Slankning af spilsamling

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Jens_Hoppe »

Selvom vi nok allesammen kan stejle lidt over Stunkes lidt firkantede formuleringer, er der vel nok alligevel lidt over det han skriver: Fakta er jo, at mange af os køber en masse spil som vi ikke får spillet, og et eller andet sted kunne vi jo nok godt være mere bevidste om mekanismerne bag vores købstrang: I enkelte tilfælde kan det måske være OK at købe et spil, selv om man *ved* at det ikke vil blive spillet, men i langt de fleste tilfælde køber vi jo trods alt nok spil i en forventning - eller et håb - om at det vil give os en god spiloplevelse (hvis det da ikke ligefrem er kicket ved bare det at købe noget der driver os). Men rigtig ofte giver købet jo *ikke* nogen stor spiloplevelse, så hvorfor bliver vi egentlig ved med det?
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Slankning af spilsamling

Post by Helle »

Wow hvor spændende.
Jeg MÅ eje en oprydningsbog af Marie Kondo .. og glæder mig til at læse dit værk :idea:
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by digter »

Jeg har løst problemet ved at åbne en brætspilscafé. Nu kan jeg bilde mig selv ind at det er gæsternes behov jeg opfylder, og ikke mine egne, når vi køber nye spil ;)

Det gælder også shopping og surfing ;)

Giv gerne en heads up, når din bog udkommer
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Gunness »

Helle wrote:Wow hvor spændende.
Jeg MÅ eje en oprydningsbog af Marie Kondo .. og glæder mig til at læse dit værk :idea:
Hmmm.... har du evt. planer på gemalens vegne? Jeg synes, at der har lydt lidt suk ind imellem :D :D

@Jens: Ja, Stunke har bestemt nogle pointer, og det vedkender jeg hellere end gerne. For nu at blive i spillenes verden, kunne jeg personligt nok nøjes med en del mindre end det, jeg har i dag (hvilket vist ikke er ret meget iflg. BGG-målestok). Rent praktisk orker jeg så ikke altid besværet med at prøve at afsætte de mindre populære spil, som der sjovt nok ikke er så stor afsætning på. Men det er en anden sag. Af dem, jeg oftest spiller med, er det trods alt mig, der følger mest med i, hvad der kommer af spil. Så bidrager de med andre ting. Men det betyder også, at det er mine præferencer, der primært kommer til at diktere indkøbene. Og det kan jo let betyde, at tingene samler støv. Så ja, jeg kan klart blive bedre til at være realistisk om, hvad jeg vil få spillet - og overveje, om jeg vitterligt har brug for det 30. worker placement-spil.

Men ja, når min ærede debatmodpart bliver lidt firkantet og bl.a. taler om "defensiv" og "knee-jerk reaktion", så bliver jeg også lidt firkantet. Og når taknemmelighedsøvelser hives ind i ligningen, så bliver jeg i alt fald firkantet :) Det bliver for meget pegen fingre for min smag.
Jeg finder nye ting spændende på mange områder - film, musik, koncerter, forfattere, mad, fremmede kulturer, brætspil. Er det virkelig dopaminjageri? Det var da trist. Jeg troede bare, at jeg var almindeligt nysgerrig :D
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Slankning af spilsamling

Post by Helle »

Gunness wrote:
Helle wrote:Wow hvor spændende.
Jeg MÅ eje en oprydningsbog af Marie Kondo .. og glæder mig til at læse dit værk :idea:
Hmmm.... har du evt. planer på gemalens vegne? Jeg synes, at der har lydt lidt suk ind imellem :D :D
Det er nok mest på egne vegne ... men med lidt plads, 4 mennesker :D , så gør det da heller ikke noget, at nogle af vores samlinger slankes lidt :shock:
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Slankning af spilsamling

Post by Stunke »

Gunness wrote:...Og når taknemmelighedsøvelser hives ind i ligningen, så bliver jeg i alt fald firkantet :) Det bliver for meget pegen fingre for min smag...
Ja? Hvorfor? Det er oprigtigt vigtigt for mig at vide hvorfor? Har du lyst til at elaborere offentligt, evt. over en PM hvis ikke du har lyst til at dele dit forbehold med resten af verden?

Jeg prøver jo, som jeg allerede har nævnt, at skrive en bog hvor jeg forsøger at hjælpe folk til at finde ind til kernen af hvad der gør dem, til dem. I den søgen er blandt andet at tage kritisk stilling til alt hvad man foretager sig, og alt hvad man ellers har foretaget sig.

Een af de allervigtigste ting for at slippe væk fra The Hedonic Treadmill er blandt andet at lære at være taknemmelig over hvad man har, uanset hvor småt det så end måtte virke til at være. Det er rigtigt vigtigt for mig at jeg forstår hvornår hippiepis bliver til hippiepis, og hvornår hippiepis bliver til et håndgribeligt værktøj. :lol:

Jeg er videnskabsmand btw. Nanoteknologi, og arbejder for tiden med Software og Deep Learning. Jeg er ikke en røgelsesindsuppet lydterapeut. Men når hippierne og buddhisterne har fat i noget der virker, så har jeg tænkt mig at promovere det som een måde at tackle sin købstrang på. Så det er rigtigt vigtigt for mig at folk "som dig" ikke går glip af noget fordi een af de tilgange jeg foreslår virker flippet.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Slankning af spilsamling

Post by Stunke »

Gunness wrote: Jeg finder nye ting spændende på mange områder - film, musik, koncerter, forfattere, mad, fremmede kulturer, brætspil. Er det virkelig dopaminjageri? Det var da trist. Jeg troede bare, at jeg var almindeligt nysgerrig :D
Hov glemte lige den her. :oops:
Ja det er dopaminjageri. Jeg er selv begravet i det til halsen, så det er slet ikke ment som at pege fingre men som en konstatering om at stort set alt hvad vi mennesker foretager os som føles godt er drevet af dopamin, serotonin, oxytocin eller endorfin.
Når man genkender den opførsel der ligger til grund for frigivelsen af nogen af de her neurotransmittere, så kan man aktivt manipulere sin tilværelse og sin egen kemiske balance til at leve et sundere, gladere, mere fyldestgørende liv.

Habits of a Happy Brain af Loretta Breuning er en meget nemt læst, og fremragende intro til neurotransmitternes rolle i vores hverdag. Bogen kommer med forklaringer til hvad de forskellige kemikalier gør, samt hvordan man kan manipulere dem på en fuldstændigt naturlig og sund vis.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Gunness »

Spændende! Jeg sender dig en PB i løbet af i morgen :) Ikke fordi det på nogen måde er hemmeligt, men fordi vi måske skal prøve at få tråden tilbage på sporet - til det formål er et langt indlæg om alt muligt andet nok ikke lige vejen frem.
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Neumann »

Mand, den tråd her da stukket helt af...

Nu hører jeg måske ikke i den helt fortabte kategori selv - jeg har altså spillet alt, hvad jeg har købt (altså lige bortset fra det, som kom ind i sidste uge) :P Men en del spil er det da blevet til, og de er alle blevet købt, fordi jeg virkelig gerne ville spille dem, og fordi jeg ikke bryder mig om at møde nye mennesker, bare fordi de har et spil, jeg gerne vil prøve.

Så ja, jeg køber et spil for at prøve det - nogen gange er det så ikke noget, og så sælger jeg det (eller smider det ud, hvis ingen gider købe det til en rimelig pris). Det er altså ikke forbrugerisme i min bog. Det er træ og pap og gode oplevelser, og det finder jeg alt sammen prisværdigt nok. At en hel del blandt os så har mange flere penge end vi har tid, så spilsamlinger let kommer til at vokse os lidt over ørerne kan jeg ikke se noget galt i.
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Slankning af spilsamling

Post by Stunke »

Vi taler jo om hvordan man slanker en spilsamling. Det viser sig at der er mange psykologiske barrierer for at slanke noget som helst. Hvis man vil slanke en spilsamling er man derfor nødt til at adressere de psykologiske barrierer. Hvordan er tråden stukket af?
Jeg synes faktisk at vi har holdt os til emnet for det er absolut ikke lige til at rydde op. Men jeg synes selvfølgelig også at det er mægtigt spændende at diskutere vore allesammens småproblematiske forhold til materielle goder :lol:

Derfor er man nødt til at diskutere en masse udenomsting. Føler du helt ærligt at jeg har afsporet tråden? :)

Emnet er Slanking af Spilsamling, derfor er det for denne korte stund lige meget hvordan vi alle hver især har det med mængden af vores personlige samling. Det vi bør diskutere er hvordan een som gerne vil tynde ud i samlingen kan komme til at gøre det på forsvarlig, emotionelt, rationel og effektiv vis.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Cosworth
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 80
Joined: Thu Jul 21, 2016 9:04 am
Favoritspil: Dungeon crawlers
Location: Bagsværd
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Cosworth »

Finder egentlig tråden ganske interessant - stukket af eller ej.
Først indenfor det seneste år er jeg nået et punkt hvor nogle indkøbte spil aldrig når at blive åbnet inden jeg får lyst til at sælge dem igen.
Det er jo sjældent en god handelsstrategi, men jeg har givet det et par tanker for at svare på hvorfor.

Det er ganske enkelt en måde at filtrere mig frem til hvad der er mest interessant at spille. Jagten på den gode spiloplevelse ophører aldrig for oplevelsen ændrer karakter over tid og er påvirket af spillet naturligvis, men også livssituation (job, børns alder, forhold) og ikke mindst aktuelle spillegruppe(r).
Så jeg har gode spil, der næsten aldrig bliver spillet fordi de ikke passer ind i mit nuværende spillemiljø. Ikke fordi de er dårlige.

