Nye udgaver af gamle spil

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5107
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 480 times
Been thanked: 519 times

Nye udgaver af gamle spil

Post by Gunness »

aka. forbedrede versioner aka. "hvorfor testede I ikke designet godt nok første gang" aka. en stakkels cash cow trækkes igen rundt i manegen

Ja, kært barn har som bekendt mange navne. Der er en lind strøm af 2. (og ind imellem 3. og 4.) udgaver af spil, der får poleret regelsæt og især grafik og herefter bliver genudgivet. Til glæde for nogle og irritation for andre. Jeg blev inspireret til tråden efter at have læst en BGG-post af Cole Wehrle (Vast, Root) - og han havde det generelt lidt stramt med anden-udgaver, fordi de tit blev lidt for polerede, når de blev genudgivet:
I tend to like wonky first editions. I admire them for all of their woozy sharp edges. A Born-again board game with a tucked-in shirt and a face brimming with healthful sobriety does little to inspire me. You can have your polish, give me the unalloyed weirdness of an idea done not quite right.
Jeg kan godt genkende det - det er af samme grund, jeg godt kan lide Kickstarter-spil. Ikke af den utestede slags, men i de tilfælde, hvor regelsættene har nogle knaster, der giver spillet noget særkende. Mange anden-udgaver høvler kanter af og gør spillene mere strømlinede, måske også så de kan appellere til en bredere målgruppe, men de bliver også bare mere ens.

Modsvaret er selvfølgelig, at kompleksiteten gerne skulle ligge i det gode spildesign og ikke i knudrede regler og strategier, og at det kun er godt, hvis spillets forskellige dele bliver mere balancerede.

Derudover er der selvfølgelig en række andre elementer i spørgsmålet:
1. Er det ikke bare designeren, der ikke har gennemarbejdet sit spil godt nok i første omgang, så jeg mere eller mindre har købt en prototype? Det indtryk kan man ind imellem godt få, men ok, vi har jo alle lov til at blive klogere.
2. Tilgængelighed - en OOP-titel, der får muligheden for at komme ud til et nyt publikum.
3. Indtrykket af, at en udgiver bare prøver at malke markedet (den 117. udgave af Alien Frontiers på KS giver lidt det indtryk).

Pt. glæder jeg mig meget til min flotte andenudgave af Endeavor og CO2 plus Richelieu-reskin'et Spirits of the Forest, og jeg ser da også frem til at få min pimpede/opdaterede udgave af Brass på bordet - men om det er bedre spil end originalerne ved jeg ikke.

Hvordan har I det med genudgivelser?
Bestilt: The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Nye udgaver af gamle spil

Post by Stony »

Som udgangspunkt er jeg stor fan af at videreudvikle spil. Second editions er - som regel - noget der bygger på de erfaringer man har fået, og på den baggrund forbedrer spillet. Og hvis spillet endda er gået OOP, vil det nye optryk gøre spillet tilgængeligt igen. Nogle gange får man også samlet op på hvad er blevet ophøjet til "need-to-have" udvidelser, som så bliver bygget direkte ind i grundversionen af den nye udgave. Whats not to like?

Der hvor det undtagelsesvis skurer mig mod hårene, er især på Kickstarter området. Det er som regel her man finder spil, der slet ikke er blevet spiltestet tilstrækkeligt. Jeg er klar over, at man kan spilteste herfra og til dommedag, og stadig ikke kunne vide sig sikker, om man har fået luset ud i alle uhensigtsmæssigheder. Men jeg har oplevet lidt for mange gange på Kickstarter, at det slet slet ikke var i mål. Og for at føje spot til skade, så bruger de feedback'en fra den første version, til at rette ind og genudgive. Så jeg havde altså backet et spil, og købt hvad jeg troede var et veltestet spil, men det viser sig at jeg i bedste fald har fået en sen prototype. Den er så blevet brugt til at crowdsource spiltesten til den "rigtige" version af spillet, som jeg så kan få lov til også at betale for, når de ikke lige får tænkt en opgraderingspakke til førsteudgaven ind i ligningen. Tak for lort!
Sidst spillet:
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Nye udgaver af gamle spil

Post by Goblen »

Er enig i begge betragtninger. Synes der er spil der er gode i genudgivelser, og som giver mere. Samtidig er der spil som bare ikke skulle have været på markedet i version 1.0 da spillet mere minder om version 0.8.

