Imperial d. 28/3 i KBH NV

Find spillevenner ud fra geografiske og spilmæssige præferencer. Her kan såvel enkelte brugere som klubber annoncere efter interesserede.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Nå. Tyskland er ikke glad! :evil: (Jeg morede mig dog meget)

Tyskland kom ellers foran fra start og kørte meget militær stærk offensiv. Desværre kunne jeg ikke lokke nogen til at købe sig ind i mit land.
Der blev ikke byttet land på noget tidspunkt.

Mellem England og Frankrig, så var det en hård kamp alene. Men det gik okay og jeg fik pumpet min aktie op på 18(dvs. gange værdien med 3).
Jeg kunne ikke købe mig ind i noget andet land selvom jeg til tider sad med 12mil på hånden. Jeg var for sent ude og brugte istedet min energi på at gøre tyskland stærk. Så alle billige aktier var væk.

Men dette spil lærte mig meget som jeg vil forsøge at følge i mit næste spil. Jeg håber det kan blive snart :D
Image
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Jeg havde den store fornøjelse at få kontrollen over Mother Russia fra start! Jeg indgik hurtig en aftale med Østrig-Ungarn (Stony) om en relativ fordelagtig fordeling af Balkan, hvilket Østrig-Ungarn dog efterhånden blev lidt lunken overfor. Til min skræk oprustede Østrig-Ungarn voldsomt i fabrikker til landstyrker, og efterhånden ville denne opkomling have yderligere andel i "mine" retmæssige besiddelser i Balkan+Tyrkiet.

Omkring dette tidspunkt havde jeg fået samlet en del penge sammen og købte en stor aktie i Italien, som havde fået samlet sig en ganske hæderlig hær, sammen med en del penge og landområder. Jeg håbede et kort øjeblik på at kunne lave et "Coup D´etat" og derefter angribe onde Østrig-Ungarn fra 2 fronter, men desværre befæstede Rune sin kontrol over Italien, så det blev ved drømmen ( til gengæld viste aktien sig bestemt at være sit værd i guld, da den gav en masse penge til sidst! )

Yderligere diplomati for at få Østrig-Ungarn og Italien til at fare i flæsket på hinanden var håbløs, da regeringerne havde store aktieposter i hinanden. Derfor havde Østrig-Ungarn ryggen fri, og foretog et voldsomt blodigt angreb hvor halvdelen af mit Balkan blev indtaget, og en fabrik fik lukket for produktionen.
Aggresionerne ophørte heldigvis derefter og Mother Russia måtte med blødende hjerte acceptere at afgive nogle landområder på Balkan.
Heldigvis var Tyskland, Frankrig og England samtidig travlt optaget med at bekrige hinanden, at Mother Russia som retfærdig kompensation kunne indtage Østersøen og den naturlige vasalstat Sverige fra et presset Tyskland

Herefter fik Mother Russia lov til at passe sig selv, indtil jeg kunne afslutte spillet og få x5 for mine mange russiske aktier. Mine italiensaktier gav x4, og det var nok til en sejr til Mother Russia og jeg!
8)

Alt i alt et fremragende spil som jeg ser frem til at spille snarest igen!!

Der gøres opmærksomt på at indlægget måske er en anelse subjektivt :wink: )
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Jeg har i øvrigt tænkt lidt over den variant investor regel vi spillede med i går. Problemet med varianten (synes jeg), er at spillet som udgangspunkt bliver mere statisk, dvs at det bliver nemmere for hver spiller at befæste sin situation i sit eget land, da man jo har forkøbsret. I starten af spillet i går, var det i hvert fald gældende, at samtlige spillere brugte deres penge på at købe de billige aktier i eget land. På den måde blev det hurtigt dyrt og svært at få foden indenfor i et nyt land og vi havde også allesammen det samme land hele spillet igennem.

Jeg har kun spillet med original-reglerne en enkel gang, og synes egentlig det fungerede udemærket. Der er vist nogle på BGG der mener at spillet er broken hvis man spiller efter originalreglerne, men jeg kan ikke lige finde det..

En stor del af imperial er i mine øjne det at man kan udnytte et land og så købe sig over i et nyt land. Det var meget svært i går og det må til dels være på grund af varianten. Jeg kunne måske godt tænke mig at prøve spillet igen, men nu med originalreglerne.

