Hvad har du spillet i dag? August 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Frouvne »

... og så blev det da også til et par spil Blue Moon igår, hvor det var Flit og Hoax, der konfronterede hinanden. Stadig et simpelt men udmærket spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Brichs »

Lørdag var jeg til fødselsdag hos en kammerat, hvor første del af dagen bestod af brætspil.

Vi startede ud med at invitere os selv til at få prøvet 7 Wonders, langt om længe. Det er et super godt spil, og jeg forstår tydeligt hvorfor folk er så meget oppe at køre over det. Jeg kom vidstnok på en tredje- eller fjerdeplads, på trods af at jeg så godt som ingen ressourcer havde. 8/10

Bagefter spillede vi det gamle Fantasy Flight Games spil Mutiny!. Spillet er et bydespil, med en masse hemmelige bud og den slags. Det er i teorien super interessant, men i praksis kaster alle folk alle deres penge på én hest (den "hest", der giver dig 1/5 af winning condition hver runde). En skuffende omgang... Jeg kom på en fin sidsteplads. 5/10

Bagefter hev vi Chaos Marauders frem. To rundt om burdet var nye, så vi tog to omgange af det meget forvirrende spil. Anden omgang gik bedre for de nye spillere - jeg vandt første, og hun vandt anden. 7/10

En flok ikke-brætspillere sad og kedede sig, så jeg spurgte om ikke vi skulle spille et godt begynderspil, og det kunne vi vel godt. Jeg hev Heck Meck frem, og forklarede regler. Efter én runde var alle - som sædvanlig - helt inde i spillet, og oppe at køre. Jeg deltog i de første tre spil, hvoraf jeg tabte de to og vandt det midterste - og så lod jeg min plads være til en ny. Som begynderspil får Heckmeck altså 9/10


Jeg fandt ud af at det ene fødselsdagsbarn aldrig havde prøvet Fluxx, så jeg gik ind på spillebordet og fandt Monty Python Fluxx. Hvis man kender Fluxx, ved man hvad man synes om det. *trækker på skuldrene*. 5/10

Til sidst - inden maden - gik vi i gang med det (i vores gruppe klassiske) terningespil, Drachenwurf. Spillet er endnu en yatzhee-variant, med et samle-element inde over. Det er god underholdning, men så heller ikke mere. Vi gad ikke tælle point, for alle vidste hvem vinderen var, og maden var ved at være klar 6.5/10

Alt i alt en respektabel dag, rent brætspilsmæssigt.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
slinden
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 12
Joined: Tue Aug 07, 2012 11:46 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by slinden »

Ghost Stories.

Min datter og jeg har fået bank (igen) af den onde inkarnation af Wu-Feng.

Vi har stadig til gode at vinde Ghost Stories, men denne gang var vi tæt på. Da Wu-Feng endelig dukkede op, havde vi en lille chance for at uddrive hans "Hope Killler" inkarnation med opsparet tao i yang-fasen. Desværre mistede en af vores tilbageværende taoister sit sidste "qi" i den forudgående yin-fase, da hendes bræt var overløbet af uhyrligheder. Så var vi fortabte og landsbyen blev atter dæmonernes bytte. En skidt dag for Kejserdømmet.

--Steen
ghoststories.jpg
ghoststories.jpg (40.03 KiB) Viewed 7394 times
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Mik »

Mandag var vi 4 spillere, så jeg havde lyst til at prøve expertreglerne til Borgene i Bourgogne. Her må man kun lægge brikker i regioner (farver) som er direkte forbundne med en Borg. Undtagelsen er naturligvis Borgene selv, som følger de almindelige regler. Det gjorde at man skulle tænke sig lidt mere om når man anskaffede sig en brik, og det var både lidt vanskeligere og lidt lettere at genere hinanden. Alt i alt en sjov variant, men nok ikke en man ønsker at bruge hver gang. Jeg vandt i øvrigt en stor sejr! 8) 9/10

Aftenen sluttede med the City som jeg også vandt. Dog ville de andre have revanche, og aftenens sidste spil tabte jeg eftertrykkeligt. :cry: 8/10
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Helle »

Var en tur forbi Roskilde for at spille brætspil - det blev til et enkelt spil Eclipse, hvor jeg for første gang faktisk var rigtigt i kamp med andre spillere - og faktisk alle de andre spillere. Det var meget sjovt, men jeg manglede mellemstore rumskibe - det er ikke mange af dem, man kan bygge!!!! Kampene gik dog altovervejende meget godt - den samlede stilling mindre godt.


Jeg er nu i tvivl - bliver eller bliver influence brikkerne ikke vendt i upkeep????
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9204
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Stony »

Influence brikkerne? Du mener koloniskibene? Det gør de. Vi spillede det i sin tid forkert. Det står desværre heller ikke i oversigten, hvor man får et overblik for hvad der sker i hver fase.
Last edited by Stony on Wed Aug 29, 2012 8:58 am, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Helle »

Stony wrote:Influence brikkerne? Du mener koloniskibene? Det gør de. Vi spillede det i sin tid forkert. Det står desværre hellere ikke i oversigten, hvor man får et overblik for hvad der sker i hver fase.
Ah, men vi har så spillet forkert med det siden .... men Jens havde nærlæst reglerne, og havde fundet, at det netop var noget, som tit blev spillet forkert ... men hvad der så var en rettelse til hvad, kunne man jo stadig godt være i tvivl om. Spillet bliver faktisk meget anderledes af det. Det er pinedød nødvendigt at slås, ellers er der ikke nok at lave i 9 runder :cry:
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Brichs »

Jeg fik spillet et par spil i går.

Vi startede ud med Letter of Marque, et lille piratspil af Bruno Faidutti. Du skal bluffe dig vej igennem spillet, for at få dine skatte hjem uden nogen opdager, hvilke to af dine fem skibe der har kanoner. Det er en sjov lille størrelse, men nok ikke noget man hiver frem 5-6 gange på en aften. Jeg kom på en delt sidsteplads. 6.5/10

Bagefter spillede vi kortspillet Lords of Scotland. Hm-sa-sa, det er en spøjs sag. Når først man har forstået reglerne, er det dog et udemærket spil - reglerne forvirrer dog en del, ved at bruge u-intuitive ord og dobbelt-negativer. Men, spillet var faktisk overraskende sjovt, da man først kom over det. Der er meget mere spil i æsken, end hvad jeg havde forventet. Jeg endte anden-sidst, tror jeg. 6/10

Aftenen sluttede af med to gange Geistes-Blitz (eller Blitz, som det hedder på dansk). Spillet er et sjovt spil hvor du enten hurtigst skal gribe den, af fem figurer, der er tegnet på et spillekort - eller den figur, hvis form eller farve ikke fremgår af kortet. Spillet er knaldherligt, og man kan dårligt andet end at grine. Stor moro! Jeg kom nummer to begge gan ge 7.5/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Mik »

TRirsdag prøvede vi Fortune and Glory for første gang, og det var meget underholdene. Der er temmelig meget at holde styr på, men vi lavede heldigvis kun en enkelt fejl (så vidt jeg ved), nemlig at vi kunne "strenge os an" i alle kampe, og ikke kun i cliff-hanger situationer eller flugtforsøg. Så på den måde klarede vi os faktisk lettere end vi burde. Det tog os dog stadig hele aftenen, og Jesper hev sejren hjem langt foran Eivind. Jeg opnåede aldrig at komme i nærheden af et eneste point, men morede mig alligevel strålende! 9/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Larsine »

Jeg har prøvet Fortune & Glory en enkelt gang, dog som co-op spil da alle de andre spillere sagde at det fungerede bedst på den måde. Men 3 timer efter vi startede vandt vi over spillet, uden at jeg på noget tidspunkt havde være udfordret. Lidt en "meeeh" oplevelse.

Personligt vil jeg dog gerne prøve det igen, men hvor man spiller mod hinanden, for det er lækkert produceret, og lægger op til at der er utallige eventyr der kan udforskes. Og Miks 9/10 rating bekræfter da også dette.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Andrea »

Helle wrote:Var en tur forbi Roskilde for at spille brætspil - det blev til et enkelt spil Eclipse, hvor jeg for første gang faktisk var rigtigt i kamp med andre spillere - og faktisk alle de andre spillere. Det var meget sjovt, men jeg manglede mellemstore rumskibe - det er ikke mange af dem, man kan bygge!!!! Kampene gik dog altovervejende meget godt - den samlede stilling mindre godt.
Jep, det var også, hvad jeg foretog mig i går aftes :D
Det var dog lidt frustrerende, at der var gået så lang tid mellem første og anden gang, jeg prøvede spillet, at jeg ikke rigtig kunne huske, hvad jeg 'burde' gøre i spillet og derfor famlede lidt rundt i starten. Der var også mindre nørkleri i dette spil, hvor det relativt hurtigt kom til kamp - interessant at opleve så forskellige spilgange.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Helle »

I dag havde jeg så min hverdagsspilgruppe på besøg - og det blev til en introduktion i gruppen til Taj mahal - og til Taluva. Begge spil der faldt i god jord og som nok kommer på bordet igen.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Gunness »

Helle wrote:Eclipse ... var meget sjovt, men jeg manglede mellemstore rumskibe - det er ikke mange af dem, man kan bygge!!!!
Det er vel meget bevidst - så det tvinger spillerne til at have en mere nuanceret strategi end blot at opruste hæmningsløst på et enkelt område.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Helle »

Gunness wrote:
Helle wrote:Eclipse ... var meget sjovt, men jeg manglede mellemstore rumskibe - det er ikke mange af dem, man kan bygge!!!!
Det er vel meget bevidst - så det tvinger spillerne til at have en mere nuanceret strategi end blot at opruste hæmningsløst på et enkelt område.
Mig hæmningsløs ?????
Jeg havde 4 skibe! Og jeg stod over for horder af Andreas seriøse bombefly!
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012

Post by Andrea »

Helle wrote: Mig hæmningsløs ?????
Jeg havde 4 skibe! Og jeg stod over for horder af Andreas seriøse bombefly!
Det er nu alligevel sjældent, at jeg bliver beskyldt for at være seriøs!

Ok, skal jeg læse det helt korrekt, så var det mine rumskibe, men alligevel... jeg kan dog gå med til, at de var seriøst voldelige... :twisted:
Post Reply