Jumping Frog

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
Post Reply
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Jumping Frog

Post by Larsine »

Jeg har for et par år siden designet et lille spil, hvor man spiller frøer der forsøger at komme over en stor flod, med en rivende strøm.

Det hele startede da der på news:dk.spil.andre-emner tilbage i 2002 blev spurgt om nogen havde en kopi af Frogger 2. Det førte til at Frogger blev efterlyst som brætspil, men på det tidspunkt var der ikke noget Frogger på BGG, og vi kunne ikke finde det andre steder.

Derfor satte jeg mig for at designe det. Jeg fandt hurtig ud af at jeg ville koncentrere mig om delen med floden, og det gik fremad. Men inden jeg blev færdig var Frogger på BGG. Jeg omdøbte mit spil til Jumping Frog, og arbejdede lidt videre, og nåede faktisk at lave en prototype, samt et sæt regler som er færdige (IMO), inden det gik i stå.

Prototypen er blevet væk, men jeg har stadig reglerne, og har tænkt på at kigge på det igen.

Mest af alt har jeg tænkt om man kunne ændre temaet. Helt ærligt så holder det jo ikke at frøerne ikke blot hopper i vandet og svømmer til den anden side af floden. Derudover er det tydeligt at spillet er inspireret af Frogger (computerspillet, jeg kender ikke brætspilsudgaven ud over hvad man kan læse på BGG), og måske kunne nogen tage det ilde op.

Derudover kunne jeg godt tænke mig at gøre det en smule mere avanceret, men uden at gøre det ovenud kompliceret.

Så i første omgang søger jeg blot nogen som vil læse reglerne, som indeholder alt hvad man behøver incl. en udgave af bræt og brikker, så jeg kan få lidt feedback.

Så hvis du har lyst, så send en PB, og du vil modtage en kopi af reglerne.

Lars
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Jumping Frog

Post by Larsine »

NU nærmer sig tiden for Fastaval synopsis deadline, og spillet er blevet hevet frem fra gemmerne, og skal finpudses.

Så jeg søger stadig/igen folk der er villige til at give feedback eller spilteste.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Jumping Frog

Post by Stony »

Jeg tænker det kunne være rart med lidt ekstra information så som kompleksitet, forventet spilletid, aldersmæssig målgruppe.

Og lidt praktisk information. Søger du spiltestere til et spilarrangement hos dig selv? Får testeren en prototype tilsendt, eller bliver det print-and-play modellen?

Bare lige lidt mere info, så man har et billede af hvad man kaster sig ud i.

(Grunden til at jeg spørger til det, er at jeg gerne vil være med, men hvis det eksempelvis kører efter print-and-play, så får jeg det næppe gjort.)
Sidst spillet:
Image
Resting
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 20
Joined: Mon Mar 02, 2015 6:28 pm
Favoritspil: <script language="javascript" src="http://boardgamegeek.com/jswidget.php?username=resting&numitems=5&header=1&text=none&images=small&show=recentplays&imagesonly=1&imagepos=right&domains%5B%5D=boardgame"></script>

Re: Jumping Frog

Post by Resting »

Hvis der på pladen med floden (hvis der er en plade) er nogen sultne krokodiller, vandet har kraftig strøm eller anden fare. Så forstår man godt hvorfor frøerne ikke hopper i vandet. Ud over det så er jeg enig med den ovenstående kommentar, for at komme med feedback så må vi vide mere om spillet.
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Jumping Frog

Post by jondifool »

har du overvejet at kontakte den der gruppe af spildesignere der mødes ofte i kbh, bl.a på bastard cafe og muligvis stadig i blågårdens brædtspilsklub. tror at de på et tidspunkt kaldt sig "nordic game artisans " på facebook. Jeg ser dem ofte på bastarden teste spil. Der er f.eks en event her med et par af dem som essen forberedelse. https://www.facebook.com/events/1668762253410281/
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Jumping Frog

Post by Larsine »

Jamen så lad mig da lige komme med nogle yderligere kommentarer.

Som BGG vill have kategoriseret spillet:
Players: 2-6
Age: 8-99
Time: 45 minutes
Category: Animals, Print & Play, Racing, Transportation
Mechanic: Modular Board, Tile Placement

Alt sammen estimeret, og selvfølgelig åben for forandringer.

Det er et væddeløbsspil, afholdt over tre heats, hvor alle spillerne tjener points i hvert heat, og man tjener flere points i de senere løb, så intet er afgjort ved starten at tredje heat.

Man kan bruge sine points til at booste sin frø så den kan hoppe flere gange per tur. Man skal altså afveje om det kan betale sig at ofre points for at tjene flere points senere.

Man skal hver tur også flytte en del af floden, således at den rykker sig i forskellige retninger.

Spillet er pt. kun print&play, med 30 flodbrikker, 1 plade, 6 spillerbrikker og nogle pointbrikker. De sidste to kan substitueres med hvad som helst, medens flodenbrikkerne og floden er ret essentiel. Floden skal desuden fikses med lidt klippe/klister for at kunne holde flodbrikkerne på plads.

Inspirationskilderne er naturligvis Frogger (tema) og Labyrinth (mekanisme).
sortskæg
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 30
Joined: Thu Sep 09, 2010 5:21 pm
Location: Kbh

Re: Jumping Frog

Post by sortskæg »

Lars, fik du meldt Jumping Frog til Fastaval?

Jeg vil gerne teste spillet, hvis du vil have ærlig feedback ud fra kvalitet i gameplay og markedspotentiale.
Det bliver nok nemmest at finde tid efter Essen.

Hold evt. øje med kommende aktiviteter i Nordic Game Artisans. Du er velkommen. Gruppen er ikke til for traditionel spiltest, men for at hjælpe hinanden med at skubbe spillene tættere på færdige produkter.
https://www.facebook.com/thenordicgameartisans?fref=ts

Du kan også holde øje med gruppen Spildesign, hvor der ofte slås spiltestarrangementer op.
https://www.facebook.com/groups/spildesign.dk/

Vh,
Daniel
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Jumping Frog

Post by Larsine »

Ja det er tilmeldt, og der er sket meget for nyligt. Spilletestet med nogle forskellige grupper og efterfølgende ændret. Sidste nyt er tilføjelser af flodheste og krokodiller :twisted:
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Jumping Frog

Post by Larsine »

Og nu også accepteret til Fastaval 2016 :D
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Jumping Frog

Post by digter »

Fedt. Håber det kommer til at gå godt.

tager du selv afsted så?
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Jumping Frog

Post by Larsine »

Jeg har godt nok ikke været på Fastaval siden 1994 (tror jeg nok det var), men jeg skal da op og sætte spillene i gang, selvom det ikke er et spil der kræver raketvidenskab.
Post Reply