Hvilke spil der udgives i 2022 ser I særligt frem til?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Hvilke spil der udgives i 2022 ser I særligt frem til?

Post by Frouvne »

På foranledning af Taibis opfordring andetsteds stiller jeg hans spørgsmål her: Hvilke spil ser I frem til i 2022? Her tænkes der på spil, der udgives i år, enten fordi de leveres fra KS/ Gamefound eller udgives i retail.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvilke spil der udgives i 2022 ser I særligt frem til?

Post by Frouvne »

Blandt de spil jeg venter mest utålmodigt på fra Kickstarter / Gamefound er: burncycle. burncycle er mit første spil fra Chip Theory Games og jeg var længe i tvivl, om jeg skulle backe det. Jeg tror faktisk først jeg hoppede på efter kampagnen var udløbet. Det ser så lovende ud og så var de første videoer alligevel ikke helt overbevisende for mig. Det voksede dog i min bevidsthed og der kom heldigvis flere videoer til, der gjorde mig mere overbevist om, at de nok har styr på det meste. Lykkes det, kan det blive et fantastisk spil. Siden har jeg backet flere spil fra Chip Theory Games og da priserne er til den pebrede side, håber jeg meget, at min første oplevelse med firmaet bliver positiv.

Arkeis syntes jeg i den grad der var kælet for detaljerne i. Der er et solidt team af designere bag og så er det et spil jeg tænker der kunne være håb om at lokke både min søn og kone til at være med til. Og så vil det være en episk oplevelse! Spillet har efterhånden været længe undervejs, men jeg håber, at det er realistisk, at det kommer i år.

Et andet spil jeg også først hoppede på efter kampagnens afslutning var Endless Winter. Jeg lurede længe på det, men er heldigvis blevet bedre til at springe over kampagner. Jeg blev alligevel blød og måtte give efter, da jeg så de mange sammenligninger med Lost Ruins of Arnak og Dune: Imperium. Og jeg føler mig da også rimelig sikker på, at jeg ikke bliver skuffet her. Særligt fordi vi også har haft så meget fornøjelse af et tilsvarende tema i Paleo.

Arydia: The Paths We Dare Tread er annonceret til at komme i 2022. Det tvivler jeg nok lidt mere på kommer til at ske. Til gengæld er det et spil, der SKAL blive godt. Og det tror jeg også det gør i den forstand at jeg holder rigtig, rigtig meget af designerens andet spil, Xia: Legends of a Drift System, uden at jeg i øvrigt syntes det er et super-godt spil. Men temaet er fedt. Og det er en fed oplevelse. Det tror jeg også han kan levere med Arydia: The Paths We Dare Tread. Men helt ærligt bliver jeg nok lidt overrasket, hvis det faktisk bliver leveret i år.

Endnu et spil der står til at blive leveret i år er Eleven: Football Manager Board Game. Jeg tænker også, at det ikke vil være overraskende, hvis det bliver skudt til næste år ... jeg vil dog heller ikke være meget overrasket, hvis det rent faktisk når frem i sidste øjeblik inden året rinder ud. Af uransaglige årsager fik jeg meget stor tillid til at spillet godt kunne blive et velfungerende Football Manager spil. Og det vil være imponerende, hvis det lykkes. Jeg tænker den største appel nok vil være til solo-spillere (og realistisk set er det sjældent noget, jeg lykkes så godt med) men jeg vil glæde mig til at prøve det både solo og med flere spillere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvilke spil der udgives i 2022 ser I særligt frem til?

Post by Taibi »

Spændende spil indtil videre.

Jeg selv gik lidt late-pledge amok henover vinteren, så Endless Winter er også højt på min ønskeliste. Dertil kommer Darwin's Journey, som også skulle være en 2022 levering. Dernæst glæder jeg mig til et gensyn med Fjords, som i disse dage skulle være lastet på skibet i Østen, så det er ladet med F for Fjords. Jeg har lidt andet blandet KS på vej, men ofte er det svært at spå om, hvornår de lander.

