Og hvad spillede du så på din fødselsdag????

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Og hvad spillede du så på din fødselsdag????

Post by Helle »

Nu sidder jeg jo indimellem og læser på Boardgamegeek - og ser fra tid til anden, at spillerne der præsenterer, hvilke titler der var under juletræet eller på gavebordet .... Og indmellem må man virkelig sige, at der er nogle heldige asner...

Men en variant over denne opremsning af gode forbindelser til julemanden kunne være at stille spørgsmålet: hvor villige er de gode gavegivere så egentlig til at spille???? Og hvad får man mulighed for at nyde af gode spil på sin fødselsdag?

Høsten ud i spil var ikke særligt stor, men da ønskelisten ikke rummede den slags ønsker, så var det vist alligevel overvældende - et børnespil og et voksenspil - det blev til "Spot on" og "Mauerbauer".

Men "Spot on" blev med det samme pakket ud og min søn argumenterede kraftigt for, at det ikke skulle være mit spil alligevel ... vi endte med at nå til et kompromis, der hed, at det var "vores"... Det blev åbnet og spillet med det samme.... 5 ud af 5 stjerner for engagerede gavegivere!

Da aftenen nærmede sig var der lagt an til Mauerbauer - med opvarmning af gode kendte spil, som Yinsh og Zertz (som er blandt mine favoritter). En anden engageret gavegiver havde sorteret kort, brikker og læst regler og sørget for at finde oversigter mm. 5 ud af 5 stjerner også der...

Hvordan var så Mauerbauer? Meget enkle regler, let at lære, kort spilletid.

Når man taler om at få en fornemmelse af et spil, vil det i forskellige spil være forskellige elementer, som skal "fornemmes" i Gipf-serien handler det meget om for mig at få spillet så meget ind under huden, at jeg får en fornemmelse for brikkernes placering på brættet - intuitivt at vide, hvor der er farer og muligheder ... den samme form og grad af intuitiv fornemmelse kan man næppe finde i Mauerbauer - i den forstand er spillet langt mere klassisk: Det som skal læres og genkendes i Mauerbauer ser jeg (på nuværende tidspunkt efter en nylig introduktion) som spørgsmål om, hvad er gode/dårlige points, timing - hvornår kan hvilke kort være gode og hvornår er chancen forpasset samt overskue brikkernes placering og hvilke muligheder disse giver...

Men indrømmet selvom spillet er abstrakt og ikke særligt tematiseret, så var overblikket ikke særligt forkromet, men min forventning er, at et par spil mere vil give en noget bedre fornemmelse for, hvad der kan betale sig .... og dermed kræver spillet heller ikke den investering af tid, som jeg eksempelvis synes, Yinsh gør, for at man virkelig får det bedste frem i spillet ...

Mere blev det ikke til den dag - men at spille 4 gode spil på sin fødselsdag er vel egentlig ikke så dårligt! :D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Og hvad spillede du så på din fødselsdag????

Post by Frouvne »

Helle wrote:Mere blev det ikke til den dag - men at spille 4 gode spil på sin fødselsdag er vel egentlig ikke så dårligt! :D
Nej! Når jeg tjekker min profil på Boardgamegeek, så spillede jeg slet ikke på min fødselsdag!!! :cry:

Et plaster på såret var det vel, at jeg fik nogle spil, jeg kunne spille ved senere lejlighed! :?
frouvne, administrator

Image
Post Reply