!* Stony + Gunness + dig selv. Det giver altså tre. :D
Sidst spillet:
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Slankning af spilsamling

Post by Michael_Olsen »

Stony wrote:
Michael_Olsen wrote:Så Stony, Gunness og mig, det er allerede 2 som har både et behov for at slanke og for, til tider, at indkøbe.
*pssst!* Stony + Gunness + dig selv. Det giver altså tre. :D
Ha! Jeg skrev stony + mig først (og 2). Så kom jeg i tanke om at Gunness også havde skrevet noget, og glemte at ændre tallet : - )
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Gunness »

Stunke wrote:vi alle har tendens til at blive defensive omkring vores ejendele som du og Gunness så fremragende demonstrerer det. Det er der ikke noget som helst galt i, men det er en knee-jerk reaktion der ikke alene bor i os alle sammen
Hmmmm.... jeg var egentlig ikke ude på at være defensiv. Snarere at give et par modeksempler på, hvorfor jeg ikke synes, at din tese holder hele vejen :) Og i alt fald kan jeg ikke genkende, at det skulle være en automatreaktion - jeg har skam tænkt en del over min spilbeholdning i tidens løb.
Prøv at se os brætnørder udefra. Forestil dig at du er en eller anden tilfældig fremmed der gik på gaden og hørte om folk der blev en lille smule angste, en lille smule provokerede, og en lille smule forargede ved tanken om kun at eje 10 brætspil.
[snip]

Du har sikkert et rigtigt godt svar til alle de spørgsmål, pånær det med brætspillene, fordi det er VORES ideosynkratiske Must-Have. :wink:

Men på en eller anden vis er det alligevel lykkedes os på et tidspunkt i livet at eje 0 spil, derefter 1, derefter 5, derefter 20... Men sjældent tager vi afstand fra vores egen opførsel for at analysere hvorfor vi engang havde det fint med 5 spil, men idag er mindre end 50 spil "at pine sig selv".
Jeg er helt med på, at nogle brætspilsentusiaster har et forbrugsmønster, der nøgternt set ikke er skidesmart. Men jf. mine eksempler om at have spil til forskellige lejligheder, humører etc. har jeg altså voldsomt svært ved at se gevinsten i at ende med minimalistiske ti spil, der skal dække alle tænkelige behov.
Hvis jeg gik ned af gaden og mødte folk, der ejede X sko/bøger/yoyo'er/køkkenknive, ville jeg nok let kunne affeje det med, at "det er da ikke nødvendigt - for mig". Men hvis det beriger dit liv på den ene eller anden måde og ikke bare er bevidstløs samlermani, så more power to you. Ud over at spille brætspil samler (!) jeg også på film. Ikke bare for at have dem stående for at samle støv, men fordi det giver mig en masse positive oplevelser, også med venner og familie. Det er en interesse, som jeg har fordybet mig meget i. Jeg køber ikke bare en masse tilfældigt skrammel, men prøver nøje at vælge ud, så jeg har noget til enhver lejlighed, sindsstemning og selskab. Et stort plus i disse Netflix-tider. Det kunne jeg ikke opnå, hvis jeg bare havde fem film stående.

Og dit eksempel med, at "engang havde [vi] det fint med 5 spil, men idag er mindre end 50 spil "at pine sig selv"" er altså en smule spøjst :) Der er da forhåbentlig ikke ret mange, der begynder deres brætspilshobby med at hive 30 spil ned fra hylden. Hvis jeg begyndte at høre jazzmusik, ville jeg nok også være godt tilfreds med at have et par albums med Miles Davis. Måske et enkelt med Dexter Gordon. Men efterhånden som jeg opdagede nye sider af genren, ville jeg da også have interesse i at have noget af dem. For at kunne fordybe mig yderligere i hobbyen.

Måske var du godt tilfreds med at eje Puerto Rico, Risk og Eufrat & Tigris, da du startede med brætspil. Men så opdagede du, at der var samarbejdsspil. Auktionsspil. Forhandlingsspil. Deckbuildere. Og alle genrene gav dig nogle forskellige oplevelser med forskellige mennesker. Skulle du så sige nej til at have nogle af dem, fordi du en gang havde været godt tilfreds med kun at have prøvet nogle få spiltyper?
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Slankning af spilsamling

Post by Stunke »

Stony wrote:... til tider med fordel kunne afvente situationen lidt, og se om ikke jeg kunne få prøvet en andens eksemplar. Det er en udfordring jeg selv forsøger at bearbejde...
Lige præcis!!! Det er een af mine pointer. Det er sjældent at det haster så meget at man rent faktisk behøver gøre noget ved det lige nu. Ting kan ofte sagtens vente. Ofte løser mange af fristelserne faktisk sig selv ved at man venter lidt.

Rent økonomisk betyder det faktisk meget hvis man tager den indstilling til sig generelt. Man får også meget mere plads i huset :D


Side Track:
De mennesker for hvem nye ting er spændende (Wikipediasafarier, nye spil, nyt tøj, nye film, nye hvadsomhelst) er tit ret dopamindominante. Man kan aktivt manipulere sin dopaminregulering vha Mindful meditation, taknemmelighedsøvelser og ved bevidst at konstruere en hverdag hvor man opsøger dopamin uden at det tager mere tid ud af kalenderen eller penge op af lommen. Jeg er stærkt dopaminafhængig så jeg er nogenlunde sikker på at jeg ved hvordan andre har det med "nye ting" og "uha DET ser også spændende ud!".
It's about playing games, not owning games.
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Slankning af spilsamling

Post by Michael_Olsen »

Det er såmænd fint nok Stunke, men det jeg reagerer på er at du skriver som om at fordi det gælder dig gælder det også alle andre. Jeg har stadig et problem med sætningen "Hvis du ved at du bør rydde op i din samling, og du samtidigt køber flere spil så lever du med et ret intens kognitiv dissonans."

Der er en absolut i den sætning. Hvis A er sandt er B også nødvendigvis sandt, mener du. Det er jeg dybt uenig i. Jeg mener at hvis A er sandt kan B også være sandt. Muligvis i de fleste tilfælde. (min personlige mening er at det nok er i de fleste tilfælde). Men absolutter reagerer jeg på.
Image
Post Reply