Übergeek Quiz - Nu med præmie

Her er små spilrelaterede opgaver velkomne.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Übergeek Quiz - Nu med præmie

Post by Stony »

De flinke mennesker fra GermanGames har smidt en uspecificeret præmie ind i denne quiz. Tak for det. :)

Hvis du følger dette link, får du en samling af billeder.
Hvis du sidder på en langsom forbindelse, kan du med fordel gemme siden lokalt på din egen computer. Så er du fri for at hente alle billederne hver gang du vil kigge.

Nu skal der gættes. Hvilke spil hører de enkelte billeder til? Hvert billede du gætter er 1 point værd. Og du har lov til at gætte to billeder hver dag. Når først et billede er korrekt gættet, bliver det fjernet fra konkurrencen.
Hvert spil gættes ved at angive et koordinat (f.eks. A3) og en spiltitel.

Trykker du så på en af knapperne forneden, hvor der står "svar", vil du se at jeg har opdateret denne side med initialerne fra de spil der er blevet gættet. Hvis du tager 1 bogstav fra hvert felt, kan du stykke spilnavne sammen. Felterne du benytter skal naturligvis ligge ved siden af hinanden og i lige linie. De titler du finder her kan stå i alle retninger. Også diagonalt og de kan også stå modsat normal læseretning.
Disse skjulte spiltitler har du lov til at gætte 1 af hver dag/tur. Du må kun gætte hvis alle bogstaverne er kortlagt. Du må altså ikke gætte et spil, hvor et eller flere billeder endnu ikke er blevet korrekt identificeret.
Et spil gættes ved at angive et koordinat (f.eks. A3) og en retning, samt en spiltitel. Retningen kan være N for Nord, Ø for Øst, SV for Sydvest osv. Det angivne koordinat skal være det første bogstav i spillets navn.
Hvert korrekt identificeret skjult spil er 3 point værd.

Hvis du har held med at finde en spiltitel ud af disse bogstaver, som ligger i top 200 på BoardGameGeek, har du lov til at smugkigge i facitlisten, og få oplyst navnet på et vilkårligt billede. Jeg vil så sende svaret til dig via en PB.

Det var altså tre mulige handlinger:
1. Identificere op til to billeder.
2. Stykke et spilnavn sammen ud fra forbogstaverne fra de spil der er identificeret.
3. Såfremt du har stykket navnet sammen på et spil der ligger i TOP 200 på Boardgamegeek, må du bede om navnet på spillet fra et enkelt billede.
TILFØJELSE
Du har lov til at springe punkt 1 over. Til gengæld har du lov til at udføre punkt 2 to gange.
Hvis du navngiver to spil der begge ligger i top 200, må du også bede om navn på to billeder.

Du behøver ikke at udføre alle tre handlinger, men du må kun afgive ET samlet svar pr. dag/tur.

Hver tur går fra midnat til midnat.
RETTELSE Turene starter nu allerede klokken 22.00, og går til 21.59 den efterfølgende dag.
Hvis en person fejlagtigt smider et indlæg "før tid", og derfor har lavet to indlæg den samme dag, vil jeg høfligt men bestemt ignorere andet indlæg. Og andre personer har lov til eet minut over midnat at benytte disse svar i deres egen besvarelse. Først til mølle!
Bemærk i øvrigt at serverens ur går en time bagefter. (Vintertid formoder jeg) Derfor står dette indlæg til at være skrevet kl. 23.07, men det er reelt syv minutter over midnat.

Et spil kan godt både findes som et billede, og også som et af de spil man skal finde ved at sætte forbogstaver sammen. Men er et spil først blevet taget ved at stykke bogstaver sammen, må man ikke score point for det spil igen, selv om det skulle være muligt at finde navnet igen et andet sted. (Spil som Go og Ra vil med stor sandsynlighed være at finde mere end en gang)
Man kan heller ikke score point for en spiltitel to gange, selv om man kan finde to forskellige spil på BGG med præcis samme spiltitel.

Hvis du kommer til - helt eller delvist - at skrive samme svar som en anden spiller den tur/dag (måske fordi I skrev samtidig), er det efter først til mølle. Den der så har skrevet sidst, må så enten slette sit indlæg og skrive et helt nyt, eller skynde sig at rette den/de dele der allerede er blevet besvaret.
RETTELSE:
Jeg kom til at tænke på, at man eventuelt kan redigere sit indlæg, og på den måde snuppe et svar som en anden spiller har afleveret senere på dagen. Det dur ikke. Det er derfor FORBUDT at redigere i sine svar. Hvis jeg kan se der er blevet redigeret i indlægget, regnes hele indlægget for at være ugyldigt. Hvis du har svaret det samme som en anden spiller, skal du derfor gøre følgende:
- Rediger dit indlæg og slet hele teksten. Skriv istedet for "SLETTET - NYT INDLÆG FØLGER"
- Opret herefter et helt nyt indlæg med de gæt du vil lave den pågældende dag.

Vi fortsætter indtil der ikke er blevet scoret nogen point i en hel runde.

TIEBREAKER RULE:

Hvis to eller flere spillere ender på det samme antal point, er det personen med flest identificerede skjulte spil der vinder.

Såfremt der stadig er uafgjort, er det den spiller der har identificeret den bedst rankede skjulte spil-titel. Skulle en spiltitel eksistere mere end een gang i BGG's database (præcis samme titel), er det den bedst-rangerede der tæller.

