Spiel des Jahres 2008

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Spiel des Jahres 2008

Post by Frouvne »

Så skete det endelig: Reiner Knizia modtog i dag en Spiel des Jahres!

Spiel des Jahres 2008: Keltis

Kinderspiel des Jahres 2008: Wer war´s?

Sonderpreis Komplexes Spiel 2008: Agricola

http://www.spiel-des-jahres.org/cms/front_content.php
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Spiel des Jahres 2008

Post by netsapiens »

Frouvne wrote:Så skete det endelig: Reiner Knizia modtog i dag en Spiel des Jahres!
.....
Endelig? Er det noget vi som folkefærd har ventet på?
:)

Personligt mener jeg at manden burde have en lifetime achievement award for produktivitet, men der er ikke noget af hans jeg har prøvet der virkelig har fået mig op at ringe... men det måske fordi jeg ikke har prøvet Spiel Des Jahres 2008 endnu :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Spiel des Jahres 2008

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:[...] Endelig? Er det noget vi som folkefærd har ventet på?
:) [...]
Åbenbart ikke os alle! :wink:
netsapiens wrote:[...] Personligt mener jeg at manden burde have en lifetime achievement award for produktivitet, men der er ikke noget af hans jeg har prøvet der virkelig har fået mig op at ringe... men det måske fordi jeg ikke har prøvet Spiel Des Jahres 2008 endnu :)
Ja, manden er meget produktiv og kvaliteten er naturligvis ikke stabil. På trods af at jeg ikke har prøvet Keltis, ville jeg ikke have høje forventninger til, at det skal være spillet, der omvender dig. Men at manden har lavet nogle fabelagtige spil, er jeg ikke i tvivl om, og det er selvfølgelig synd, hvis ikke også du får fornøjelsen af dem. At få SdJ er vel ikke i sig selv specielt attraktiv, da man kommer i selskab med en del spil, jeg vil regne i en væsentlig lettere klasse, end noget der interesserer mig. Men jeg ønsker til gengæld at en så fabelagtig designer som Knizia fortjener den hæder og ære, der er forbundet med titlen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Spiel des Jahres 2008

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:At få SdJ er vel ikke i sig selv specielt attraktiv
For producenten er det. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spiel des Jahres 2008

Post by Stony »

Jens_Hoppe wrote:
Frouvne wrote:At få SdJ er vel ikke i sig selv specielt attraktiv
For producenten er det. :)
Det er det skam for både producent og designer.Et "almindeligt" spil kan blive optrykt i eksempelvis 10.000 eksemplarer (eller væsentligt mindre), hvorimod et spil som Ticket to Ride vist efterhånden runder 1 mio. producerede eksemplarer, når man tæller de forskellige udgaver sammen.

Alan Moon - designeren af bl.a. Ticket to Ride - designede på fuld tid, men overvejede om ikke det snart var nødvendigt at få sig et deltidsjob, til at supplere den slunkne designer-indtægt. De planer kunne han skrinlægge efter at TtR blev kåret som årets spil.

Et spil bliver næsten omgående til en lille guldkalv, så snart man kan sætte SdJ emblemet på. Kvaliteten på SdJ-vindere kan så også variere, og derfor kan der være stor forskel på hvor mange eksemplarer de reelt kan sælges i. Men salget vil gå op for det pågældende spil, for efterfølgende bliver det - som regel - muligt at afsætte det til større kæder som Bilka, som gerne afsætter hyldeplads til en SdJ vinder.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Spiel des Jahres 2008

Post by Frouvne »

Nå ja, hvis man går efter ussel mammon, er den selvfølgelig attraktiv. :wink: Det var nok ikke den skarpeste formulering fra min siden! :oops: Selvfølgelig er den attraktiv. Som forbruger syntes jeg til gengæld ikke, den giver mig et særlig godt fingerpeg om hvorvidt det vil være et spil for mig. Prisen er blevet tildelt nogle rigtig udmærkede spil - set med mit objektiv for øjet - og nogle spil som jeg måske kan overbevises om at spille en enkelt gang men så til gengæld aldrig vender tilbage til. På trods af det syntes jeg dog at den er langt, langt bedre end f.eks. den danske Årets spil, da jeg som hovedregel kan se en god grund til, at man har lyst til at tildele SdJ til det spil, der får den, hvor den danske udgave virker ren kommerciel.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Spiel des Jahres 2008

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Som forbruger syntes jeg til gengæld ikke, den giver mig et særlig godt fingerpeg om hvorvidt det vil være et spil for mig.
Næh, men prisen er jo heller ikke retttet på at informere dig. :) Du - og de fleste af os her på forummet - er jo atypiske set i forhold til det store flertal. For den gennemsnitlige tyske familie som SdJ er rettet mod, giver prisen sikkert et ret godt fingerprej om hvorvidt det er et spil for dem.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Spiel des Jahres 2008

Post by akwlinka »

Frouvne wrote:Nå ja, hvis man går efter ussel mammon, er den selvfølgelig attraktiv. :wink: Det var nok ikke den skarpeste formulering fra min siden! :oops: Selvfølgelig er den attraktiv. Som forbruger syntes jeg til gengæld ikke, den giver mig et særlig godt fingerpeg om hvorvidt det vil være et spil for mig. Prisen er blevet tildelt nogle rigtig udmærkede spil - set med mit objektiv for øjet - og nogle spil som jeg måske kan overbevises om at spille en enkelt gang men så til gengæld aldrig vender tilbage til. På trods af det syntes jeg dog at den er langt, langt bedre end f.eks. den danske Årets spil, da jeg som hovedregel kan se en god grund til, at man har lyst til at tildele SdJ til det spil, der får den, hvor den danske udgave virker ren kommerciel.
De går efter Mammon, altså SdJ. De får penge fra fabrikanterne der vinder æren. Hvert mærke på en kasse giver grunker, også nominerings mærkerne.

Og for fabrikanterne betyder mærket alt, eller rettere, et oplag på 10.000 måske solgt, modsat et oplag på 500.000 sikkert solgt. Og det er i de størrelser vi taler om.

Og ja jeg har alligevel langt større respekt for den tyske pris end den danske. Med den tyske føler man der foregår en vis bedømmelse og et reelt kapløb. Den danske pris viser tydligt at man søger at skabe en salgssucce. Men jeg har på fornemmelsen at det nu ikke hjælper så meget mere, altså her i landet. Som målestok har jeg de seneste års manglende reklamebudget for årets spil. Selv i legetøjsblade er årets spil efterhånden forsvundet. Og godt for det.
Image
Post Reply