Hvad har du spillet i dag? Oktober 2024

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 424 times
Been thanked: 254 times

Hvad har du spillet i dag? Oktober 2024

Post by Jonezy »

Så kom Endeavor Deep Sea på bordet for mit vedkommende. Jeg spillede en dyst mod Jesper, hvor jeg (sjovt nok) spillede med de lilla Octopus Inc. ;)

En rigtig god oplevelse, som dog også var lidt et prøvespil. Jesper endte med at gå meget efter journaler og promotions, imens jeg hurtigt søgte mod det virkelig dybe hav. Det endte så uafgjort.

Første halvdel af spillet går lynhurtigt, mens de sidste par runder virkelig bliver crunchy. Elsker det elegante gameplay med simple regler, men med masser af beslutninger. Og temaet er fedt. Tænker at det er et spil, som jeg bliver glad for.
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 625 times
Been thanked: 701 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2024

Post by Gunness »

Nu har vi jo begge spillet originalen, og jeg kan ret godt lide den - og det kan du også, som jeg husker det. Hvor meget anderledes føles det? Er det mest bare et reskin?
Bestilt: Leviathan Wilds, Deep Regrets, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World
Seneste: Through Ice & Snow, Explorers of Navoria, Unconscious Mind, Mycelia, Factory of Dreams, Rise & Fall
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 424 times
Been thanked: 254 times

Post by Jonezy »

Gunness wrote: Tue Oct 01, 2024 8:50 pm Nu har vi jo begge spillet originalen, og jeg kan ret godt lide den - og det kan du også, som jeg husker det. Hvor meget anderledes føles det? Er det mest bare et reskin?
Det er vel i boldgade med Gaia Project/Terra Mystica og Marco Polo 1 og 2. Føles bestemt anderledes, men har også mange ligheder.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 555 times
Been thanked: 797 times

Post by Frouvne »

Eftermiddagen bød på et spil Kvaksalver med Helle og vores datter. Til aften spillede Helle og jeg to spil Daybreak på Extreme sværhedsgraden. I det første spil vandt vi - i det andet gik det knap så godt. Jeg bemærkede at jeg havde registreret hhv. 31 og 32 gennemspilninger af de to spil og de sniger sig dermed indenfor mit H-indeks.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

I 2010 blev jeg introduceret for R-Eco på DjengisCon. I 2015 fik jeg prøvet det endnu en gang og siden har det ligget i en skuffe. I dag kom det frem igen og vi endte med at spille seks spil af det. Sjovt at se hvordan man kan bygge et simpelt lille spil op omkring en lille kringlet mekanisme, der formår at gøre det interessant.
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail

Post by Gunness »

Det kan jeg godt huske, omend svagt. Prøver det gerne igen :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Deep Regrets, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World
Seneste: Through Ice & Snow, Explorers of Navoria, Unconscious Mind, Mycelia, Factory of Dreams, Rise & Fall
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Sun Oct 06, 2024 10:59 pm Det kan jeg godt huske, omend svagt. Prøver det gerne igen :)
Det er en lille filler, så det kan ryge i tasken til MiniCon. :D
frouvne, administrator

Image
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Has thanked: 60 times
Been thanked: 82 times

Post by zfire »

Jeg er ret dårlig til at få demo'd spil til Essen så nåede kun at spille hele 2 spil mens jeg var der nede.

Jeg fik prøvet et indkøb som hedder Babylon som har noget af en table pressence. Det fungerer ved at der er 'mine' i midten af boxen som man drafter tiles fra, alt efter hvad man vælger får man et antal søjler. Dem bruger man så til at bygge de tiles man drafter i højden på sit player board og hvis man får linet de rigtige ikoner op kan man placere dekorationer på sine tiles.
Reglerne er simple men det er noget af en brain burner især første gang da man ikke rigtigt ved hvad der er muligt at bygge. Dekorationerne scorer efter hvor højt oppe de er, men fordi der kun findes enkelt og dobbelt søjler og de ikke må stables så er det super tricky at komme højt op. Indtil videre god første indtryk og skal nok komme på bordet igen da hvis man ikke AP'er for meget er det nok et 60 min spil.

De andre jeg mødes med nede i Essen havde booket et demo bord til Chartered(2nd ed), som er et relativt simpelt spil i Aquire genren. Netop den type spil er nogen man skal spille et par gange før man rigtigt begynder at kunne strategere. Demoen sluttede også lige før jeg gik i en fælde hvor et firma jeg havde bygget en del på lå til at blive opslugt af et større firma og derfor gøre en anden spiller meget mere rig(på aktier).
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Babylon ser flot ud, og det er betryggende at vide, at der formentlig også er noget gameplay gemt i det :)

Gårsdagens spil: Midt i sommerferien står jeg på en festival og venter på en koncert - og får ud af det blå en besked fra en gammel ven, jeg ikke har set i lang tid, og i øvrigt aldrig har spillet med:
"Har du Battlestar Galactica? Og hvis ja, skal vi så ikke spille det?"

Og jo, det vil jeg da meget gerne, men det er sjældent, man får uopfordrede forslag om at spille 15 år gamle spil fra ikke-gamer-venner.

