Hvad har du spillet i dag? December 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Gunness »

Så er der mulighed for at give los for alle julespillene i samlingen ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Gunness »

I går var jeg forbi en kammerat, der startede med at introducere mig til Forest Shuffle, der var et af de hypede spil på Essen i år. Det er et kortspil af den type, hvor mange af kortene kan bruges på flere måder. Man prøver på at bygge en skov op ved at plante træer og populere dem med dyr, svampe og mosser. I hvert træ kan der i udgangspunktet spilles ét kort i toppen, ved rødderne, til venstre og til højre, og kortene combo'er med hinanden, så du f.eks. scorer point ved både at have harer og ræve.
Man betaler for kortene ved at discard'e andre, og man skal holde øje med sine modspillere, da discardede kort bliver tilgængelige for alle. Og det er jo ikke så heldigt at smide en sommerfugl, der giver modparten ti ekstra point.
Jeg kan delvist godt forstå, at det er populært. Det er pænt og tilgængeligt, og det er sjovt at lave en velfungerende combo. Men det vælter ud med skov- og dyrespil i disse år, og det er ikke fordi FS gør noget særligt nyskabende. Det virker også let ubalanceret, da nogle kort giver voldsomt mange point i forhold til andre uden at kræve en større indsats. Alt i alt ikke voldsomt imponerende.

Image

Til gengæld var aftenens andet spil, Sky Team, et hit. Det er et to-mands samarbejdsspil om at lande fly. Piloten og co-piloten skal i hver runde placere fire terninger hver. Inden runden starter kan de frit tale om strategi for næste tur, men når først terningerne er kastet, skal man tie stille. Og det er ikke nemt at lande et fly. Bremser skal kobles til i den rigtige rækkefølge, flaps og "landing gear" skal kobles til, flyet skal ligge nogenlunde lige i luften - og så er der også lige en stribe af uheldige fly, der ligger i vejen for én, så derfor er man nødt til at kontakte dem og bede dem lette måsen.
Flyet daler langsomt, men sikkert ned mod lufthavnen, og ligger man ikke komplet vandret og har alt udstyr koblet til, når man lander, ser det sort ud for fly og passagerer. Heldigvis kan man brygge og bælle kaffe undervejs, hvilket giver mulighed for at justere på terningerne.

Hvis det bliver for nemt, kan man da også lige skulle optræne en praktikant undervejs (der kan styre alt på flyet men ikke finde ud af at lave kaffe), kæmpe mod is og brændstoflæk og fly, der pludselig dukker op ud af intet.
Det er sjovt, fordi reglerne er enkle og intuitive uden at de tilhørende valg bliver for oplagte - og det ind imellem kan se sort ud, når flyet er på vej til at tilte for meget og man er ved at brage ind i et foranliggende fly. Jeg ved ikke hvor langtidsholdbart det er, men første indtryk er i hvert fald yderst positivt. Ideen er oplagt, og jeg er lidt overrasket over, at den (mig bekendt) ikke er blevet brugt før.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Frouvne »

Mit eksemplar af Sky Team er desværre gået tabt i posten på vej fra UK, så den spiloplevelse har jeg endnu til gode...

Jeg er kommet sløvt fra start i denne måned, hvor jeg endnu ikke har fået spillet noget. Til gengæld er det blevet til lidt rollespil i weekenden, hvor vores søn stod for første del af en historie for hele familien. Der går år imellem jeg får spillet rollespil, men i det rette selskab kan det virkelig noget. Og jeg tror, vi her er ved at starte en ny juletradition op, da en del af grundkonceptet i historien er, at det skal spilles i løbet af adventssøndagene.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Gunness »

I det rette selskab er rollespil gevaldigt underholdende :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Frouvne »

Så fik jeg også taget hul på december måned. Aftenens hovedspil var Match of the Century, som jeg havde set meget frem til. Spillet simulerer kampen i Reykjavik i 1972 mellem Fischer og Spassky. Og spillet er en rigtig fin gang Meta-Chess, hvor man skal disponere sine ressourcer på tværs af de enkelt-spil den samlede dyst går over. Herunder kan det være vigtigt at tabe de rette dele af kampene, så det var et spil der gav tænksomme stunder og klam sved i håndfladerne.

