Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Larsine »

Fredag var atter første-fredag-i-måneden-spilledag. Til stede var Henrik, Rune, Morten og jeg. Vi startede traditionen tro med et spil Battlestar Galactica, og spillede med Pegasus og Cylon Leaders (fra Pegasus udvidelsen) samt Cylon Fleet (fra Exodus udvidelsen). Måske er vi parat til at spille med Conflicted Loyalties eller Ionian Nebula næste gang, men det har vi nu sagt i over et halvt år.

Morten startede med at vælge rolle, og tog Felix Gaeta, og blev dermed kaptajn. Rune valgte Cally, og vi havde en tech support. Jeg valgte Gaius Baltar, som naturligvis blev præsident. Vi forventede at Henrik valgte en af piloterne, da det jo er blever meget sjovere at spille pilot efter Cylon Fleet er blevet introduceret. Men henrik valgt at spille Caprica Six, og vi endte derfor uden pilot, og allerede en åbenlys cylon. Felix Gaeta blev derfor også CAG. Vi fik en slem start, hvor vi stort set ikke fik flyttet vores jump prepartion, og jeg fik hurtig mistakne til at Rune/Cally var endnu en cylon. Jeg havde fået lov til at se på en spilleres loyalitetskort, og havde valgt Morten/Felix, som viste sig at være menneske, og pludselig kom der alt for mange dårlige kort i en afstemning, men kort som vi alle potientielt kunne have smidt i bunken. Rune/Callys problem var at jeg vidste at hverken jeg eller Morten/Felix havde gjort det, og kun to af kortene kunne komme fra destiny dækket. Jeg fløj derfor ned på Pegasus, og smed Rune/Cally ud gennem luftslusen, da jeg havde et kort der gjorde at vi ikke skulle stemme om det. Rune/Cally sad med åben mund og polypper, og følte sig godt taget ved næsen. Men det hjalp desværre ikke så meget, for det gik virkelig op ad bakke for menneskene. Til sidste så det dog ud til at vi havde en spinkel chance for at vinde, vi tog chancen, og tabte. Rune vandt som cylon, og Henrik vandt næsten, idet mennesken skulle tabe, men bare ikke så meget som de gjorde.

Derefter spillede vi Fearsome Floors. Jeg lagde godt fra start, og var den første til at få to af mine figure ud. Men Henrik havde fået en ud, og stod til at kunne få to ud næste omgang, hvilket han gjorde. Først bagefter så vi at Rune kunne have ofret en af sine figurer (som i øvrigt blev ædt alligevel), og have fået spist Henriks to figurer i samme omgang. Hvis Rune havde gjort dette, ville spillet have været helt åbent, idet Furunkulus ville have stået og bevogtet udgangen.

Lørdag havde Lilli besøg af to veninder, og jeg fik lov til at spille med i et spil Heckmeck. Desværre endte jeg med nul orm, ligesom en af veninderne. Den anden veninde fik 3 orm, medens Lilli fik 14 orm. Pokkers!!!

Søndag foreslog Lisa at vi skulle starte en brætspilsturnering hjemme. Spillene skulle være Kahuna og Lost Cities, og alle skulle spille mod alle. Desværre nåede vi kun et spil. Jeg bankede Lisa stort i Kahuna, medens Lea vandt knebent over Lilli i Lost Cities.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Mik »

Mandag forsøgte jeg atter at vinde 2 spil Tournay - denne gang imod Martin og Eivind.
Martin havde endnu ikke vundet spillet, men han fik sør'me revanche i går - med hele to sejre.
Jeg var lige i hælene på ham i det sidste spil, og jeg kunne rent faktisk have vundet, hvis jeg spillet mine to sidste kort i omvendt. Fnys! Nå spillet er stadig genialt, og jeg kan ikke få nok af det. 9/10
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Jens_Hoppe »

Der gik euro i den for mit vedkommende i KBK i går: Vi var fire som først fandt en af klassikerne frem - Tribune: Primus Inter Pares. Vi valgte den victory condition som krævede fire kategorier, inkl. en obligatorisk Tribune. Det blev et tæt spil! En modstander og jeg opfyldte begge to de nødvendige fire kategorier i samme tur, så vi var ude i at tælle points. Og der blev det til 33 points til modstander mod mine 32... :)

Dernæst var det tid til Last Will, med samme fire spillere. Jeg blev bekræftet i at det er et OK spil, men nok ikke noget banebrydende (for mig). Og fik jeg sagt at det endte på næsten samme måde som Tribune-spillet? Samme modstander som før, og jeg, gik begge fallit i samme tur, så vi var ude i at se hvem der skyldte flest penge: Han endte med at skylde £3 mod mine £2....!
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Mik »

For tredie dag i træk stod den på spil, og tirsdag var det endelig tid for os til at prøve Mage Knight.
Evind valgte grøn, Jesper gul, så jeg tog den røde kriger. Siddende sidst i turrækkefølgen fik jeg mulighed for at tage Tactics-kort 2, som dels ville placere mig forest, og dels ville hjælpe mig til at ombytte op til tre kort. Og da jeg ikke havde nogle deciderede angrebskort på hånden, håbede jeg på at dette kunne hjælpe mig: No such luck!
Så jeg besluttede mig for at lade Orkerne sidde i deres rede, og skaffe mig en grøn krystal i minen.

