Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14644
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 462 times
Been thanked: 662 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:
Frouvne wrote:...Wow! Sikken et spil! Det er da på høje tid, at jeg har fået øjnene op for det!
Det første fix er, som bekendt, gratis :)
Helt gratis var det nu ikke - men det kan da godt være, at initialinvesteringen vil komme til at syne af ingenting, når man først er kommet i gang... :?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 238 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Post by Taibi »

Vi fik spillet et hurtigt spil Bohnanza hvor konen vandt da hun udnyttede gravpladsen til fulde... med lidt held. :D

Nu sidder vi med et halvt fuldendt spil Hazienda, som vi er nød til at få afsluttet inden der kommer håndbold i morgen... for det står midt på spisebordet... og hvis ikke ungerne får mad bliver de gnavne... men et rigtigt spændende spil vi har gang i.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Post by Larsine »

Taibi wrote:Vi fik spillet et hurtigt spil Bohnanza hvor konen vandt da hun udnyttede gravpladsen til fulde... med lidt held. :D
Bohnanza, gravpladsen, to spillere? Er det dette spil vi snakker om?

Lars
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14644
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 462 times
Been thanked: 662 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Post by Frouvne »

På den spilmæssige front blev der næsten tale om en hvile-dag i dag. Det blev dog til et enkelt spil M:tG med vores nyerhvervede Duel Decks: Jace vs. Chandra. Modstanderen i dag var min søn, der blev introduceret for spillet for en uges tid siden i sin skolefritidsordning og som ikke har prøvet det siden. Selvom han heller ikke havde prøvet de to decks vi spillede med, gik vi direkte i gang med spillet og undervejs kommenterede han ivrigt, når hans creatures havde flying og haste m.m. og hvilke konsekvenser det havde. Noget kunne tyde på, at jeg med en smule held har en kommende god spil-makker i min kære søn! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Post by qute »

Frouvne wrote:På den spilmæssige front blev der næsten tale om en hvile-dag i dag. Det blev dog til et enkelt spil M:tG med vores nyerhvervede Duel Decks: Jace vs. Chandra. Modstanderen i dag var min søn, der blev introduceret for spillet for en uges tid siden i sin skolefritidsordning og som ikke har prøvet det siden. Selvom han heller ikke havde prøvet de to decks vi spillede med, gik vi direkte i gang med spillet og undervejs kommenterede han ivrigt, når hans creatures havde flying og haste m.m. og hvilke konsekvenser det havde. Noget kunne tyde på, at jeg med en smule held har en kommende god spil-makker i min kære søn! :D
Ha ha. Selv er jeg imponeret over hvor godt sådan nogle husker hvis altså det er noget de GIDER huske :P

Jeg spillede på et tidspunkt med en 6 årig, som lærte alle 50-60 kort i hans deck udenad.

Forresten har jeg alle mine magic kort endnu. Så det kunne være vi skulle have sådan en omgang hvis vi mødes. Men mine decks er bare nogle jeg har smidt sammen efter devisen: Det kort passer vist godt ind.
Ved ikke om de har en chance mod et top-tunet deck :D


Ontopic: Jeg har som alle dage spillet 5 gange Dominion :D
Tror sgu jeg er ved at blive lidt bidt af det spil.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14644
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 462 times
Been thanked: 662 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Post by Frouvne »

qute wrote:[...] Ved ikke om de har en chance mod et top-tunet deck :D [...]
Begrebet top-tunet kommer nok meget an på vinklen, der anlægges. Der er jo på ingen måde tale om konkurrence-decks. Men på den anden side ser det absolut ud som om, de hænger meget godt sammen og de må derfor siges at være top-tunet i.f.t. hvis jeg som begynder selv skulle konstruere noget ud fra en bunke kort.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Post by Helle »

Larsine wrote:
Taibi wrote:Vi fik spillet et hurtigt spil Bohnanza hvor konen vandt da hun udnyttede gravpladsen til fulde... med lidt held. :D
Bohnanza, gravpladsen, to spillere? Er det dette spil vi snakker om?

