Hvad spiller vi for tiden? Og hvad spiller du?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14647
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 464 times
Been thanked: 668 times
Contact:

Hvad spiller vi for tiden? Og hvad spiller du?

Post by Frouvne »

Det kunne være interessant at høre, hvad det er for nogen spil, der spilles for tiden i de danske hjem...

Indenfor den sidste 1½ måned eller 2 har jeg fået mange nye spiloplevelser... mange af de spil, der har ligget og ventet, er langt om længe kommet på bordet. Et par enkelte af mine personlige klassikere er dog også blevet støvet af.

Blandt de spil jeg lige kan huske :oops: , der er blevet spillet er:

Vinci er blevet spillet en tre til fire gange. Det er hurtigt blevet meget populært - jeg har dog en lille nagende tvivl om det er et spil, der vil findes i min samling om et år eller to...

Fabrik der Traüme er noget så usædvanligt som et Knizia-spil med et tema! :wink: Nå, den er nok lige grov nok - men her er der faktisk et Knizia-spil, hvor temaet betyder noget for mig. Det forlader mig ikke foreløbig! Det har nok også ramt bordet en håndfuld gange, hvilket er meget for mig. Andre af Knizias auktionsspil der har været på bordet er Ra og Taj Mahal, hvor ikke mindst det sidstnævnte allerede har en stor stjerne hos undertegnede! 8)

Gipf-serien er blevet genoplivet her. Yinsh har været fremme og er jo altid godt. Zèrtz har også fået en del spilletid og er blevet et meget ondskabsfuldt spil - så vi er nok ved at have afkodet, hvad det går ud på! :twisted: Det er virkelig interessant - jeg er dog spændt på hvor meget spiltid det kommer til at få på sigt, da det således ikke længere er noget selskabsspil!!! Endelig har vi så også fået spillet Gipf for første gang og omend det virker lidt mere tørt end de øvrige spil i serien er det virkelig interessant. Det skal i hvert tilfælde afprøves lidt mere.

Et par af de langt mere tematiserede to-spillers spil har da også været i spil: War of the Ring og Twilight Struggle. Det bliver nok det sidstnævnte jeg kommer til at anvende mest tid på. I forvejen er jeg til area-majority spil og med dette tema, der dækker hele min opvækst er det en sikker vinder.

Wolfgang Kramers spil har en stor plads i mit hjerte og El Grande har da også været støvet af. Pueblo er blevet spillet en del gange på det sidste og har været en succes hos alle jeg har introduceret det for. Det har nok overrasket mig lidt - jeg troede faktisk, at det ville kunne virke en smule skræmmende... men det har altså ikke været tilfældet.

En ny mulig favorit er Leo Colovinis Mauerbauer - hans kombination af abstrakt spil og en passende mængde tilfældigheder appellerer åbenbart til mig. For mig er klassikeren fra hans hånd stadig Carolus Magnus, der ligeledes har været fremme ligsom også Clans har været nede fra hylderne.

Med min søn har det været Guess Who og Rein damit, der er kommet i spil. Rart når børnespil også kan holde den voksne vågen!

Knizias Colossal Arena er blevet prøvet nogle gange. Temaet kunne godt have skræmt mig væk - heldigvis fik dets rating på Boardgamegeek mig til at give det en chance. Det skal prøves igen og så må vi se om det får en plads i den permanente spilsamling.

Endnu et af Knizias spil, der er blevet genopdaget i denne periode er Einfach Genial, som jeg ser frem til at få spillet med nogle flere spillere. Jeg har primært spillet det som et to-personers spil og forventer at mit indtræk vil bedres, hvis jeg får det spillet med tre eller fire spillere.

Caylus fik en umiddelbart begejstret modtagelse men har nu ligget uspillet i over en måned. Spændende at se hvornår det igen kommer frem. Vi er dog nok mere til Caylus end et spil som Puerto Rico, så det skal nok få sin spilletid...
frouvne, administrator

Image
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 331
Joined: Mon Oct 16, 2006 3:47 pm
Location: Vejle

Post by Varming »

Well faldt lige over denne tråd og ville lige give mine input...

Jeg har været væk fra spillene i en del år - tidligere spillede jeg bl.a. Blood Bowl og en del hardcore wargames - men har nu fundet en at spille sammen med.

Det startede med vi spillede go'e gamle Stratego, hvor jeg stadig er på toppen efter måske 18-20 års pause. :D

Jeg blev derefter introduceret for Lost Cities, som virkede som et meget let, endog lidt kedeligt spil. Det vandt dog lidt point efter flere gennemspilninger. Et hurtigt og let spil, som nok skal komme frem igen nogle gange.

For at få lidt flere og mere spændende spil, bestilte jeg så Yinsh, Lord of the Rings: The Confrontation Deluxe og Carcasonne her fra GermanGames.

Første spil der blev testet var Yinsh, som tog mig (og min modspiller) med storm! Det er virkelig et sjovt spil, hvor man skal være pænt vågen, da modstanderen ellers vender ens oplæg til et sviende nederlag.
Jeg har introduceret et par stykker for spillet og det er lært på MEGET kort tid og alle har været vilde med det.

Dernæst gik vi i krig med "Lord of the Rings: The Confrontation Deluxe". Det er et virkelig lækkert udført spil, men ikke det mest tilgængelige - dvs. reglerne er lette at komme igennem, men det tog os 3-4 spil før vi begyndte at synes det var sjovt. Tillige er der småhuller i reglerne, som levner plads til fortolkning - især når ingen af parterne kan lide at tabe. :wink:
Jeg vil som sådan godt anbefale spillet, men for vores vedkommende tog det noget tid, før vi kom til at holde af det.

Carcasonne er ikke blevet spillet endnu, jeg har skimmet reglerne og det ser super sjovt ud - det kommer helt sikkert på programmet i weekenden.

Hvad spiller I andre ellers for tiden? Personligt bliver det 99,9% to-personers spil der kommer på programmet, da jeg kender meget få som tænder på brætspil... underligt nok.
Last edited by Varming on Fri Nov 03, 2006 4:14 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9191
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Varming wrote:Carcasonne er ikke blevet spillet endnu, jeg har skimmet reglerne og det ser super sjovt ud - det kommer helt sikkert på programmet i weekenden.
Bemærk at Carcassone nærmest skifter natur med antallet af spillere. Med mange spillere er det ret kaotisk. Med kun to eller max tre spillere, er det ret taktisk, hvor spillerne kan lave træk for at blokere hinanden osv, og det er især med et lille antal spillere at jeg synes Carcassonne er et genialt lille spil. Jeg gider slet ikke beskæftige mig med det, hvis det skal være for mere end tre spillere. Men det kommer som sædvanlig helt an på, hvad det er for en type spil du ønsker at spille.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Jeg spiller desværre ikke helt nok - men når der skal spilles, så er det for tiden mest puslerierne og deduktionsspillene, som jeg kan mærke trækker ... Men har også fået prøvet Tikal, Antike og Amun Re fornyligt. udmærkede spil, især var jeg begejstret for Amun-Re - mit indtryk af Tikal var nok præget af, at jeg egentlig var lidt for træt til at nyt spil, så jeg tror det har væsentlig mere potentiale end min oplevelse var ved første spil...

Vi har indkøbt en mængde IceHouse pyramider, så for tiden er det spil som Zendo og Volcano, som jeg har lyst til at spille (og som jeg skal spille senere på dagen). Derudover har jeg fået snuset til Vitrail - et lille pusleagtigt spil på tid, som frouvne har fundet til mig.

Derudover har jeg lige erhvervet mig Old Town og har fået Mr. jack af frouvne (hjembragt fra Essen), så det er forhåbentlig de spil, som kommer frem i den nærmeste tid... Derudover, så har jeg tænkt mig af finde Einfach Genial frem igen... og har overvejet at købe Aton, fordi jeg har fået en varm anbefaling af spillet (og så tror jeg, at jeg skal have Blue Moon City, men venter nok lidt, fordi der vist er nok at tage sig til med de spil, der er kommet hjem fra Essen.... :D ).

Det er vist det, der har været på programmet på det seneste, og det jeg forventer kommer på i nærmeste fremtid.
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 331
Joined: Mon Oct 16, 2006 3:47 pm
Location: Vejle

Post by Varming »

Efter Carcasonne bliver det følgende spil, jeg har købt brugt herinde, som skal spilles:

Zertz
Memoir '44
Through the Desert

Spillene vil blive spillet i nævnte rækkefølge, tror jeg.

