Hej alle
Min kone og jeg står og skal planlægge en 12 års fødselsdag for min søn og i den forbindelse har han ønsket en kriminal-politi opgave, hvor vi evt blander lidt rollespil ind i det. Vores tanke er, at de kommer til vores hus og jeg fortæller, at der er placeret en bombe eller noget andet farligt, som de skal have fjernet ved i grupper at løse nogle opgaver. Det kan naturligvis sagtens være, at vi ændrer historien, hvis i har andre ideer, men her står vi lige nu.
Men...nu vil jeg høre, om i har forslag til nogle escape spil og mysteriespil, som kan bruges til dette formål?
Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig på vej - på forhånd tusind tak for jeres hjælp
Mange hilsner
Jeppe
Hjælp til escape spil...til fødselsdag
- Foppwin
- 500+ indlæg
- Posts: 677
- Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
- Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
- Location: Ølstykke
- Contact:
Re: Hjælp til escape spil...til fødselsdag
Jeg har ikke en løsning til escape delen, men bombe delen kan måske løses med.
Keep talking and nobody dies PC spillet.
Her skal en sidde med PC'en og kan se bomben, mens de andre spillere sidder med manualen. Så skal de snakke med ham der sidder med bomben, og så skal fortælle hvad han ser på bomben. Det er en masse små puzzles, som så bliver rigtig svære efterhånden som man kommer længere frem.
Manualen kunne de samle som et escape spil
Keep talking and nobody dies PC spillet.
Her skal en sidde med PC'en og kan se bomben, mens de andre spillere sidder med manualen. Så skal de snakke med ham der sidder med bomben, og så skal fortælle hvad han ser på bomben. Det er en masse små puzzles, som så bliver rigtig svære efterhånden som man kommer længere frem.
Manualen kunne de samle som et escape spil
Danny
- Foppwin
- 500+ indlæg
- Posts: 677
- Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
- Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
- Location: Ølstykke
- Contact:
Re: Hjælp til escape spil...til fødselsdag
Dette er ikke begynderbanen, men et godt eksempel på hvad det går ud på.
https://www.youtube.com/watch?v=5BhHkvHcUfo
https://www.youtube.com/watch?v=5BhHkvHcUfo
Danny
- Jeppe
- 100+ indlæg
- Posts: 128
- Joined: Tue Jun 06, 2006 1:03 pm
- Location: Roskilde
- Been thanked: 19 times
Re: Hjælp til escape spil...til fødselsdag
Hej Danny
Tusind tak for dit input. Det ser rigtig sjovt ud og jeg vil tygge videre på, om de kan klare det...eneste ting er dog, at jeg er lidt lunken overfor, at de skal bruge computer, men det er nok bare mig, som er lidt gammeldags og lidt træt af al den elektronik.
Hilsner
Jeppe
Tusind tak for dit input. Det ser rigtig sjovt ud og jeg vil tygge videre på, om de kan klare det...eneste ting er dog, at jeg er lidt lunken overfor, at de skal bruge computer, men det er nok bare mig, som er lidt gammeldags og lidt træt af al den elektronik.
Hilsner
Jeppe
-
- 100+ indlæg
- Posts: 204
- Joined: Tue Mar 27, 2012 9:05 am
- Location: Slangerup
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Hjælp til escape spil...til fødselsdag
Ja, det ser da mega sjovt ud og lidt svært hvis det er 'begynder'-banen
Og man kunne da godt lave en analog udgave af det hvor man gav to personer en bombedragt på, så det kun var dem der kunne gå over til bomben og skulle forklare hvad de ser til resten af holdet, der så havde en printet manual med mange kombinationer af fx ledning-farve-kombinationer og skulle melde tilbage hvilken der skulle klippes osv. men det ville selvfølgeligt kræve at man byggede en bombe-atrap og det er sikkert ulovligt?!
Desuden skulle man også løse hvad der skulle ske hvis de gjorde det forkert? Måske en dommer der råbte meget højt bommmm.... eller trykkede play på en lydfil?
Øj glæder mig til mine unger er en alder hvor det er sådan nogle ting man kan lave til børnefødselsdage.
Held og lykke med det og skriv endeligt hvordan det gik og hvad i endte med?
Og man kunne da godt lave en analog udgave af det hvor man gav to personer en bombedragt på, så det kun var dem der kunne gå over til bomben og skulle forklare hvad de ser til resten af holdet, der så havde en printet manual med mange kombinationer af fx ledning-farve-kombinationer og skulle melde tilbage hvilken der skulle klippes osv. men det ville selvfølgeligt kræve at man byggede en bombe-atrap og det er sikkert ulovligt?!
Desuden skulle man også løse hvad der skulle ske hvis de gjorde det forkert? Måske en dommer der råbte meget højt bommmm.... eller trykkede play på en lydfil?
Øj glæder mig til mine unger er en alder hvor det er sådan nogle ting man kan lave til børnefødselsdage.
Held og lykke med det og skriv endeligt hvordan det gik og hvad i endte med?
- Foppwin
- 500+ indlæg
- Posts: 677
- Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
- Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
- Location: Ølstykke
- Contact:
Re: Hjælp til escape spil...til fødselsdag
Det er kun ham med bomben der sidder på en computer.Jeppe wrote:Hej Danny
Tusind tak for dit input. Det ser rigtig sjovt ud og jeg vil tygge videre på, om de kan klare det...eneste ting er dog, at jeg er lidt lunken overfor, at de skal bruge computer, men det er nok bare mig, som er lidt gammeldags og lidt træt af al den elektronik.
Hilsner
Jeppe
Resten sidder med en papirsmanual.
men udprint manualen, og så byg bomben på en papkasse.
PS spillet er faktisk sjovt. så pengene er givet godt ud.
Danny
- Jeppe
- 100+ indlæg
- Posts: 128
- Joined: Tue Jun 06, 2006 1:03 pm
- Location: Roskilde
- Been thanked: 19 times
Re: Hjælp til escape spil...til fødselsdag
Hej alle
Nu er min søns 12 års fødselsdag afholdt for klassen og jeg synes, at I skal have lidt feedback på, hvordan det hele endte...
Fødselsdagsinvitationen var skrevet med en tør Courier skrift med overskriften "Indkaldelse til tjeneste" og underskrevet af "Flemming Knudsen
Springstofekspert", men selve indholdet røbede ikke yderligere detaljer, bortset fra at det var absolut nødvendigt, at de mødte op "efter undervisningen".
Da de ankom til "Hovedkontoret" var døren låst. Flemming Knudsen åbnede døren og tjekkede, at der ikke var mistænkelige udenfor, fik et nik fra sine hjælpere (de andre voksne) og gav der på hånd til hver af børnene. De mødtes derpå i Kontrolrummet og fik en briefing om dagens opgave. På væggens storskærm var der et billede af bomben, som der ifølge Flemming Knudsen var placeret 2 af i byen. Da vi ikke alle kunne bevæge os rundt på disse steder blev selve bomben sendt via satellit til vores computer, som lavede skærmbilledet om til et mere letlæseligt billede, hvilket jeg havde lavet i PowerPoint.
Inden opgaven blev startet op fik alle noget mad...og så kom de bagefter ud i 4 grupper og blev oplært af Knudsens medarbejdere i hver deres specialitet, fx komplekse ledninger, bogstavkodning og Lyskodning - disse opgaver var alle direkte hentet fra computerspillet "Keep Talking and nobody explodes". Som hjælp til oplæringen fik de hver en lettere omskrevet manual af de 5 opgaver og inden de blev sluppet fri skulle de have løst nogle opgaver indenfor deres speciale.
Efter oplæringen havde vi egentlig troet, at de ville rundt og lære de andres koder, men da min søn blev spurgt, om han ville det eller gå direkte til bomben, så var der ikke meget tvivl i hans stemme om, at vi naturligvis skulle til højdepunktet, altså dearmeringen af de to bomber. Selve bomben var som nævnt lavet i PowerPoint, hvor der på hvert skærmbillede var 4-5 opgaver og jeg havde så under noter skrevet de rigtige svar. I modsætning til spillet kunne alle børnene dermed se bomben på storskærmen, mens jeg sad med computeren og kunne afgøre, om de svarede rigtigt.
Undervejs brugte jeg den opgave, hvor drejehåndtaget skulle drejes indenfor 30 sekunder for at fange lidt af spillets tidspres, men generelt må det siges, at de aldrig for alvor kom under tidspres for hele bombens fastsatte tidsgrænse og jeg ved ikke, hvordan jeg skulle have håndteret det, hvis tiden udløb og Roskilde Domkirke sprang i luften...så det skete heldigvis ikke At der ikke var noget reelt tidspres og at bomben jo ikke kunne forsvares at springe i luften var nok svagheden ved denne måde at gøre det på, men jeg kunne ikke lige se nogle måder at løse det på.
Da de to bomber var sprunget fik de oplyst, at bomberne nu var uskadeliggjort og ligeledes de to nisser, som de var placeret i. I det øjeblik fik yngste kvinden af Knudsens medarbejdere et flash back og kom i tanke om, at det var nogle hun havde lavet til en julefrokost....Især Knudsen blev voldsomt højrystet på medarbejderen og blev nødt til at trække sin pistol...børnene begyndte at storme ned i kælderen....Knudsen stoppede dem og efter alle var gasset lidt ned, så gik de tilbage i Kontrolrummet og fik dearmeret den sidste bombe.
Min kone og jeg havde talt meget om denne afslutning – vi var ikke helt enige i historien, men det var vigtigt, at børnene ikke gik derfra og tænkte på, at der kunne gå teorister rundt i Roskilde, som kunne ønske at gøre dem ondt. Med vores historie var årsagen blot ”et uheld” og de havde fået sat ansigt på den skyldige. Altså alt i alt en forløsning, som de kunne finde ro med bagefter.