Hvad mener I :?:
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Kanzler wrote: En stor del af imperial er i mine øjne det at man kan udnytte et land og så købe sig over i et nyt land. Det var meget svært i går og det må til dels være på grund af varianten. Jeg kunne måske godt tænke mig at prøve spillet igen, men nu med originalreglerne.

Hvad mener I :?:
Jeg er helt enig med dig i at hvis ikke der er et land til overs - altså at man er 6 spillere, så spiller man med disse regler med samme land hele spillet igennem. Ihvertfald en stor chance for det.

Jeg kunne også godt tænke mig at prøve med original reglerne. Alene af den grund at jeg ikke har prøvet dem.
Det kunne også være sjovt at spille med de avancerede regler hvor man starter med at investere i de lande man har lyst til.
Image
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Post by Rune Petersen »

Muligvis giver investor-kortet mere tid til at "spare op" så en spiller kan købe sig ind i andre nationer med en større share og blive en reel trussel for at tage kontrollen der.

Det kunne bestemt være interessant at prøve et 6-personers spil med investor-kortet.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Kanzler wrote:En stor del af imperial er i mine øjne det at man kan udnytte et land og så købe sig over i et nyt land. Det var meget svært i går og det må til dels være på grund af varianten. Jeg kunne måske godt tænke mig at prøve spillet igen, men nu med originalreglerne.
Jeg tror du har ret, men jeg tror det blev forstærket af at alle sad med præcis eet land, så der var ikke noget "løst" land. Når så der ikke er et "løst" land at investere i, investerer de fleste i deres eget land, da de "faste" lande er rimelig hårdt besat. En spiller der forsøger at overtage ekstra-landet, vil så ikke bruge pengene på investering i sit eget land, og det kan åbne for en overtagelse.
qute wrote:Det kunne også være sjovt at spille med de avancerede regler hvor man starter med at investere i de lande man har lyst til.
Yep, men indtil nu har vi altid haft mindst en ny spiller med, som ikke har forudgående erfaring med Imperial, og så vil det nok være lidt tarveligt.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Stony wrote:
qute wrote:Det kunne også være sjovt at spille med de avancerede regler hvor man starter med at investere i de lande man har lyst til.
Yep, men indtil nu har vi altid haft mindst en ny spiller med, som ikke har forudgående erfaring med Imperial, og så vil det nok være lidt tarveligt.
Enig.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Det var første gang, jeg forsøgte mig med denne variant. Jeg er fuldkommen enig i kritikken af, at et naturligt træk er at befæste sin situation og vælger man så at lade være med at opgradere sine aktier, men i stedet at købe nye, så bliver det meget vanskeligt at købe sig ind i et andet land. Spillet blev i mine øjne en smule mere Diplomacy-agtigt, hvilket på mange måder ikke gør noget, da jeg holder meget af Diplomacy. Men det betød netop også, at jeg kom til at spille England og knap så meget en investor... og det er jo ligesom hele pointen i spillet. Så efter min smag er original-reglerne også blevet forkastet en postgang for tidligt. Så lad os da lige få prøvet dem igen! Er der nogen andre, der også står foran tre ugers for-sommerferie? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Frouvne wrote: Så lad os da lige få prøvet dem igen! Er der nogen andre, der også står foran tre ugers for-sommerferie? :D
Nej :?

Men jeg er frisk hvis det bliver holdt en aften. Det kan man jo sagtens så vi i onsdags :D
Image
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Post by Jesper »

Jeg er også frisk på at prøve igen, og der er jo et stærkt potentiale for forbedring for den franske bagmand.

qute wrote:
Frouvne wrote: Så lad os da lige få prøvet dem igen! Er der nogen andre, der også står foran tre ugers for-sommerferie? :D
Nej :?

Men jeg er frisk hvis det bliver holdt en aften. Det kan man jo sagtens så vi i onsdags :D
Jesper Rugård Jensen
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Jesper wrote:Jeg er også frisk på at prøve igen, og der er jo et stærkt potentiale for forbedring for den franske bagmand.
Ha ha, så lover jeg ikke at angribe dig så meget næste gang :wink:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

qute wrote:
Jesper wrote:Jeg er også frisk på at prøve igen, og der er jo et stærkt potentiale for forbedring for den franske bagmand.
Ha ha, så lover jeg ikke at angribe dig så meget næste gang :wink:
Det kan du da bare gøre. Du får Rusland. God tur!
Post Reply