Vi har i øvrigt lavet en regel om, at et nyt spil skal spilles min. 5 gange før man prøver næste nye spil. Det er faktisk en ok regel, da fx. "Lord of the Rings: The Confrontation Deluxe" nok næppe havde fået en reel chance, hvis det ikke var for dén regel.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3959
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 141 times
Been thanked: 134 times

Post by Andrea »

I søndags fik kæresten og jeg spillet Inkognito, Lord of the Rings samt Louis XIV med vores gamebuddies. Inkognito gik fint (selvom et par af os fik blandet et par regler sammen :oops: ), og Lord of the Rings er jeg blevet mere begejstret for, end jeg først havde regnet med. Jeg var lidt skeptisk, da jeg pakkede det ud første gang - spilbrættene var lækre, kortene fine... men de tokens, der fulgte med, lignede noget for 4-6 årige! :shock: Gameplayet er dog rigtig godt og følger fint LOTR-historien, og det er helt sikkert et spil, jeg vil hive frem en del gange.

Louis XIV er ligeledes et spil, der har overrasket mig positivt. Vi købte det lidt 'i blinde' i sin tid, da vi ud fra anmeldelserne havde svært ved at lure, hvordan det helt præcist virkede, men nu har vi spillet det nogle gange og kommer ikke til at lægge det på hylden lige foreløbig. Temaet er ganske vist noget påklistret (og jeg som ellers elsker temaer), men ignorerer man det, så får man et spil med en masse valgmuligheder og strategi.

I den kommende tid får vi også mulighed for at spille en del Descent, da en af de andre spilmakkere starter en kampagne op i det, og så skal vi have taget os sammen til at få prøvet Bang!
Helle wrote: Derudover har jeg lige erhvervet mig Old Town og har fået Mr. jack af frouvne (hjembragt fra Essen), så det er forhåbentlig de spil, som kommer frem i den nærmeste tid...


Fortæl endelig noget mere om Mr. Jack, når du/I har prøvet det! Jeg læste om det på BGG og blev straks interesseret i at høre mere om spillet :)
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Post by Jesper »

Jeg får mest spillet med min søn på 14 og min kone. I øjeblikket hiver vi oftest Attika frem. Det er hurtigt, og sjovt, og der er efterhånden blevet mindre kaotisk og mere taktisk. Vi tæller brikker og chancer/sandsynlighed, så det er blevet ret ondsindet på den gode måde.

I weekenden havde vi en række 14 års til fødselsdag/spilledag: og det blev til Railroad Tycoon, Dungeoneer, Kings Gate og så endelig Worms 3d.

Ellers trækker PitchCar - der kan den 6 årige også være med. Og Go har jeg lige introduceret til de to; faktisk er det sjovere end jeg huskede det.

Hmm, det er alligevel en del.
Andrea wrote:I søndags fik kæresten og jeg spillet Inkognito, Lord of the Rings samt Louis XIV med vores gamebuddies. Inkognito gik fint (selvom et par af os fik blandet et par regler sammen :oops: ), og Lord of the Rings er jeg blevet mere begejstret for, end jeg først havde regnet med. Jeg var lidt skeptisk, da jeg pakkede det ud første gang - spilbrættene var lækre, kortene fine... men de tokens, der fulgte med, lignede noget for 4-6 årige! :shock: Gameplayet er dog rigtig godt og følger fint LOTR-historien, og det er helt sikkert et spil, jeg vil hive frem en del gange.

Louis XIV er ligeledes et spil, der har overrasket mig positivt. Vi købte det lidt 'i blinde' i sin tid, da vi ud fra anmeldelserne havde svært ved at lure, hvordan det helt præcist virkede, men nu har vi spillet det nogle gange og kommer ikke til at lægge det på hylden lige foreløbig. Temaet er ganske vist noget påklistret (og jeg som ellers elsker temaer), men ignorerer man det, så får man et spil med en masse valgmuligheder og strategi.

I den kommende tid får vi også mulighed for at spille en del Descent, da en af de andre spilmakkere starter en kampagne op i det, og så skal vi have taget os sammen til at få prøvet Bang!
Helle wrote: Derudover har jeg lige erhvervet mig Old Town og har fået Mr. jack af frouvne (hjembragt fra Essen), så det er forhåbentlig de spil, som kommer frem i den nærmeste tid...


Fortæl endelig noget mere om Mr. Jack, når du/I har prøvet det! Jeg læste om det på BGG og blev straks interesseret i at høre mere om spillet :)
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Post by Tobias »

I aften står den på Dungeon Twister, som jeg fornyeligt har fået øjnene op for. Et glimrende taktisk og strategisk spil med en fornuftig spilletid, der kan være noget af en brainburner, hvis man regner træk frem og modtræk. Skak med fantasy tema, der kan spilles af alle.
Som Jesper, har jeg også fået spillet en del Attika og er kommet til at holde rigtigt meget at dette lille spil, som tager mellem 20-45 minutter. Vi spiller det som 2-personers og har aldrig prøvet det med flere, hvilket også skulle gøre det lidt mere kaotisk.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Andrea skrev:
Fortæl endelig noget mere om Mr. Jack, når du/I har prøvet det! Jeg læste om det på BGG og blev straks interesseret i at høre mere om spillet
Jeg skal nok fortælle mere om spillet og mine oplevelser, når jeg har nogle... :D Jeg læste lige en spiller - Varming - der havde den regel, at et spil skulle spilles mindst 5 gange før man gik videre til noget nyt. Måske skulle man også have den regel, når man udtaler sig til andre - det ville være meget fornuftigt men ...

Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at vente - men har tænkt mig at skrive, så snart jeg har andet at skrive end bare, at det ser godt ud, og jeg er glad for det ... :D
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3959
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 141 times
Been thanked: 134 times

Post by Andrea »

Helle wrote: Jeg skal nok fortælle mere om spillet og mine oplevelser, når jeg har nogle... :D Jeg læste lige en spiller - Varming - der havde den regel, at et spil skulle spilles mindst 5 gange før man gik videre til noget nyt. Måske skulle man også have den regel, når man udtaler sig til andre - det ville være meget fornuftigt men ...
Det er også en meget fornuftig regel - meeen det skal ikke holde dig tilbage med at kommentere på det (med mindre det selvfølgelig er en total fiasko, for så bør spillet nok prøves en gang mere, før det sables ned. Det håber jeg dog ikke er tilfældet).
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Post by Jens_Hoppe »

Helle wrote:Jeg læste lige en spiller - Varming - der havde den regel, at et spil skulle spilles mindst 5 gange før man gik videre til noget nyt. Måske skulle man også have den regel, når man udtaler sig til andre - det ville være meget fornuftigt men ...
Hæ, skulle jeg holde mig til den regel, var det ikke meget I hørte fra mig. :D
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 331
Joined: Mon Oct 16, 2006 3:47 pm
Location: Vejle

Post by Varming »

Well - mit princip går alene ud på, at et nyt spil SKAL spilles min. 5 gange, før jeg prøver et andet nyt spil.

Det udelukker ikke at jeg indimellem de 5 spil kan tage en gang Yinsh eller andet.. og det udelukker heller ikke, at jeg kan/vil udtale mig om spillet, før jeg har spillet det 5 gange. :)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Varming

Undskyld, hvis det kom til at lyde, som om jeg synes det var fjollet - faktisk var mit ærinde det modsatte.

Jeg synes faktisk, at det var en god måde at få et nyt spil i gang på, og når jeg tænkte på at overføre princippet til, når jeg udtalte mig om spil ... her Mr. Jack der lige var tale om. I disse dage er mine oplevelser med Mystery of the Abbey netop blevet kraftigt revurderet ... og det er ellers et spil, som jeg ikke har givet de varmeste ord med på vejen. Derfor er faren jo også ved Mr. Jack, som var det talen lige handlede om, at man ikke har fået fornemmelse af spillet før efter et par spil ... eller 5. :D

... så jeg havde bestemt forstået intentionen i princippet - og synes det er ganske udmærket - men som Hoppe også skriver - det er sikkert mange der ikke vil kunne udtale sig om meget, hvis man indførte den form for selvcensur :cry:
Post Reply