Hvem er til Gipf-serien?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Hvem er til Gipf-serien?

Post by Helle »

Hvem er til Gipf og hvorfor, hvilke spil i serien kan særligt anbefales og hvilke er for kedelige eller uinteressante?

Ordet er frit ...

(da nu Gipf blev diskuteret i en anden tråd, var det måske egentlig på tide, at en sådan fantastisk serie fik sin helt egen særlige tråd) ...

Helle
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Me of course :D

Mangler kun set 3 og tamsk

Mine favoritter er Gipf, dvonn og zertz
Image
User avatar
lara
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 86
Joined: Thu Aug 09, 2007 9:54 pm
Location: 2100 København Ø

Post by lara »

Som jeg skrev i den anden tråd, så er min absolutte favorit Zèrtz. Som nævnt har jeg kun spillet Dvonn og Yinsh en enkelt gang, men hvis jeg finder et offer, så skal de klart spilles igen. Gipf er også godt, men, for mig, meget sværere at overskue end Zèrtz. Jeg glæder mig til at få læst reglerne til de nyindkøbte Tamsk og Pünct for at se, om de er noget for mig.
Det virker som om, at der virkelig er tænkt meget over projektet, og jeg tror, man skal lede længe efter bedre 2-personers spil!
hylsberg
Posts: 5
Joined: Sat Jul 07, 2007 8:22 pm
Location: Slagelse

Post by hylsberg »

Vi sidder netop fortiden og spiller GIPF-spillene hjemme hos os for tiden.
Vi har kun spillet de to første: GIPF og TAMSK og her kan jeg bedst lide GIPF.
Jeg tvivler dog på at TAMSK vil blive spillet meget herhjemme efter de første par (eller 5) spil skønt idéen med timeglas er meget sød.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

hylsberg wrote:Vi sidder netop fortiden og spiller GIPF-spillene hjemme hos os for tiden.
Vi har kun spillet de to første: GIPF og TAMSK og her kan jeg bedst lide GIPF.
Jeg tvivler dog på at TAMSK vil blive spillet meget herhjemme efter de første par (eller 5) spil skønt idéen med timeglas er meget sød.
Har I oplevet at den ene part sidder og venter i 30-60 seks for at få et timeglas til at løbe ud? :D
Det er næsten det bedste ved spillet, he he
Image
hylsberg
Posts: 5
Joined: Sat Jul 07, 2007 8:22 pm
Location: Slagelse

Post by hylsberg »

Enig.

I de spil har heg nok fokuseret på at få 'omringet' min modspillers timeglas med to af mine timeglas med meget sand og derved vente på at min modspillers timeglas løber tør fra sand.

Det lykkedes kun en gang men det var sgu' skægt.
User avatar
MartinMPedersen
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 22
Joined: Sun Feb 11, 2007 6:10 pm
Favoritspil: trax

Re: Hvem er til Gipf-serien?

Post by MartinMPedersen »

Helle wrote:Hvem er til Gipf og hvorfor, hvilke spil i serien kan særligt anbefales og hvilke er for kedelige eller uinteressante?

Ordet er frit ...

Helle
Helt klart Yinsh og bagefter Pünct.

Yinsh: starten troede jeg at centrum var
vigtig i Yinsh, men nu spiller jeg i kanterne og undgå centrum

Pünct: Jeg har ikke rigtig nogen god strategi endnu, men det kommer nok ...
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5139
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 513 times
Been thanked: 581 times

Post by Gunness »

Vi har indtil videre kun spillet Yinsh, og det er hurtigt blevet populært som et hurtigt hyggespil. En del lader sig narre af det uskyldige Othello/4-på-stribe udseende :)

Eneste anke er, at spillet har en tendens til at låse sig lidt fast i kanterne, hvor der langsomt, men sikkert bliver opbygget et rodet net af sorte og hvide brikker, der ikke er til at få vendt. Men ellers underholdende og overraskende dybt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14652
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 467 times
Been thanked: 672 times
Contact:

Post by Frouvne »

Yinsh tager prisen som det mest familievenlige. Ikke mindst fordi der tildeles en fordel til den, der er bagud og jo længere du er bagud desto større en fordel opnår du. Et rigtig godt omend nogle gange lidt kaotisk spil.

Dvonn kunne være blevet min personlige favorit, hvis der bare var nogle, der gad spille det med mig! :cry:

Zèrtz er nok seriens bedste spil... men det er også uhyrlig hardcore. Så to jævnbyrdige spillere kan have megen glæde af det og man kan tørre gulvet med nybegyndere, hvilket måske også kan have sin charme, men det er sjovt nok sjældent de vender tilbage til spillebordet igen...

Tamsk er det mest originale spil i serien og det ser jeg meget frem til, at der en gang bliver én, der vil dyrke med mig!

Pünct kom vi skævt ind på, så det tør jeg ikke endeligt vurdere før vi igen tør nærme os det.

Gipf har jeg endnu et nærmere bekendtskab til gode med. Det ser lidt kedeligt og temmelig tørt ud... men det skal man nok ikke lige lade sig narre af.

Alt i alt en imponerende serie af spil fra Kris Burm. Udvidelserne har jeg endnu til gode og ideen om meta-spillet har jeg nok ikke så meget til overs for.
frouvne, administrator

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Frouvne:

Jamen du kan bare ringe. Så skal jeg være der som en mis :D
Jeg er jo totalt gipf-fanboy, som Helle kunne huske selv før jeg flyttede til sjælland - så jeg må have gjort et stort indtryk med mine indkøb :lol:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14652
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 467 times
Been thanked: 672 times
Contact:

Post by Frouvne »

qute wrote:Frouvne:

Jamen du kan bare ringe. Så skal jeg være der som en mis :D
Jeg er jo totalt gipf-fanboy, som Helle kunne huske selv før jeg flyttede til sjælland - så jeg må have gjort et stort indtryk med mine indkøb :lol:
Jeg er da klar på en udfordring! Vi finder da bare en fredelig stund, hvor det kan lade sig gøre!
frouvne, administrator

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Frouvne wrote:
qute wrote:Frouvne:

Jamen du kan bare ringe. Så skal jeg være der som en mis :D
Jeg er jo totalt gipf-fanboy, som Helle kunne huske selv før jeg flyttede til sjælland - så jeg må have gjort et stort indtryk med mine indkøb :lol:
Jeg er da klar på en udfordring! Vi finder da bare en fredelig stund, hvor det kan lade sig gøre!
Det lyder godt. Så kan jeg få pudset mine gipf-serie-skillz.
Spillede med Lara over nettet(per email, dog med grafik) og det virkede fint.
Image
User avatar
lara
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 86
Joined: Thu Aug 09, 2007 9:54 pm
Location: 2100 København Ø

Post by lara »

Jeg vil gerne lære spillene i serien bedre at kende, så jeg er også frisk på at mødes og spille dem.

At spille Zèrtz pr. email skal man vist lige vende sig til. Men jeg er frisk på en rematch :)
Post Reply