AoS Solitaire puzzle

Her er små spilrelaterede opgaver velkomne.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

AoS Solitaire puzzle

Post by Stony »

Så kuppede Allan mig, den bølle. Jeg havde også haft den tanke, at det var længe siden vi havde haft et godt puzzle. Så kom jeg til at tænke på dette.

Jeg sætter gerne en lille præmie på højkant. Skal vi sige 10 GeekGold til den bedste løsning?

Hvis der er nogen, der ikke har prøvet Age of Steam, men gerne vil forsøge at være med her, så sig lige til, og jeg vil gøre et forsøg på at forklare. Ellers gider jeg ikke tastearbejdet. :)

Nedenfor finder man den ene halvdel af kort der følger med, når man køber Age of Steam. Der er allerede nogle goods, som skal transporteres.

Man har seks ture at gøre godt med. Man kan kun bygge de tre typer skinner, som man kan se til højre på billedet. Og man har naturligvis lov til at vende/dreje dem.

Hver tur er (næsten) som i spillet, og består af følgende handlinger.
A) Udsted eventuelt nye aktier.
B) Special Action, hvor man vælger en af følgende handlinger:
- Upgrade Train (Gør toget i stand til at flytte længere)
- Engineering. (Læg 4 skinner istedet for de sædvanlige 3)
- Urbanization
C) Læg skinner
D) Flyt goods/cubes (op til to i hver tur)
E) Betal vedlighold af tog og udbytte til aktionærer.

Det er - ligesom i spillet - tilladt at opgradere sit tog istedet for at flytte en cube.

Man har seks ture at gøre godt med, og du starter med 10 guld, og har udstedt 2 aktier. Helt ligesom i spillet. Din indtægt er på 0 til at starte med, og dit tog er på level 1. Du kan ignorere income reduction. Der er ingen auktion, så du skal kun betale for de skinner du bygger. Hvor meget indtægt er det muligt at skabe?

Hvis der er flere der kommer til det samme svar, er vinderen den der har udstedt færrest aktier. Står det stadig lige, kigger vi på hvem der har mest guld. Er det også lige, er det den der har svaret først.

Det skal siges, at jeg ikke selv er bekendt med hvor meget det er muligt at score. Jeg har bare strikket det sammen. :)

Jeg vil for eksemplets skyld selv strikke et svar sammen, så folk kan få en ide om hvordan man eventuelt kan besvare. Men det bliver muligvis først imorgen.

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Jeg begyndte lige på at strikke et svar sammen, men det kan være svært at besvare uden at lave en tegning selv. Derfor laver jeg imorgen en ny udgave af kortet, hvor der er sat lidt mere tekst på, så alle felter har et ID man kan referere til. Så skulle det være muligt at lave et svar med ren tekst.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Sådan. Billedet er nu med ID. Så skulle dem der måtte have lyst, være i stand til at lave et svar. :)

Jeg tror egentlig jeg laver en engelsk udgave, og lægger ud på BGG på et tidspunkt.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Stony wrote:Sådan. Billedet er nu med ID. Så skulle dem der måtte have lyst, være i stand til at lave et svar. :)

Jeg tror egentlig jeg laver en engelsk udgave, og lægger ud på BGG på et tidspunkt.
Så må vi se hvor mange der efter Amelias Game Giveaway Contest har fået det som fast procedure at tjekke vores side, før de besvarer quizzen på BGG... :wink:

Og lad os så kigge nærmere på din quiz!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Hvis det kan være en hjælp, kan man eventuelt benytte den eksempelside jeg tidligere har linket til, i min beskrivelse af den AoS version jeg leger med:

http://www.bang-madsen.dk/dl/AoS/example2.htm

Der kan man jo lægge skinner tur for tur. Så må man krydschecke med denne side, for at holde styr på hvor kuberne er.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Så kommer der et bud. Jeg er uden tvivl muligt at gøre endnu bedre, men hvis ingen andre kan overgå det, så beholder jeg guldet. :P

Handlings-rækkefølgen beskrev jeg således:
A) Udsted eventuelt nye aktier.
B) Special Action, hvor man vælger en af følgende handlinger:
- Upgrade Train (Gør toget i stand til at flytte længere)
- Engineering. (Læg 4 skinner istedet for de sædvanlige 3)
- Urbanization
C) Læg skinner
D) Flyt goods/cubes (op til to i hver tur)
E) Betal vedlighold af tog og udbytte til aktionærer.

Jeg benytter blot de enkelte bogstaver A,B,C,D og E for at angive hvilken handling der er tale om, og tallene 1-6 for at angive runden.

1A - Ingen aktier udstedt
1B - Urbanization, F-byen lægges på felt 26
1C - Skinner på 25, 27 og 28. Samlet pris 6
1D - Første handling - upgrade train, anden handling - flyt blå cube fra by 3 til by 2 (2 hop = 2 indtægt)
1E - 2 i vedlighold, 2 i aktieudbytte og 2 i indtægt.
Status efter første runde. 2 i Indtægt 2. 2 Aktier. 2 Kontanter. Tog level 2.

2A - 1 aktie udstedt
2B - Upgrade train
2C - Skinner på 13 og 22. Samlet pris 4
2D - Første handling. Rød cube fra by 1 til by 3. (3 hop) Anden handling lilla cube fra by 3 til by F (2 hop) 5 ekstra indtægt
2E - 3 i vedlighold, 3 i aktieudbytte og 7 i indtægt = 1 guld i kassen til de 3 der er tilbage.
Status efter anden runde. 7 i Indtægt. 3 Aktier. 4 Kontanter. Tog level 3.

3A - 0 aktier udstedt
3B - Urbanization. E-byen lægges på felt 12.
3C - Skinner på 4 og 11. (Ukomplet forbindelse til 20, som bliver urbanized i næste tur. Pris 4.
3D - Første handling. Upgrade train. Anden handling. Gul cube fra by 3 til by E. 4 hop.
3E - 4 i vedlighold, 3 i aktieudbytte og 11 i indtægt = 4 guld i kassen til de 0 der er tilbage.
Status efter tredje runde. 11 i Indtægt. 3 Aktier. 4 Kontanter. Tog level 4.

4A - 0 aktier udstedt.
4B - Urbanization. C-byen lægges på 20.
4C - Skinner på 19 og 38 (ukomplet forbindelse)
4D - Første handling. Lilla cube fra by 2 til by F. (den lange vej rundt. 4 hop) Anden handling sort cube fra by 2 til by C. (3 hop)
4E - 4 i vedlighold, 3 i aktieudbytte og 18 i indtægt = 11 guld i kassen til de 0 der er tilbage. No more money worries! :)
Status efter fjerde runde. 18 i Indtægt. 3 Aktier. 11 Kontanter. Tog level 4.

5A - 0 aktier udstedt.
5B - Upgrade train.
5C - Skinner på 37, 46 og 31. (Ukomplet)
5D - Første handling. Blå cube fra by 6 til by 1. (5 hop) Anden handling. Rød cube fra by 6 til by 3. (1 hop)
5E - 5 i vedlighold. 3 i aktieudbytte og 24 i indtægt = 16 guld i kassen til de 5 der er tilbage.
Status efter femte runde. 24 i indtægt. Aktier 3. 24 Kontanter. Tog level 5.

6A - 0 aktier udstedt.
6B - Upgrade train.
6C - Skinner på 39, 48 og 57. Pris 7, da den går igennem en af de små byer.
6D - Første handling. Gul cube fra by 5 til by E. 5 hop. Anden handling sort cube fra by 5 til by C. 6 hop.
6E - 6 i vedlighold. 3 i aktieudbytte og 35 i indtægt = 26 guld i kassen til de 14 der er tilbage.
Status efter sidste runde. 35 i indtægt. 3 Aktier. 40 kontanter. Tog level 6.

Endelig score = 35 indtægt minus 3 aktier = 32 point.

Når jeg har lidt bedre tid, vil jeg nok komme med et mere kvalificeret bud, for jeg vil mene at det er muligt at gøre bedre.
Post Reply