Spiller I brætspil digitalt?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Spiller I brætspil digitalt?

Post by Frouvne »

Det er mange år siden, jeg har frekventeret platforme som BrettSpielWelt. Jeg tror, den primære årsag til at det ikke trækker i mig, er manglen på det sociale element. For der var perioder hvor mange af os her fra forum spillede bl.a. Hazienda og Amun-Re online og det syntes jeg dengang fungerede rigtig godt. Jeg installerer også en sjælden gang en digital udgave af et brætspil på min computer via Steam, det kunne f.eks. være Brass, Wingspan og Terraforming Mars, men det trækker ikke rigtigt. Om det er manglen på overskuelighed på kort, at kortene ofte næsten er ulæselige eller noget helt andet der dræber interessen før jeg overhovedet får begyndt, ved jeg ikke. Men i praksis får jeg dem aldrig spillet. Den eneste undtagelse jeg kan komme i tanke om er en App på min telefon med kortspillet Shards of Infinity. Periodevis kommer det ofte i brug. Der kan blive spillet et spil... og ofte endnu et imens jeg sidder i et tog, mens jeg venter på min datter, når hun er til fægtning eller i andre små åndehuller i hverdagen. Helt undtagelsesvis har jeg downloadet et spil via Steam, jeg anvender til at lære nogle regler. Og det ser ud til at fungere for mig. Så måske er der håb for at det digitale kan få en lille plads. For nogle gange tænker jeg, at det kunne være rart at holde reglerne lidt tættere i hukommelsen ved lige at tage et digitalt spil. Mentalt regner jeg det dog heller ikke for rigtigt at spille brætspil; jeg registrerer ikke spil, der er spillet udelukkende på et digitalt medie. Til gengæld registrerer jeg ofte prøvespil, hvor jeg spiller to-håndet, hvis jeg stort set spiller et spil igennem.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Spiller I brætspil digitalt?

Post by Taibi »

Dengang Corona ramte og jeg var hjemmestuderende, da steg antallet af spil voldsomt, men det aftog også efter en periode.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Spiller I brætspil digitalt?

Post by Neumann »

Jeg spiller meget gerne sådan noget som Agricola på iPad mod computeren, men fjernspil med andre over computeren frister slet ikke, når vi taler bræt. Jeg har ikke prøvet sønnens skydespil - det ser mere ud til at være egnet til den type oplevelser.

Fordi Agricola ikke mere er tilgængelig - og den gamle version ikke kører på mit nuværende udstyr - er det mest Cthulhu Realms, jeg starter, når jeg bare skal have noget hjernedød underholdning.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Spiller I brætspil digitalt?

Post by Gunness »

Jeg spiller ind imellem på Board Game Arena, men på nær ved småspil som Can't Stop! er det altid med folk jeg kender i forvejen og altid med Discord kørende, så man kan tale sammen undervejs. Turbaserede spil er jeg gået bort fra for længst. Men jeg kunne godt tænke mig at dykke mere ned i Tabletopia og TTS, så jeg ind imellem kunne prøve spillene inden jeg købte dem fysisk.

Som apps har jeg spillet en del mindre spil som Splendor. Jeg fik en større "pakke" på tilbud til Android på et tidspunkt. Men sådan rigtigt sjovt bliver det aldrig, og jeg er altid lidt ked af, at det dræber fornøjelsen ved det rigtige spil.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Spiller I brætspil digitalt?

Post by Mikkel »

Jeg synes det bliver noget rod med de digitale spil. Der er bare noget som mangler når man sidder bag sin skærm.
Det bliver aldrig et hit hos mig - så jeg holder mig til de gode analoge spil, hvor man kan nyde andre selskab ... i samme rum.
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Spiller I brætspil digitalt?

Post by digter »

Jeg har forsøgt et par gange og i en overgang spillede jeg en del Star Realms (en måned eller to for mange år tilbage) men ellers har det aldrig rigtig sagt mig noget. Jeg kan måske se pointen, hvis jeg havde en fast spillegruppe der sad over discord under corona, men mod fremmed eller mod computeren så synes jeg ikke rigtig digitale brætspil giver mening må jeg nok indrømme. Men det kommer nok også an på hvilke spil man er til.

Jeg kunne måske godt forestille mig at de ville give mening med de lækkre app-udgaver af brætspil der kunne hjælpe med at komme i gang med en nyerhvervelse, men det gider jeg altså ikke betale for, når det ikke er noget jeg kommer til at brugere mere end én eller to gange
Image
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Spiller I brætspil digitalt?

Post by APK »

Jeg prøver altid at have gang i to-tre turn-based spil på Boardgame Arena. Det er rigtig hyggeligt og en god måde at prøve nye spil. Spiller som regel med nogen jeg kender i forvejen..
Har også spil på Ipad'en, hvilket passer fint i toget eller flyveren, men er enig i at det som regel bliver en flad fornemmelse. Brætspil er klart bedst i den virkelige verden...
/APK
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Spiller I brætspil digitalt?

Post by Andrea »

Vi gjorde under coronabølgerne, men ellers ikke.
Post Reply