Ugens tema er ... misbrugte temaer - men hvorfor?
Posted: Wed Jan 17, 2024 2:10 pm
Bag den lidt kryptiske overskrift ligger det faktum, at jeg overfaldt stakkels Jon, fordi han han havde formastet sig til at spille et spil om munke.
Det skal jo i princippet ikke ligge manden til last, men det fik mig til at tænke.
Der er vist ingen tvivl om, at nogle spiltemaer bruges rigtigt ofte. Der er tonsvis af generisk fantasy, aliens og græsk/romersk historie. Det giver en vis mening, for det er brede emner med mange variationsmuligheder i.
Men der er også nogle, der er skamredet ud over rimelighedens grænser, især inden for eurogames. F.eks. at være købmand (helst i middelalderen eller Indien) eller at bygge kirker (helst i middelalderen). Når nu mange generiske euros har et relativt påklistret tema, hvorfor skal vi så altid bygge kirker? Brætspil kan jo for dælen handle om hvad som helst - følelser (Cerebria), kvinders stemmeret (Votes For Women), slaveri (Freedom: The Underground Railroad) eller at transportere olie (Pipeline). Alle muligheder er åbne. Hvis vi endelig skal bygge noget, så lad os da bygge noget nyt. Eiffeltårnet. En lade. Operahuset i Sydney. Alt må være bedre end flere kirker
Så mit spørgsmål er ikke så meget "Vi får hele tiden de her temaer", for det er ikke et spørgsmål, men en konstatering.
Jeg er mere nysgerrig på, hvad der gør bestemte temaer så afsindigt attraktive? Jeg har spillet min andel af noget med munke og kirker, og også fået afsat en pæn sjat varer på Middelhavet, og det er de færreste af dem, hvor jeg tænker, at de været blevet voldsomt meget værre af f.eks. at omhandle varer i Rusland eller nybyggernes USA.
Er det designerne, der er dovne og uopfindsomme, eller kan kirker/middelalderhandel/[indsæt eget hadeemne] noget helt særligt? Er de her emner mindre sprængfarlige end andre? Eller hvad kan grunden være?
Det skal jo i princippet ikke ligge manden til last, men det fik mig til at tænke.
Der er vist ingen tvivl om, at nogle spiltemaer bruges rigtigt ofte. Der er tonsvis af generisk fantasy, aliens og græsk/romersk historie. Det giver en vis mening, for det er brede emner med mange variationsmuligheder i.
Men der er også nogle, der er skamredet ud over rimelighedens grænser, især inden for eurogames. F.eks. at være købmand (helst i middelalderen eller Indien) eller at bygge kirker (helst i middelalderen). Når nu mange generiske euros har et relativt påklistret tema, hvorfor skal vi så altid bygge kirker? Brætspil kan jo for dælen handle om hvad som helst - følelser (Cerebria), kvinders stemmeret (Votes For Women), slaveri (Freedom: The Underground Railroad) eller at transportere olie (Pipeline). Alle muligheder er åbne. Hvis vi endelig skal bygge noget, så lad os da bygge noget nyt. Eiffeltårnet. En lade. Operahuset i Sydney. Alt må være bedre end flere kirker
Så mit spørgsmål er ikke så meget "Vi får hele tiden de her temaer", for det er ikke et spørgsmål, men en konstatering.
Jeg er mere nysgerrig på, hvad der gør bestemte temaer så afsindigt attraktive? Jeg har spillet min andel af noget med munke og kirker, og også fået afsat en pæn sjat varer på Middelhavet, og det er de færreste af dem, hvor jeg tænker, at de været blevet voldsomt meget værre af f.eks. at omhandle varer i Rusland eller nybyggernes USA.
Er det designerne, der er dovne og uopfindsomme, eller kan kirker/middelalderhandel/[indsæt eget hadeemne] noget helt særligt? Er de her emner mindre sprængfarlige end andre? Eller hvad kan grunden være?