Månedens spiloplevelse december 2021

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Månedens spiloplevelse december 2021

Post by Frouvne »

December blev en rigtig fornuftig spil-måned. Juleferien hjalp selvfølgelig på statistikken, men i det hele taget har vi haft tid og overskud til brætspil det meste af måneden, så endnu en gang driblede vi udenom det værste julejag.


Saint Petersburg - 10
Project L - 8
Animal Upon Animal - 5
Outfoxed! - 3
Timeline - 3
High Society - 2
Mr. Jack - 2
Pandemic: Fall of Rome - 2
The Ravens of Thri Sahashri - 2
Super-Skill Pinball: 4-Cade - 2
Beasts of Balance - 1
Cosmic Encounter - 1
Final Girl - 1
Kraken Attack! - 1
Lost Ruins of Arnak - 1
Lost Ruins of Arnak: Expedition Leaders - 1
Micro Robots - 1
Monza - 1
Push It - 1
Ticket to Ride: Europe - 1
Ticket to Ride: First Journey (Europe) - 1


Vi har fortsat med at finde gamle spil frem fra hylderne dels for nostalgien men til dels også for at se om der stadig er grund til at lade dem blive i samlingen. I dette måned var det bl.a. Mr. Jack, Pandemic: Fall of Rome og The Ravens of Thri Sahashri der blev støvet af. Pandemic: Fall of Rome er nok det af spillene, der er i den yderligste position i forhold til at måtte forlade samlingen. Jeg føler hverken samme spænding som i det originale spil eller samme diskussionslyst i.f.t. hvad man skal stille op.

Blandt de nye spil der blev prøvet i denne måned var Super-Skill Pinball: 4-Cade, der nok er et forbigående bekendskab, Final Girl som jeg simpelthen ikke nåede at dykke dybt nok ned i til reelt at vurdere. Jeg tror, der er mere stemning qua brættet end i Hostage Negotiator (hvor jeg ellers måske bedre kunne lide temaet) men i første omgang virkede det lidt fiddly at sætte op. Det var nok blot udtryk for, at det var første spil - men det påvirkede oplevelsen. Endvidere kom Project L på bordet, som jeg tror vil blive spillet rigtig meget. Det er ikke fantastisk, men det er let tilgængeligt, rigtig flot og så bliver man lige fristet til et spil eller to eller tre mere. Første forsøg med Lost Ruins of Arnak: Expedition Leaders-udvidelsen til Lost Ruins of Arnak blev lidt antiklimatisk, da jeg havde forventet at Helle ville elske det. Hendes førstehåndsindtryk var ikke så godt, så vi må se om det får nogle flere chancer. Mit indtryk var at det i høj grad kunne puste nyt liv i spillet. Mend et nytter jo ikke noget, hvis det kun er den ene part, der har den erkendelse. :roll: :)

For mig må Saint Petersburg også i denne måned være det spil, der tager æren af at være månedens spil. Jeg nyder i store drag at spille det spil. Dejligt at der også findes sådanne spil på hylderne, man let kan finde frem og hurtigt blive revet med af.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Månedens spiloplevelse december 2021

Post by Taibi »

Det blev til 15 spil af tre forskellige.

Ark Nova x9
Maracaibo x4
Everdell x2

Det var alle tre rigtig gode oplevelser. Everdell var et forsøg på at dyrke et spil mere end vi plejer i den udvidede, lokale gruppe. Men, desværre er 3. manden ramt af nyt arbejde, så det er sat på stand-by. Vi havde ellers stor fornøjelse af at spille det to gange samme dag. Maracaibo var med fruen og vores første omgang med kampagnen, som var en fornøjelse. Det er et underholdende element og giver en god fremdrift i spillet.

Men, højdepunktet må naturligvis helt klart være Ark Nova. Det har stået på spillebordet siden d. 23. december, hvor vi nåede et halvt spil, der blev færdig d. 25. og siden er det gået slag i slag. Pudsigt nok er alle tre spil med fokus på kortene, de forskellige kombinationer og hvordan vi udnytter dem. Der er nok en tendens her i forhold til, hvad vi begge synes er fedt. Ark Nova kombinerer det med et dejligt tema, nogen vanskelige valg og en fornuftig spilletid. Helt klart en vinder og årets spil 2021 for os.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Post Reply