Twilight Struggle - langtidsholdbarhed?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Twilight Struggle - langtidsholdbarhed?

Post by Gunness »

Jeg har i lang tid været meget hooked på at anskaffe TS, når det blev genudgivet (hvornår sker det i øvrigt?). Temaet tiltaler mig i høj grad, og kompleksiteten ligner noget, man kunne præsentere for historisk/politisk interesserede venner, der måske ikke er de store bræthajer.

Men efter at have læst adskillige tråde på Geek'en, er jeg kommet i tvivl. Der er rigtig mange, der pointerer, at held-faktoren er alt for høj, og at nogle få, (u)heldige kort kan få balancen til at tippe dramatisk. Det skulle ikke være et problem med de første par spil, men når man først har sat sig lidt ind i spillet skulle problemerne dukke op.

Er der nogen, der har langtidserfaringer med TS? Vides det, hvor meget spillet er justeret i 2. udgave?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Post by Gunness »

Er der slet ingen bud? Snøft, snøft! :cry:
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Twilight Struggle - langtidsholdbarhed?

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Er der nogen, der har langtidserfaringer med TS?
Mand, en ting er at få tid til at spille spillet overhovedet, men ligefrem at skulle spille det mange gange?? ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Post by Frouvne »

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med langtidserfaringer. Jeg anskaffede mig spillet og fik spillet det omkring fem gange. Temaet tiltalte - og tiltaler mig stadig - meget og jeg syntes rigtig godt om spillet. Spillet er relativt simpelt, så det er let at gå til. Så det er helt sikkert et spil, man vil kunne spille med en bred vifte af personer. Interessen for perioden er nok for mange til at blive pirret. Selv skilte jeg af med mit eksemplar i en forvisning om, at det vil være muligt senere at generhverve det, hvis jeg føler behovet for det. Og så slipper man jo for de værste små-fejl på bræt og kort (... det er måske en naiv antagelse?!) Om det så ender med, at jeg genanskaffer mig det, ved jeg ikke. Min fornemmelse var, at det ville vinde ved gentagne spil, da kendskab til kortene kun kan gøre spillet endnu mere interessant. Men for mig er alt om fremtidsudsigterne i forbindelse med at spille spillet gisninger...
frouvne, administrator

Image
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Post by MesterLars »

Jeg kan desværre ikke rigtigt hjælpe dig omkring langtidsholbarheden.
Jeg fik mit spil i forgårs efter også at have været "hooked" et stykke tid.

Spillede det igår, men vi nåede kun næsten halvejs på de 3 timer spillet ellers er estimeret til :) Så sæt en god aften af når du skal spille.

Men synes det virker ret godt, men ingen tvivl om det vil være en stor fordel at kende kortene.

Nå, men til den del jeg kan svare på.
Spillet er genudgivet for det er reprint udgaven jeg har.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Post by Gunness »

Se, man skal bare snuppe sig en tudekiks, så vælter det ind med respons ;)
Tak til alle for inputtet.

Allan, jeg er lidt mystificeret over dit indlæg :) Du kan lide temaet, du synes rigtig godt om spillet, og alligevel sælger du det igen? Var der noget, der trak i den forkerte retning efter de fem spil, eller manglede du bare plads? Og hvor simpelt er spillet egentlig?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Post by Frouvne »

Så bliver jeg jo nødt til at svare ganske unørdet: Nu er det jo ikke sådan, at man behøver at eje alt hvad der er godt! Jeg syntes, at spillet er godt - rigtig godt. Det faldt dog i en kategori, som jeg ikke får spillet så meget af de; de lidt længerevarende to-spillers spil. Så dem behøver jeg ikke have så mange af. Da jeg så fik lejlighed til at bytte til et andet spil - i øvrigt i samme kategori - og jeg har lettere adgang til Twilight Struggle end det pågældende spil, slog jeg til. Til fordel for byttet vejede endvidere, at der var en del rettelser til den første version: stavefejl som Chili på spillebrættet, fejl på kortene, fejl i regelhæftet såvel i regler som i det lange eksempel. Alt sammen ting som jeg kan leve med, men som er til en smule irritation. Så jeg ville i forvejen kunne have overvejet at se, om jeg kunne opgradere uden det store økonomiske tab... ah, så blev det lidt nørdet igen.

Om jeg rent faktisk kommer til at anskaffe mig spillet igen, er jeg meget i tvivl om. Jeg er helt vild med temaet. Historisk dækker det en periode, hvor stort set alle kort indeholder tekst enten fra mit eget liv eller på episoder, der har sat sig direkte spor i den koldkrigstid, som jeg er vokset op i.

I forhold til sværhedsgrad vil jeg sige, at det er relativt simpelt. Du har det meste af den betydende tekst på kortene og selve spillet på spillebrættet er langt henad vejen et area mojority-spil. Udprint reglerne og vurder selv vil være min vurdering. At skulle sætte sig ind i reglerne tager en smule tid - ikke mindst fordi regelhæftet afsluttes med en mængde historiske data, som det er meget svært ikke at kaste sig over (selvom det absolut ikke er nødvendigt for at kunne spille spillet). At lære det af én, der i forvejen kan det, er der efter min bedste vurdering ikke de store ben i.

Alt i alt er Twilight Struggle et spil, der får min varmeste anbefaling. Det eneste lille minus kan være, at man trækker kort og det betyder naturligvis, at der er nogle tilfældigheder inkluderet. Om man kan leve med graden af de tilfældigheder er en smagssag... til tider vil det betyder en skævvridning af spillet... lidt som virkeligheden ser ud. Og det kan jeg godt acceptere i denne type spil!
frouvne, administrator

Image
Post Reply