Ny nr. 1 på BGG

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Ny nr. 1 på BGG

Post by Frouvne »

Så overtog Brass: Birmingham førstepladsen på BGG fra Gloomhaven. Det er dog synd, at det ikke er den gode version af Brass, der bliver hædret... Men det kan jo være, at det er et vink med en vognstang om, at jeg skal give denne version af spillet endnu en chance.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Ny nr. 1 på BGG

Post by Gunness »

Ja, hvem skulle nu have troet, at Wallace ville kravle helt derop? Jeg har spillet originalen/Lancashire meget mere end Birmingham, men det er nok mest af vane. Må hellere få prøvet sidstnævnte igen.

I øvrigt interessant, at Gloomhaven er blevet overhalet. Måske der alligevel er ved at sætte en mæthed ind, især nu hvor Frosthaven lander. Holy moly, der er mange eksemplarer af sidstnævnte til salg på Facebook i øjeblikket.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Ny nr. 1 på BGG

Post by Taibi »

Det holdt nu ikke så længe. I skrivende stund er Gloomhaven tilbage som nr. 1.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Ny nr. 1 på BGG

Post by Frouvne »

Taibi wrote: Sun Feb 19, 2023 7:45 pm Det holdt nu ikke så længe. I skrivende stund er Gloomhaven tilbage som nr. 1.
Der er nok mange der lige opdaterer deres ratings ... det gjorde jeg faktisk også selv, da jeg så det. Så må vi se, hvad der sker de kommende dage.

Kom til at tænke tilbage på de spil, der tidligere har indtaget positionen. Kunne af gode grunde kun huske tilbage til 2003, hvor jeg blev registreret på BGG, så de to første spil, kendte jeg ikke til. For sjov skyld, så er her listen over spil, der igennem tiderne har indtaget førstepladsen j.f. følgende opslag på BGG:

https://boardgamegeek.com/thread/197968 ... 7#28883567

Paths of Glory (August 19, 2001 - February 20,2002)
Tigris & Euphrates (February 20, 2002 - 2002)
Puerto Rico (2002 - August 2008)
Agricola (August 2008 - December 2010)
Twilight Struggle (January 2011 - December 2015)
Pandemic Legacy: Season 1 (January 2016 - November 2017).
Gloomhaven (December 2017 to now)

... og så måske Brass: Birmingham, hvis positionen fra i går stabiliserer sig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Ny nr. 1 på BGG

Post by Gunness »

Nu kommer T&E snart igen i en opdateret udgave - det er et design, der i særklasse har vist sin langtidsholdbarhed. Men det er alligevel vildt, at et otte timers (!) krigsspil havde førstepladsen på BGG i et halvt år. At det stadig er lige uden for top 200 må siges at være imponerende, når man ser, hvordan brætspilsmarkedet har ændret sig siden da.
Det glæder mig dog utroligt, at noget så "tørt" og visuelt uinspirerende som Twilight Struggle alligevel holdt sig på toppen i fem år, og at det stadig ligger nr. 14.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Ny nr. 1 på BGG

Post by Taibi »

... og nu er de forskellige spils tilhængere igang med at støtte deres egne. Gloomhaven nede som nr. 3 i skrivende stund.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Post Reply