Historisk quiz

Her er små spilrelaterede opgaver velkomne.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Historisk quiz

Post by Stony »

Opdateret med svar.

Mange brætspil har et tema et sted i historien. Nogle gange lærer man lidt historie af at spille disse spil. Andre gange bliver man pirret til at studere det nærmere, fordi man har spillet et spil. Sådan har jeg det i hvert fald.

Nu vil jeg smide nogle spørgsmål, og så må vi se om folk kan besvare dem.

Hvert spørgsmål er knyttet til et eller andet brætspil, så du har en idé om hvor vi befinder os geografisk og tidsmæssigt.

Jeg vil køre det i to runder. Og man må kun besvare et enkelt spørgsmål i hver runde.

Første runde må man kun komme med svar der er paratviden. Dvs. du må ikke søge efter svar, eller slå det op i et eller andet historisk værk du har hjemme i reolen. Lad os se hvor mange af spørgsmålene folk sammen kan klare. Første runde varer 24 timer fra dette indlæg bliver lagt på.

Efter 24 timer, starter anden runde, og så er det tilladt at besvare spørgsmål man har søgt svaret på.

God fornøjelse. Jeg håber der er nogen der finder nogle interessante informationer undervejs. Med mindre I er super-hajer, og kan besvare det hele i første runde. :)

-----------------------------------------------------------------------------------


Shogun:

Hvilken af de fem warlords som man kan spille, nåede reelt at opnå æren af at blive Shogun?
  • - Mori Motonari
    - Takeda Shingen
    - Uesugi Kenshin
    - Tokugawa Ieyasu
    - Hashiba Hideyoshi
Det var Tokugawa der formåede at blive Shogun.
Kilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tokugawa_Ieyasu
http://en.wikipedia.org/wiki/Shogun

End of the Triumvirate:

Hvilken af disse personer passer ikke ind?
  • - Cæsar
    - Crasus
    - Pompejus
    - Octavian
Der er naturligvis tale om de tre medlemmer af Triumviratet, og Octavian passer ikke ind.


Amun-Re
:

Livet som gud kan åbenbart godt blive lidt omtumlet. Amun-Re nåede at blive solens gud, men var før da anset for at være frugtbarhedens gud. Men endnu længere tilbage var Amun-Re dels kendt under et andet navn, og var "bare" gud for et af elementerne.

Hvilket?
  • - Jord
    - Vand
    - Vind
    - Ild

Jens har allerede skrevet en længere afhandling, så I kan bare bruge hans indlæg som kilde. :D



Ra:

I løbet af de mange, mange år de ægyptiske guder blev tilbedt, gennemgik mange af dem - ligesom Amun-Re - ikke kun et skifte i hvad de stod for, men også et skifte i hvordan de opstod. Man mente at Ra var udklækket af et æg. Men det er ikke altid det samme dyr, der er blevet angivet som den der lagde ægget. Hvilke to af følgende dyr er blevet associeret med at have lagt ægget, hvoraf Ra blev udklækket?
  • - En slange
    - En Ibis
    - En Sphinx
    - En Griff
    - En kosmisk gås
Jeg mener bestemt jeg i tidernes morgen fandt dette stykke trivia på Wikipedia, men da jeg skulle lave denne facitliste kunne jeg ikke finde det igen. Det sker at Wikipedia sider bliver redigeret eller slettet. Jeg ved så ikke om det er tilfældet, eller om det bare er mig der ikke kan finde det.


Wallenstein:

Albrecht Wenzel Eusebius von Wallenstein associeres i særdeleshed med en bestemt krig. Hvilken?
  • - Trediveårskrigen
    - Halvfjerdsårskrigen
    - Hundredeårskrigen
    - Første Verdenskrig
Kilde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wallenstein

Perikles:

De græske bystater lå i en årrække i krig med perserne, og hele den græske kultur kunne have endt med at blive trådt under fode af en enorm persisk militær offensiv, som dog blev standset af en stærkt undertallig græsk flåde i et enkelt søslag, som blev et vendepunkt for krigen. Hvor stod dette søslag?
  • - Athen
    - Delfi
    - Theben
    - Salamis
    - Sparta
Det var det store søslag ved Salamis der vendte slaget.
Kilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Xerxes_I
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Salamis

Perikles:

De resterende hærstyrker, som ikke allerede var draget hjem med den persiske konge, blev slået i et andet slag et år senere. Hvor stod dette slag?
  • - Platææ
    - Marathon
    - Athen
    - Sparta
    - Thermopylæ
Kilde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Plataea


Romance of the Three Kingdoms:
Kina har en meget lang historie, som rimeligvis detaljeret kan beskrives et godt stykke tilbage før vores tidsregning. I den tid skete det flere gange at riget blev samlet, for efterfølgende at blive delt. De mest kendte perioder - set med vestens øjne - er nok de perioder hvor landet var samlet. Shang dynastiet. Qin dynastiet. Han dynastiet. Ming dynastiet. Men set med kinesernes øjne, står i særdeleshed et halvt århundrede stærkt i hukommelsen, hvor Kina var opdelt i tre mindre riger. Det skyldes i særdeleshed det litterære værk Romance of the Three Kingdoms, som blev nedfældet af Luo Guanzhong for næsten 700 år siden, og som den dag idag er det mest læste literære værk i asien. En blanding af historie og fiktion. Dette halve århundrede lå umiddelbart i forlængelse af faldet af et af de dynastier, som formåede at samle Kina. Hvilket dynasti var netop faldet?
  • - Han
    - Shang
    - Qin
    - Ming
Han dynastiet faldt umiddelbart forud for perioden der blev navngivet Romance of the Three Kingdoms.
Kilde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Romance_of ... e_kingdoms
Last edited by Stony on Mon Mar 26, 2007 10:47 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

For nu at starte fra en ende af:

Tokugawa Ieyasu
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Post by Rune Petersen »

Nr. 2 (End of the Triumvirate) må være Octavian.
User avatar
Tina
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 192
Joined: Sat Jan 27, 2007 1:52 am
Location: Valby

Re: Historisk quiz

Post by Tina »

Stony wrote: Perikles:

De resterende hærstyrker, som ikke allerede var draget hjem med den persiske konge, blev slået i et andet slag et år senere. Hvor stod dette slag?
  • - Platææ
    - Marathon
    - Athen
    - Sparta
    - Thermopylæ
Inspireret af 300 filmen... :D
Svaret er Thermopylæ
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 214 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Wallenstein

Mon ikke det var trediveårskrigen 8)
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Historisk quiz

Post by Jens_Hoppe »

Tina wrote:
Stony wrote: Perikles:

De resterende hærstyrker, som ikke allerede var draget hjem med den persiske konge, blev slået i et andet slag et år senere. Hvor stod dette slag?
  • - Platææ
    - Marathon
    - Athen
    - Sparta
    - Thermopylæ
Inspireret af 300 filmen... :D
Svaret er Thermopylæ
Hmm, problemet i den forbindelse / med det svar er jo, at perserne ikke blev slået i slaget ved Thermopylæ - tværtimod...! ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Det blev lidt sent, før jeg nåede online. Det blev jo en hyggelig dag hos Rune, med forskellige brætspil.

Alle angivne svar er korrekte, med den enkelte undtagelse af Thermopylæ, som Jens også allerede har antydet.

Folk der allerede har svaret, er dermed velkomne til at give endnu et svar. Kan folk så få fuldt hus?
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 214 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Perikles

I det andet spørgsmål er svaret Salamis, så vidt jeg husker :)
User avatar
Tina
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 192
Joined: Sat Jan 27, 2007 1:52 am
Location: Valby

Post by Tina »

Stony wrote:Det blev lidt sent, før jeg nåede online. Det blev jo en hyggelig dag hos Rune, med forskellige brætspil.

Alle angivne svar er korrekte, med den enkelte undtagelse af Thermopylæ, som Jens også allerede har antydet.

Folk der allerede har svaret, er dermed velkomne til at give endnu et svar. Kan folk så få fuldt hus?
Crap jeg er for dårlig til historie :oops:
Men god quiz! :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Post by Frouvne »

Tina wrote:[...] Crap jeg er for dårlig til historie :oops: [...]
Har det beklageligvis på samme vis... :oops: Rart at se, at der er andre, der kan holde fanen højt! 8)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Så må man ud og søge. :)

Jeg vil formode at en del af spørgsmålene kan besvares med en overkommelig indsats med google. Men det er naturligvis kun hvis man har lyst.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Post by Frouvne »

Men i første omgang var vi jo uden dette hjælperedskab... derfor denne apati... :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Amun-Re:

Som Ægypten-nørd må jeg opponere lidt mod idéen om at Amun-Re tidligere "gik under et andet navn". Jeg går ud fra at der refereres til "Amun" (Amon på dansk), som startede som dels en "hemmelig" frugtbarhedsgud, luftgud og skytsgud for byen Theben.

Amun-Re er et eksempel på det (set med vores øjne) lidt mærkelige koncept, at to guders roller 'smelter sammen'. Ikke at Amun-Re nu er lig Amun, eller lig med solguden Re, for den sags skyld - så simpelt er det ikke. Der er heller ikke tale om en mytologi-omskrivning, hvor man nu siger at Amun og Re i virkeligheden er (og altid har været) en og samme gud, og at den samlede gud har erstattet de gamle. Næh, det er meget mere kompliceret end det (og der er skrevet tykke, og meget tørre bøger om det), og grundlæggend er idéen (vist - det er ikke let finde ud af :)) at man skal opfatte guderne som havende roller, og i den sammenhæng er Amun-Re er slags sammensmeltning af de roller som Amun og Re har. Guderne Amun og Re findes stadigvæk i mytologien, og har man kun brug for den enes specifikke ekspertiseområde, kan man sagtens påkalde ham alene, men Amun-Re er et symbol på den "samlede pakke", om jeg så må sige.

Det er lidt svært at acceptere, hvis man opfatter de ægyptiske guder som personer og individer, som f.eks. de græske guder. Hemmeligheden er selvfølgelig, at det skal man ikke gøre - de ægyptiske guder er langt mere abstrakte begreber end som så. Amun-Re er også langtfra det eneste eksempel på en sådan sammensmeltning - men nok det mest kendte.

Set sociologisk er der selvfølgelig også politik med i det: Da Theben kom på landkortet i Mellemste rige, som værende den by hvor det herskende dynasti nu kom fra, var det givetvis oplagt at ophøje byguden Amun til at have et slags rollefællesskab med den mere universelle solgud Re.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Jens_Hoppe wrote:Som Ægypten-nørd må jeg opponere lidt mod idéen om at Amun-Re tidligere "gik under et andet navn". Jeg går ud fra at der refereres til "Amun" (Amon på dansk), som startede som dels en "hemmelig" frugtbarhedsgud, luftgud og skytsgud for byen Theben.
Det er da slet ikke umuligt at jeg husker forkert, men jeg mener bestemt at errindre at Amun førhen gik under navnet Imn.

Jeg smider eventuelt nogle referencer når jeg smider en facitliste på.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] (og der er skrevet tykke, og meget tørre bøger om det), og grundlæggend er idéen (vist - det er ikke let finde ud af :)) at man skal opfatte guderne som havende roller, og i den sammenhæng er Amun-Re er slags sammensmeltning af de roller som Amun og Re har. [...]
Det lyder rigtig interessant! Er der tilfældigvis skrevet nogle bøger om emnet, som ikke nødvendigvis er tykke og tørre? :wink:
frouvne, administrator

Image
Post Reply