Hvad har du spillet i dag? November 2021

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Gunness »

@Frouvne: Jeg er spændt på at prøve Dune: Imperium en dag. Det har jo generelt fået en god modtagelse, selv om nogen vist savner lidt mere intrige mv. fra bøgerne. Som jeg husker det, var herr Hoppe også ret skuffet over det. Hvad 1984-filmen angår, tager jeg hatten af for dens ambitionsniveau, men det er noget af en skizofren oplevelse og rodebutik, og Lynch selv prøvede da også efterfølgende at få fjernet sit navn fra den. Hvis hans oprindeligt planlagte 3-timers udgave en dag bliver frigivet, vil jeg være mere end interesseret :)

Jeg var på besøg hos en kammerat i dag for at prøve Intrepid, et terningmanipulationsspil hvor spillerne i fællesskab skal løse en mission på ISS, den internationale rumstation.

Image

Spillerne får tilsammen ansvaret for, at der er nok ressourcer (strøm, varme, mad og ilt) til at drive ISS, og de bliver i hver runde udsat for forskellige benspænd, typisk i form af, at forskelligt maskineri går i stykker. Hver spiller får ansvaret fra en astronaut fra forskellige lande, og disse har asymmetriske regler og forskellig kompleksitet ift at spille dem. Man skal generere nok af de forskellige typer ressourcer, opgradere ens maskineri OG samtidig have nok overskud til at prøve at løse tre opgaver, der sikrer sejren. Alt sammen inden tingene går helt galt.

Spillet er meget brain burn'et, og man er nødt til at arbejde tæt sammen for at få indstillet terningernes værdi og placering rigtigt. På den måde var det positivt, at det ikke "bare" var x antal spillere, der kører hver deres show. Og der er en del at holde styr på i forhold til ressourcer mv. Samtidig var det svært at komme udenom, at der er en lang række ting, der skal gøres i en meget specifik rækkefølge, og det er ikke nødvendigvis synderligt intuitivt, hvad der kommer før og efter hinanden, så selv hen mod slutningen måtte vi stadig konsultere vores player aids ofte. Der har været en medarbejder fra NASA tilknyttet udviklingen, hvilket på den ene side borger for en vis grad af tematisk troværdighed, men samtidig skuffer lidt, da alle fire ressourcetyper opfører sig komplet ens. Man skulle dog mene, at mad og ilt fx. giver forskellige udfordringer ude i det store, kolde verdensrum.

Så alt i alt sjovt at prøve, men ikke noget jeg behøver at eje selv.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote: Sun Nov 14, 2021 11:12 pm Som jeg husker det, var herr Hoppe også ret skuffet over det. Hvad 1984-filmen angår, tager jeg hatten af for dens ambitionsniveau, men det er noget af en skizofren oplevelse og rodebutik, og Lynch selv prøvede da også efterfølgende at få fjernet sit navn fra den. Hvis hans oprindeligt planlagte 3-timers udgave en dag bliver frigivet, vil jeg være mere end interesseret :)
Også mig. 1984 Dune er en mærkelig omgang, men den er da visionær og utroligt flot. Men det er som om Lynch på et tidspunkt må have tænkt "shit, filmen er allerede 2 timer lang, og vi er kun halvvejs gennem bogen!", for slutningen er en helt utrolig forhastet gang makværk.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Gunness »

Som sagt havde han planlagt den til at vare tre timer, men producerne ville kun have to, så den blev klippet ned og filmet om i 11. time.
Om det er det, der gjorde udslaget, ved jeg ikke, men det er i hvert fald ikke udelukkende hans fejl, at slutningen virker forhastet.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Jens_Hoppe »

Forrige weekend var Essen-brætspil-i-sommerhuset weekend for mig, og vi fik spillet en masse fine spil, hvoraf de fleste var hjembragte nyheder fra Spiel:

- Boonlake, Pfisters nye fantasy-western eurogame, som mest minder om en blanding af Terra Mystica og Maracaibo. Et soligt og underholdende spil, og efter Maracaibo nok det Pfister-spil jeg holder mest af.

- Kilim, et af de mere obskure under-radaren spil i Essen, som mange talte om. Det var der nu ingen grund til, for spillet er ret tørt, repetitivt og kedeligt.

