Spil vi venter på fra Kickstarter/Gamefound/Backerkit
Posted: Thu Mar 21, 2024 9:32 am
Der har flere gange været snak om at forbruget af forskellige Crowdfunding-platforme er dalet for flere af os. Det er blevet uforholdsmæssigt dyrt grundet øgede priser, høje fragtpriser og moms, mange af os har efterhånden rigeligt med spil og så har der måske også været lige lovlig mange skuffelser og / eller spil der bare ikke har haft den samme interesse, når de endelig er ankommet.
Men det betyder ikke, at jeg ikke har nogle spil jeg går og venter på fra den kant - og det er jeg måske ikke ene om. Jeg tænkte, at det måske kunne være sjovt at se hvad vi venter på og hvad der gør at disse spil alligevel er nået igennem det nåleøje at blive bestilt. For nåleøjet er blevet mindre for mit vedkommende - til gengæld tror jeg at det samlede beløb jeg har ude nok ikke afviger fra hvad der tidligere var fordelt over væsentlig flere kampagner.
Det seneste spil jeg har bestilt er Steam Power af Martin Wallace. Et togspil af Martin Wallace har altid min interesse. At dette er i en lidt lettere ende end AoS og Steam men samtidig på nogen måder minder om dem, gjorde mig ikke mindre interesseret.
Aktuelt er jeg på vej til at hoppe på kampagnen for Wroth. Under andre omstændigheder ville jeg nok ikke have skænket spillet meget opmærksomhed men da det bliver udgivet af Chip Theory Games er det dækket af deres Strategist pledge, så som udgangspunkt koster det mig kun portoen. Og så er jeg faktisk også blevet nysgerrig efter at jeg har læst mere op på det. Fra samme udgiver venter jeg også på The Elder Scrolls: Betrayal of the Second Era. Det tror jeg, jeg var hoppet på også selvom jeg ikke havde haft et Strategist pledge. Det lyder i mine øren så lovende med et system der deler DNA med Too Many Bones men som alligevel nok er mere tematisk og knap så tungt.
Endeavor: Deep Sea var et let tilvalg for mig, da jeg rigtig godt kunne lide Endeavor. Så kan man jo altid håbe at det viser sig, at det ene er markant bedre end det andet, så jeg kun skal have plads til det ene.
Kelp blev jeg fristet af, da jeg rigtig godt kan lide små to-spillers spil, der kan spilles på en overkommelig tid. De har det lidt lettere med at komme på bordet hjemme hos os. Samtidig lod jeg mig nok også overtale af produktionsværdien der kunne se ud til at blive ret høj.
Legend Academy fik fine anmeldelser, da kampagnen foregik i 2021. Det havde et Too Many Bones-inspireret opgraderingssystem som jeg tænkte var lettere at gå til og kunne være godt at prøve først (da havde jeg endnu ikke fået samlet mod til at prøve Too Many Bones). Siden har der været sået tvivl om spillet nogensinde kommer. Ifølge opdateringerne er der dog stadig udvikling, så jeg har bestemt ikke opgivet håbet.
Arydia: The Paths We Dare Tread var et let tilvalg for mig. Designeren Cody Miller virker super sympatisk og ligesom hans Xia: Legends of a Drift System virker dette også som et originalt spil, han er klar til at investere liv og sjæl i.
Innovation er i mine øjne et af de bedste spil i min samling men jeg har tidligere holdt mig fra at hoppe på kampagner for spillet, da vi stort set ikke har spillet det med udvidelser selvom de står på hylderne. Med Innovation: Ultimate er de enkelte æraer dog blevet udvidet og det fik mig til at tænke at det måske er tid til at genbesøge spillet.
To relativt store (og relativt dyre) solospil har også sneget sig ind i min kø. Spirit Fire mest af alt baseret Orange Nebulas tidligere udgivelser. Jeg turde ikke give dem den kredit, da jeg syntes de kørte en uskarp kampagne på Unsettled. Denne gang lod jeg tvivlen komme dem til gode. Det andet spil (som faktisk også kan spilles af flere men ikke er primært anbefalet til mere end én som jeg har læst det) er Purple Haze. Det kunne være en anledning til at få læst lidt om Vietnam-krigen og virkede interessant.
Endelig valgte jeg at hoppe på kampagnen for Nemesis: Retaliation, da jeg rigtig godt kunne lide oplevelsen med det første spil og dette kunne se ud til at gøre det om muligt endnu bedre. Man har jo lov at håbe. Jeg har ikke selv originalen men kunne godt tænke mig at introducere nogle venner for det og så valgte jeg at gå denne vej for at få større variation i de spil der er i vores spilgruppe.
