Månedens spiloplevelse oktober 2024

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 625 times
Been thanked: 701 times

Månedens spiloplevelse oktober 2024

Post by Gunness »

Bable - 7
Mycelia - 3
Lost Cities - 2
7 Wonders Duel - 1
Battlestar Galactica: The Board Game - 1
Coffee Rush - 1
Eternitium - 1
Exit: The Game – Advent Calendar: The Mystery of the Ice Cave - 1
Forests of Pangaia - 1
The Isle of Cats - 1
ito - 1
Oathsworn: Into the Deepwood - 1
Pizza Delivery - 1
Rock Hard: 1977 - 1
Slide - 1
Tang Garden - 1
Tea Garden - 1
Unconscious Mind - 1
Vegetable Stock - 1
Vienna Connection - 1

Det har alt i alt været en rigtig fin måned, godt hjulpet på vej af Brian og Evas halvvejs-til-næste-DjengisCon-arrangement. Og så nåede jeg lige at få rundet måneden af med Oathsworn :)

I den mindre afdeling har Bable været en fornøjelse at kunne tage frem til forskellige lejligheder. Det var sjovt at finde Battlestar Galactica frem, selv om det mindede mig om, at der stilles halvstore krav til spillerne. Blandt de lidt større spil var jeg godt tilfreds med Mycelia og Forests of Pangaia, ligesom jeg tror, at Rock Hard: 1977 kan noget mere end første øjekast afslørede.
Men det er alligevel Galileo Galilei og Unconscious Mind, der har imponeret mest, og da nu sidstnævnte alligevel står derhjemme, må jeg hellere få det prøvet igen :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Deep Regrets, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World
Seneste: Through Ice & Snow, Explorers of Navoria, Unconscious Mind, Mycelia, Factory of Dreams, Rise & Fall
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 555 times
Been thanked: 797 times

Re: Månedens spiloplevelse oktober 2024

Post by Frouvne »

Oktober måneds brætspil har været præget af en efterårsferie, hvor jeg var alene med min datter, hvor vi fik spillet en del og at vi efterfølgende har fortsat med at dyrke et par af de spil, hun bedst kan lide nu, efterdønninger efter Spiel og at vi har fundet et par gamle titler frem, der skulle prøves igen. Så volumen har i hvert tilfælde været rigtig fin i denne måned.

DroPolter - 16
Sea Salt & Paper - 16
Schotten Totten - 10
R-Eco - 7
Innovation - 4
AI Space Puzzle - 3
Too Many Bones - 3
Too Many Bones: Ghillie - 3
Too Many Bones: Nugget - 3
Animal Upon Animal - 2
Daybreak - 2
The Grizzled: Armistice Edition - 2
In the Footsteps of Marie Curie - 2
Shackleton Base: A Journey to the Moon - 2
5-Minute Dungeon - 1
500 - 1
Arkeis - 1
Can't Stop - 1
Chess - 1
Chutes and Ladders - 1
Crokinole - 1
Det dårlige selskab - 1
En Garde - 1
Factory of Dreams - 1
ito - 1
Kalah - 1
Pandemic: Hot Zone – North America - 1
The Quacks of Quedlinburg - 1
SETI: Search for Extraterrestrial Intelligence - 1
Spectacular - 1
Spejle Æg - 1
UNO - 1
War Story: Occupied France - 1

Blandt de spil min datter rigtig gerne har villet spille er DroPolter og Sea Salt & Paper. DroPolter tror jeg kommer til at blive hevet frem med mellemrum. Men det er givetvis ikke for alle. Jeg havde til gengæld forventet, at vi var kommet til at spise In the Footsteps of Marie Curie lidt oftere her i efteråret. Men jeg tror såmænd nok at det skal komme til at blive spillet, da det er et fint spil, der ikke er for kompliceret og som har et fantastisk tema for min datter, der ser meget op til Marie Curie. Arkeis har vi de bedste intentioner om at spille os igennem, men det bliver åbenbart kun til et enkelt spil hver gang vi finder det frem.

R-Eco er nok også et spil, der kommer til at blive luftet lidt oftere efter at det nu har været prøvet igen. Jeg syntes der er et originalt lille tvist i spillet, der gør det rigtig underholdende. Og så fik vi spillet et par af mine højst rangerede spil: Innovation og Too Many Bones. Det var - måske ikke så overraskende - tydeligt, at Innovation fungerer bedst, når man har de fleste af kortene nogenlunde i frisk erindring. Nå, men vi havde da en del rutine fra tidligere og hvis man ikke er for kompetetiv og blot nyder spillets flow, fungerer det stadig godt.

Blandt de spil jeg fik prøvet for første gang tænker jeg at følgende fem er værd at nævne. Først AI Space Puzzle som jeg syntes virkede rigtig interessant men som jeg rigtig gerne vil prøve med mere end de to spillere, vi var. The Grizzled: Armistice Edition så jeg stort potentiale i - i hvert tilfælde hvis man spiller kampagne-delen. Men det kræver således også, at man er nogle stykker der har mod på at spille det igennem. Spillene er ikke så lange, så det er ikke så uoverskueligt, som det måske kunne lyde. Shackleton Base: A Journey to the Moon ser lovende ud. Det kunne godt ende med at blive mit Spiel 2024 spil. Men måske er det ikke interessant nok til at jeg har behovet for at have det stående. Så originalt virker det heller ikke. Pandemic: Hot Zone – North America, der er en af de små udgaver af spillet, var jeg glad for at få prøvet men også glad for at jeg ikke har stående på hylden. Skal jeg spille Pandemic spiller jeg hellere originalen og lige nu trækker Daybreak meget mere. War Story: Occupied France syntes jeg var en fin oplevelse. Jeg håber, at jeg får taget mig sammen til at spille de sidste 2/3 dele færdigt inden for lang tid. Og så vil spillet nok også ryge videre.

Månedens største oplevelse ender jeg med at lade gå til DroPolter, der er et lille og fjollet spil men som kommer til at levere kæmpe mængde af underholdning i forhold til den beskedne pris.
frouvne, administrator

Image
Post Reply