Hvad har du spillet i dag? November 2024

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 628 times
Been thanked: 703 times

Hvad har du spillet i dag? November 2024

Post by Gunness »

Her er gode muligheder for at skrive om gode spil.... nu i november :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Deep Regrets, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World
Seneste: Through Ice & Snow, Explorers of Navoria, Unconscious Mind, Mycelia, Factory of Dreams, Rise & Fall
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 167 times
Been thanked: 164 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2024

Post by Andrea »

Yay, jeg er den første!

Jamen gemalen og jeg fik såmænd spillet fjerde og sidste scenarie i Escape Room: The Game, hvor vi spillede de tre første scenarier sidste weekend sammen med et vennepar. Aldeles glimrende spil - men jeg synes dog, at de tre forrige scenarier var en lige en tand mere interessante.
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 427 times
Been thanked: 254 times

Post by Jonezy »

Jeg nappede en af af solo scenarierne i Orléans: Anniversary Box i går. Det var den nemmeste kaldet The Trip to Tours, og det gik faktisk også relativt nemt, da jeg havde klaret det, som jeg skulle i næst sidste runde.

Prøver den nok lige en gang mere inden jeg hopper videre til den næste.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 555 times
Been thanked: 801 times

Post by Frouvne »

Tirsdag efter skole kørte vi forbi det lokale kulturhus, hvor vi spillede et par af vores medbragte spil: Deduckto og Sea Salt & Paper. Der er ikke meget der tyder på, at det ender med at blive en stor succes. I dag kom den ansatte arrangør ikke engang, så vi havde meget ro omkring os.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Onsdag aften bød på et spil Port Arthur, som jeg aldrig havde hørt om før. Det er et lille krigsspil for to spillere, hvor man hver især styrer en del af henholdsvis den russiske og den japanske flåde. En smule asymetri i flådernes sammensætning, hvilke regioner man får point for at kontrollere samt japanernes mulighed for at øve indflydelse på de russiske havne gav et actionpræget spil, der både var sjovt og alligevel interessant. Da vi spillede en regel forkert blev kampene for lange og dermed trak spilletiden også ud men på trods af dette var jeg godt underholdt hele vejen. Et rigtig fint spil i en lille æske.
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail

Post by Gunness »

Fruen og jeg var på udenbys overnatning i en lille hytte tirsdag, og her havde vi taget en Exit adventskalender med, som vi har fået. Det er ikke helt sæson, men hvad pokker :) Jeg synes, at Exit-spillene er meget slingrende i kvalitet - nogle af opgaverne er gode, men andre er simpelthen et nummer for obskure. Men alt er jo hyggeligt midt i en skov i godt selskab.

Vi kom tilbage i går og prøvede Unconscious Mind, der flød en del bedre her i 2. gennemspilning, og vi fik også ryddet op i nogle regelmisforståelser. Der er stadig vildt meget at holde styr på, men vores combo'er flød bedre og de helbredte patienter fløj ud af behandlingsværelserne. En seriøs brain burn'er, men på den gode måde.

Image

I dag havde jeg en kammerat forbi, der ville vise et par af sine nye spil. Vi varmede op med The Shipwreck Arcana, og herefter spillede vi Kelp: Shark vs. Octopus, et hidden movement- + deck building- (er det vel nærmest) spil, der var en kæmpe succes på Kickstarter. Jeg fik rollen som haj, der skal finde og angribe blæksprutten. Dens opgave er derimod at spise noget. De to roller er meget asymmetriske, men reglerne var ganske ligefremme, og der er en rigtig god udvikling i spillet, hvor begge parter skruer op for deres evner hen ad vejen. Noget overproduceret er det dog - f.eks. er der en mini plus en metalmønt til at vise ens hand limit, det virker en smule fjollet :) Men spillet flød hurtigt og let, og her i første forsøg var det i hvert fald ikke vildt svært at finde sprutten og gøre kål på den.

Så prøvede vi Harvest, hvor man planter, passer og høster diverse afgrøder, mens man rydder plads til nye planter og/eller bygninger, der giver lidt ressourcer eller abilities. Kammeraten er virkeligt glad for pæne spil, og Harvest (fra samme udgiver som bl.a. Parks) er virkelig også pænt og indbydende. Men man kan næsten ikke nå at lave noget, da man grundlæggende kun har 12 ture i løbet af fire runder, og den overordnede oplevelse var, at det føltes lidt fastlåst i sine strategier (for at gøre D, er du nødt til at gøre A, B og C, nogenlunde i den rækkefølge).

Dagen blev rundet af med Lost Cities.
Bestilt: Leviathan Wilds, Deep Regrets, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World
Seneste: Through Ice & Snow, Explorers of Navoria, Unconscious Mind, Mycelia, Factory of Dreams, Rise & Fall
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

I aftes åbnede vi et nyt spil, som jeg er ret spændt på om bliver en succes eller en fiasko. Spillets titel er: City of Six Moons ... eller det er i hvert tilfælde den foreslåede titel. Spillets designer fremstår nemlig ikke som "designer" men som den, der har opdaget spillet. På bagsiden af æsked beskriver hun hvordan hun har observeret nogle Aliens spille spillet; at en enkelt spiller øjensynligt spillede det alene men at andre var tilstede og kommenterede. Så måske det er kooperativt. Hun argumenterer også for hvorfor denne titel er en god tilnærmelse til en titel men også lidt om hvilke betydninger tegnene i øvrigt kunne have. Når man åbner æsken indeholder den en række komponenter, nogle kort med symboler og et lille spillebræt samt en regelbog der udover en note på bagsiden der handler om spillets produktion og valget af komponenter. Alt anden tekst er symboler fra et andet sprog. Jeg forventer, at den primære del af spillet er at afkode spillets regler. Der skulle også gemme sig et rigtigt spil, hvis man når så langt, men mine største forhåbninger er p.t. til processen med at afkode komponenter og symboler. Mit første forsøg virkede ikke synderlig frugtbart, men jeg tænker også, at det bliver noget jeg kommer til at gå til og fra igennem en periode, hvis ikke jeg hurtigt giver op.

sixmoons03.jpg
sixmoons03.jpg (70.49 KiB) Viewed 2265 times

sixmoons04.jpg
sixmoons04.jpg (97.74 KiB) Viewed 2265 times
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Det er om ikke andet en original idé. Designeren havde en "dagbog" om spillets tilblivelse på BGG.
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 78 times

Post by Neumann »

Det er desværre ikke længere så tit, jeg har en chance for at kunne skrive noget her. I dag skete det glædelige, at jeg kunne spille med begge mine børn.
Vi spillede 2x Lemming Mafia og 1x Innovation.
Spillene minder faktisk om hinanden, begge meget kaotiske, men med nok meningfyldte valgmuligheder til at det ikke bare føltes som et tilfældigt afgjort tidsfordriv.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

I dag fik vi introduceret moderen til Deduckto. Ikke overraskende klarede jeg mig dårligst.

Og så kom Daybreak på bordet igen i dag. Vi spillede på næst-sværeste sværhedsgrad. Jeg fik virkelig nogle kedelige kort som Europa, så jeg fik slet ikke gang i at få ekstra kort og fik ikke særlig mange tags. Til gengæld spillede jeg ret stabilt og fik renset godt ud i min mørke energi og fik hjulpet Majority World noget. Majority World fik meget mere gang i kortene og samlet set kom vi i mål uden at have følt os truet. I sidste runde var vi dog meget uheldige med vores terningeslag og det bragte temperatur-stigningerne helt op i det øverste bånd - så vi var måske mere truet end vi selv følte os.
frouvne, administrator

Image
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 427 times
Been thanked: 254 times

Post by Jonezy »

Har spillet med Jesper i dag, og det blev i den lettere ende. Jesper ville nemlig gerne prøve mit eneste Knizia spil, nemlig The Quest for El Dorado; hvilket er noget lettere end det vi plejer at dyste i. Jeg kan godt lide komboen af deckbuilding og race spil, og så med et sæt meget simple regler. Men vi er næsten også ovre i det, som jeg vil kalde 'muggler-friendly' og et spil, jeg nok mere vil bruge til folk med knap så meget brætspils erfaring.

Jesper fandt da i hvert fald ud af, at han havde rigeligt i sit Clank spil og han gider nok heller ikke tage til El Dorado igen, da jeg var pivringe læremester og tævede ham 2 gange. Det hjalp nok heller ikke lige på oplevelsen at der ikke rigtigt er nogle catch-up mekanisme, men hyggeligt var det trods alt.

Har også solo'et Orléans: Anniversy Edition i weekenden, hvor jeg holdte mig til det nemme A Trip to Tours scenarie. Det er så ikke lykkede mig at kunne gøre det bedre end at være færdig i næstsidste runde. Tabte også en omgang, da jeg skulle prøve at være funky med fåre farmen. Elsker stadig det spil.
Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Vi var forbi familien Gunness i går for at lege med dino-meeples ... æh spille Dinosaur World! Yes, rigtig godt tema.

Det var på den ene side ganske hyggeligt (man bygger en oplevelsespark, hvor der selvfølgelig - i et vis omfang - er dinosaurer), men der var også et eller andet ved flowet i spillet, der ikke helt fungerede. Det virkede nærmest som om, at det bedst kunne betale sig at skabe en masse kødædende dinosaurer, men til gengæld ikke besøge dem særlig meget, da risikoen for at få ædt gæster var ret stor. Og samtidig krævede det også en vis portion held at få fat i de kødædende dinoer, inden andre spillere havde hapset brikkerne. Til gengæld kunne jeg godt lide den spilmekanisme, der gjorde, at man blev nødt til løbende at udtænke nye besøgsruter, så gæsterne ikke begyndte at kede sig undervejs.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

^Det var også vores første forsøg med Dinosaur World :)

Jeg synes faktisk, at det er fint, at kød-dinoerne er balanceret, så man ikke bare malker dem helt vildt. Og nej, der var ikke så mange af dem, men måske var det i sidste ende også lige så effektivt at fokusere på nogen af de drabelige dyr - de gav ganske vist ikke lige så mange point, men de gav heller ikke så mange dødsfald = minuspoint. Det virkede nogenlunde balanceret.
Now eventually you do plan to have dinosaurs on your dinosaur tour, right?
Men ja, flow, og især afslutningen, virker ret antiklimaktisk. At besøge dyrene giver primært excitement, som giver indtægt i slutningen af hver runde. Men man har kun meget begrænset brug for for indtægt til sidst. Ergo sluttes spillet af med, at man har proppet en masse seje dinoer i sin park, og det burde være den ultimative triumf - det kan bare slet ikke betale sig at besøge dyrene. Man skal hellere bygge en masse. Mystisk afslutning. Jeg synes dog stadig alt i alt, at spillet er en forbedring ift. sin forgænger, Dinosaur Island, både mekanisk og æstetisk (Dl var virkelig neonfarvet på den dårlige måde).
Last edited by Gunness on Thu Nov 14, 2024 8:46 am, edited 1 time in total.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Gunness wrote: Wed Nov 13, 2024 9:24 pm Jeg synes dog stadig alt i alt, at spillet er en forbedring ift. sin forgænger, Dinosaur Park, både mekanisk og æstetisk (DP var virkelig neonfarvet på den dårlige måde).
Jeg tror, du mener Dinosaur Island :)

Jeg får lyst til at spille det igen for bedre at kunne sammenligne (og det har naturligvis intet at gøre med temaet ... overhovedet!)
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Åh ja, tanketorsk. Når spil nr 2 går linen helt ud med at stjæle titlen fra sit forlæg, så regner man også med, at det første gør det :)

Men ja, det skal da prøves igen, også pga temaet ;)
Post Reply