Månedens spiloplevelse - Januar 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14652
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 467 times
Been thanked: 672 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - Januar 2012

Post by Frouvne »

Hvilket spil gav dig månedens spiloplevelse i januar 2012 og hvorfor? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Hammeren
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 53
Joined: Wed Jan 25, 2012 4:03 pm
Location: 6950

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2012

Post by Hammeren »

For mig var det klart mødet med 7 wonders, bare den følelse af at man bare skal spille igen fordi man ikke lige følte alt var som det skulle være og man kunne have bygget sit wonder bedre op.
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2012

Post by pytman »

For mig var det klart mødet med "Arkham Horror". Helt sikkert et spil der skal prøves igen.
Image
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2012

Post by Foppwin »

Eclipse har været et stort hit hos mig.

Synes faktiskt det er et af de få krigsspil på markedet, hvor jeg ikke føler, det er oplagt hvad jeg skal gøre. Der er masser af valg at tage og masser af strategiske overvejelser.
Danny

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5139
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 513 times
Been thanked: 581 times

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2012

Post by Gunness »

Lige på falderebet af januar fik jeg endelig gang i Earth Reborn igen, men månedens største oplevelse har været et gensyn med Tribune, som er et elegant euro med mange interessante mekanismer.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2012

Post by Jens_Hoppe »

Januar var en god måned...

Jeg fik prøvet Band of Brothers: Screaming Eagles et par gange og mit umiddelbare indtryk er at det er et fabelagtigt krigsspil. Pæne komponenter, lav kompleksitet, og på trods af den lave kompleksitet virker det uhyre realistisk. Jeg har fået det spillet et par gange mere her i starten af februar og jeg er meget entusiastisk!

Det blev også til nogle flere spil Mage Knight Board Game, og det er knageme også godt. For langt for min smag, dog, og da spilletiden stort set er proportionel med antallet af spillere, kan det være det er et af de spil, som i virkeligheden er bedst med 1 spiller... (men hvorfor så ikke sætte sig ind til computeren i stedet?) :)

Min datter og jeg fik også prøvet GIPF, og selvom jeg ikke generelt er til abstrakte spil, var dette faktisk sjovt.


Månedens spil må være Band of Brothers. Det (eller senere spil i serien) er jeg ret sikker på jeg vil spille længe efter Mage Knight er røget på salgslisten... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2012

Post by Mik »

11 forskellige spil blev til i februar, og i alt 41 spil:

9x The City
7x Hawaii
6x Quarriors
6x Tournay
5x A Few Acres of Snow
3x Space Mission
1x Another Damn Civilization Game
1x Last Will
1x Paperclip Railways
1x Santiago de Cuba
1x Space Bastards

Mine to bedste spiloplevelser i januar må være Hawaii og Tournay,
med sidstnævnte som månedens favorit, simpelthen fordi jeg ikke har spillet det før.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2012

Post by Sir William »

Faktisk stor oplevelse, at prøve nogle af udvidelserne til Thunderstone. Føler det giver spillet mere og mulighederne bliver flere.

Ellers var det også en positiv oplevelse, at prøve Toledo også selv om jeg tabte. Mulighederne af strategier er mange i selve spil og det kan være uforudsigeligt.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2012

Post by Larsine »

30 spil spillet i løbet af januar:
Chunky Fighters x10
San Juan (inkl. udvidelser) x5
Thurn and Taxis x4
Dune Express x3
Forbidden Island x2
Battlestar Galactica( incl. Pegasus & Exodus udvidelser) x1
Carcassonne x1
Drum Roll (inkl. udvidelser) x1
Flowerpower x1
Small World x1
Trivial Pursuit: Bet You Know It x1

Men månedens spiloplevelse må vel være Ringmaster udvidelsen til Drum Roll. Den ændre i hvert fald så meget at jeg glæder mig endnu mere til at spille Drum Roll. TP: Bet You Know It var dog også en positiv overraskelse, men der er og bliver jo et quiz-spil, og bare fordi det kunne få karakteren 4 på BGG rating (frem for 3 som den originale version har fået), gør det jo ikke til et spil jeg gider at spille.
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2012

Post by chr88 »

Det blev til 60 spil i januar (ikke kun 60 store, men også mindre spil som fx 2 spil Coloretto og 2 spil No Thanks), og den største spiloplevelse var naturligvis Agricola, som jeg fik prøvet for første gang. Jeg har haft det længe, men har ikke villet introducere det til min spillegruppe, før vi lige fik spillet et par andre lidt lettere spil som optakt...

Selvom der ganske vist er en del regler, gik det over al forventning med både at forstå og spille spillet, og jeg må sige, at det er et yderst fremragende spil! Jeg har givet det 9 på BGG, men det kan godt stige i takt med, at jeg får spillet det mere og får prøvet forskellige strategier. Apropros forskellige strategier, så spillede vi alle på vidt forskellige måder, og det er jo en af spillets store forcer, at der ikke er en "rigtig" strategi - og pga. både minor improvements- og occupations-kortene kan man jo aldrig planlægge den samme strategi fra spil til spil. Det er også et fedt element med harvest-faserne, da der konstant er et stort pres på at få skaffet mad.

Mit første spil var med 3 personer, og forleden spillede vi så igen med 4 personer - begge dele virkede super, og jeg glæder mig til også at prøve det med 2. 5 skal selvfølgelig også prøves, men når vi en sjælden gang er 5 personer, der kan spille tungere spil, kommer vi snarere til at spille El Grande eller lignende. Alt i alt et rigtig godt spil, som faktisk går overraskende hurtigt (1½-2 timer max) på trods af dybden.

I øvrigt vil jeg også fremhæve Pit som en positiv spiloplevelse; jeg havde ikke prøvet det før, og jeg fik spillet det 5 gange i januar. Det er et rigtig sjovt spil, som ikke minder om noget andet, jeg har prøvet før. Det er en sjov mekanik, at der ikke er runder, og det er altid sjovt at høre folk råbe og skrige "1, 1, 1", "3, 3, 3" i munden på hinanden!
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2012

Post by Sveinmain »

14 forskjellige spill og 16 spillsesjoner i Januar.
Seierspallen ser slik ut denne måneden dog uten de helt supergode spillene:
1. Fire and Axe 8/10 Karakteren hadde vært bedre hadde spillet vært kortere
2. Royal Palais 7,5/10 En unik spillmeanisme, må prøves igjen.
3. Eruption 7/10 Backstabbing på sitt beste, men noe kortlegging drar karakteren ned...
-
-
14. plass: Rallyman :shock: Som tvungen Yatzee, sjekk: www.preikestolengamers.no for fullt referat!
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14652
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 467 times
Been thanked: 672 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2012

Post by Frouvne »

Denne måned kom for mit vedkommende til at indeholde en uforholdsmæssig stor del af lidt ældre spil iblandt hvilke var: Tribune: Primus Inter Pares, RoboRally, Domaine, Amun-Re, Puerto Rico: Limited Anniversary Edition og Tigris & Euphrates. Hver og en af disse spiloplevelser kunne kvalificere sig til at være månedens spiloplevelse og de udgjorde en perlerække af aha-oplevelser, der stillede kraftigt spørgsmålstegn ved hvorfor der hele tiden bliver spillet nye spil, når der allerede er så interessante titler på hylden. Skal jeg udpege et enkelt spil - og det er svært - bliver det Domaine, da det nok er det spil, der er kommet mest bag på mig, da jeg med skam nok må erklære, at jeg ikke har haft de store forventninger til at skulle kunne begejstres over Klaus Teubers spil. Skam over den fordom fra min side! :oops:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Månedens spiloplevelse - Januar 2012

Post by Bostrup »

Ora et Labora (selv om jeg ikke fik spillet det lige så meget som visse andre i KBK - i tirsdags var der endda to spil i gang samtidig).

Jeg fik også prøvet The Horned Rat-udvidelsen til Chaos in the Old World som virkede til at fungere udmærket som fem-personers spil. Det skal dog prøves mod mere erfarne spillere.
Post Reply