Klassisk risk vs Risk Halo Wars

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Lise Sand
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 269
Joined: Mon Jun 16, 2008 11:42 am

Klassisk risk vs Risk Halo Wars

Post by Lise Sand »

Hej

Er der nogle der har prøvet Risk Halo Wars og kan give mig en anbefaling med på vejen?

Jeg overvejer nemlig at købe den til en person der ønsker sig Risk, han har ikke skrevet på hvilken udgave det skal være, hvilket skyldes at han ikke aner der findes andre. Jeg synes personligt at det er sjovt at udvide folks horisont og sørge for at alle 'normale' mennesker ikke har de samme 5 spil stående på deres hylde. MEN vil han sætte pris på det?

Derfor vil jeg hører om der er nogle af jer der har prøvet spillet og kan give det en anbefaling med i forhold til det Klassiske risk?

På forhånd tak :)
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9205
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Klassisk risk vs Risk Halo Wars

Post by Stony »

Der er vel flere indgangsvinkler på en besvarelse af det spørgsmål... Først og fremmest som du nævner, om folk har prøvet det, og om de synes det er godt. I den henseende kunne jeg i hvert fald finde et enkelt review på BGG. Han virkede generelt begejstret.

Så kan man overveje, om den type spil er noget for modtageren. Da han har ønsket sig det, må man formode at han har prøvet det, og godt kan lide det.

Endelig kan du overveje, om det er velvalgt at give et spil i et bestemt univers. Kender han til Halo spillene? Spiller eller har han spillet dem? Hvis ikke, vil han nok få samme oplevelse som når man spiller Battlestar Galactica uden at have set serien. Det er stadig et fint spil, men det er bare ikke det samme. Hvis han både kender og har fornøjelse af Halo spillene, er der vel ikke nogen betænkning. Det er både noget han ønsker sig, men samtidig en overraskelse. Det er næsten et Kinder-æg, men han kan desværre ikke spise det.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Lise Sand
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 269
Joined: Mon Jun 16, 2008 11:42 am

Re: Klassisk risk vs Risk Halo Wars

Post by Lise Sand »

Se det var allerede en stor hjælp, jeg havde slet ikke fangede at spillet er baseret på noget der hedder Halo Wars som er et computerspil......
Det får mig til at overveje om jeg vil vælge den udgave, han har nemlig kun computer og playstation, så han kender nok ikke universet....
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9205
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Klassisk risk vs Risk Halo Wars

Post by Stony »

Nogle af Halo spillene er også udkommet på PC. Det er ikke kun på XBOX.
Sidst spillet:
Image
User avatar
weilmann
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 233
Joined: Tue May 08, 2007 4:08 pm
Favoritspil: Pathfinder ACG, Smash Up, Marvel Legendary
Location: Gladsaxe

Re: Klassisk risk vs Risk Halo Wars

Post by weilmann »

Du ender nok, med at være nødt til at lægge en føler ud omkring det her, Lise.

Jeg synes også, det lyder som en super-sjov gaveide, men vil give Stony ret i, at det afhænger meget af, om han er bekendt med universet (og hvor stor fan-graden er).

-Håber det kan flettes ind i en naturlig samtale, så overraskelsen ikke ødelægges :D
Mvh
Martin
User avatar
Lise Sand
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 269
Joined: Mon Jun 16, 2008 11:42 am

Re: Klassisk risk vs Risk Halo Wars

Post by Lise Sand »

jeg vil udtænke en plan for at få lokket informationerne ud..... :?
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Klassisk risk vs Risk Halo Wars

Post by Helle »

Lise Sand wrote:jeg vil udtænke en plan for at få lokket informationerne ud..... :?
En spørgeskema undersøgelse om pc-spil og interesser ... det kan have vægt på social velfærd?
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Klassisk risk vs Risk Halo Wars

Post by Brichs »

Ellers hvad med noget som Risk: Black Ops?
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Klassisk risk vs Risk Halo Wars

Post by larkin »

Hvis det er fordi, at selve temaet med golde månesletter, fremtidspistoler og rumdragter tiltaler dig (...eller ham du skal købe gave til) kan jeg i allerhøjeste grad anbefale Risk 2210 A.D..

Spillet er en del mere udbygget en det traditionelle Risk, med forskellige hærfører, eventcards, og masser af action. Man spiller spillet over fem omgange i stedet for at blive ved og ved og ved indtil nogen opnår deres mission eller udrydder alle andre. Jeg synes i høj grad, at det er en positiv opgradering fra originalen, og det fungerer altid godt med Risk-elskerne.

Jeg vil måske nok beskrive Risk 2210 A.D. som et Fantasy-Flight-Wannabe-spil. Der er masser af plastik og eventkort og masser af forskellige papbrikker. Det ser godt ud, og det drypper af tema - men når alt kommer til alt er det stadig Risk - bare i en lidt bedre og lettere avanceret udgave.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Klassisk risk vs Risk Halo Wars

Post by Larsine »

Jeg har spillet almindelig RISK, Godstorms, 2210 AD og LotR udgaverne, og jeg vil til en hver tid foretrække det helt almindelige RISK frem for nogle af varianterne.

Ja, de har forsøgt at rettet op på spiltiden, og indført en masse varierende eventkort og ledere og nye territorier og... men de tre varianter jeg har prøvet har alle den store ulempe at den spiller der trække sidst ikke behøver at koncentrere sig om hvor dårligt han står efter trækket.

Så efter min mening skal man holde sig til RISK hvis man skal spille RISK.

Lars
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Klassisk risk vs Risk Halo Wars

Post by Sir William »

Vil nu også til enhver tid foretrække klassisk RISK.

Synes en af styrkerne ved klassisk RISK er ens mission som næsten er den samme hele vejen igennem plus det er mere overskueligt. Her ved man hvad man skal for vinde, hvis man har missionen slagt blå. 8)

De nye versioner herunder LoTR versionen er slet ikke på samme overskuelig eller giver den samme følelse af strategi som i klassisk RISK. I teorien kan du reelt tæppebombe dine modstandere i sidste runde, da det jo er der spillet afgøres. Opfyldelse af missioner undervejs giver lidt ekstra mænd men der er ikke noget overordnet mål unikt for dig.
User avatar
Lise Sand
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 269
Joined: Mon Jun 16, 2008 11:42 am

Re: Klassisk risk vs Risk Halo Wars

Post by Lise Sand »

....så blev min plan udført og resultatet var desværre at han intet kendskab havde til Halo Wars.

Tak for alle de fine kommentar, det er en stor hjælp og jeg sætter pris på at I deler viden og erfaring videre. Jeg tror jeg vil tænke over klassisk risk og 2210 AD.
Selvom der lige nu står 2-1 til klassisk risk :)
Post Reply