Endelig har jeg to udvidelser på listen. Obsession: Characters. Grundspillet faldt jeg pladask for så selvfølgelig skulle jeg have udvidelsen - selvom jeg har rigeligt uspillet udvidelsesmateriale til spillet i forvejen. Den anden er Barrage: New Lands der introducerer kort specifikt til to personer, der potentielt kunne sparke lidt liv i dette udmærkede spil!
Men det betyder ikke, at jeg ikke har nogle spil jeg går og venter på fra den kant - og det er jeg måske ikke ene om. Jeg tænkte, at det måske kunne være sjovt at se hvad vi venter på og hvad der gør at disse spil alligevel er nået igennem det nåleøje at blive bestilt. For nåleøjet er blevet mindre for mit vedkommende - til gengæld tror jeg at det samlede beløb jeg har ude nok ikke afviger fra hvad der tidligere var fordelt over væsentlig flere kampagner.
Det seneste spil jeg har bestilt er Steam Power af Martin Wallace. Et togspil af Martin Wallace har altid min interesse. At dette er i en lidt lettere ende end AoS og Steam men samtidig på nogen måder minder om dem, gjorde mig ikke mindre interesseret.
Aktuelt er jeg på vej til at hoppe på kampagnen for Wroth. Under andre omstændigheder ville jeg nok ikke have skænket spillet meget opmærksomhed men da det bliver udgivet af Chip Theory Games er det dækket af deres Strategist pledge, så som udgangspunkt koster det mig kun portoen. Og så er jeg faktisk også blevet nysgerrig efter at jeg har læst mere op på det. Fra samme udgiver venter jeg også på The Elder Scrolls: Betrayal of the Second Era. Det tror jeg, jeg var hoppet på også selvom jeg ikke havde haft et Strategist pledge. Det lyder i mine øren så lovende med et system der deler DNA med Too Many Bones men som alligevel nok er mere tematisk og knap så tungt.
Endeavor: Deep Sea var et let tilvalg for mig, da jeg rigtig godt kunne lide Endeavor. Så kan man jo altid håbe at det viser sig, at det ene er markant bedre end det andet, så jeg kun skal have plads til det ene.
Kelp blev jeg fristet af, da jeg rigtig godt kan lide små to-spillers spil, der kan spilles på en overkommelig tid. De har det lidt lettere med at komme på bordet hjemme hos os. Samtidig lod jeg mig nok også overtale af produktionsværdien der kunne se ud til at blive ret høj.
Legend Academy fik fine anmeldelser, da kampagnen foregik i 2021. Det havde et Too Many Bones-inspireret opgraderingssystem som jeg tænkte var lettere at gå til og kunne være godt at prøve først (da havde jeg endnu ikke fået samlet mod til at prøve Too Many Bones). Siden har der været sået tvivl om spillet nogensinde kommer. Ifølge opdateringerne er der dog stadig udvikling, så jeg har bestemt ikke opgivet håbet.
Arydia: The Paths We Dare Tread var et let tilvalg for mig. Designeren Cody Miller virker super sympatisk og ligesom hans Xia: Legends of a Drift System virker dette også som et originalt spil, han er klar til at investere liv og sjæl i.
Innovation er i mine øjne et af de bedste spil i min samling men jeg har tidligere holdt mig fra at hoppe på kampagner for spillet, da vi stort set ikke har spillet det med udvidelser selvom de står på hylderne. Med Innovation: Ultimate er de enkelte æraer dog blevet udvidet og det fik mig til at tænke at det måske er tid til at genbesøge spillet.
To relativt store (og relativt dyre) solospil har også sneget sig ind i min kø. Spirit Fire mest af alt baseret Orange Nebulas tidligere udgivelser. Jeg turde ikke give dem den kredit, da jeg syntes de kørte en uskarp kampagne på Unsettled. Denne gang lod jeg tvivlen komme dem til gode. Det andet spil (som faktisk også kan spilles af flere men ikke er primært anbefalet til mere end én som jeg har læst det) er Purple Haze. Det kunne være en anledning til at få læst lidt om Vietnam-krigen og virkede interessant.
Endelig valgte jeg at hoppe på kampagnen for Nemesis: Retaliation, da jeg rigtig godt kunne lide oplevelsen med det første spil og dette kunne se ud til at gøre det om muligt endnu bedre. Man har jo lov at håbe. Jeg har ikke selv originalen men kunne godt tænke mig at introducere nogle venner for det og så valgte jeg at gå denne vej for at få større variation i de spil der er i vores spilgruppe.
Endelig har jeg to udvidelser på listen. Obsession: Characters. Grundspillet faldt jeg pladask for så selvfølgelig skulle jeg have udvidelsen - selvom jeg har rigeligt uspillet udvidelsesmateriale til spillet i forvejen. Den anden er Barrage: New Lands der introducerer kort specifikt til to personer, der potentielt kunne sparke lidt liv i dette udmærkede spil!