- Art Robbery, et fantastisk, hurtigt, fjollet Knizia-spil, og en glimrende måde at slutte aftenen på.

- SCOUT, et supersjovt lille "climbing game" kortspil, i den nye udgave fra Oink Games.

- High Score, endnu et letvægts-Knizia-spil, denne gang et terningspil, hvor man spiller 7 runder Yatzy-terningslag med forskellige regler hver runde.

- 300: Earth & Water, er et lillebitte card-driven wargame, hvor man med ganske få kuber og diske simulerer Perserkrigene. Et underholdende spil, og jeg har nu præsteret at tabe overbevisende som begge sider! :D

- Beyond the Sun, som selvfølgelig ikke er helt nyt, men som til gengæld er så utroligt godt, at det fik ikke bare en, men to pladser i weekendens program.

- Tinners' Trail. Den gamle udgave spillede jeg for ... 13 år siden, og husker den som bare sådan nogenlunde. Men med den nye udgave var jeg virkelig godt underholdt, og selvom der selvfølgelig er nogle små regelændringer i forhold til det gamle spil, er det nok primært mine spilpræferencer der har flyttet sig det sidste årti. TT var i hvert fald virkelig godt, hvis man er til lidt mere klassiske Wallace-eurogames.

- Terraforming Mars. Ingen Essen-weekend uden TM!

- TEN, endnu et fabelagtigt mindre spil fra Essen, som jeg til min store fortrydelse ikke nåede at købe selv, inden det var udsolgt.

- Project L, et hurtigt køb-tetris-brikker-og-udfyld-skabeloner-med-dem spil, som fungerede overraskende godt.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Gunness »

^Jeg har selv det nye Tinner's Trail liggende (skal snart prøves), og venter på, at Project L dukker op med Finesse-udvidelsen. Project L er ikke noget stort spil, men flot og hyggeligt.

Du må gerne sige lidt mere om Boonlake! Jeg har desværre ikke fået spillet Maracaibo så meget endnu, men hvis hans nye både minder om det og TM, må det da være fremragende.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by APK »

Jens_Hoppe wrote: Tue Nov 16, 2021 11:16 am
- TEN, endnu et fabelagtigt mindre spil fra Essen, som jeg til min store fortrydelse ikke nåede at købe selv, inden det var udsolgt.
TEN er på lager hos spelexperten.dk (og ankommer min lokale pakkeshop senere i dag...:-) )
/APK
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Jens_Hoppe »

APK wrote: Wed Nov 17, 2021 10:22 am
Jens_Hoppe wrote: Tue Nov 16, 2021 11:16 am
- TEN, endnu et fabelagtigt mindre spil fra Essen, som jeg til min store fortrydelse ikke nåede at købe selv, inden det var udsolgt.
TEN er på lager hos spelexperten.dk (og ankommer min lokale pakkeshop senere i dag...:-) )
Jeg fik faktisk et eksemplar i går!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Neumann »

Jens_Hoppe wrote: Wed Nov 17, 2021 12:13 pm
APK wrote: Wed Nov 17, 2021 10:22 am
Jens_Hoppe wrote: Tue Nov 16, 2021 11:16 am
- TEN, endnu et fabelagtigt mindre spil fra Essen, som jeg til min store fortrydelse ikke nåede at købe selv, inden det var udsolgt.
TEN er på lager hos spelexperten.dk (og ankommer min lokale pakkeshop senere i dag...:-) )
Jeg fik faktisk et eksemplar i går!
Så røg det også i min indkøbskurv.

… pokker til hypet gruppepres. Men jeg har haft stor glæde af Rød7, som det minder mig lidt om, og det her har tilmed (øjensynligt fungerende) auktioner som del af det - uden at kræve mindst 3 deltagere.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Andrea »

Neumann wrote: Wed Nov 17, 2021 5:46 pm
Jens_Hoppe wrote: Wed Nov 17, 2021 12:13 pm
APK wrote: Wed Nov 17, 2021 10:22 am

TEN er på lager hos spelexperten.dk (og ankommer min lokale pakkeshop senere i dag...:-) )
Jeg fik faktisk et eksemplar i går!
Så røg det også i min indkøbskurv.