En titel jeg lurer på er nyligt annoncerede Oranienburger Kanal, som udgives af Spielworxx og er designet af Uwe Rosenberg. Det er et 1-2 personers spil, der minder om Fields of Arle (i spiller konfiguration) og til en vis grad Brass.

Endelig overvejer jeg om Dice Realms af Tom Lehmann er et fantastisk terningespil med udskiftelige sider eller alt for besværligt. Prisen er i den pebrede ende.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvilke spil der udgives i 2022 ser I særligt frem til?

Post by Gunness »

Jeg har primært lavet nedenstående liste uden smålig skelen til, om jeg også har forventninger om at få titlerne spillet. For så ville listen nok se en del anderledes ud.

Allermest ser jeg frem til Aeon Trespass: Odyssey. Jeg har aldrig spillet KD:M, men dette her ligner noget i samme boldgade. Det ser absurd flot og ambitiøst ud. Wonderland's War skulle være lige på trapperne, og det har jeg også store forventninger til.
Mosaic ligner et godt bud på et civ-spil med overkommelig kompleksitet og spilletid.
Og endelig har jeg ikke backet Hegemony, men det ligner det politiske spil, jeg altid har savnet, så det bliver nok late pledget på et tidspunkt.

Jeg går også og venter på Arkeis, men lige der er jeg forhåbentlig nok realist til at sende det videre med det samme.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvilke spil der udgives i 2022 ser I særligt frem til?

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Tue Feb 01, 2022 10:23 pmJeg går også og venter på Arkeis, men lige der er jeg forhåbentlig nok realist til at sende det videre med det samme.
Hvad har fået dig til at ændre holdning til det?

Hegemony gik jeg længe rundt om den varme grød med. Jeg tænker, det bliver svært at få på bordet. Og sikkert tungt at komme ind i reglerne på. Men det så bare så fedt ud og ideen var så god, at jeg var nødt til at hoppe på.

Darwin's Journey, som bliver nævnt af Taibi, glæder jeg mig også til. Jeg føler mig rimelig tryg ved, at det nok skal være et solidt spil. På nogenlunde samme forventningsniveau ligger Dead Reckoning for mig.

Oranienburger Kanal kommer jeg til at holde øje med. Det havde jeg intet hørt om.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 287 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvilke spil der udgives i 2022 ser I særligt frem til?

Post by Jonezy »

Jeg har slet ikke fulgt ordentlig med, men har da nogle Kickstarters på vej, hvor jeg især glæder mig til Wonderland's War og Townsfolk Tussle.

Wonderland's War har hvad der ligner et skønt mix af bag-building og area control i en rigtig lækker produktion med et fedt tema. Det har jeg været hype på siden Kickstarteren.

Townsfolk Tussle ligner bare sjov i en box med et vidunderligt tema. Håber bare der er nogle som gider at drikke et øl eller fem med mig imens vi fjoller rundt og bossbattler i en Cuphead agtig verden (tænk old school 30'er tegnefilm æstestik).
Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvilke spil der udgives i 2022 ser I særligt frem til?

Post by Taibi »

Jeg er så misundelige på jer og jeres Wonderland's War. Det dansede jeg rundt om flere gange, men holdt mig hver gang tilbage fordi jeg var bange for, at vi ikke kunne leve os nok ind i det til at det blev godt. Jeg har kun set en enkelt video, den med Becca Scott og tre andre. Da jeg for nylig vendte tilbage for at smide pengene, så var det længe for sent.

Hegemony havde jeg skippet fordi det ikke havde en chance for at blive spillet, men så var der snak om en gruppepledge omkring Aarhus og så røg jeg på alligevel. :roll:
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvilke spil der udgives i 2022 ser I særligt frem til?

Post by Gunness »

Frouvne wrote: Tue Feb 01, 2022 10:46 pm
Gunness wrote: Tue Feb 01, 2022 10:23 pmJeg går også og venter på Arkeis, men lige der er jeg forhåbentlig nok realist til at sende det videre med det samme.
Hvad har fået dig til at ændre holdning til det?
Det er købt med familien in mente, især vores yngste, og som tingene står nu, er det nok højt sat, hvis vi får spillet tre gange om året. Det matcher ret dårligt med et kampagnespil som Arkeis, og jeg tror trods alt, at det er for letbenet til fruen og mig. Men det ser da flot og hyggeligt ud :)

Townsfolk Tussle spiller jeg vildt gerne en gang, det tjekker en masse af de rigtige bokse af for mit vedkommende.

Jeg har relativt store forhåbninger til Wonderland's War, men det ligner også et, der skal spilles nogle gange for at få det til at flyde. Videoen med Becca Scott var sjovt nok ved at skræmme mig fra spillet. I guder, hvor er hun anstrengende og kunstig at høre på :D

Hegemony har et overskueligt prisniveau, og jeg tænker, at det kan være sådan et, der er sjovt at hive frem, hvis man har nogle af sine mere politisk bevidste venner på besøg. Mekanisk set tror jeg ikke nødvendigvis, at det er så kompliceret, og det er da i alt fald en setting, folk kan engagere sig i.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvilke spil der udgives i 2022 ser I særligt frem til?

Post by Taibi »

Taibi wrote: Tue Feb 01, 2022 10:03 pmEn titel jeg lurer på er nyligt annoncerede Oranienburger Kanal, som udgives af Spielworxx og er designet af Uwe Rosenberg. Det er et 1-2 personers spil, der minder om Fields of Arle (i spiller konfiguration) og til en vis grad Brass.
Nå, der tog jeg helt fejl. :lol:

Men tjek evt. dette svar på BGG.
Last edited by Taibi on Wed Feb 02, 2022 10:41 am, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvilke spil der udgives i 2022 ser I særligt frem til?

Post by Taibi »

Gunness wrote: Wed Feb 02, 2022 10:12 amJeg har relativt store forhåbninger til Wonderland's War, men det ligner også et, der skal spilles nogle gange for at få det til at flyde. Videoen med Becca Scott var sjovt nok ved at skræmme mig fra spillet. I guder, hvor er hun anstrengende og kunstig at høre på :D
Jeg sad med en følelse af, at de havde det sjovt, fordi de levede sig så meget ind i rollerne. Omvendt har jeg aldrig spillet rollespil (kun på pc'en), så kan sagtens være, at de var rene amatører. Så viden lige dele trak og skræmte mig. :lol:
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvilke spil der udgives i 2022 ser I særligt frem til?

Post by Gunness »

I don't know - det kan være, at jeg bare har set mig sur på hende, men hun tager virkelig krukkeriet til nye højder. Nej, forcereret "quirky" er ikke nødvendigvis sjovt :D
https://www.youtube.com/watch?v=InFCPUb2-vQ
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 43 times
Been thanked: 71 times

Re: Hvilke spil der udgives i 2022 ser I særligt frem til?

Post by zfire »

Af kickstarters der er på vej som burde levere i 2022:

Perseverance: Castaway Chronicles - Jeg har godt kunne lide alle Mindclash spil jeg har prøvet så det var lidt hvad der førte til at jeg backede det, dog må jeg indrømme at jeg ikke har set andet end en video og intet siden backing. Det må udforskes lidt mere når det er tæt på at ankomme.

Carnegie - Blev nok mest backet på designerens navn. Har siden backing spillet det 1 gang på BGA, var dog monster forvirret i løbet af spillet. Virker som et spil der skal spilles IRL, da jeg havde svært ved at se hvilken effekt mine aktions gjorde.

Stroganov - Igen blev jeg hevet ind af designerens navn, men glæder mig faktisk ret meget til denne. Ligner lidt en typisk euro hvor du har få actions(16), men alt for meget at lave. Lidt irriterende at det allerede er i retail, men kun lige kommet på båden for backers, men kun et lille nag.

John Company: Second Edition - Vinder af "størst risiko for ikke at blive spillet" prisen. Cole Wehrle laver nogle facinerende spil, men lige den her er både tung og 'uigennemsigtig'. Dog synes jeg der er noget ved den der tiltaler mig, måske conceptet 'shared incentives', altså at man får noget ud af at arbejde sammen med andre, men man skal stadig i sidste ende kun tænke på hvordan man selv vinder.