Hvornår så sælge ud af sådanne spil? Hvis man dybest set gerne vil spille, men ikke kan finde tiden/gruppen/bordpladsen eller hvad der nu stopper én.
Her vurderer jeg om herlighedsværdien er stor nok til at jeg vil fortryde at miste muligheden for at spille dette senere.

Jeg har f.eks. et fuldt malet deluxe sæt af War of the Ring, som jeg har spillet 2 gange på 8 år. Jeg får måske spillet igen, men det er ikke så vigtigt for hold op hvor det luner at have det stående.
For 3 år siden solgte jeg en samling figurer som kunne bruges til forskellige ting og uha hvor jeg har fortrudt det bitterligt, fordi jeg ignorerede herlighedsværdien (og opprioriterede pladsbesparelsen). Siden dengang lærte jeg lektien.

Så de spil der slankes ud af samlingen er dem som:
- Nemt kan genanskaffes hvis nødvendigt
- Har begrænset herlighedsværdi
- Er overhalet af flere andre spil i samme kategori
- Får et bedre hjem hos en anden

Den sidste har hjulpet mig nogle gange at tænke på spillene som små væsner der har behov for opmærksomhed og derfor fortjener et bedre hjem end jeg har kunnet give dem.
Sidst spillet
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Slankning af spilsamling

Post by Frouvne »

Stunke wrote:Vi taler jo om hvordan man slanker en spilsamling. Det viser sig at der er mange psykologiske barrierer for at slanke noget som helst. Hvis man vil slanke en spilsamling er man derfor nødt til at adressere de psykologiske barrierer. Hvordan er tråden stukket af? [...]
Jeg har holdt meget lav profil i denne snak, selvom det var mig, der oprindeligt stillede spørgsmålet. Jeg føler i høj grad, at mit spørgsmål blev besvaret ... i lidt for høj grad måske endda! :wink: Det var jo i hvert tilfælde ikke nødvendigvis det svar, jeg ønskede at høre! :lol: Det havde været federe med et hurtigt lille fix. Men fingeren blev sat i et betændt sår ... og det har da vækket til eftertanke. Egentlig finder jeg ikke svaret så overraskende endda og føler egentlig, at vi skal fortsætte ad en sti, vi i forvejen var på vej ud af. Processen skal bare nok speedes lidt op... og det tænker jeg også denne debat har været med til.
Jens_Hoppe wrote:
Stunke wrote:Marie Kondo - The Life Changing Magic of Tidying er psykohypet for tiden, og med god grund. Læs den hvis mængden af nogen som helst af dine ejendele føles en lille smule overvældende.
Eller køb den, og sæt den op på reolen ved siden af alle de andre selvhjælpsbøger! :mrgreen:
Jeg kan bekræfte at Marie Kondo nu står på hylderne... og jeg frygter, at den bliver læst! Ikke af mig, bevares. Men det er nok heller ikke mig, der skal være katalysator i de store forandringer.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 224 times
Been thanked: 104 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Taibi »

Jeg har så bemærket, at det er et større projekt, jf. Marie Kondo, når der findes en guide til guiden...

A Guide to Marie Kondo's the Life-Changing Magic of Tidying Up :lol:
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Gunness »

:lol: Det var sgu dagens bedste!
Image
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Slankning af spilsamling

Post by Helle »

Frouvne wrote:
Stunke wrote:Vi taler jo om hvordan man slanker en spilsamling. Det viser sig at der er mange psykologiske barrierer for at slanke noget som helst. Hvis man vil slanke en spilsamling er man derfor nødt til at adressere de psykologiske barrierer. Hvordan er tråden stukket af? [...]
Jeg har holdt meget lav profil i denne snak, selvom det var mig, der oprindeligt stillede spørgsmålet. Jeg føler i høj grad, at mit spørgsmål blev besvaret ... i lidt for høj grad måske endda! :wink: Det var jo i hvert tilfælde ikke nødvendigvis det svar, jeg ønskede at høre! :lol: Det havde været federe med et hurtigt lille fix. Men fingeren blev sat i et betændt sår ... og det har da vækket til eftertanke. Egentlig finder jeg ikke svaret så overraskende endda og føler egentlig, at vi skal fortsætte ad en sti, vi i forvejen var på vej ud af. Processen skal bare nok speedes lidt op... og det tænker jeg også denne debat har været med til.
Jens_Hoppe wrote:
Stunke wrote:Marie Kondo - The Life Changing Magic of Tidying er psykohypet for tiden, og med god grund. Læs den hvis mængden af nogen som helst af dine ejendele føles en lille smule overvældende.
Eller køb den, og sæt den op på reolen ved siden af alle de andre selvhjælpsbøger! :mrgreen:
Jeg kan bekræfte at Marie Kondo nu står på hylderne... og jeg frygter, at den bliver læst! Ikke af mig, bevares. Men det er nok heller ikke mig, der skal være katalysator i de store forandringer.
Kan bekræfte, at den er læst... af mig. Men gemalen min har læsset 4 kasser spil videre... så lidt afsmitning har det da :shock:
Post Reply