Spil til togturen...

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Spil til togturen...

Post by Frouvne »

Vi rejser ofte med tog... ikke de lange ture, men ture på omkring 45-90 minutter. Så kan det jo være rart at bryde monotonien med et eller andet og skønt de danske landskaber er smukke, kan det jo også være rart med anden adspredelse. Litteratur af den ene eller den anden slags er naturligvis en oplagt løsning, men et spil i ny og næ, vil man jo sjældent melde pas til...

Vi har gode erfaringer med at spille Reiner Knizias Lord of the Rings - The Confrontation på togture - og nej, det er ikke i Deluxe udgaven, der ville kræve helt andre fysiske forhold.

Med min fire-årige søn spiller jeg for tiden Guess Who på kortere togture.

Det kunne dog være rart med lidt variation - så forslag til velegnede spil er meget velkomne!
frouvne, administrator

Image
Henrik
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 13
Joined: Sun May 28, 2006 2:22 pm

Post by Henrik »

Nu findes der jo rejseudgaver af flere spil, f.eks. Blokus Duo og Einfach Genial. Mon ikke det kunne være noget? Og så kunne det jo være, at du selv skulle opgradere dit LotR: The Confrontation! :wink:

viewtopic.php?t=193
Henrik
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 13
Joined: Sun May 28, 2006 2:22 pm

Post by Henrik »

Og hvad er der i øvrigt i vejen med en blok papir til Tic-Tac-Toe, at bygge lejligheder og deslige... det var da sjovt, da vi var børn!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Post by Frouvne »

Henrik wrote:Og hvad er der i øvrigt i vejen med en blok papir til Tic-Tac-Toe, at bygge lejligheder og deslige... det var da sjovt, da vi var børn!
Ja, jeg skal da gerne vedstå mig, at jeg har brugt mange timer på den måde! Men i dag er forventningerne måske lidt højere... Havde jeg en blok papir ville jeg nok snarere kunne finde på at spille Black Box. Har du ikke prøvet det, er det et forsøg værd. Der findes regler på Boardgamegeek.

Link til Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/game/165
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Post by Frouvne »

Med pen og papir kan der også være god underholdning i at spille Jotto:
Jotto er et deduktionsspil, hvor man skal gætte et ord som modspilleren har noteret ned. Hver spiller noterer et ord på fem bogstaver. Som udgangspunkt er reglerne, at ordet skal forefindes i ordbogen og at der gerne må være gengangere af det samme bogstav. Man kan naturligvis aftale andre regler. På skift kommer spillerne med et test-ord. Modspilleren skal så fortælle, hvor mange bogstaver i test-ordet der også optræder i det hemmelige ord. Den der hurtigst finder modstanderens hemmelige ord har vundet. Man kan også spille til et givent antal point. I nedenstående hjælpeark er det noteret, hvor mange point man får, når man har gættet det rigtige ord.

Link til Jotto på Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/game/11821

Link til hjælpeark:
http://www.boardgamegeek.com/fileinfo.php?fileid=8411
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Post by Frouvne »

Når man så er færdig med Jotto og kun er kommet til Ringsted, kan man beholde pen og papir fremme og kaste sig over My Word! ... hvis man altså ikke allerede har fået overbelastet hjernen...
Frouvne wrote:My Word! er ligesom Jotto et ord- og deduktionsspil. My Word! er beregnet for to spillere og kan spilles med blyant og papir. Spillerne skal på skift gætte hinandens ord, der afhængigt af hvilken runde man er i er på seks eller syv bogstaver.

Den ene spiller finder på et ord, den anden spiller skal gætte. Dette skrives øverst på siden. Den anden spiller har nu til opgave at gætte det rigtige ord. Han får point for hvert gæt: 250 point for hvert bogstav, der også indgår i det rigtige ord, men som er forkert placeret. Og 1000 point for de bogstaver der er korrekt placeret.

I alt får spilleren, der skal gætte, 11 gæt. Gættene er dog begrænset på den måde, at det første gæt kun indeholder to bogstaver (når der skal gættes et ord på seks bogstaver). Antallet af bogstaver i det ord man gætter på øges løbende. Når man således i fjerde forsøg skal prøve at gætte, skal ordet man gætter på indeholde tre bogstaver. En ekstra finte er dog, at de tre bogstavers placering svarer til 3., 4. og 5. bogstavs placering i det ord, der skal gættes. For at forstå det, vil det vist hjælpe at se lidt nærmere på nedenstående hjælpeark:

http://www.boardgamegeek.com/fileinfo.php?fileid=13330

Læs mere om My Word! på Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/game/12137
frouvne, administrator

Image
User avatar
krasch
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 180
Joined: Sun Apr 30, 2006 9:53 pm
Location: København N

Post by krasch »

Med et ternet stykke papit og 2 kuglepenne i hver sin farve kan man også snildt spille Twixt
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Post by Frouvne »

krasch wrote:Med et ternet stykke papit og 2 kuglepenne i hver sin farve kan man også snildt spille Twixt
Hvis man virkelig forbereder sig til turen, kan man jo printe et spilleark ud:

http://www.boardgamegeek.com/fileinfo.php?fileid=14546

Jeg har desværre endnu mit første spil til gode... :(
frouvne, administrator

Image
Post Reply