… pokker til hypet gruppepres. Men jeg har haft stor glæde af Rød7, som det minder mig lidt om, og det her har tilmed (øjensynligt fungerende) auktioner som del af det - uden at kræve mindst 3 deltagere.
Hm, det lyder som et spil for flere af dem, vi ofte spiller med. Det må jeg lige holde øje med :)

I går var vi forbi familien Gunness igen for at gøre verdenshavene (u)sikre i Forgotten Waters. Endnu en hyggelig omgang med en lidt let sejr til sidst - hvilket dog i høj grad skyldtes, at vi slog usædvanlig godt med terningerne trods en del Misfortune-counters. Yaaarh!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Frouvne »

I onsdag havde vi den vanlige spilaften. Hovedspillet var Dune: Imperium, som vi også havde spillet ugen før. Jeg syntes det fungerede rigtig godt igen. For mig var det også interessant at prøve en lidt anden tilgang af, hvor jeg aldrig fik min tredje worker. Min fornemmelse var, at mine ture fungerede rigtig godt på trods af det. Bevares jeg tabte, men jeg tror ikke det nødvendigvis var på baggrund af den disposition. Det er i hvert tilfælde stadig et spil, jeg gerne undersøger nærmere. Vi fik også et par mindre spil på bordet for første gang. Først var det Art Robbery, som fungerede rigtig godt med tre. Vi havde det faktisk rigtig sjovt undervejs og jeg kan ikke umiddelbart komme på andre Knizia-spil, hvor det ville være en del af min beskrivelse af spiloplevelse. Afslutningsvis spillede vi et lille terninge-spil med titlen Calavera, som jeg aldrig havde hørt om før. Jeg morede mig godt, da stemningen fortsatte. Men der var nok lige lovlig mange tilfældigheder til at det rigtig holder.

I går aftes fik jeg introduceret Helle til Art Robbery. Det blev dog med to personer og det var langt fra lige så interessant med det spillerantal. Det var egentlig også min forventning - men nu kan vi sammen hive det frem på et tidspunkt, hvor der er en ekstra spiller eller to.

Her til morgen kom Saint Petersburg på bordet. Det er en favorit for mit vedkommende for tiden. Vi havde et meget tæt spil, hvor der var uklarhed om udfaldet frem til sidste runde.
frouvne, administrator

Image
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by AndersC »

Frouvne wrote: Sat Nov 20, 2021 4:09 pm For mig var det også interessant at prøve en lidt anden tilgang af, hvor jeg aldrig fik min tredje worker. Min fornemmelse var, at mine ture fungerede rigtig godt på trods af det. Bevares jeg tabte, men jeg tror ikke det nødvendigvis var på baggrund af den disposition.
Da vi spillede for nyligt vandt spilleren med 2 workers suverænt over de 3 spillere der havde 3 workers - så det virker absolut til at være en mulig strategi :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Frouvne »

Lørdag bød på yderligere to spil Sankt Petersburg og sandelig om der ikke også er blevet føjet endnu et par spil til idag. Det har en meget rimelig længde og en længde der gør, at vi også begge har været parat til at prøve forskellige strategier af. I forhold til spilletiden syntes jeg, at det er en meget tilfredsstillende spiloplevelse. Vi fandt en anden klassiker frem idag, nemlig Lost Cities. Vi spillede det to gange, men det var til gengæld en meget tam oplevelse. Det er tiden nok løbet fra.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Frouvne »

I går rundede vi weekenden af med endnu et spil Sankt Petersburg - og sådan startede vi så også ugen. Det er en fornøjelse at dykke ned i sådan spil og indenfor en relativt kort tidsperiode kunne teste forskellige varianter af en strategi. Det har også givet anledning til en del efterfølgende evaluerende snakke.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Frouvne »

Som adspredelse fra al den Saint Petersburg jeg får spillet for tiden, var der nogle søde unge mennesker, der syntes jeg skulle spille Rory's Story Cubes: Fantasia, Mia London and the Case of the 625 Scoundrels og Vildkatten. Det kunne dog ikke afholde os fra at runde dagen af med endnu et par spil Saint Petersburg. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Gunness »

^Dejligt at se, at et gammelt, støvet spil som SP - uden minier, dual layer boards og autentiske metalrubler - igen kan komme til ære og værdighed! Jeg har aldrig selv ejet det, men jeg mener, at en af mine venner stadig har det stående. Jeg må se, om det ikke kan komme på bordet i løbet af vinteren.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply