Slankning af spilsamling

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Gunness »

Han ender med at sidde i et hjørne med et enkelt kryds og bolle :D
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Slankning af spilsamling

Post by Helle »

Gunness wrote:Han ender med at sidde i et hjørne med et enkelt kryds og bolle :D
Det gør han ikke!
Der er også Matador og Ludo!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Slankning af spilsamling

Post by Frouvne »

Stunke wrote: Tue May 15, 2018 12:15 pm Note: bemærk at de største tråde i Ugens Tema lige omhandler et af to emner.

1) Hvilke spil skal du snart købe/glæder du dig til at eje.
2) Hvordan slipper man af med spil igen.


Vi er virkeligt passionerede omkring ting, os mennesker.
Det er ved at være lang tid siden denne tråd startede op men uddrag af de mange udsagn har spøgt i mit baghoved, da vi over en bred kam har forsøgt at tynde ud i vores ting. En proces der stadig er i gang - og som truer med at kunne fortsætte i årene, der kommer. :roll: Jeg syntes dog, at vi over tid er blevet meget mere radikale, når vi tynder ud. Og det er alligevel skræmmende hvor sjældent der er noget af det, der er kommet ud, vi savner. Jeg vil snarere sige, at det føles som en lettelse hver gang der bliver båret en sæk eller flyttekasse ud af huset. For mit vedkommende har det meget været mit brætspil, der har været fokus på af den simple årsag, at de suverænt er den gruppe af genstande, der fylder mest. Sidste år kom der en del flyttekasser ud; nogle blev solgt og mindst lige så mange blev foræret væk til familie og gode formål. Året blev afsluttet med at jeg fyldte yderligere 11 store flyttekasser med spil, der forhåbentlig snart kommer ud herfra. Og jeg tænker, at der skal samles endnu flere sammen inden de ryger ud. Samtidig syntes jeg, at jeg er blevet bedre til at overveje mine køb inden de bliver foretaget. Der er i hvert tilfælde færre af dem. Men jeg har stadig behov for at belønne mig selv med nye spil. Men det er egentlig også nok det, der er mit forsæt: At der skal være en kerne af spil, som jeg har lyst til at spille og at der så yderligere skal være nogle spil, der ryger igennem samlingen - nogle kun på et kort visit, andre på et lidt længerevarende.
frouvne, administrator

Image
PeterLageri
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 82
Joined: Wed Feb 05, 2014 10:18 pm
Favoritspil: Advanced Squad Leader
Empires In Arms.
Guns of August.
Korean War
The Longest Day
1830
Republic of Rome.
Generelt spil fra The Avalon Hill Game Company og Victory Games fra før Hasbro.
Robo Rally.
Has thanked: 1 time

Re: Slankning af spilsamling

Post by PeterLageri »

Er det nogle spil der kommer på salgslisten eller medbragt til salg ved DC 19 eller hvad er din planer?

Mvh
Peter
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Slankning af spilsamling

Post by Frouvne »

PeterLageri wrote: Tue Jan 08, 2019 2:00 pm Er det nogle spil der kommer på salgslisten eller medbragt til salg ved DC 19 eller hvad er din planer?

Mvh
Peter
DC 19 bliver desværre nok den første DC jeg kommer til at springe over. Men på en salgsliste kommer de nok ved lejlighed.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Slankning af spilsamling

Post by Stunke »

Frouvne wrote: Sun Jan 06, 2019 7:12 pm
Stunke wrote: Tue May 15, 2018 12:15 pm Note: bemærk at de største tråde i Ugens Tema lige omhandler et af to emner.

1) Hvilke spil skal du snart købe/glæder du dig til at eje.
2) Hvordan slipper man af med spil igen.


Vi er virkeligt passionerede omkring ting, os mennesker.
Det er ved at være lang tid siden denne tråd startede op men uddrag af de mange udsagn har spøgt i mit baghoved, ....
Jeg er stolt af dig! Er det ikke sindssygt at opleve på egen krop, hvor lettende det er at slippe af med ting, man før var bange for at skulle undvære? Verden virker uendeligt meget baglæns af hvad vi er blevet opdraget med. Nogen tror at man "nøjes" når man rydder op; virkeligheden er at man får meget mere tilbage end man giver slip på, men det finder man kun ud af ved at gøre det selv.

