Hvad har du spillet i dag? Maj 2022

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Maj 2022

Post by Frouvne »

Lad os håbe, der kommer mange kommentarer om gode spiloplevelser i maj. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2022

Post by Frouvne »

Vi har fået gang i måneden med et par spil Paleo. Vi havde sat op til et nyt scenarie og fuldførte det i andet forsøg. Vi bliver igen imponeret over, hvor tematisk man har formået at få spillet til at føles.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2022

Post by Gunness »

Kone, søn og jeg var forbi en lokal beboer i går. Først introducerede han til Taverns of Tiefenthal. Det kan helt sikkert noget. Inspirationen fra Quacks er ikke til at tage fejl af, men der er klart mere dybde i spillet, og det er sjovt at opgradere sin kro. Spillet er lidt til den lange side i forhold til, hvad det kan, og de første fire af runderne virkede meget fastlåste. Det, parret med en høj grad af tilfældighed, gør, at jeg meget gerne spiller det igen, men nok ikke kommer til at eje lige med det første.

Sønnike vandt med ét point foran mig (møgunge!), og så smuttede han hjem til Steam. Vi andre tre tog et spil Mariposas. Som gateway-spil er det hyggeligt og flot, og push your luck-mekanismerne med at udvikle sine sommerfugle på det rette sted og tidspunkt var overraskende tematiske. Det sagt, så var ens valg undervejs i spillet ikke specielt ophidsende, og vi endte da også meget tæt på hinanden i score.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2022

Post by Frouvne »

Onsdag aften blev der spillet Ark Nova. Egentlig kan jeg godt se, hvad der har gjort det så populært, som det er blevet. Og så er jeg nok alligevel ikke selv så pjattet med det. Lige nu er jeg også meget modvillig mod at skulle spille det med mere end to spillere. Og umiddelbart tror jeg ikke, det er noget, jeg kommer til at lokke Helle til at spille.

Til aften kom der et andet spil på bordet, som jeg var sikker på, at jeg kunne lokke Helle til, nemlig Paint the Roses. Og åbenbart var min søn også interesseret og endte med at være meget begejstret. Så vi fik spillet dette samarbejds-deduktionsspil to gange. Det tænker jeg allerede, at det godt kan blive kategoriseret som "et godt køb".
frouvne, administrator

Image
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2022

Post by APK »

Frouvne wrote: Thu May 05, 2022 10:54 pm Og umiddelbart tror jeg ikke, det er noget, jeg kommer til at lokke Helle til at spille.
I den forbindelse kan jeg nævne at jeg ikke er lige så hensynsfyld som dig - og lokkede min knap så brætspilsvante hustru til at spille Ark Nova. Og faktisk var hun ret vild med det - og endte med en knusende sejr (26 point mod mine patetiske minus 20...). Så måske Helle skal have chancen alligevel... :-)
/APK
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2022

Post by Frouvne »

APK wrote: Fri May 06, 2022 7:49 am
Frouvne wrote: Thu May 05, 2022 10:54 pm Og umiddelbart tror jeg ikke, det er noget, jeg kommer til at lokke Helle til at spille.
I den forbindelse kan jeg nævne at jeg ikke er lige så hensynsfyld som dig - og lokkede min knap så brætspilsvante hustru til at spille Ark Nova. Og faktisk var hun ret vild med det - og endte med en knusende sejr (26 point mod mine patetiske minus 20...). Så måske Helle skal have chancen alligevel... :-)
Det skriver jeg mig bag øret! Jeg er lidt varsom med at få introduceret for mange spil, som jeg ikke er rimelig sikker på, vi kan have succes med. I aftes kom der - som skrevet står i opslaget - et nyt deduktionsspil på bordet og det blev fantastisk modtaget... også af husets søn. Og jeg kan se, at de har fundet Sleuth frem, så jeg tror i første omgang, vi skal ned ad en anden sti. Nogle gange er det strategisk kloge valg nok at følge strømmen... :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2022

Post by Frouvne »

Lørdag ville familiens yngste gerne spille Ghost Fightin' Treasure Hunters. Det er bestemt et af de bedre børnespil, så det var ikke svært at lokke os voksne til det. Senere på dagen blev det også til tre spil Paint the Roses. Samarbejde og deduktion er noget, der falder i god jord her. Det blev dog til to nederlag, hvilket dog kan være med til at gør én endnu mere engageret. Jeg har flere gange (mere eller mindre berettiget) set spillet sammenlignet med The Shipwreck Arcana. Jeg tror ikke, det kommer til at erstatte The Shipwreck Arcana, som jeg nok tænker er et bedre spil, men Paint the Roses tror jeg til gengæld det vil være lettere at introducere folk der ikke er så spilvante til. Paint the Roses har så også en del varianter, som faktisk ser rigtig interessante ud og dem glæder jeg mig meget til at kaste mig over. Spillet har allerede været på bordet her søndag formiddag, så mon ikke det skulle være muligt at få testet en variant før dagen er omme... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2022

Post by Frouvne »

Frouvne wrote: Sun May 08, 2022 10:18 am [...] mon ikke det skulle være muligt at få testet en variant før dagen er omme... :D
Spillet kom på bordet, men det blev ikke i variant-udgaven. Den må jeg have til gode.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2022

Post by Neumann »

Jeg kan gøre det kort: Jeg blev lammepryglet i Innovation - igen, havde jeg nær sagt. :oops:

Denne gang langsomt og metodisk ved at se 6 opnåeligheder opnået ovre på den anden side af bordet, mens jeg selv hængte fælt i Epoke-4-bremsen. Det var et overraskende langt spil, og vi overså en af de specielle opnåeligheder, som vi begge kvalificerede til, da vi endelig opdagede den.

Selvom jeg har fået fat i to udvidelser, forbliver vi nok på grundspillet, indtil det sidder lidt mere på rygraden.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2022

Post by Frouvne »

Vi har været i sommerhus i nogle dage og havde slæbt nogle spil med i håb om, at der naturligvis skulle blive god tid til den slags. Hjemvendt må jeg erkende, at det eneste der var overskud til var lidt Illusion med min datter. Efter en hel dag med Lalandia, Legoland og Monky Tonky Land var der ganske enkelt udsolgt i mit gamle legeme, når dagene var omme...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2022

Post by Gunness »

Vi fik støvet Eufrat og Tigris af i går. Det var sjovt, og selv om jeg hev en sejr i land, blev jeg mindet om, at jeg har meget svært ved at udtænke en holdbar strategi i spillet :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2022

Post by Neumann »

Gunness wrote: Mon May 16, 2022 1:42 pm Vi fik støvet Eufrat og Tigris af i går. Det var sjovt, og selv om jeg hev en sejr i land, blev jeg mindet om, at jeg har meget svært ved at udtænke en holdbar strategi i spillet :D
Det kunne godt se ud til, at vi sidst har spillet T&E for over 5 år siden. :oops:

Det var sjovt nok, men fordi vi kun fik prøvet i 2-spillerversion, kom vi aldrig nok i vejen for hinanden, så vi havde nok lidt samme problem som i mit nys frasolgte Dominant Species.

Til aften nåede vi to spil Innovation, hvor vi var så hensynsfulde at vinde ét spil hver - i begge tilfælde ved at lave en ustoppelig pointmaskine og derfra opnå Storværk 1-6 inden epoke 7.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2022

Post by Neumann »

Til absolut ingens overraskelse efterhånden har vi taget os to slag Innovation igen i aften - med én sejr til hver. Jeg er lidt stolt af min seneste sejr. Lagde stærkt ud med hurtigt at score 25 points og gnaske de 5 første storværker til mig - men så røg min mojo, og et forfærdelig forbrændingsdogme tømte min pointbunke fuldstændigt. Efter nogle desperate træk til min hånd, fik jeg endelig de sidste manglende ikoner til at kunne snappe monument-storværket, så jeg kunne afslutte sejrrigt.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2022

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har ikke spillet supermange spil i maj, men et par spil er dog værd at bemærke:

- Det dansk-designede Living Forest fungerede ... udmærket. Der er noget old-school deck-building i det (først køber man penge, siden køber man vp), men her er der en mængde andre twists og mekanismer tilføjet som giver spillet nogle flere dimensioner. Der er forskellige typer sejr man kan forfølge, og spillet er hurtigt - måske næsten for hurtigt? Og illustrationerne på kortene er superflotte.

- Hidden Games Crime Scene: The case of Little Gomersal er et helt suverænt mysteriespil. Lidt Sherlock Holmes: Consulting Detective agtigt, men her får man alle bevismaterialer udleveret fra starten, og skal selv finde hoved og hale i det. Fascinerende!

- Brian Boru: High King of Ireland er et klassisk, "gammeldags" eurogame, med area majority og INGEN individuelle player boards. Meget forfriskende! ;-)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2022

Post by Neumann »

Så rundede vi Innovation spil #9 og #10, som jeg begge vandt rimeligt overlegent.
Nu ryger det nok lidt på hylden, så vi kan se på den anden nyerhvervelse: Whitehall mysteriet.
Post Reply