Jeg vil for eksemplets skyld lægge ud med selv at lave en besvarelse. Bemærk at disse spil DERFOR ALLEREDE ER GÆTTET! Jeg vil dog undlade at give mig selv point for det. :)

----------------------------------------------------------------------------------

1:
J 4 = Razzia!
K 5 = Atlantic Star

2:
J 4 , SØ , Ra

3:
Såfremt mit bud på "Ra" er korrekt, vil jeg gerne bede om titlen på billedet på koordinat L 7

----------------------------------------------------------------------------------

Tilføjelse:
Uddybning af svaret.
Jeg gætter først på identiteten bag to billeder. Jeg gættede sjovt nok rigtigt.
Herefter benytter jeg forbogstaverne fra netop disse to spil, til at stykke et nyt navn sammen.
Razzia kan kun give et bogstav = "R"
Atlantic Star har to ord, så der får jeg mulighed for "A" og "S". Jeg benyttede naturligvis muligheden for "A", for at få det samlede ord "RA". Jeg kunne også have skrevet "RS", men det er ikke en spiltitel.
Til sidst bad jeg om navnet på et andet billede, såfremt mit bud på "Ra" blev godkendt, og jeg derfor havde fundet titlen på et top 200 spil.
Last edited by Stony on Thu May 10, 2007 1:35 am, edited 12 times in total.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Inden folk spørger: Jeg har selv lagt omkring 40 spiltitler ind i skemaet. Størstedelen af disse - men ikke alle - er top 200 spil. Der er så muligvis nogle stykker mere der uforvarende er kommet med. Men de tæller alle sammen! Bare de har et BGG entry med præcis det navn.

Og ALLE felter i skemaet indgår i et spilnavn mindst en gang.

Tilføjelse:
Det kan naturligvis være taktisk klogt at svare så sent på dagen som muligt, da de øvrige deltagere på det tidspunkt måske har angivet nogle svar, som du kan benytte til at stykke en titel sammen med. Omvendt kan du også risikere at de så sætter navn på nogle spil som du ville have taget.

Jeg vil opdatere skemaet (mindst) en gang hver dag. Jeg vil bestræbe mig på at gøre det umiddelbart efter midnat, men ellers gør jeg det den følgende morgen. Ved disse opdateringer vil jeg fjerne de korrekt gættede billeder, opdatere oversigten med initialer og opdatere pointstillingen.

Folk må selv følge med i, hvad der allerede er blevet gættet på tidligere den pågældende dag, såfremt jeg ikke har fået opdateret i løbet af dagen.
Last edited by Stony on Mon May 07, 2007 10:57 pm, edited 5 times in total.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Hmm, lad mig se...

Hvis vi skal starte i det "blokkede" hjørne:

1:
F1: Rommel in the Desert
J1: Napoleon

Ingen gæt mv. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Post by Black Sea »

1.
D10: Caylus
L9 : Alhambra

2. + 3. intet

Er dit og Jens' indlæg gældende fra i går d. 6. maj eller fra i dag d. 7. maj? (læs: er det servertiden vi går efter?)

- Boris
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Black Sea wrote:Er dit og Jens' indlæg gældende fra i går d. 6. maj eller fra i dag d. 7. maj? (læs: er det servertiden vi går efter?)
Vi regner med den "rigtige" tid. Servertiden er - som nævnt ovenfor - en time bagefter. Man kan altså starte på en ny tur klokken 24.00 normal tid eller klokken 23.00 servertid.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

INDLÆG SLETTET OG TILFØJET DET OPRINDELIGE INDLÆG ISTEDET
Last edited by Stony on Mon May 07, 2007 1:43 pm, edited 3 times in total.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

G3: Lifeboats
F4: Wings of War
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

netsapiens wrote:F4: Wings of War
Jeg må hellere specificere, at der er tale om Wings of War - Famous Aces. Bare hvis folk undrer sig over at initialerne på denne plads bliver WOFA
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

H4 - Rumis

I4 - Goa
User avatar
smold
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 89
Joined: Sat Aug 26, 2006 9:36 am
Location: Aalborg
Contact:

Post by smold »

L2: Shogun
L4: Descent: Journey in the Dark
User avatar
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 244
Joined: Thu Feb 22, 2007 9:32 pm
Location: København S

Post by stoffer »

K9: "Carcassonne - Hunters and Gatherers"
F9: "Iron Dragon"
:::...---== Bananlikør ==--...:::
User avatar
Tina
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 192
Joined: Sat Jan 27, 2007 1:52 am
Location: Valby

Post by Tina »

SLETTET - NYT INDLÆG FØLGER
Last edited by Tina on Mon May 07, 2007 12:08 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Post by Drix »

Er der en præmie?

og tæller dette som et indlæg? (så jeg ikke kan gætte, hvis jeg gider)
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Drix wrote:Er der en præmie?
Læs den allerførste linie i det oprindelige indlæg.
Drix wrote:og tæller dette som et indlæg? (så jeg ikke kan gætte, hvis jeg gider)
Du skal være velkommen til at læse reglens bogstav, og derved udelukke dig selv fra yderligere svar. Så kan du i mellemtiden "trolle" videre andetsteds, og folk der hygger sig med dette, kan fortsætte uden at blive forstyrret med ligegyldige indlæg.

Og nej, det var ikke et oplæg til debat. I så fald, start en anden tråd, og så tager vi den der.
User avatar
Tina
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 192
Joined: Sat Jan 27, 2007 1:52 am
Location: Valby

Post by Tina »

Uha som man allerede kan lave fejl i første runde - Tak til Black Sea for at gøre mig opmærksom på dette :D

E6: Notre Dame
H2: Attika
Post Reply