Eivind valgte at løbe så langt han kunne ud af vejen til venstre. Han var helt klart fokuseret på at udforske verden. Medens Jesper kastede sig over de værdifulde Orker i venstre side. Så han lagde sig i spidsen med det samme!

I tur to fik jeg stadig ingen angrebskort på hånden, så jeg valgte at gå på udforskning i venstre side af kortet. Eivind fortsatte hastigt fremad i venstre side, medens Jesper slagtede sin anden Orkfamilie.

Nu var jeg nået frem til et Borgtårn med dobbelt forstærkning, og selvom jeg nu havde fået et angrebskort på hånden var det umuligt at bruge ballistiske våben. Og jeg turde ikke tage risikoen for at blive såret. Det var nok dumt, men jeg har aldrig brudt mig om at kaste mig ud i affærer med dårlige odds.

Jeg fik først krigsforstærkning da dagen var ved at være omme, og jeg havde forvildet i uvejsomt terræn med skove, ørken og bjerge. Men jeg havde da heldigvis fundet en god følgesvend, som viste sig at være skovhugger.
Imens ryddede Eivind vejen for Jesper ovre på den anden side.

Natten faldt på, og jeg kunne stadig ikke trække de forbistrede angrebskort. Jeg troede ellers at Arythea var en god kæmper, men tydeligvis havde hun en dårlig dag (og nat).
Et stykke ud på natten fandt Eivind byen, som beskyttede det store civiliserede landskab som strakte sig milevidt bag den. Det nåede vi dog ikke at udforske da spillet sluttede med Jesper som vinder, og mig som den håbløse taber.

Men jeg havde dog moret mig undervejs!
For første gang siden 80erne har jeg følt mig godt underholdt af et adventurespil. Mage Knight har en perfekt blanding af strategi, taktik, held og kaos. Det er nemt at planlægge sin tur, og du har et begrænset udvalg af muligheder med dine kort, men kan alligevel ofre dem på basale handlinger når det kniber. Og selvom flere af monstrene skjuler sig, ved du altid hvor de opholder sig, og man har et rimeligt kendskab til deres styrker og svagheder.

På trods af de mange forskellige muligheder er reglerne enkle at forstå og nemme at overskue - især med de velskrevne Player Aids man kan hente på BGG. Spillet kommer på bordet igen i næste uge! 9/10

Da spillet sluttede tidligere end ventet, kunne vi lige nå et spil Space Mission, som Jesper også vandt!
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Sir William »

Havde besøg af Robert i går og vi var blevet enige om, at skulle prøve Cuba. Havde overbevist Pernille om, at det skulle prøves og hun var ganske positiv.

Fik så også chancen for at prøve at forklare dem, Pernille var nu mest opsat på bare at komme igang.

En ganske spændende oplevelse, et spil med mange rigtige gode muligheder for at vinde. Desværre tabte jeg med 3 point til Pernille.

Bagefter introducerede vi Robert til "Bonus", det blev til 3 spil.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9200
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Stony »

Så fik vi endelig taget hul på Eclipse. Og det var værd at vente på.

Vi var meget forsigtige i vores første spil, så der var ikke ret meget kamp spillerne imellem før den sidste tur. Det vil nok ændre sig, når vi prøver spillet igen. Vi kortede nogle runder af, for at blive færdige i rimelig tid, men der bør bestemt være basis for at blive hurtigere færdig næste gang.

Tingene hænger rigtig godt sammen, og efter den første runde begyndte det at gå lidt hurtigere. Jeg må svinge mig helt op på et 9-tal efter første spil, og et 10-tal er ikke utænkeligt med lidt bedre kendskab til spillets nuancer.

Det er dejligt, når man render på et spil, hvor både tema og mekanismer bare falder i ens smag. Sidst det i den grad - for mit vedkommende - ramte plet må være Imperial og Steam. Eclipse sender for mit vedkommende Twilight Imperium III på pension.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5144
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 518 times
Been thanked: 587 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Gunness »

Eclipse får også lige en ekstra thumbs up herfra. Det var virkelig elegant skruet sammen. Dejligt spil.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Brichs »

Gunness wrote:Eclipse får også lige en ekstra thumbs up herfra. Det var virkelig elegant skruet sammen. Dejligt spil.
Jeg har fået det spillet 6 gange på 14 dage. Jeg er riiiigtig glad for Eclipse også.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Oseali »

Havde spilledag i søndags, hvor det blev til Ora et Labora og et spil Eclipse, begge dele med to personer. Umiddelbar anmeldelse af Eclipse er at det er elegant, og rigtig godt lavet, men som to personer er der simpelthen for mange systemer, hvilket giver for lidt konflikt (vil nok fjerne III systerme i fremtiden, for altid at sikre fremdrift mod midten.
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Brichs »

Oseali wrote:Havde spilledag i søndags, hvor det blev til Ora et Labora og et spil Eclipse, begge dele med to personer. Umiddelbar anmeldelse af Eclipse er at det er elegant, og rigtig godt lavet, men som to personer er der simpelthen for mange systemer, hvilket giver for lidt konflikt (vil nok fjerne III systerme i fremtiden, for altid at sikre fremdrift mod midten.
Jeg synes ikke det var et problem - men jeg vandt selfølgelig også. Jeg tror bare aktivt man skal gå efter midten - det er vigtigt i et to-personers spil.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Oseali »

Brichs wrote:
Oseali wrote:Havde spilledag i søndags, hvor det blev til Ora et Labora og et spil Eclipse, begge dele med to personer. Umiddelbar anmeldelse af Eclipse er at det er elegant, og rigtig godt lavet, men som to personer er der simpelthen for mange systemer, hvilket giver for lidt konflikt (vil nok fjerne III systerme i fremtiden, for altid at sikre fremdrift mod midten.
Jeg synes ikke det var et problem - men jeg vandt selfølgelig også. Jeg tror bare aktivt man skal gå efter midten - det er vigtigt i et to-personers spil.
Tror måske også at vi fik det spillet lidt for meget som TI3, samtidig med at vi konceptuelt skulle fatte hvor meget man skulle sætte på de forskellige planeter for ikke at gå fallit midt i det hele :-) Hvilket er et aspekt jeg er rigtig glad for, da det selvfølgelig er dyrere at have et stort imperium fremt for et mindre.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Larsine »

Fik i går udpakket og spillet en af mine julegaver: Dominion: Prosperity. Det var dog ikke første gang jeg spiller med Prosperity kortene, men det var meget lang tid siden sidst.

I første spil startede jeg med at dumpe mine Estates med Bishop, og så ellers købe et par banker og nogle Rabble, og så kørte det ellers derudaf. Da jeg vidste at jeg havde 6 point i tokens, og to kolonier, valgte jeg at tømme tre bunker. Desværre troede jeg at Eik kun havde 3 token point, men han havde 7, og vi endte derfor begge på 26 point. Jens havde kun 8 point.

I andet spil gik jeg efter samme strategi, dog med et par Workers Village blandet ind, og jeg vandt med 33 point, mod Eiks 24 og Jens' 20.

I tredie spil prøvede jeg en ny strategi, men det skulle jeg ikke have gjort. Jeg endte på 14 point, mod Jens' 44 og Eiks 50.

Vi sluttede med en gang San Juan (inkl. udvidelse), hvor jeg var sikker på at vinde, da jeg havde 8 point under mit Chapel, 4 point under min Harbour, og en City Hall. Men det var kuen nok til en anden plads, da Jens lige kneb sig forbi :(
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14674
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 472 times
Been thanked: 679 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Frouvne »

Jeg vil også lige give Eclipse min anbefaling, nu vi er i hjørnet med skam-ros. Jeg blev dybt imponeret over så elegant og ikke mindst intuitivt spillet var. Det kunne godt være det spil, der i år får den rolle som Dominant Species fik for mig sidste år, som det spil, jeg kommer til at afsætte mest tid til at spille og tænke over.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5144
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 518 times
Been thanked: 587 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Gunness »

Fik spillet et enkelt spil Cutthroat Caverns i går. Tror efterhånden det er på tide at få fat i en af udvidelserne, men grundspillet holder nu stadig ret godt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Mik »

Torsdag fik Martin og jeg igen spillet A Few Acres of Snow to gange - og naturligvis vandt Martin begge spil!
Jeg begynder efterhånden at mindes hvorfor det var at jeg forlod krigsspillene for 20 år siden, til fordel for de tyske spil :cry:

Nå, men benyttede de nye officielle regler fra andenudgaven, og jeg må sige at findet det noget pjat at Martin W. er bukket under for presset fra nogle få hardcore krigsspillere, og så ovenikøbet generer os andre med nogle regelændringer som ikke engang afhælper problemet. Så nu skal for evig tid også diskutere hvilke regler man spiller med i dette spil. Suk! 8/10
Image
Post Reply