Da jeg første gang sad med spillet i hænderne undrede jeg mig også meget over valget af tema, som jeg faktisk også fandt en smule upassende målgruppen taget i betragtning. Efter små 30 gennemspilninger tror jeg ikke længere, jeg lægger mærke til temaet ... måske mest af alt fordi det ikke fungerer til at gøre det lettere at huske spillets mekanikker. Nu er The Game: Spiel...so lange du kannst! også et meget simpelt og i mine øjne abstrakt spil, hvor man kort fortalt skal placere kort på fire bunker, hvor værdien på de to af bunkerne skal være stigende og de to øvrige faldende. Ser man spillet som værende abstrakt behøvede man slet ikke påklistre et tema. Undervejs i spillet sker der dog jævnligt det, at en spiller stopper op et kort øjeblik for at erindre sig om hvorvidt værdien skal være stigende eller faldende på en given bunke. Og så kunne et tema måske alligevel have været en god idé. Det har på BGG f.eks. været foreslået at et passende tema kunne have været bjergbestigning, hvilket jeg tænker formentlig ville gøre spiloplevelsen mere flydende for nogle spillere. Og jeg syntes under alle omstændigheder, at det er berettiget at undre sig over et tema, der ikke bruges i spillet og som potentielt skræmmer potentielle spille væk.digter wrote:[...] The Game er en fin kooperativ filler, som fungerer ret godt med familien. Jeg synes dog illustrationerne med dødningehoveder over det hele er lidt for meget. Især når der er tale om et familiespil. [...]
Nå, men The Game: Spiel...so lange du kannst! kan umuligt være det eneste spil, hvor folk er stoppet op og har undret sig over temaet. Har I andre eksempler herpå og meget gerne med eksempler på alternative tematiseringer, I syntes ville have været mere funktionelle eller passende alt afhængig af hvad jeres oprindelige kritik mod spillets tematisering har været.