Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Frouvne »

Vi har startet dagen med et spil MicroMacro: Crime City – Full House. Vi var i den svære kategori, hvilket også kom til at afspejle sig i spilletiden.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Frouvne »

... da pigerne gik ud lykkedes det mig at fange mit søn til et hurtigt spil Caesar!: Seize Rome in 20 Minutes! Det er sgu' et godt spil! Simpelt og let tilgængeligt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Andrea »

Jamen halløjsa - vi har søreme også spillet brætspil i dag. Det er hele to spildage på en uge :shock:

I dag havde vi et vennepar på besøg, som vi prøvede Spirit Island med. Lad mig først sige, at jeg elsker temaet, hvor man er (kaos-)guder, der skal holde tåbelige eventyrere/kolonister ude af ens områder. Og det kan blive dejligt destruktivt! At det tilmed er et samarbejdsspil giver et ekstra twist, for man vil selvfølgelig gerne prøve at koordinere ens handlinger inden hver runde, men omvendt kan man ikke micro manage alt (medmindre man da bruger virkelig lang tid på spillet), så det var en interessant blanding af planlægning og risiko. Heldigvis fandt vi hurtigt et niveau, som alle kunne være med på uden at blive irriterede eller frustrerede, og det endte med at være en ganske glimrende spiloplevelse. Også et spil man kan dykke mere ned i.

Efter aftensmaden kastede vi os over et par mindre spil. Først spillede vi de tre første levels af Magic Maze, som jeg kun har prøvet før sammen med gemalen. Og det er da noget mere kaotisk med fire spillere. Fin lille filler men ikke et spil, jeg spiller mange gange i løbet af en aften.

Vi sluttede af med en omgang TEN (igen et spil, jeg kun har prøvet sammen med gemalen - ja, coronatiden har virkelig begrænset spilsessions). Interessant at se hvor anderledes det blev, når man var fire personer - men bestemt ikke dårligere af den grund. Vi lå ekstremt tæt pointmæssigt til sidst.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Jonezy »

Det er mandag, så jeg har haft brætspilsholdet på skolen i dag. Vi spillede Can't Stop. Først tog vi et spil 'de voksne mod ungerne', så alle kunne lære spillet og vi kunne snakke fælles om, hvilke talpar man kunne lave, hvad der var godt at vælge og om hvornår det var godt at stoppe sin tur. Bagefter blev ungerne delt om i tre 3-mands grupper som spillede mod hinanden, da vi desværre havde 2 fraværende. Vi ville rigtigt have sat dem i makkerpar, så de skulle tale sammen og minimere nede-tiden.

Det fungerede super godt og ingen sure miner over at tabe og vi havde kun en elev, som konstant skød sig selv i foden ved at tage for mange chancer. :D

Vi kommer ikke til at have den luksus altid at have flere udgaver af samme spil, men næste uge har vi og der skal vi spille Kingdomino.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Gunness »

Det lyder da hyggeligt og lærerigt - og kan man spotte den åbenlyse ludoman/chancevillige allerede i de små klasser, kan han/hun nok allerede få hjælp dér :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Taibi »

Vi er kommet lidt bagefter med opdateringen herinde. Men, det er blevet til en hel del Ark Nova, så mange, at vi her til aften nåede spil nummer 99 og 100.

Derudover fik vi gang i den lokale spilgruppe, der består af Vivi og jeg, samt én mere. Vi spillede 2x TM: Ares i lørdags.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Frouvne »

Taibi wrote: Mon Mar 14, 2022 10:10 pm Vi er kommet lidt bagefter med opdateringen herinde. Men, det er blevet til en hel del Ark Nova, så mange, at vi her til aften nåede spil nummer 99 og 100.

Derudover fik vi gang i den lokale spilgruppe, der består af Vivi og jeg, samt én mere. Vi spillede 2x TM: Ares i lørdags.
Jeg er vildt imponeret over, at det lykkes jer så ofte at få et så relativt tungt spil på bordet! Respekt!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Gunness »

I går havde vi en beboer fra vores boligforening på besøg til lidt forskellige spil.
Efter en hurtig opvarmning med Deep Sea Adventure introducerede han til Oceans. Vi har været ret glade for Evolution Climate, og det er tydeligt at se DNA'et herfra i Oceans. Her handler det ikke overraskende om at udvikle de bedste havdyr, og der kan udvikles nogle ret voldsomme arter. Modsat Climate er der ikke en faktor om dyrets størrelse. I stedet spiller man trait-kort med hhv. angreb og forsvar, der afgør, hvem der kan overfalde hvem.
Når man er ca. midtvejs i spillet, introduceres det såkaldte Deep-deck, hvor dyrenes egenskaber pludselig er meget vildere. Det speeder slutspillet op, men introducerer også en vis mængde kaos, som jeg ikke helt ved, hvad jeg skal synes om. Det må jeg hellere prøve igen på et tidspunkt.

Vi rundede aftenen af med en gang Cartographers.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Jonezy »

Spillede Neta-Tanka med Jesper i dag. Et worker placement spil med en twist og stærkt indianer tema. Man stiller sine workers ind efter tur, men man tager så først sine actions efter alle har sat ind og man tager alle sine actions inden den næste spiller. Det giver noget seriøst timing dans, især da nogle actions kræver at en anden action er lavet først.

Det hele virkede lidt for fiddly og er nok også bedre med flere spillere end to. Fint worker placement spil, men nok også hurtigt glemt. Tænker vi nok prøver det igen næste gang og ser om det giver en bedre oplevelse.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Frouvne »

Det bliver ikke til så meget spilleri for tiden. I dag tog jeg mig så sammen til at få prøvet Dune: Imperium i dets solo-udgave. Jeg valgte at bruge App-en hvilket var en meget gnidningsfri måde at kontrollere modspillerne på. Det er selvfølgelig på ingen måde lige så interessant at spille mod en AI, men det fungerede. På det letteste niveau vandt jeg med et par points afstand til den næste, men jeg var også heldig med at modspillerne Tie-de hinanden de par gange de stod til at vinde kampen. Og så vandt jeg vist alle de gange, der var point på spil, hvilket i øvrigt ikke betød det store for mine modspillere da eksempelvis en præmie på 6 Solaris stort set er et point for dem (7 Solaris omveksles til et point).
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Frouvne »

Frouvne wrote: Thu Mar 17, 2022 9:35 pm [...]t Dune: Imperium [...]
... så bemærkede jeg i øvrigt en kommentar fra Chris Farrell f!or nyligt, jeg tænker, der på et tidspunkt skal testes af. Jeg har ikke særlig meget erfaring med spillet, men kritikken af markedet kan jeg i hvert tilfælde genkende.

Dune: Imperium. I sure seem to have played this a lot for a game that’s long and that I don’t actually like that much. But! We played my new house rules today: remove all the 1-cost cards from the Imperium deck except for Dr Yueh, increase the size of the market from 5 to 6, and trash the oldest card in the market at the end of every turn. This helped a *lot* actually, in that everyone always has some reasonable choices in the market and could develop their decks. The 1-cost cards are essentially never worth buying, and with no market churning mechanic it’s way too easy for the market to get either totally jammed or reduced to only 1 or 2 choices, which makes the game just feel stupid when it happens. I still feel like the game is substantially too long for what it is - too much rides on getting good Intrigue cards and winning 1-2 conflicts to sustain a 2-3hr (or more) game. But if the market actually works it’s fine. It’s amazing to me that the problems with the market somehow got through the development process. I do kind of fear though that the next step is going to have to be cleaning the garbage out of the Intrigue deck; the variability there is just really large as well and getting the strong cards out of that deck is a huge unearned advantage (and getting a run of the extremely marginal cards can ruin your game).
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Andrea »

Jeg har lidt den ubehagelige oplevelse at få hele to spilaftaler aflyst i denne uge, så jeg måtte naturligvis lokke gemalen til en omgang brætspil i går. Han fandt Great Western Trail frem, der også er et af de spil, vi har købt under pandemien uden at nå at få det spillet. Regelforklaringen var rimelig omstændig, men jeg synes, at de fleste ikoner gav mening, så efter lidt famlen den første runde kom der for alvor gang i kreaturshoppingen og bygningskonstruktionerne og... ja, der var en hel del ting, man kunne fokusere på, og da det var første spil, så var vi lidt usikre på, hvad der bedst kunne betale sig. Det er et spil, hvor man godt kan blive grebet optimeringsgrublen, så jeg er lidt bekymret for, hvor lang tid dette spil kan tage med tre eller fire spillere.

Men vi hyggede os vældig godt med spillet og blev virkelig overraskede, da vi til sidst opgjorde pointene. Det lå tæt - meget tæt - faktisk helt lige! Og da der ikke er nogen tiebreaker i spillet, så vandt vi begge! Jamen sikke en diplomatisk måde at slutte spilaftenen af på. Så var der ingen, der skulle overnatte i badekarret :lol:
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Gunness »

Jeg har primært spillet GWT med 2 og 3 - der er det helt fantastisk :) Men ja, kan godt se, at det kan blive langt med 4.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Taibi »

Siden sidste opdatering er det blevet til 7x Ark Nova.

Jeg har nok at se til med nyt arbejde og oplæringsweekend fra i morgen, så det er rart, at vi har noget komfortabelt og kendt at falde tilbage på. :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Gunness »

Tillykke med nyt job!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply