Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Post by Gunness »

På årets Djengis fik jeg endelig bl.a. solgt mit Hero Quest, der ellers er "forbudt" i de store brætspilsgrupper på FB (pas på HQ, unger, det er hårde stoffer!). Til gengæld faldt jeg over Under Falling Skies, så jeg kunne få opgraderet min print&play-version.
Og min datter vandt Arkham Horror: The Card Game for at være et positivt indslag på con'en. Ret beset er det selvfølgelig hendes spil, men mon ikke jeg får lov til at prøve det :mrgreen:
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Post by Neumann »

Jeg havde også en meget positiv køb/salg-oplevelse på basaren på DC.

Fik solgt mit veltjente Dominant Species (2. print dvs med gullig minimalistisk art). Det er et fantastisk spil, men det er og bliver meget langt med 4-5 spillere og en semi-amputeret sag med kun 2 (men kan så til gengæld klares på ca 2 timer). Jeg har forlængst fået Dominant Species: Marine, som giver meget af den samme oplevelse men som spiller meget bedre med 2. Det og kun det var min undskyldning for at sælge.

Jeg solgte også nogle småspil: Caverna:CvC og Illuminati, og endelig byttede jeg Uchronia + lidt mønt til Innovation. Det tænker jeg kommer til afløse Ære til Rom et godt stykke tid fremover.

Måtte dog alligevel også slæbe 2 spil hjem igen. Jeg synes selv, jeg havde sat prisen lavt, men folk må have været uenige. :(
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Post by Gunness »

Neumann wrote: Mon Apr 25, 2022 12:28 pmMåtte dog alligevel også slæbe 2 spil hjem igen. Jeg synes selv, jeg havde sat prisen lavt, men folk må have været uenige. :(
Det er ingenting - jeg havde 8-9 spil med til ret rimelige priser og fik kun solgt de to :) Der var et voldsomt udvalg, så folk kunne vælge og vrage.

Dominant Species (som jeg i øvrigt er chokeret over, at du ikke har kaldt Dominerende Arter :D ) er et fint spil, men som du er inde på, bliver det enten for langt, eller også er det en tam oplevelse. Nå, jeg beholder mit eksemplar ind til videre og håber, at det bliver spillet en dag.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Post by Neumann »

Gunness wrote: Mon Apr 25, 2022 2:36 pm Dominant Species (som jeg i øvrigt er chokeret over, at du ikke har kaldt Dominerende Arter :D ) er et fint spil...
Jeg er også flov over, at du tog mig i den forglemmelse :oops:

Mine hjemmeundersættelser er overløb af en gammel uvane med at kritisere min kolleger på arbejdet for hele tiden at slå over i engelske termer, når de skal lyder rigtigt faglige. Vi arbejder i sundhedsvæsenet, så hvis vi skal lyde faglige, bør vi bruge græske eller latinske termer - men dem har de andre jo for længst glemt for al den engelske faglitteratur. Mine unger anvender også ofte engelske termer for mere komplicerede begreber, som de kun kender fra det engelske internet og så lever de med mine rettelser.

Men sjovt nok fandt jeg tilbage i
https://www.germangames.dk/forum/viewtopic.php?t=894
en omtale fra Allan af
https://boardgamegeek.com/boardgame/12942/
under navnet Geschenkt,

... men den officielle titel på den nordiske version er jo Oh S#!? :shock:

Det bliver nok et Nej tak herfra - det kunne man jo også bare have have kaldt det.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Post by Gunness »

Interessant diskussion. Generelt prøver jeg også at holde fast i de danske gloser og termer, og jeg har i årevis været efter mine unger, når de smed ligegyldige engelske gloser ind i en samtale. Nej, det hedder ikke "crispy", det hedder "sprød". Og ja, jeg ved godt, at det er en Sisyfosopgave, men man må jo prøve :D
Anyway.... NUVEL.... mit udgangspunkt er, at hvis der allerede er et godt dansk udtryk for det samme, så ser jeg ingen grund til at sige det på engelsk. Der er selvfølgelig undtagelser. Mikkel Mus og Stjernekrigen er altså kasseret til fordel for Mickey Mouse og Star Wars, og "discard-bunke" er bare lettere forståeligt end "afkast-bunke", eller hvad danske oversættelser nu ellers har fundet på.

Men med titler er det altså svært. For i mange tilfælde er der ikke allerede en dansk titel, selv om jeg godt selv kan finde på en oversættelse. Jeg ville aldrig sætte mig og høre Lyserøde Floyds "Den Mørke Side af Månen" eller Dronnings "En Dag på Væddeløbsbanen" :D
Det er en sympatisk idé med spiltitler, men de bliver jo i alt fald noget sværere at søge efter i et forum som dette, og i alt fald kan det ind imellem være vanskeligt at gætte, hvad en hjemmestrikket oversættelse dækker over :)

OBS: I øvrigt er den danske udgave af No Thanks først fra 2018, så det havde havde lidt svært at forudsige den titel allerede i 2007!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Post by Neumann »

Gunness wrote: Mon Apr 25, 2022 3:26 pm mit udgangspunkt er, at hvis der allerede er et godt dansk udtryk for det samme, så ser jeg ingen grund til at sige det på engelsk.
...
Men med titler er det altså svært. For i mange tilfælde er der ikke alleredeen dansk titel, selv om jeg godt selv kan finde på en oversættelse. Jeg ville aldrig sætte mig og høre Lyserøde Floyds "Den Mørke Side af Månen" eller Dronnings "En Dag på Væddeløbsbanen" :D
Det er svært at være uenig i, og jeg anerkender da selvfølgelig også sangtitler og orkesternavne uoversat. Men så kommer der alligevel grænsetilfælde. Queens A day at the races albumtitel ligner da meget et lån fra en gammel Marx Brothers filmtitel, og filmtitler bliver jo netop per gammel tradition oversat og begavede os med Bankekød til slemme drenge og Maxijob i minibiler (det er den, der nu kaldes The Italian Job). Men hvad i himlens navn tænkte den oversætter så på, som oversatte den i øvrigt glimrende Cruel Intentions til den ikke-særlig-danske danske filmtitel Sex Games :?

Med spiltitler tilkommer så det ekstra lag, at de kan variere med nye udgaver. Hvad er for eksempel det bredest forståelige navn for det Knizia-spil, hvor man spiller kort for at tovtrække figurer frem og tilbage?

https://boardgamegeek.com/boardgame/22245/

Jeg tæller mig til 5 (!) forskellige titler, som overhovedet ikke ligner hinanden, selv i oversættelse. :P

For at vende tilbage til trådens egentlige emne (selvom pedant-dueller altid er sjove), så tjekkede jeg i dag pakkesporingen på mit enlige udestående spil fra Amazon, og blev mødt af den påstand, at kureren har forsøgt en aflevering i lørdags kl 13 uden held.

... og min kone og søn var naturligvis hjemme hele dagen :x

Mere bekymrende har jeg slet ingen advarsel fået hverken på mail ... EPOST ... eller i metalpostkassen, men efter at fulgt sporet fra https://parceltracker.pb.com/ via https://www.trackyourparcel.eu/ til https://tracking.bring.com/ har jeg lokaliseret noget lovende i min lokale Silvan, så der vil jeg gå ned og spørge i morgen.

... meget passende er det et spil i samme genre som dét der spil om nogle breve fra Whitechapel og dét om en vred Dracula. Det er noget med at bevægelserne er meget skjulte.

Fremover hedder det Amazonleveringsspil herhjemme!
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Post by Gunness »

^Queens album er skam helt bevidst opkaldt efter Marx Brothers-filmen (og det er forgængeren, A Night at the Opera også, og det er heldigvis ikke kommet til at hedde Halløj i Operaen på dansk :mrgreen: ).
Gode oversættelser kan skam noget - jeg har f.eks. altid godt kunne lide, at Orwells ene hovedværk hed Kammerat Napoleon på dansk. Det er der sgu noget schwung over. Men alle de her rædderlige, platte 70'er- og 80'er-oversættelser, som typisk var noget med Røv, Halløj eller et eller andet fjoget ordspil, det kunne jeg godt have undværet. "Every Which Way But Loose" er ikke nogen fantastisk Clint-film, men den bliver altså ikke bedre af blive til Bankekød etc etc.

Jeg kender ikke det pågældende Knizia-spil, men vil ønske god fornøjelse med Skjult Bevægelse-nyerhvervelsen :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Post by Neumann »

I trådens ånd: Jeg opsporede min pakke nede i Silvan og kunne endelig hjembringe Whitehall mysteriet 8)

“Det pågældende Knizia-spil” hedder herhjemme Auf der Reeperbahn nachts um halb zwei, men blev nok oftest kaldt Times Square, inden det blev Royal Visit her i Occidenten. Ovre østpå hedder det 王と道化 og Сумерки Венеции, som betyder noget helt fjerde og femte.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Post by Gunness »

Efter en længere rejse (via Frouvne og Helle) modtog jeg i dag It's a Wonderful World, købt af Stony.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Post by Neumann »

I dag ankom den første af to planlagte udvidelser til mit nye Innovation, Historiens Artefakter.

Så håber jeg, der også snart dukker nogle ekkoer fra fortiden op.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Post by Neumann »

I dag kom, hvad jeg regnede med skulle være min endelige Innovation-udvidelse: Echoes.

Desværre var der tale om 2. udgaven og ikke 3. udgaven, for det var hjemmesiden ikke voldsomt tydelig omkring, og kassen lignede. :cry:

Jeg har skrevet til butikken, men hvis de ikke vil æde returportoen, så ser jeg alligevel ind i et tab på omkring 100 kr.

Opdatering 4. maj:

Min første forhandler refunderede omgående og har ikke engang forlangt varen tilbage.
God stil, archonia.com :D

Fra en anden forhandler har jeg nu fået den rigtige version, som ankom i dag.

Hvis I hører om nogen med grundspillet i Asmadis 2. udgave, må vedkommende meget gerne få den udvidelse, som jeg øjensynligt ikke behøvede at returnere.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Post by Frouvne »

Modtog An Attrition of Souls. Jeg er ellers blevet meget tilbageholdende overfor 2-spillers spil og særligt, når der er tale om krigsspil. Har dog gjort et - for mig - meget grundigt forarbejde og mener at det er realistisk, at det nok skal komme på bordet. Så må vi se, om det holder stik...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Post by Gunness »

I går modtog jeg Pagan: Fate of Roanoke, et dansk designet 2-player deduktionsspil med nogle interessante mekanismer. Produktionen ser fin ud, og temaet (asymmetrisk hekse-mod-heksejægere) lyder interessant.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Post by Frouvne »

Så modtog jeg langt om længe mit eksemplar af burncycle. Jeg har endnu ikke åbnet selve spillet, men fik da smugkigget på messing-figurerne, der er ret blærede. Og så havde jeg også tilkøbt baggrundshistorier om de organisationer man er oppe imod m.m. I æsken dertil gemte der sig et kassettebånd og en walkman... jeg tror, der er nogen, der har hygget sig, da de lavede det! :lol:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Post by Gunness »

Jeg mødtes med min faste KS-samkøbs-pusher i dag og modtog My Father's Work og Knockdown. Derudover fik jeg et spritnyt Destinies til vennepris og et brugt Rise of Tribes.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply