Problemet med de brændende reb

Her er små spilrelaterede opgaver velkomne.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14623
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 655 times
Contact:

Problemet med de brændende reb

Post by Frouvne »

Her er et lille problem, jeg håber nogle kunne være interesseret i, på trods af at det absolut ikke har noget med brætspil at gøre. Umiddelbart lyder det måske som om, man mangler nogle essentielle informationer for at kunne løse problemet. Men det er måske slet ikke så vanskeligt... :)

Du er i besiddelse af to reb og en æske tændstikker.

Din opgave er, at du ved hjælp af at brænde et eller begge reb af skal kunne afgøre, hvornår præcis 45 minutter er gået.

Du ved følgende om rebene:

- Rebene har forskellig længde... og du ved ikke, hvor lange de er
- Hvert reb brænder i præcis én time
- Rebenes tykkelse varierer i længderetningen, hvilket betyder, at du ikke kan afbrænde halvdelen af et reb og dermed vide, at det har taget en halv time.

God fornøjelse! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Problemet med de brændende reb

Post by Stony »

Spoiler (vistnok - hvis jeg forstod opgaven ret.)
Tænd det ene reb i begge ender, og det andet reb i kun den ene ende. Efter en halv time vil det første reb være brændt ud, og det andet reb vil være brændt halvvejs. Tænd det andet reb i den ende der endnu ikke brænder. Resten af rebet vil brænde ud på 15 min.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14623
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 655 times
Contact:

Re: Problemet med de brændende reb

Post by Frouvne »

Du må have forstået opgaven rigtigt, Stony - i hvert tilfælde er løsningen korrekt!
frouvne, administrator

Image
Post Reply