Jo, alle overlevede og de 10 børn fik spist pandekager til 30 personer og fik derpå selv startet en gemmeleg op i hele huset – store og små børn på én og samme tid Om det var en succes? For nogle var det helt sikkert, men for andre var der måske for lidt tidspres. Men generelt, så er det altid svært at afgøre, hvor sjovt de har haft det, fordi drengene er høflige nok til at sige tak for i dag, men også ubetænksomme nok til ikke at sige, hvis det virkelig har været sjovt. Om ikke andet, så var det en fødselsdag, som de ikke har oplevet før
Tusind tak til alle her på sitet, som har hjulpet mig.
Mange hilsner
Jeppe
Nu er min søns 12 års fødselsdag afholdt for klassen og jeg synes, at I skal have lidt feedback på, hvordan det hele endte...
Fødselsdagsinvitationen var skrevet med en tør Courier skrift med overskriften "Indkaldelse til tjeneste" og underskrevet af "Flemming Knudsen
Springstofekspert", men selve indholdet røbede ikke yderligere detaljer, bortset fra at det var absolut nødvendigt, at de mødte op "efter undervisningen".
Da de ankom til "Hovedkontoret" var døren låst. Flemming Knudsen åbnede døren og tjekkede, at der ikke var mistænkelige udenfor, fik et nik fra sine hjælpere (de andre voksne) og gav der på hånd til hver af børnene. De mødtes derpå i Kontrolrummet og fik en briefing om dagens opgave. På væggens storskærm var der et billede af bomben, som der ifølge Flemming Knudsen var placeret 2 af i byen. Da vi ikke alle kunne bevæge os rundt på disse steder blev selve bomben sendt via satellit til vores computer, som lavede skærmbilledet om til et mere letlæseligt billede, hvilket jeg havde lavet i PowerPoint.
Inden opgaven blev startet op fik alle noget mad...og så kom de bagefter ud i 4 grupper og blev oplært af Knudsens medarbejdere i hver deres specialitet, fx komplekse ledninger, bogstavkodning og Lyskodning - disse opgaver var alle direkte hentet fra computerspillet "Keep Talking and nobody explodes". Som hjælp til oplæringen fik de hver en lettere omskrevet manual af de 5 opgaver og inden de blev sluppet fri skulle de have løst nogle opgaver indenfor deres speciale.
Efter oplæringen havde vi egentlig troet, at de ville rundt og lære de andres koder, men da min søn blev spurgt, om han ville det eller gå direkte til bomben, så var der ikke meget tvivl i hans stemme om, at vi naturligvis skulle til højdepunktet, altså dearmeringen af de to bomber. Selve bomben var som nævnt lavet i PowerPoint, hvor der på hvert skærmbillede var 4-5 opgaver og jeg havde så under noter skrevet de rigtige svar. I modsætning til spillet kunne alle børnene dermed se bomben på storskærmen, mens jeg sad med computeren og kunne afgøre, om de svarede rigtigt.
Undervejs brugte jeg den opgave, hvor drejehåndtaget skulle drejes indenfor 30 sekunder for at fange lidt af spillets tidspres, men generelt må det siges, at de aldrig for alvor kom under tidspres for hele bombens fastsatte tidsgrænse og jeg ved ikke, hvordan jeg skulle have håndteret det, hvis tiden udløb og Roskilde Domkirke sprang i luften...så det skete heldigvis ikke At der ikke var noget reelt tidspres og at bomben jo ikke kunne forsvares at springe i luften var nok svagheden ved denne måde at gøre det på, men jeg kunne ikke lige se nogle måder at løse det på.
Da de to bomber var sprunget fik de oplyst, at bomberne nu var uskadeliggjort og ligeledes de to nisser, som de var placeret i. I det øjeblik fik yngste kvinden af Knudsens medarbejdere et flash back og kom i tanke om, at det var nogle hun havde lavet til en julefrokost....Især Knudsen blev voldsomt højrystet på medarbejderen og blev nødt til at trække sin pistol...børnene begyndte at storme ned i kælderen....Knudsen stoppede dem og efter alle var gasset lidt ned, så gik de tilbage i Kontrolrummet og fik dearmeret den sidste bombe.
Min kone og jeg havde talt meget om denne afslutning – vi var ikke helt enige i historien, men det var vigtigt, at børnene ikke gik derfra og tænkte på, at der kunne gå teorister rundt i Roskilde, som kunne ønske at gøre dem ondt. Med vores historie var årsagen blot ”et uheld” og de havde fået sat ansigt på den skyldige. Altså alt i alt en forløsning, som de kunne finde ro med bagefter.
Jo, alle overlevede og de 10 børn fik spist pandekager til 30 personer og fik derpå selv startet en gemmeleg op i hele huset – store og små børn på én og samme tid Om det var en succes? For nogle var det helt sikkert, men for andre var der måske for lidt tidspres. Men generelt, så er det altid svært at afgøre, hvor sjovt de har haft det, fordi drengene er høflige nok til at sige tak for i dag, men også ubetænksomme nok til ikke at sige, hvis det virkelig har været sjovt. Om ikke andet, så var det en fødselsdag, som de ikke har oplevet før
Tusind tak til alle her på sitet, som har hjulpet mig.
Mange hilsner
Jeppe