Erfaringer og holdninger til sleeves?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Mik »

Dominion har heldigvis løst det problem, da basiskortene kan købes som en selvstændig udvidelse.
Personligt kan jeg ikke lide hverken lommer eller grafikken på de nye basiskort, så jeg køber gerne et fuldt spil og skifter løbende de værste kort ud.

Ting vil naturligvis få lidt patina med tiden, men ligesom med antikviteter er der stor forskel på "slitage" og "patina". En slidt bamse er ikke meget værd, medens en velholdt bamse med naturlig patina kan være tusindvis af kroner værd.

Lommer gør det vanskeligere at blande kortene, og derfor en pestilens i Dominion og tilsvarende kortspil, medens det er lettere at bruge kortlommer i egentlige brætspil, som f.eks. Jordens Søjler.

Når ultraslidte, gennemfedtede, ophovnede og næsten ukendelige kort i gamle Consim/Viking-con spil som Civilization og RoboRally, så har kortlommer absolut en fordel, selvom deres tid er ved at være forbi.

I dag er det tæt på at være billigere at printe nye kort ud på sin hjemmeprinter eller få lavet et nyt sæt via ArtsCow eller lignende.
Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1336
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Bugge »

Jeg bruger altid lommer når jeg spiller bræt- og kortspil. Den eneste undtagelse er når jeg spiller strippoker (og taber) :shock:

S
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Larsine »

Bugge wrote:Jeg bruger altid lommer når jeg spiller bræt- og kortspil. Den eneste undtagelse er når jeg spiller strippoker (og taber) :shock:

S
Det billede kunne jeg godt have undværet :lol:
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1336
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Bugge »

Larsine wrote:
Bugge wrote:Jeg bruger altid lommer når jeg spiller bræt- og kortspil. Den eneste undtagelse er når jeg spiller strippoker (og taber) :shock:

S
Det billede kunne jeg godt have undværet :lol:
Det er over 35 år siden jeg sidst har spillet strippoker 8)

Billedet kommer i denne tråd,

viewtopic.php?f=1&t=5623

Hvis jeg kan finde det :wink:

S
AnniSøren
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 33
Joined: Tue Aug 28, 2012 10:31 pm
Location: Ølstykke

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by AnniSøren »

Boardgamer.dk wrote:
AnniSøren wrote:Tak for de gode svar indtil videre.

Jeg tror, at jeg ender med at kigge på de billige sleeves fra Mayday - det er dem, der hedder '"almost a penny" ikke?

Men fortsæt endeligt med fordele/ulemper og personlige holdninger til sleeves.

Hilsen
Søren
Jeg får Fantasy Flights lommer hjem i starten af næste uge. Jeg vil gerne sponsorere en enkelt pakke, så du har noget at sammenligne med og kan træffe en fornuftig beslutning. Men du skal selv hente den i Ganløse :)
Opdatering på mine erfaringer med sleeves:

Jeg har nu prøvet både Fantasy Flights og de billigste fra Mayday Games ("almost-a-penny"). Fantasy Flight sleeve'sne er af tykkere plast og føles som bedre kvalitet - men de gør også kortene "mere stive" og glattere - faktisk til et niveau hvor jeg ikke kan lige at blande dem (og mærkeligt nok føles de heller ikke så godt at have i hånden). De tyndere sleeves fra Mayday Games har en bedre pasform og føles mere naturlige på kortene (og i hånden) - dog kan jeg tvivle på deres langtidsholdbarhed. De tynde er ydermere så præcise i størrelsen, at det ikke er et problem at blande kortene (det skulle da lige være forbi de dog er glatte).

I konklusion vil jeg dog erklære dødt løb mellem sleeve'sne, idet jeg har fået stor glæde af begge typer:
-De tykke Fantasy Flight sleeves til spil, hvor håndtering og blanding af kortene ikke er essentiel (her tænker jeg primært på agricola, hvor en enkelt pakke på 50 sleeves passer til de mest basale kort - ja faktisk tænker jeg, at en pakke sleeves næsten burde følge med spillet).
-De tyndere Mayday Games sleeves til Forbidden Island/Pandemic (og givetvist specielt til Dominion), hvor jeg sidder og "knuger" mine kort i spænding, men ofte skal blande dem - og hvor kortene ofte skifter hænder.

Nå, men fortsat tak for de mange gode kommentarer og forslag i tråden.
Post Reply