11 kasser med ting ud af huset, og ud af sind... Det´ fucking godt arbejde Frouvne!
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Slankning af spilsamling

Post by Helle »

Nu er kasserne jo ikke ude endnu ...
Men vi glæder os alle... der mangler altså stadig absolut ingenting i vores hus... tværtimod!
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Gunness »

Hvis nogen skulle have brug for lidt modvægt til Marie Kondo, der er omtalt her i tråden:

"Det japanske oprydningsorakel ryger snart til storskrald
Vi fantaserer om at rydde op som japanske Marie Kondo. Men vi kan ikke leve uden vores ting – de er jo fyldt med minder og historie"
Politiken
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Slankning af spilsamling

Post by Stunke »

Artiklen er desværre bag en Paywall. Har du en gratis/copy-pastet udgave et sted?

Jeg har endnu ikke mødt nogen der rent faktisk selv har gennemgået en seriøs oprydning, som senere havde noget skidt at sige om det, men jeg er stødt på mange armchair quarterbacks der sidder tilbagelænet -uden personlig erfaring- og skriver sensationalistiske ting om det for at tiltrække læsere.

Det handler ikke om at rydde op, men op at udvikle et bedre forhold til sine ejendele, sin fortid og sin fremtid. Sentimentale ejendele er det absolut sidste man rydder op i, og det gør man først når man rent faktisk er blevet skarp på hvad der betyder noget for een.

Jeg er stødt på een eneste person der havde et godt argument for hvorfor han ikke ville rydde op: alle hans ejendele var brændt ned to gange, så nu hagede han sig fast ved alting han havde. Han vedkendte sig at han havde en ren fight-or-flight reaktion hver gang nogen nævnte oprydning. Man kunne jo så argumentere for at det ville være det perfekte tidspunkt at få et sundere forhold til sine ting men sådan er det jo :lol:

At diskutere værdien af at udvikle et sundere forhold til sine ting er virkeligt nederen på skrift i øvrigt... Der er så ufatteligt mange aspekter af den menneskelige psykologi der skal afdækkes før man kan begynde at sætte sig ind i hvorfor det er en god ide, eller hvorfor nogen pure nægtet at ville have med oprydning at gøre.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Gunness »

Nej, det har jeg ikke. Den var frit tilgængelig i starten (som Politikens paywall-artikler er ind imellem).
Jeg har endnu ikke mødt nogen der rent faktisk selv har gennemgået en seriøs oprydning, som senere havde noget skidt at sige om det, men jeg er stødt på mange armchair quarterbacks der sidder tilbagelænet -uden personlig erfaring- og skriver sensationalistiske ting om det for at tiltrække læsere.
Det skal jeg ikke kloge mig på. Men artiklen belyste i alt fald det aspekt, der ligger i at have et forhold til sine ting, og det er der jo en del mennesker, der har personlig erfaring med. Uden at det gør dem til "armchair quarterbacks".
Og så postede jeg specifikt om Marie Kondo, fordi jeg altid er skeptisk over for folk, der bliver styrtende rige af at agere selvhjælpsguruer. Hun er jo blevet multimillionær på sit projekt, vel bl.a. godt hjælpet af at sælge kasser til ublu priser.
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Slankning af spilsamling

Post by Stunke »

Jeg kan godt forstå din skepsis. Kondo har tjent åndssvagt mange penge fordi hun har fundet en skidegod måde at løse et problem som nærmest samtlige mennesker i den udviklede verden har.

Jeg har ikke fulgt med på Netflix, Amazon, eller noget andet. Jeg er blot faldet over hendes bog i 2015, og den har helt bogstaveligt talt ændret mit liv på en måde som næsten intet andet har. Straight up: Kondo har fortjent hver en øre hun har tjent på at sælge den bog. hvad hun tjener på tv og papkasser aner jeg intet om :lol:
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3949
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 129 times
Been thanked: 122 times

Re: Slankning af spilsamling

Post by Andrea »

Altså det gode ved Kondo-bølgen er, at jeg føler mig SÅ moderne, for hendes principper mht. sortering (og give slip på de ting, som man ikke glædes oprigtigt ved) har jeg levet efter i mange år. Men jeg ruller altså ikke tøj og den slags sammen eller folder det på fancy måder, selvom det sikkert også kunne være godt :P
Post Reply