Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Barrage er et af de bedste spil, jeg har spillet de senere år. Kickstarter-kampagnen var forfærdelig. Den har forhåbentlig skadet firmaet bag... og desværre også en solid designer. Men så må man lære at finde gode samarbejdspartnere.

Tramways har potentialet til at være et fantastisk spil. Desværre er er den auktionsdel, som er så lidt intuitiv, at det skader spillet og dets modtagelse.

Så står der ikke overraskende nogle flere Martin Wallace-spil. Mythopia fik en lidt blandet modtagelse. Jeg havde en god oplevelse af det, men der var vist noget med nogle tiles der til slut kunne svinge hele spillet i den ene eller den anden retning.

Brass har jeg beholdt den gamle version af. Jeg syntes den er langt mere charmerende end de nyere, som godt nok er super-flotte. Har dog også de nye. Lancashire er nok mit absolutte favoritspil, hvis jeg skulle barbere det helt ned til det. Og så fungerer det fint i to-spillers varianten, hvilket har været med til at sikre at det kom på bordet flere gange end det ellers var sket.

Age of Industry har været tæt på at forlade samlingen tidligere. Men egentlig kunne jeg godt lide det selvom ikke alle omkring mig var begejstrede. Og med så højt slægtskab med mit favoritspil skal det have en chance mere.

P.I. er et meget atypisk Martin Wallace-spil med en deduktionsmekanik. Det er bestemt ikke det stærkeste i kategorien, men jeg kunne godt tænke mig at prøve det igen. Ikke et spil der bliver i samlingen for enhver pris.

Terraforming Mars har jeg det meget ambivalent med. For mig at se, er den eneste rigtige måde at spille det på med Prelude-udvidelsen. I hvert tilfælde for mig.

London var jeg ret begejstret for den oprindelige udgave. Har aldrig spillet den nye. Men den fik så mange positive kommentarer med på vejen, at jeg opgraderede til den.

Ships har jeg aldrig fået spillet. Det burde jeg bare få taget mig sammen til...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Gunness »

^Det oprindelige London har jeg vist kun prøvet én gang, men jeg husker det som meget langt. Det har 2nd edition rettet op på, og både grafik og regler er også strammet op, så det er en klar win-win.

Jeg har spillet det originale Brass en del gange, og jeg kan ikke se andet end at Lancashire er en forbedring på stort set alle punkter. Jeg savner fx ikke de absurd grimme mønter eller det visuelle udtryk, der må være designet af en farveblind. Så er der den her forbindelse, som man sjældent bruger, men bare gør reglerne mere kluntede. Hvad synes du, at originalen gør bedre?

Prelude er jo heldigvis nem at tilføje TM - problem løst :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Let's Catch the Lion! er en super simpel introduktion til en stærkt reduceret udgave af Shogi. Og meget mere interessant end man måske lige skulle tro.

Dobutso Shogi in the Greenwood. Jeg har svært ved at forestille mig at komme til at spille på et almindeligt Shogi-bræt alene fordi tegnene ville skabe for meget forvirring. Vi er klart oppe i en Skak-kompleksitet her, men med muligheden for at man bare kan spille det for sjovt. Det syntes jeg er væsentlig sværere med Skak, som så mange af os i forvejen har et forhold til at måske endda har teoretiseret over.

Caesar!: Seize Rome in 20 Minutes! forventer jeg vil komme langt mere på bordet end Blitzkrieg! af den primære årsag at reglerne er så intuitive og lettere at kunne huske.

Dominant Species er et af mine absolutte favorit-spil. Det er desværre ikke mange gange, det er kommet på bordet. Men jeg har nydt det hver gang!

Dominant Species Marine er til gengæld aldrig kommet på bordet. Det er en stor skam. Det har noget at leve op til ... og det er meget muligt at det slet ikke kan det. Men det virker umiddelbart mere tilgængeligt og det kunne jo betyde, at der var mulighed for lidt oftere at få det på bordet.

Cuba Libre. Fantastisk spiloplevelse. Fedt tema. Interessant asymmetri.

Hammer of the Scots. Jeg er vild med temaet. Terninge-spil kan man elske eller hade. Jeg syntes på en eller anden måde, at det passer meget godt ind i et krigstema.

Twilight Struggle. Så bliver det ikke meget bedre. Og det er et spil, der faktisk har været på bordet relativt mange gange og som der stadig er mange spil i. Det sidder efterhånden så godt fast at man bare kan sætte sig til bordet og gå i gang. Det er ikke mange GMT-spil, jeg kan gøre det med.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Pandemic er et spil, vi med mellemrum vender tilbage til. Under pandemien har vi i en periode spillet Covid-varianten. På trods af de mange varianter og selvstændige versioner er det det oprindelige spil, vi vender tilbage til. Så det tænker jeg, har en ret stabil placering i vores samling.

Pandemic Fall of Rome er vi i en periode vendt tilbage til og har derfor fået lov til at blive i samlingen. Det har dog været tæt på at ryge ud og det tror jeg også kommer til at ske på et tidspunkt.

Pandemic Rapid Response er en helt anden størrelse og for mig ikke et Pandemic-spil. Til tider syntes jeg, at disse spil, hvor man skal tage hurtige beslutninger er meget sjove. Men det har nok sin tid i samlingen.

Baseball Highlights 2045 var jeg meget begejstret for. Desværre er det begrænset, hvor meget jeg har fået det spillet mod en modspiller. Heldigvis var der en rigtig god App, som jeg spillede intensivt i en periode.

Football Highlights 2052 er til gengæld aldrig kommet på bordet. Jeg syntes dog, at jeg skylder at give det et forsøg set i lyset af kvaliteten af søster-spillet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Ikke så overraskende gik processen med en gennemgang af min spilsamling i stå. Det førte til en større udrensning af spil, hvor 6-7 store flyttekasser røg ud og i den proces er spillene blevet omorganiseret på hylderne. Så for nu stiller jeg processen i bero ... men mon ikke jeg på et senere tidspunkt prøver noget tilsvarende igen.
frouvne, administrator

Image
Post Reply