Vi prøver.
Det første 4-tal er ligetil.
x x x x
x x x x
4 1 2 3
x x x x
Jeg vil så omskrive det lidt, så man kan se hvilke tal der KAN stå i de enkelte felter. Tal i parantes er eet samlet felt, der bare endnu ikke er blevet besluttet. Minusserne er bare brug til at rykke tallene ind, så de står nogenlunde under hinanden.
(123) (234) (134) (124)
(123) (234) (34) - (124)
-- 4 ---- 1----- 2 ----- 3
(123) (34) - (14) - (124)
Der skal være et 4-tal i den øverste række, men det kan ikke være i det felt yderst til venstre, da der allerede er et rødt 4-tal. Altså kan vi fjerne 4-tallet fra det grønne felt i anden række.
Tilsvarende ved vi at blå er nødt til at have sit 2-tal i den kolonne yderst til højre. Derfor kan vi fjerne 2-tallet i øverste højre hjørne.
(123) (234) (134) (14)
(123) (23) - (34) - (124)
-- 4 ---- 1----- 2 ----- 3
(123) (34) - (14) - (124)
Herfra er det ikke nemt at lave nogle logiske konklusioner. (Eller jeg kan bare ikke se dem) Så må jeg forsøge at forestille mig, hvad der sker, hvis jeg sætter et tal ind et bestemt sted. Der er nogle steder, hvor vi er nede på to tal. Så må jeg formode at hvert af disse steder, er det ene korrekt og det andet forkert.
Hvis jeg nu forsøger at forestille mig at jeg placerer et tal mere i gul. Så er gul færdig, og jeg kan forsøge at regne på hvad der sker.
x x x x
x x 4 x
4 1 2 3
x 3 x x
Ud fra dette, vil grøn nu kun kunne placere sit 3-tal eet sted. Og når grøn optager øverste række med et 3-tal, kan jeg kun placere rødt 3-tal i anden række. Så er alle 3-tal placeret.
x x 3 x
3 x 4 x
4 1 2 3
x 3 x x
Så er tredje kolonne nødt til at have et 1-tal for neden, og følgelig er grøn nødt til at placere sit 1-tal yderst til højre, da vi jo skal have et 1-tal i hver kolonne, og blå har allerede et.
x x 3 1
3 x 4 x
4 1 2 3
x 3 1 x
Og så har vi miséren. For nu kan vi ikke placere noget 1-tal i rød uden at komme i konflikt med et andet 1-tal. Altså må vi have placeret det forkerte tal, da vi lavede vores formodning, og er nødt til at prøve igen med den omvendte mulighed. Vi spoler tilbage.
x x x x
x x 3 x
4 1 2 3
x 4 x x
Så er de vendt rundt.
Nu kan vi placere det grønne 3-tal, der der kun er eet sted det kan stå. Og deraf er der så kun et sted det røde 3-tal kan stå.
x 3 x x
x x 3 x
4 1 2 3
3 4 x x
Blå kan kun have sit 4-tal ståede eet sted.
x 3 x x
x x 3 4
4 1 2 3
3 4 x x
Deraf kan grøn kun have sit 4 tal stående et sted, og så er alle 4-tal placeret.
x 3 4 x
x x 3 4
4 1 2 3
3 4 x x
Nu kan grønt 1-tal kun ligge eet sted, og vi kan gøre grøn færdig.
x 3 4 1
x 2 3 4
4 1 2 3
3 4 x x
Og så er resten elementært.
2 3 4 1
1 2 3 4
4 1 2 3
3 4 1 2
Jeg vil give dig ret i at det ikke virker som en opgave for en 5-7 årig. Så er han/hun i hvert fald skarp ud over det sædvanlige. Jeg ville kunne forstå det, hvis opgaven kunne placeres logisk hele vejen igennem, men at man er nødt til at tænke 3-4 træk frem, er vist at stramme den.