Tirsdag fik Jesper mulighed for at spille
Discworld: Ankh-Morphok for første gang, og det var en nydelse at spille med de lækre miniaturer fra deluxe-versionen. Eivind lagde ud med at reducere min håndstørelse permanent til 4 kort, hvilket var noget af en hæmsko. Og det blev ikke bedre af at Jesper senere forsøgte det samme trick på mig!
Jesper klarede sig ualmindeligt godt og kunne spille det ene kort efter det andet. Selv måtte jeg hutle mig igennem med min lille hånd. Eivind havde fordelen at han havde kigget på de alle Personkortene undetagen 3, så han havde en god ide om hvilke vinderkriterier Jesper og jeg sad med. Men på trods af at Jesper høvlede igennem kortbunken fattede Eivind åbenbart ikke mistanke, og Jesper kunne derfor let vinde ved at spillet løb tør for kort.
Selv havde jeg rimelig gode chancer for at vinde, da jeg kun skulle have flertal i 5 af de 12 bydele. Men desværre ankom Martin da spillet nærmerede sig sin afslutning, og jeg havde flertal i 4 bydele. Og da Evind beredvilligt forklarede hvad spillet gik ud, gik der en prås op for ham - og så påpegede han sandsynligheden for at jeg snart ville vinde. Hvilket naturligvis gjorde at jeg straks mistede mit flertal i de fleste bydele!
Som altid et temmelig kaotisk spil, men som altid gevaldigt underholdene!
8/10
Derefter kom
Santa Cruz på bordet. Det er ikke et rent strategispil som
Hawaii. Det minder snarere om et spil
Amazonas fra Kosmos, hvori man går på opdagelse i junglen og bygger huse i strenge. Man skal også tænke mere, for at aflure hvad de ander kunne tænkes at gøre, og på den måde virkede tænketiden nogle gange lidt for lang, ligesom i designerens tidligere spil
Taluva (uden øvrig sammenligning).
Men spillet var ganske underholdene: Øen har 3 forskellige typer brikker fordelt via et vej og flodnet. Værdien af brikekrne bestemmes af bygningstypen: med kun 2 fyrtårne er disse de mest værdifulde, 3 kirker er de næstbedste, medens de 8 huse har en ganske beskeden fast scoring. Til gengæld har disse så også et eller to råstoffer, som potentielt kan score rigtig meget såfremt nogen sidder med det rigtige scoringskort.
Hvert spiller har et unik kombination af 7 flytte/bygge-kort: en spiller har flest skibe (til at sejle rundt om øen med til havnene), en anden har flest flod-kort, en tredie flest vej-kort, og den sidste præcis to af hver (udover det dobbeltflyt-kort som alle har. Så man har et rimeligt overblik over hvor folk kan flytte hen.
Desuden har man 2 af 16 scoringskort, som scorer for alle der opfylder kravene: f.eks vil et Guldkort score 10 point til enhver der har mindst 1 af de 4 guldfelter. Det giver ikke flere poit at eje flere felter, men til gengæld har man formentlig forhindret en anden spiller at score for kortet. Men de fleste gange er det nok klogere blot at forhindre adgangsvejeb til feltet, de man hellere vil bruge sit hus til at besætte en anden resource, i håb at den også vil score. Når alle spillere har udspillet alle deres 9 kort (hvilket betyder 2 scoringer per spiller, slutter første runde. Derefter fjernes alle bygninger fra kortet og man spiller en runde til. Denne gang ligge alle scoringsbrikker dog nu åbne, så man præces hvor man skal flytte hen ( i første runde kendes kun havnene, medens nabofelterne bliver afslørede efterhånden som man bebygger områderne). Bageste spiller får nu nu lov til at vælge kortsæt først, hvilket kan være vigtigt. Men inden da er der blevet lagt et tredie scoringskort til hvert sæt. den oprindelige ejer af sættet kender dette kort, og alle kender naturligvis alle de først scorede kort. Men nu får den nye ejer lov til at bortkaste et af de 3 scoringskort på hans hånd, så de øvrige spillere har kun en rimelig formodning om hvad der evt. kan blive scoret i anden halvleg. Ganske fin mekanisme!
Martin vandt naturligvis det første spil, medens jeg overraskende nok blev nummer to - langt foran Eivind og Jesper.
Og i spil nummer to kom jeg hurtigt godt fra start, og forblev i spidsen spillet igennem, medens Martin blev nummer 3.
Et yderst underholdene spil!
8/10
Spillet vil blive medtaget på Consimmødet på søndag, så interessede kan prøve det.