Spintronics - Spil eller ikke et spil? Løs puslespil med en mekanisk simulation af elektronik kredsløb. Som software udvikler til daglig interesserer jeg mig også lidt for elektronik. Faldt nok mest for de mange gode animationer, men bliver spændt på hvor dybt/komplekst det ender med at blive når der er ~150 puzzles.

Shikoku 1889 - Anden plads af prisen for "størst risiko for ikke at blive spillet". Har altid været facineret af 18xx genren, og nu var den udgave som er udråbt som en af de bedste begynder spil på kickstarter til en fin pris. Så hvis det skal prøves bliver det nok 1889.

Af ikke-kickstartere jeg har kig på:

A Feast For Odin - Danes - Oprindeligt skulle det være en expansion, men nu er det blevet standalone. Er blevet lidt hooked på AFFO efter det kom på BGA. Har også spillet det med den første expansion IRL, og det gør det bare endnu bedre. Ud fra designer diaries lyder det til at der er lavet en del om, så det ender nok med at spille en del anderledes i 'samme framework'.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvilke spil der udgives i 2022 ser I særligt frem til?

Post by Frouvne »

zfire wrote: Wed Feb 02, 2022 1:36 pmCarnegie - Blev nok mest backet på designerens navn. Har siden backing spillet det 1 gang på BGA, var dog monster forvirret i løbet af spillet. Virker som et spil der skal spilles IRL, da jeg havde svært ved at se hvilken effekt mine aktions gjorde.

Stroganov - Igen blev jeg hevet ind af designerens navn, men glæder mig faktisk ret meget til denne. Ligner lidt en typisk euro hvor du har få actions(16), men alt for meget at lave. Lidt irriterende at det allerede er i retail, men kun lige kommet på båden for backers, men kun et lille nag.
Det er også to titler, som jeg har bestilt, men som altså ikke er blandt dem jeg har de højeste forventninger til. Carnegie ser virkelig elegant ud - særlig grafisk - men jeg har heller ingen idé om hvorvidt det mekanisk vil fungere. Det var klart et sats baseret på designer og så et grafisk udtryk, der imponerede mig.

Stroganov er jeg nok også lidt ærgerlig over, at der går så lang tid imellem de første har modtaget retail-versionen og så at vi andre engang (forhåbentlig) modtager vores. Jeg har nedjusteret forventningerne efter at have hørt hvad folk sagde efter Spiel ... men man kan da altid håbe...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvilke spil der udgives i 2022 ser I særligt frem til?

Post by Frouvne »

Taibi wrote: Tue Feb 01, 2022 10:03 pmEndelig overvejer jeg om Dice Realms af Tom Lehmann er et fantastisk terningespil med udskiftelige sider eller alt for besværligt. Prisen er i den pebrede ende.
Det er altid farligt med denne slags indlæg! :D Thomas Lehmanns navn og et Mystic Vale-agtigt Dominion-inspireret spil tændte min opmærksomhed omkring Dice Realms. Da jeg faldt over et eksemplar, der kun var spillet en gang og til en rimelig pris, skyndte jeg mig derfor at slå til. Det bliver spændende at se, hvor fiddly det er. Men umiddelbart virker det som om selve udskiftningen af sider foregår meget smertefrit. Vi får se. Det skal prøves.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvilke spil der udgives i 2022 ser I særligt frem til?

Post by Frouvne »

zfire wrote: Wed Feb 02, 2022 1:36 pmStroganov - Igen blev jeg hevet ind af designerens navn, men glæder mig faktisk ret meget til denne. Ligner lidt en typisk euro hvor du har få actions(16), men alt for meget at lave. Lidt irriterende at det allerede er i retail, men kun lige kommet på båden for backers, men kun et lille nag.
Her til morgen modtog jeg mit eksemplar, så nu er der ingen undskyldning for at ærgre sig længere! :wink:
frouvne, administrator

Image
Post Reply