Lars
Hmmmm, altså en mark er vel også en slags grav(e)plads?
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Post by MesterLars »

Igår blev det et 3 personers through the ages.

Der var utroligt meget fokus på det militære, så resten af infrastrukturen haltede meget for os alle - og vi fik alle ret få culture (victory points). 116 til vinderen - de 2 andre kort efter.

Kenny købte Napoleon i Age 2 og han gav et enormt militær boost gennem hele Age 2 og Age 3 - og den ene Aggression og War skyllede ind over mig.. med brændte bygninger som resultat. Kenne havde ca. 3 gange så godt militær som mig.

Midt i Age 3 fik jeg heldigvis fat i peaceloving-Gandhi og krigene mod mig blev istedet kanaliseret over mod Kasper.

Som i virkeligheden blev Napoleon dog for overmodig til sidst i en War on Culture mod Kasper.
Napoleons leder havde forregnet sig og Napoleon døde af alderdom lige inden krigen begyndte!.. med et stort nederlag til følge... Så Kasper endte med at vinde selvom han havde været bagud i Culture hele vejen.

Jeg blev nummer 2... kun reddet lidt af den fredselskende Gandhi.. ellers havde jeg været endnu mere prügelknappe.

Men interessant spil.
Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 238 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Post by Taibi »

Larsine wrote:
Taibi wrote:Vi fik spillet et hurtigt spil Bohnanza hvor konen vandt da hun udnyttede gravpladsen til fulde... med lidt held. :D
Bohnanza, gravpladsen, to spillere? Er det dette spil vi snakker om?

Lars
Ja.

Vi har forstået reglerne sådan at når du høster ryger de i bunken med brugte kort. Når vi så vender kort skal vi matche det øverste kort i denne bunke med dem der bliver vendt - så længe de matcher.

Det undrede os meget, så vi ledte videre på BGG. Her fandt vi at det var meningen, men at mange spillede uden denne funktion. Dette er naturligvis altsammen også baseret på at vi læser "discard" som brugte kort...
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 238 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Post by Taibi »

Så fik vi spillet vores Hazienda spil færdig fra igår. Vi spiller med alle dyre kort, så vi må låne lidt ved de andre farver... men det blev et meget federe spil end det foregående. Overlegen sejr til mig, men det var også fordi jeg ikke var bleg for at blokere konen fra markeder og lange landområder... man må godt være lidt fræk... :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Post by Larsine »

Taibi wrote:
Larsine wrote:
Taibi wrote:Vi fik spillet et hurtigt spil Bohnanza hvor konen vandt da hun udnyttede gravpladsen til fulde... med lidt held. :D
Bohnanza, gravpladsen, to spillere? Er det dette spil vi snakker om?

Lars
Ja.

Vi har forstået reglerne sådan at når du høster ryger de i bunken med brugte kort. Når vi så vender kort skal vi matche det øverste kort i denne bunke med dem der bliver vendt - så længe de matcher.

Det undrede os meget, så vi ledte videre på BGG. Her fandt vi at det var meningen, men at mange spillede uden denne funktion. Dette er naturligvis altsammen også baseret på at vi læser "discard" som brugte kort...
Du har ret, det er bare fordi jeg aldrig har spillet Bohnanza som to spillere, og heller ikke har læst reglerne for to spillere før nu.

Jeg har dog svært ved at se at det skulle være særligt interessant, idet den centrale del i Bohnanza jo er at handle med de andre, og hvem gider handle i et 2-spiller spil?

Der er så mange andre gode 2-spiller spil, at jeg ikke nogen siden kan forestille mig at jeg vil afprøve Bohnanza for 2 spillere.

Lars
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 238 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Post by Taibi »

Larsine wrote:
Taibi wrote: Vi har forstået reglerne sådan at når du høster ryger de i bunken med brugte kort. Når vi så vender kort skal vi matche det øverste kort i denne bunke med dem der bliver vendt - så længe de matcher.

Det undrede os meget, så vi ledte videre på BGG. Her fandt vi at det var meningen, men at mange spillede uden denne funktion. Dette er naturligvis altsammen også baseret på at vi læser "discard" som brugte kort...
Du har ret, det er bare fordi jeg aldrig har spillet Bohnanza som to spillere, og heller ikke har læst reglerne for to spillere før nu.

Jeg har dog svært ved at se at det skulle være særligt interessant, idet den centrale del i Bohnanza jo er at handle med de andre, og hvem gider handle i et 2-spiller spil?

Der er så mange andre gode 2-spiller spil, at jeg ikke nogen siden kan forestille mig at jeg vil afprøve Bohnanza for 2 spillere.

Lars
Det kan du have ret i. Vi får et hurtigt spil, dog uden den store interaktion, men efter det ene spil mister jeg også interessen igen...

Vi må se at få udvidet samlingen med flere 2-spiller spil... :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Post by akwlinka »

Jeg var i byen igår og fik spillet Powerboat.
Det er ikke et spil for mig, da jeg ikke bryder mig om racerløsspil.
Nu skal jeg lige checke reglerne, men med 3 personer var der for lidt kamp om noget som helst, og det var kun mig der kunne finde ud af at sejle med fuld speed op på øer og den slags ting.

Derefter blev det til et 4-personers Union Pacific.
Jeg fik fra starten lavet to baner som jeg det meste af spillet sad med aktier i alene, og det bragte mig sejren. Da Union samtidig blev fordelt helt lige mellem spillerne og derfor ikke fik nogen betydning.

Så fik vi lyst til at spille Filthy Rich, og selvom det var lang tid siden, så var reglerne hurtigt opfrisket, og det er jo et ganske sjovt spil, hvor man ikke skal taget tinge sså tungt, når det ikke går så godt.

Til sidst bblev et Um Ruhm und Ehre støvet af, og det er da altid et hyggeligt spil om end i den lette og ret kaotiske ende af skalaen.

Bortset fra Powerboat blev det altså en dag med gamle gode spil.Det er nu også rart engang imellem.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Post by Larsine »

Taibi wrote: Vi må se at få udvidet samlingen med flere 2-spiller spil... :D
Hvis det skal være deciderede 2-personers spil, så vil jeg gerne anbefale følgende spil, i prioriteret rækkefølge:

Kahuna: Det bedste 2-personers spil jeg kender. Et af de få spil jeg har givet 10 på BGG.
Memoir'44: Det bedste spil om WW2. Tilpas abstrakt til at jeg gider spille det, og så kan man sagtens nå at spille et scenarie både som allieret og tysker, så det gør ikke noget at scenarierne ikke er helt retfærdige. Der er masser af udviddelser hvis man bliver bidt af spillet.
Carcassonne: The Castle: Den bedste version af alle Carcassonne spillene.
Lost Cities: Selvom jeg oftest taber i dette spil, synes jeg stadig det er godt. Mange piger/kvinder synes specielt godt om dette spil. Findes også som et 2-4 personer brætspil, som jeg dog ikke kender.
Mr. Jack: Deduktionsspil.
The Settlers of Catan Card Game: Eneste problem, er at det kan tage lidt for lang tid, og hvis man først kommer bagud, kan det være svært at indhente modstanderen. Der findes en del udviddelser til dette, men dem kender jeg ikke.
The Reef: Tøsespillet om at lave babyfisk, men det er alligevel et solidt spil.
Flowerpower
Rosenkönig
Elk Fest: Et spil hvor din behændighed er den eneste afgørende faktor.
Awful Green Things from Outer Space: Old school spil, som har masser af charme og nostalgi, men det er ikke særligt seriøst.
Block Mania: Hvis man er til den original Judge Dreed, så er dette spillet om krigene mellem to blokke. Det tager lang tid, og der er masser af smådele at holde rede på, men det er rigtig sjovt når man får modstanderens blok til at styrte sammen. Mega Mania er udviddelsen så man kan spille 3-4 spillere.

Hvis det gerne må være spil til flere spillere, som fungere lige så godt med 2 spillere, så vil jeg gerne anbefale følgende spil, i prioriteret rækkefølge:

San Juan: En hurtigere, og efter min mening bedre, kortspils udgave af Puerto Rico.
Ticket to Ride: Nordic Countries (og til dels de ander versioner undtagen kortspillet): Tøf-tøf. Nordic Countries er kun 2-3 spillere, medens de øvrige udgaver er for 2-5 spillere. Jeg synes dog at man har lidt for meget plads hvis man spille 2 spillere i de øvrige udgaver.
Zooloretto: Hvem har ikke altid ønsket sig sin egen zoologiske have? Her er chancen. Der findes et hav af små udviddelser, som enten kan købes i professionel kvalitet, eller downloades fra nettet, samt nogle stor udviddelser som kun kan købes.
Darjeeling: Fungere fint med alt fra 2-5 spillere, da man skifter antallet af både ud.
Mamma Mia!: Jo flere spillere, jo mere kaotisk bliver det. Med 2 spiller kan det ofteste lykkedes for en spiller at få solgt alle 8 pizzaer.
Carcassonne: Hunters and Gatherers
Carcassonne: Det original Carcassonne spil, som der findes adskillige udviddelser til. Nogle af dem er gode, andre er sjove, mærkelige eller blot anderledes.
Wyatt Earp: Avanceret rommyspil. Sjovere med flere spillere, da dem der ligger bagerst kan rotte sig sammen mod den der fører.
Samurai: Jo flere spillere jo flere øer bruger man og derved udviddes brættet så det passer til antallet af spillere.

Lars
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2009

Post by Larsine »

Onsdag og spilleaften igen. Carsten og Eik kom, og vi spillede Colosseum.

Carsten skulle naturligvis have forklaret regler, men det tog heldigvis ikke lang tid. Vi spillede med Intense Auctions, da det jo giver lidt mere interaktion mellem spillerne, og betyder at pengene ofte kommer til at være en begrænset ressource.

Herefter begyndte vi spillet. Af mine 8 startbrikker, havde jeg fået 7 forskellige, og de passede ikke ligefrem til mine to små shows. Jeg fik dog forhandlet mig til noget der passede med mit lille show. Eik fik banket et stort show sammen, og vandt runden. Så vidt jeg husker tabte jeg runden, og tog dermed en brik fra Eik.

Jeg havde set at Eik havde et show med skibe og gladiatorer, og ved at der findes flere stor shows med skibe og gladiatorer, og troede derfor at han ville gå den vej. Ligeledes så jeg at Carsten havde gladiatorer, heste og vogne, og troede at han ville gå efter lignende shows. Det endte dog med at de begge gik efter Caesars Triumftog.

Jeg kom til at bruge lidt for mange penge i starten, og havde derfor problemer med at købe større shows, og dermed problemer med at tjene penge. Jeg endte med at udføre det store af mine små shows tre gange. Det betød til gengæld at jeg 3 ud af de fire gange fik lov til at stjæle en brik fra en af de andre. De delte til gengæld pænt podierne mellem dem, således at de havde 2 hver. Jeg kunne se at de gik efter det samme store show, og at jeg i ro og mag kunne gå efter Neptuns Vrede, samtidig med at jeg kunne fjerne brikker som de skulle bruge.

Samtidig forsøgte jeg at skovle så mange medaljer sammen som muligt. Det endte med at jeg havde alle mine brikker til mit store show, to stjerner til at optræde, en sæsonbillet og 6 medaljer. Til gengæld fik jeg slet ikke besøg af nogle af de fornemme gæster. I alt fik jeg 86 point.

Carsten forsøgte sig med Triumftoget, men manglere nogle brikker. Så selvom han havde fint besøg (to senatorer og en konsul), endte han kun på 83 point.

Eik halsede efter og måtte lave et andet show end det han havde håbet på. Så selvom han også havde fint besøg (en konsol og kejseren), kunne han ikke snige sig op på mere end 80 point.

Så det blev tæt, men fik dog en tilfredsstillende udgang.

Lars
Post Reply