Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Sir William »

Havde inviteret mine kollegaer til lidt spil efter fyraften, desværre dukkede der kun 3 op.

Så først tog vi en gang "Skibet er ladet med.." for at komme i steming med kategorierne hovedstæder, sportsgrene, planter og film. Efter at have vundet overlegent, introducerede jeg dem til "Citadels". I første runde blev min person slået ihjel, i 3. runde berøvet og igen i 4. runde slået ihjel igen. De lærte meget hurtigt og jeg fik ganske mange klø med mine sølle 20 point og deres 30+ point :oops:
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by glorn »

tirsdag var jeg i støberiet og fik prøvet Dreadfleet.

et utrolig underholdende spil og et der virkelig passer til at køre display-style hvor folk kan komme hen og styre et skib i et par ture og så gå igen. Måden vind og vejr + hvordan bevægelsesmekanikerne virker på er tæt på geniale. Det fanger virkelig følelsen af at det er skibe der sejler rundt og udkæmper et søslag. figurerne er fantastiske at se på og det selvom de ikke engang var malede. (vi taler om en standard hvor ikke engang FFG kan følge med.)

i det scenarie vi spillede faldt vandstanden lige så langsomt og der blev mindre og mindre plads at manøvrere på. Den side der valgte hvordan terrænet dukkede op havde til gengæld et skib færre end den anden side. Victory condition var at gøre mest mulig skade på modstanderne.

De onde eller Dreadfleet havde 4 skibe og i starten blev det ene skib narret ud på en vildmand og deltog ikke rigtig før til sidst i spillet. til gengæld fik de placeret øerne og skibsvragende på en måde hvor de fik blokeret 2 de allieredes skibe fra at gøre noget reelt i den sidste halvdel af spillet.

På den allierede side var alle 5 skibe i brug og det blev hurtigt besluttet at vi skulle trække os over på den ene side og forsøge at komme i nærkamp. Der blev glemt en del special regler hvilket gjorde spillet meget mere tæt, men det til trods fik vi taget det største skib hos modstanderne ned allerede i tur 2.

Der skete meget andet i spillet, men resultatet var den allierede flåde bestod af 4 ramponerede skibe og dreadfleet havde 1 urørt skib tilbage. point var 27-24 til de allierede.

Jeg ville anbefale spillet hvis det kostede 400 kr i stedet for 700 kr. Og så alligevel ikke. spillet skriger på at det ville være perfekt med små udvidelser på 1 eller 2 skibe og et par scenarier, men Games workshop har bestemt sig for det var en fiasko og droppet spillet. Der går rygter på nettet om at de har tilbagekaldt spillet og destrueret det, men jeg har ikke kunnet finde nogle pålidelige kilder. Det er virkelig sørgeligt for det er et virkelig underholdende spil og det virker som det holder til mange genspilninger.
David.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Mik »

glorn wrote:Games workshop har bestemt sig for det var en fiasko og droppet spillet. Der går rygter på nettet om at de har tilbagekaldt spillet og destrueret det, men jeg har ikke kunnet finde nogle pålidelige kilder.
Det passer dårligt med mit indtryk af dem som et firma, der er gode til at tjene penge.
Hvorfor skulle de dog smide gode penge efter dårlige?
En ting er at destrueere et restlager, for ikke at bruger penge på opbevaring. Men at betale kunderne tilbage for varer de allerede har købt virker åndsvagt - medmindre naturligvis, at varen er ubrugelig eller en aftale er brudt.
Image
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by glorn »

Tilbagekaldt fra egne butikker burde jeg måske skulle have specificeret.

Logikken går på at et spil der ikke sælger giver dårlig PR, for at sikre sig mod dårlig PR tilbagekaldte de så spillet (fra deres egne butikker). Et af rygterne henviser til en blog på deres hjemmeside hvor det skulle have stået, men da de fandt ud af at denne blog bare skabte dårlig PR fjernede de så også den.

Mit indtryk af GW er at de ganske rigtig gode til at tjene penge, men også at de tager nogle drastiske beslutninger til tider. (jævnfør deres purge af player aids på BGG). Jeg ved at GW er et af de firmaer som folk fra tid til anden har blacklistet og jeg syntes det er ærgerligt fordi de har nogle dygtige folk ansat både som figurdesignere, grafikere og spildesignere.
David.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Brichs »

Jeg har fra tidligere Games Workshop ansatte fået samme historie om Space Hulk: Third Edition - at de blev tilbagekaldt og skulle ligge på et lager - så det ville ikke komme bag på mig, hvis de laver samme trick igen.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Caniggia »

Brichs wrote:Jeg har fra tidligere Games Workshop ansatte fået samme historie om Space Hulk: Third Edition - at de blev tilbagekaldt og skulle ligge på et lager - så det ville ikke komme bag på mig, hvis de laver samme trick igen.
Men SH var vel ikke en fiasko salgsmæssigt? Måske er det bare, der tror noget andet.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Mik »

glorn wrote:Mit indtryk af GW er at de ganske rigtig gode til at tjene penge, men også at de tager nogle drastiske beslutninger til tider. (jævnfør deres purge af player aids på BGG).
Det var da blot en helt naturlig beskyttelse af deres egne rettigheder.
Og udrensningen gik jo netop ikke udover alle de fans som rent faktisk havde bedt om (og fået) lov til at benytte deres materiale.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Larsine »

Lørdag havde Lilli besøg af en veninde, og jeg havde besøg af Eik. Eik og jeg skulle dog lige klare lidt oprydning på Eiks lager inden vi kunne spille. I medens fik pigerne spillet en del forskellige spil.

Da vi var færdig med at rydde op, startede vi med at spille Shadows over Camelot incl. Merlins Company.

Eik blev Kong Arthur (som kan bytte kort med andre riddere). Lilli blev Sir Tristan (som kan rejse ud fra Camelot som en gratis action). Birka blev den nye blå ridder (som kan rulle terningerne for katapulternes angreb inden han spiller kort mod dem), og jeg kan ikke huske hvem jeg selv spillede. Vi manglede i høj grad at en af os havde spillet Sir Galahad.
Vi var ret uheldige med den første invasion af pictere, og var generelt også uheldige med at rejse, hvor vi blev overfalde, angrebet og taget til fange i stor stil. Det var jo specielt irriterende for Lilli, som på den måde ikke fik noget ud af hendes specielle evne. Lancelot var heller ikke til at bide skeer med, men det betød da i det mindste at forrædderen ikke fik fat i hans rustning. Det lykkedes for os at få fat i Excalibur. Da vi havde tabe Lancelot bestemte vi os for at gå på dragejagt, og sammenlagt lykkedes det for os at nedlægge dragen. Alt i alt begyndte vi nu at kunen se enden på trængslerne. Hvis det lykkedes for os at finde gralen, ville vi have flere hvide sværd, selv hvis det viste sig at der var en forrædder som kunne vende to sværd til sorte. Så Arthur, Tristan og jeg ledte efter gralen, medens Birka holdt bestanden af katapulter nede. Og endeligt lykkedes det og vi havde vundet... troede vi. For Lilli afslørede sig selv, og vendte to sværd om, så det stod 7-7. For medens vi havde travle med at finde gralen, hvade vi glemt at den sorte ridder havde vundet en enkelt kamp, og derved tilføjet endnu et sort sværd. Godt spillet af Lilli, som sad med hånden fuld af gode specielle kort, som hun blot havde holdt for sig selv. Hvad der gjorde det næste endnu mere ærgeligt, var at jeg få omgange inden spillet sluttede havde brugt et hvidt specialkort på at få Lilli ud af fængsel, og det var det kort der kunne have givet os en sejr på at have ufagjort på sværdene.

Bagefter spillede vi 7 Wonders. Selvom jeg synes at det gik godt, endte jeg igen med at tabe. På et eller andet tidspunkt må det da kunne lykkedes.

Efter aftensmad spillede vi et spil Cleopatra and the Society of Architects. Vi nåede ikke helt at blive færdige inden Birka skulle hjem, men da vi talte op, endte det med at Lilli blev ofret til krokodillerne, medens Eik blev udnævnt til den bedste arkitekt.

Søndag spillede jeg et spil Carcassonne: Jægere og Samlere med Larna, Andrea og Alec. Andrea og Alec havde aldrig prøvet Carcassonne før, så jeg havde travlt med at give dem gode råd, og det betød selvfølgelig at Alec vandt en stor sejr, med Andrea på anden pladsen, Larna på tredie pladsen og mig til sidst.

Onsdag aften kom Eik og Jens, og vi skulle spilteste Hospital Rush. Et ganske interessant spil, som jeg sagtens kan se i handlen. Vi havde et stort kritikpunkt, og da jeg skrev tilbage til designeren, så jeg i hans mail, at de allerede havde ændret netop det punkt af spillet, det var bare ikke blevet rettet i reglerne og på brættet. Selvom jeg tabte begge spil, glæder jeg mig til at spille det igen.

Vi sluttede traditionen tro af med San Juan inkl. udvidelser. Jeg dummede mig til sidst, idet jeg havde alt for travle med at få afsluttet spillet. Jeg havde 12 bygninger, men kun 23 point, hvor imod Jens og Eik kun havde 8 bygninger, men 28 og 29 point.
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by glorn »

Mik wrote: Det var da blot en helt naturlig beskyttelse af deres egne rettigheder.


Jeg sagde ikke de gjorde noget ud over hvad deres copyrights tillod, jeg sagde blot det var drastisk. De var ikke engang inde og tage stilling til det enkelte dokument, de sendte så vidt jeg ved bare en mail til BGG i bedste sony-manér og sagde alt der kunne ses som brud på copyright skulle fjernes eller det ville få konsekvenser. BGG tog så konsekvensen af at de er afhængige af frivillige og ikke har kræfterne til at gå alt igennem seperat. Da en del af deres spil netop lægger op til at spillerne bygger videre på dem , syntes jeg at det er ærgerligt så meget arbejde der er gået tabt.

jeg har ikke prøvet at bashe GW, jeg har prøvet at udtrykke min frustration over at spil bliver styret i retninger der ikke passer med mine ønsker.
David.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Mik »

glorn wrote:
Mik wrote: Da en del af deres spil netop lægger op til at spillerne bygger videre på dem , syntes jeg at det er ærgerligt så meget arbejde der er gået tabt.
Er der det? Jeg kender en hel del mennesker som har lavet materiale til flere GW spil (mest Talisman, men også andre af deres spil. Og jeg kender ingen som har mistet materiale. Og tingene ligger stadig på BGG (og andre sites).
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2012

Post by Brichs »

Forkert måned...
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Post Reply