Det blev så i går, hvor Maibritt og jeg lagde hus til. Min gamle ven kom med sin søn og en af vores fælles venner, og det viste sig, at forslaget om BSG var opstået, fordi der åbenbart kører noget, der hedder Forræder på TV2. Det havde fået vores fælles ven (som spiller lidt) til at tænke på BSG. Lidt ambitiøst, tænker jeg i mit stille sind :)

Men nuvel, here we go. Hun og sønnen var mest vant til Uno og Ego og den slags, og jeg kunne godt mærke efter 5 minutters regler, at det var lidt af en mundfuld. Jeg advarede mod, at det kunne være svært at spille cylon første gang, men "Jaja, det går nok alt sammen!", og hun insisterede på at spille Gaius Baltar, der starter med at trække et ekstra "Jeg er (ikke) cylon"-kort.
Så vi går i gang, og surprise surprise kommer hun ret hurtigt til at tale over sig og afsløre, at hun er cylon. For ja, hele bluff-aspektet og at smide de rette kort i puljen kræver noget overblik. Og der er tydeligvis ikke flere cylons i spil i lang tid.

I sine bedste stunder er BSG stadig et fantastisk "skjult forræder"-spil, og dem var der heldigvis en del af. Der var flere sjove anklagerunder og analyse af hvilke kort, der var smidt i bunken og hvem kunne dog have gjort det etc etc. Der var også et par intense angreb fra nogle basestars, der gav vores pilot noget at lave.

Men BSG kan også bare være alt for langt og køre i tomgang. Hvis der ikke er nogen tegn på skjulte cylons, er der ingen grund til at smide nogen i fængsel eller vælge ny præsident eller admiral. Og hvis man så oven i købet ikke har nogen fjendtlige skibe at tage sig af, bliver runderne hurtigt meget mekaniske. "Hmmm.... jeg tror jeg tager et blåt kort. Igen" - nyt krisekort, der klares uden de store problemer. Rinse and repeat.

Alt i alt var det hyggeligt, men 3 timer hvor der ofte ikke sker noget, er for lang tid.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

I dag tog jeg med min datter forbi det lokale kulturhus, som vi dagligt kører forbi, da jeg for nogen tid siden havde set, at man hver tirsdag har en lille brætspilscafe. Vi startede med et par medbragte ting: et spil En Garde og to spil Sea Salt & Paper. Så gik min datter på jagt på hylderne og valgte at vi skulle spille UNO, Spejle Æg og Chess. Så syntes jeg, at det var på tide, at vi tog deres Crokinole i brug. Min datter havde stadig ikke fået nok og derfor spillede vi først Kalaha og afsluttede derefter aftenen med at tage deres jomfruelige eksemplar af 5-Minute Dungeon i brug.
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Godt at støtte den slags steder :)
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

I går fik vi vores nyankomne Mycelia på bordet. Det har været ventet med lidt ekstra spænding ift. "almindelige" crowdfunding-projekter, da vi fik prøvet en protoype i Essen sidste år. Det er meget, meget sjældent, at min søde kone (og primære spillepartner) udviser mere end perifær interesse for vores kommende spil - men her har hun helt frivilligt spurgt flere gange, hvornår det kommer :D

Image

Der er blevet finpudset på regler og komponenter, så det er heldigvis kun blevet bedre. Det er et area control-spil om svampe, der danner sporer, der spreder sig og danner grobund for nye svampe. Når svampene til sidst går til, udløser det en engangs- eller permanent bonus. Regelsættet er simpelt, tematisk og ret intuitivt, og der er mange interessante muligheder for at blokere og positionere sig. Interaktion er der også rigeligt da, da ens svampe og sporer danner netværk, og hvis man placerer sine svampe rigtigt, kan man både spærre modstandere af og bruge af deres ressourcer.
Det skader heller ikke, at det ser skidegodt ud på bordet. Jeg klarede mig elendigt i spillet i går, så der må vist en revanche til.

Det skal vi nok få en del sjov ud af.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Onsdag aften tog vi fat på at få spillet nogle af de spil Stony har slæbt hjem fra årets Spiel. Vi startede med AI Space Puzzle, som bestemt er et spil i min ånd. Med begrænset mulighed for at kommunikere, hvor hvad man kan kommunikere om ændres fra spil til spil kombineret med lidt deduktion taler til mig. Vi spillede tre begynder-scenarier, hvilket viste lovende takter. Det er ikke et spil jeg straks har set behovet for at bestille, men jeg håber at få prøvet det igen. Spectacular tiltalte mig til gengæld ikke synderlig meget. Jeg syntes godt jeg kan se, hvad spillet kan og jeg kan godt forstå at det vil tiltale mig. Jeg syntes dog ikke, det taler til mig. Endelig fik vi spillet ito, som oplagt skal spilles med mere end to, men det fungerede ikke desto mindre ok. Det er ikke en genre, jeg har behov for så mange spil i og dette kommer nok ikke på listen. Men det kunne også gøre det. Jeg spiller det gerne som et selskabsspil en dag - og vil sikkert også blive godt underholdt, når det sker.
frouvne, administrator

Image
Jeppe
100+ indlæg
100+ indlæg
Been thanked: 22 times

Post by Jeppe »

På forhånd undskyld for at misbruge dette forum, men det er i en god sags tjeneste....

Jeg skal på Viking Con i morgen den 12.10, hvor jeg skal præsentere Thunder Road:Vendetta. Desværre har connen kun skaffet 2 spil, så jeg vil høre, om der er en eller flere, som vil låne deres eksemplar - jeg kan eventuelt køre indenom fra Roskilde på vej til connen.

Jeg krydser fingrer.

Mange hilsner
Jeppe
Last edited by Jeppe on Sat Oct 12, 2024 8:25 am, edited 1 time in total.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

^Det er ok at misbruge denne tråd, bare du lover at skrive om dine spil på VC bagefter :D

(Jeg kan desværre ikke hjælpe med TR:V)
Post Reply