Aftenen bød også på et spil Crokinole, hvor jeg syntes, jeg stadig kunne fornemme, at vi har investeret en del timer i det tidligere på året. Til gengæld var der ingen erfaringer jeg evnede at overføre til Carrooka, som vi efterfølgende spillede. Det undrer jeg mig over. Håber, at vi får det mere på bordet for jeg syntes der er potentiale i det selvom det på ingen måde kommer til at konkurrere med Crokinole. Men når vi er oppe i den liga kan mindre også gøre det!

Aftenen blev sluttet af med The Shipwreck Arcana, som er et af de spil, der dukker op med jævne mellemrum.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Frouvne »

I aftes lykkedes det os langt om længe at få Spirit Island på bordet igen efter flere års fravær. Vi har talt om det flere gange men det har været for langt væk i erindringen til at vi har orket at kaste os over det igen. I aftes var Stony heldigvis insisterende nok på trods af at ingen af os havde nået at få læst op på det. Reglerne var langt væk - som i virkelig langt væk. Men v.h.a. regelopslag, regelgennemgang m.m. fik vi stykket hukommelsesstumperne sammen og lykkedes vist med at spille det nogenlunde korrekt. Min fornemmelse var hurtigt at det så ret sort ud, men det lykkedes os alligevel at hive en sejr i land. Nu er den gode intention at få spillet på bordet igen i den kommende uge, så vi kan få en endnu bedre spiloplevelse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Gunness »

^Tak for påmindelsen - det er for længe siden jeg selv har fået spillet SI. Det er jo ikke fordi reglerne er sindssygt indviklede, men der er mange mekanikker, der griber ind i hinanden. Så nok godt at prøve igen snart.

Vi havde en kammerat fra vores beboerforening forbi til to spil, der lugtede lidt af jul (eller i hvert fald af noget med højtider). Han lagde ud med at forklare os Ierusalem: Anno Domini, hvor man skal prøve at komme så tæt som muligt på Jesus til den sidste nadver. Pluspoint for det originale tema. Det var en positiv oplevelse med relativt meget spillerinteraktion. Man bruger primært sin tur på at spille kort, der både giver nogle ressourcer og udløser en action (tag til marked, send folk til den sidste nadver, rokér rundt på dem samme sted, lyt til en lignelse, gør andre en tjeneste = scor point og giv en modspiller en action eller ressourcer mm.).

Image

Hvis man spiller kortene i den rigtige rækkefølge, åbner man mulighed for at sende et af de 12 disciple til nadveren, og jo tættere ens folk står på disciple og Jesus når spillet slutter, desto flere point får man.

Der var en del at tænke over og gode muligheder for at genere sine modspillere, og spillet flød relativt hurtigt efter lidt indledelse regelforvirring. Ikonografien er pæn men bestemt ikke særligt intuitiv, og udregningen af point til sidst var mere omstændelig, end jeg ville have foretrukket. Men alt i alt havde vi det sjovt.

Vi sluttede af med Awaken Realms' lille jule-roll and write, Giftbringer.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Jens_Hoppe »

De sidste par uger er det blevet til 3 spil World Wonders, et af de "uopnåelige" Essen hype-spil fra i år. Og det er faktisk er OK spil.

Mest af alt minder det om at spille et scenarie fra My City, hvor man også placerer tetris-brikker på sit eget firkantede bræt, og får points på forskellige måder, afhængigt af hvor man placerer sine brikker. De fine træ-monumenter er selvfølgelig det der gjorde spillet hyped i første omgang, men selvom de ser flotte ud, tilføjer de ikke noget rigtigt afgørende til spildesignet. Og så er World Wonders lige lidt for langt for sit eget bedste: Det er måske en mere interessant oplevelse at spille World Wonders end et scenarie My City, men My City-scenariet tager så også kun 10-15 minutter, mens et spil World Wonders ender med at vare 1-2 timer, afhængigt af antallet af spilere. Og så interessant er det altså heller ikke...

Jeg har også fået spillet hele *to* spil 1846 i december: Jeg har spillet mange 18xx spil i tidens løb, men dette havde jeg ikke prøvet før, og det er et rigtig godt et af slagsen. Det skiller sig lidt ud fra 18xx-ortodoksien på nogle områder, men kun lige nok til at det gør det hele lidt mere interessant. Vores tre-personers spil har taget omkring 4 timer hver.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Gunness »

^Jeg kiggede godt på World Wonders ifm Essen og havde spottet køerne til det, men kunne ikke helt gennemskue hvad det store trækplaster ved det var. Så fint at få det bekræftet - selv om det selvfølgelig skal prøves ved lejlighed.

Jeg havde en kollega på besøg til lidt julespil i går. Vi lagde ud med Ark Nova, som jeg synes, at han burde introduceres til. Nu har vi blandet Marine Worlds ind i sættet, og det virkede lidt uoverskueligt at skulle til at sortere alt det fra. Når man har prøvet spillet før, er udvidelsen ikke noget problem, men i forvejen er der meget at holde styr på som ny spiller, og så har man ikke lige brug for reefs, waves og lidt bizarre akvarieregler oven i (man kan fordele ét havdyr over to akvarier, og jeg har stadig ikke helt grejet, hvordan man deler en haj op på den måde) :)
Men efter et par uoverskuelige ture gik det meget godt, og jeg fik fint modspil indtil slutningen, hvor jeg havde held med nogle gode combo'er og et effektivt Conservation Project.

Herefter kunne han så introducere mig og min søn, der var dukket op, til Tamashii: Chronicle of Ascend. Vi har begge backet det, men jeg havde ikke fået prøvet mit endnu.
Det er et scenariebaseret spil sat i en fremtidig cyberpunk-verden, hvor alt kontrolleres af en ond AI - findes der andet? - og man skal samarbejde om at løse forskellige opgaver for at få den ned med nakken. Genren tro kan man låse op for alle mulige tech-upgrades både undervejs og mellem scenarierne.
Hovedmekanismen er bag building, hvor man hiver fire slags tokens op af sin pose og skal prøve at programmere, dvs. danne forskellige slags mønstre på et lille bræt. Alt efter mønstrene får man ressourcer, angreb eller lov til at købe nye og bedre "kroppe", der har bedre stats og bedre programmeringsmuligheder. Der er en pæn chance for, at man bliver angrebet af AI'ens lige så onde våben, der går lige fra robotter til missiler.

Image

Spillet er fra Awaken Realms' Lite-label, så det betyder lidt mindre komplekse spil og lidt færre komponenter. De plejer at få hug for deres regler, men de her er faktisk mestendels ganske udmærkede.

Jeg synes, at det blev en kende langt, men ellers var vi fint underholdt. Jeg kan ikke helt greje, hvor gode mulighederne er for at styre programmeringen, men de forskellige upgrade-muligheder giver gode muligheder for at tilpasse sin karakter.

Sønnike smuttede op for at passe sin Steam-konto, og vi to andre sluttede af med en gang 1902 Méliès - og jeg rundede selv aften af med at se filmen bag, som lige var dukket op på Blu-ray :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Andrea »

'Nogen' så frem til at skrive en masse updates på forummet her i december, hvor der er 'tvungen' brætspil i form af EXIT julekalender. 'Nogen' havde ikke forudset, at partneren lagde sig med en uges sygdom i starten af december (så moderne plejer han altså ikke at være!), så der har været lidt lack i forhold til at være up to date mht. lågerne.

Derudover har 'nogen' også haft så travlt, at der ikke har været tid til at fortælle om den superhyggelige spiloplevelse sidste torsdag, hvor det endelig var tid til at besøge den nye Bastard Café i Valby. Og den kan klart anbefales! Den ligger dejlig tæt på stationen (kæmpefordel for dem, der ikke bor i Kbh), og så støjniveauet VÆSENTLIG lavere. Der blev spillet et par omgange Spellbook med et par venner samt smagt en glimrende mikrobryg-juleøl, og så er alt, som det skal være.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Gunness »

^Min enlige tur til Valby-afdelingen blev desværre aflyst, men som jeg forstår det, lukker hovedafdelingen i Huset ned i en længere periode, og så må man jo valfarte lidt, hvis man vil have sit Bastard-fix. Det med lydniveauet lyder MEGET velkomment! :D

Jeg havde en ven på besøg i går, og vi startede med, at han skulle introducere mig til Res Arcana. Det er jo i sig selv ikke noget voldsomt kompliceret spil, men han havde ikke fået læst så grundigt op på det, så det blev noget mere famlende end det behøvede at være. Men jeg kunne sagtens se potentiale i det, og jeg kan jo også se, at det er populært (#135 på BGG). Det må prøves igen.

Jeg fik Dice Thrones jule-udgave, Santa vs. Krampus, for nogen tid siden, så det skulle også prøves. Jeg ved ikke, om verden lige har stået og manglet præcis denne version, og jeg synes heller ikke, at det er de mest vellykkede karakterer at spille. Krampus har dog et ekstra deck med håndlangere, der giver nogle taktiske muligheder.

Jeg havde egentlig regnet med noget mere ambitiøst som finale, men tiden var skredet lidt, så vi sluttede med Knarr.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Andrea »

Gunness wrote: Wed Dec 20, 2023 12:48 pm ^Min enlige tur til Valby-afdelingen blev desværre aflyst, men som jeg forstår det, lukker hovedafdelingen i Huset ned i en længere periode, og så må man jo valfarte lidt, hvis man vil have sit Bastard-fix. Det med lydniveauet lyder MEGET velkomment! :D
Præcis! Og hey, man kunne jo mødes der for at spille ... 😉

Ved dog ikke, om det bliver overrendt, når den originale skal renoveres, eller om folk ikke tør rejse så langt :😀
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Frouvne »

Vi fik Spirit Island på bordet igen i denne uge og havde anderledes overblik over reglerne end i sidste uge. Lidt overraskende virkede det som om vi ret hurtigt fik kontrol over hvad der skete på øen og vi kørte da også en sikker sejr i land. Jeg tror dog stadig vi mangler en del rutine, hvis vi skal optimere vores spil. P.t. syntes jeg det er vanskeligt nok at overskue mine egne handlinger, så der bliver ikke koordineret helt nok til at spille optimalt. Mindre kunne dog også gøre det denne gang.

Vi sluttede aftenen af med Thunder Road: Vendetta, der er det gamle computerspil Carmageddon som brætspil. Et racerspil, hvor man smadrer ind i hinandens biler, beskyder hinanden både fra sine racerbiler og fra helikoptere, der kan hidkaldes. Et fjollet spil jeg ser frem til at prøve med en spiller eller to mere og nogle øl indenfor tryg nærhed.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Andrea »

Først er man bagud, og så er man foran ...

Vi skulle egentlig have været til en lille julefrokost i dag, men den blev aflyst, da en af værterne desværre var blevet syg. I stedet improviserede gemalen og jeg vores egen lille julefrokost, og underholdningen blev naturligvis EXIT julekalenderen, som vi var lidt bagud med. Og vi var så godt i gang, at vi lige så godt kunne tage de sidste par låger (meget mod min vilje, indtil gemalen sagde, at så kunne vi jo rydde den op bagefter!). Så årets julekalender er hermed afsluttet. Det er muligvis den af dem, jeg bedst kan lide, og det hænger selvfølgelig ikke sammen med, at vi var ret gode til at løse gåderne ... :roll: :wink:

Næste år vil jeg dog se på, om ikke vi kan løse opgaver flere gange om ugen, så vi ikke ender med, at det primært bliver i weekenderne.

God jul til alle - og må I få en hyggelig juleferie :)
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Gunness »

^Hvordan var årets EXIT så - måske i sammenligning med sidste år (hvis I har spillet den)?

Maibritt og jeg havde en gammel ven på besøg til Evacuation i torsdags. Han var lidt træt, så der var flere distraherende regelspørgsmål end normalt - og det bliver min undskyldning for, at det gik pænt rædderligt :D
Evacuation handler som tidligere nævnt om at flytte personer og produktion fra en jord, der er ved at brænde op. Det er en spil af den type, hvor når det først kører skævt, er det meget svært at stille noget op. Jeg havde forregnet mig i forhold til ét af spillets tre ressoucer, energi, som bl.a. begrænser hvor mange actions man kan tage på sin tur. Og ganske vist starter man med mange ressourcer, men det går hurtigt ned ad bakke, før det bør gå op ad bakke igen. Det gjorde det bare ikke så meget i mit tilfælde, da jeg ikke kunne bygge skibe nok til at evakuere de nødvendige fabrikker og arbejdere og få det hele op at køre på den nye planet.

Så til alle de mennesker tilbage på jorden, der endte deres dage som grillkyllinger: undskyld!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply