Tzaar - på vej mod en strategi

Her kan man diskutere og efterspørge strategier til konkrete spil såvel som foretage mere generelle diskussioner om strategi og taktik.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Tzaar - på vej mod en strategi

Post by Frouvne »

Jeg er nødt til at indlede med at slå fast, at jeg kun har spillet Tzaar fire gange og alle spillene har været med min seks-årige søn, hvor fokus mere går på at få en god spilleoplevelse end at analysere hvert eneste træk! Tanken med dette indlæg er da også at give en invitation til, at man i fællesskab kan vende nogle ideer om, hvordan dette seneste bud i Gipf-serien kan spilles - og måske dermed øge vores vinder-procenter en lille smule! :)

Det første der slår en er naturligvis distributionen af brikker: 6 Tzaar-brikker, 9 Tzarra-brikker og 15 Tott-brikker. I forhold til reglen om, at en spiller har tabt, hvis han ikke længere har flere af én type brikker medfører det selvfølgelig en del fokus på specielt de to førstnævnte typer af brikker. Man kunne forestille sig, at en del spil vil indledes med, at man enten forsøger at fjerne modspillerens Tzaar-brikker eller at få lavet nogle høje bunker med en eller flere af sine egnes Tzaar-brikker på toppen. Og formentlig ofte en kombination af begge dele. I praksis vil det som oftest føre til en situation, hvor det er vanskeligt eller umuligt helt at udrydde modspillerens Tzaar-brikker. Herefter vil der let komme til at ske det, at fokus flyttes til den næste type brikker, som modspilleren dermed kommer til at stå svagt i, der oplagt kan være hans Tzarra.

Ovenstående vil formentlig næppe i sig selv føre til en afgørelse, men afføder det næste spørgsmål: Hvornår kan det betale sig at isolere en enkelt eller en stak af egne brikker, som man er presset i? At isolere en af sine egne stakke vil naturligvis umiddelbart betyde, at man mister mere moment end en enkelt brik, da man har investeret flere træk i at opbygge denne stak. En isolation betyder på den ene side, at man har færre stakke/brikker, der kan indgå i ens angreb på positionerne men samtidig også, at man har færre ting, man skal sikre, at man kan forsvare. Alene af den grund, vil det for den uøvede spiller med et begrænset overblik kunne være en fordel at isolere en Tzaar og/eller Tzarra for derved at mindske kompleksiteten, da man ikke længere skal forsvare den/de isolerede typer af brikker.

Et andet spørgsmål er, hvornår det kan betale sig at isolere en modspillers brikker/stakke. Den konkrete situation kan naturligvis i sig selv besvare spørgsmålet, hvis de truer én position eller en brik, man ikke på anden måde kan forsvare. I følge ovenstående ræssonement vil det som udgangspunkt også bedre kunne betale sig at isolere en af modstanderens stakke end enkelte brikker: jo højere desto mere oplagt, da modspilleren har brugt træk på at opbygge den og derved går glip af den magt, der er opsparet i kraft af stakkens højde. En konsekvens af at isolere modstanderens brikker er dog også - meget banalt - at man ikke har mulighed for at udrydde denne type af modspillerens brikker og dermed samtidig mister et punkt, man kan presse ham på.

Som sin anden aktion har man muligheden for at vælge om man vil fjerne en af modspillerens brikker eller stable egne brikker ovenpå hinanden. Det kunne være interessant at blive klogere på i hvilket omfang det ene kan betale sig fremfor det andet! Valget er ikke trivielt: Stabler man egne brikker mindsker man måske det område, man potentielt kan øve indflydelse på samtidig med at man akkumulerer mere magt i én stabel. Det vil dog være værd at dvæle ved det faktum, at man samtidig med at man opbygger sin egen kraft frasiger sig muligheden for at fjerne en af modspillerens brikker/stakke og i stedet fjerner en af sine egne! Umiddelbart tror jeg, at det er her, der potentielt er noget, der er meget interessant i Tzaar!

Håber, at andre vil være med til at fortsætte disse første strø-tanker om strategi i Tzaar. Umiddelbart virker spillet meget elegant: spillet har ekstremt simple regler og virker alligevel umiddelbart som om, det kan være et relativt dybt spil. Det sidstnævnte vil dog kun tiden kunne afgøre. Umiddelbart virker spillet som om, det lægger mere op til taktiske end til egentlige strategiske overvejelser, da det virker temmelig kaotisk. Af samme grund har jeg en fornemmelse af, at det også kan være et spil, man kan spille som jeg langt henad vejen har spillet Yinsh nemlig at man i vidt omfang kan have gavn af at spille intuitivt i langt højere grad end analyserende i traditionel forstand.

Indtil nu har jeg kun spillet spillet med tilfældige startpositioner. Jeg kan godt forstå, hvis nogle måtte mene, at det er mod ånden i et abstrakt spil. Dels finder jeg det dog lidt besværligt at skulle stille det op, som de foreslår man evt. kan gøre og dels syntes jeg personligt, at det kan være med til at gøre spillet mere interessant, da det også vil være med til at man ikke på forhånd kan analysere på starttrækkene - en beskæftigelse jeg finder utroligt kedsommelig.

God fornøjelse med Tzaar! 8)
frouvne, administrator

Image
Post Reply