Der vil altid være smuttere, men jeg tror måske nogle gange der ligefrem spekuleres i det på Kickstarter, og jeg ved samtidig at det er en risiko jeg tager når jeg backer spil :-)

Har ikke spillet det første Brass, og kan kun læne mig op af hvad I der har melder ud, og her er et godt spil samlet op og er blevet gjort endnu bedre. Et godt spil er blevet gjort endnu bedre - version 1.0 til 2.0.

Synes også at spil som Mansions of Madness 2nd edition er et godt eksempel på et spil der er blevet betydeligt bedre. Den første version var næsten uspillelig som huset, for der var så meget at holde styr på.

Kan da tvivle på om spil som Vinhos (som jeg synes er fantastisk), er blevet bedre med en mere simpel udgave, og jeg tænker det samme om CO2. Begge fra samme designer (som jeg synes laver nogle af de bedste spil) - føler lidt at koen lige skal malkes en ekstra gang.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Nye udgaver af gamle spil

Post by Neumann »

Man kommer under da alle omstændigheder til at dele tingene op i komponent-delen og mekanik-delen.

Knizia-spillene (de gode af dem) er langt hen ad vejen mekanisk set uforbederlige. Omvendt er der en særlig Knizia-tørhed over mekanikkerne, som undertiden kan afhjælpes ved en ny udgave med mere lækre komponenter. Samurai var en flot opdatering af spillepladen, til gengæld var figurerne lidt af en nedgradering (blød plastik - ydr). Omvendt fungerede opdateringen af Tigis og Eufrat efter min mening fint trods skift fra træ til plastik. Ra var en principiel opgradering, som desværre gjorde spillet sværere at overskue, så dér foretrak jeg førsteudgaven. Amun-Re i sin nyeste udgave er rent lir.

Mekaniske opgraderinger er vist mest noget af en Kickstarter-ting. Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om Fury of Dracula, som efter min fattige opfattelse er blevet bedre med hver ny udgave - omend den stadig trænger til en hurtigversion.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14570
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 441 times
Been thanked: 614 times
Contact:

Re: Nye udgaver af gamle spil

Post by Frouvne »

Når der reelt er tale om nye udgaver af gamle spil, har jeg det sådan set fint med at der bliver poleret lidt. Sjovt nok tror jeg dog sjældent, at det er polering, der er behov for med de gamle spil. Mange af dem var jo simple i forhold til nutidens målestok og ofte også mekanisk elegante. Det er svært at forestille sig, at der kan poleres på et Knizia-spil - men videreudvikles kan der, som når Tigris & Euphrates er blevet videreudviklet til Yellow & Yangtze.

Når Kickstarter-spil kommer i en fornyet udgave et år efter den oprindelige Kickstarter betyder det blot, at jeg netop har modtaget det og endnu ikke har fået det spillet. Så er de ofte så venlige, at jeg kan købe en opgraderingspakke, men når man først får lagt forsendelsen oven, har det i store træk kostet det samme som et nyt spil. Det gør mig lidt træt! Jeg syntes også, der er en charme ved Kickstarter-spil, men primært knytter den sig til to forhold: den ene er originaliteten i tema-valg og den anden er fornøjelsen ved at følge med i projektet undervejs. Det upolerede syntes jeg til gengæld er en kæmpe svaghed ved Kickstarter-spillene og selvom jeg stadig backer (for) mange af dem, er der endnu ikke nogen af dem, der har listet sig ind i hverken min top ti eller top tyve.
frouvne, administrator

Image
Post Reply