Civ IV: Colonization

Her er der mulighed for at diskutere computerspil, rollespil, figurspil og meget mere
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Civ IV: Colonization

Post by Stony »

Jeg kan huske Colonization fra starten eller midten af 90'erne. Det var lidt i samme boldgade som Civilization, men stadig særskilt spil.

Der er nu kommet en efterfølger. Jeg havde fuldstændig misset, at Firaxis arbejdede på det, indtil jeg så det på Steam. Efter en hurtig googling på spillet, kan jeg læse mig til at det skulle være meget loyalt overfor originalen, men at det bare er opdateret, og kører nu på Civilization 4 motoren. Det er nu købt og jeg er igang med at downloade.

Hvis der er andre der hopper på vognen, kan det være vi på et tidspunkt skal tage et spil online. :D
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Civ IV: Colonization

Post by Frouvne »

Jeg har gode minder med Colonization, der ikke var nær så storslået som Civilization, men som til gengæld kunne spilles indenfor et overkommeligt tidsrum. I virkeligheden foretrak jeg nok Colonization, men afslutningen på spillet var ofte lidt af et anti-klimaks. Lige for tiden bruger jeg al for meget tid på Civilization Revolution, der spilles på Nintendo DS. Heldigvis er verdenerne overskuelige i størrelsen, hvilket smitter af på spilletiden. Den mand - Sid Meier - har stjålet år af mit liv!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Re: Civ IV: Colonization

Post by Kanzler »

Jeg har i mine unge år brugt mange timer på Colonization, men på ingen måde ligeså meget tid som på Civilization. Har for 2 dage siden bestilt det nye Colonization og glæder mig meget til et kærligt gensyn :D
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Civ IV: Colonization

Post by Rune Petersen »

Jeg var stor fan af Colonization og da den nye version landede på mit dørtrin i går var jeg hurtig til at installere den. Desværre er jeg en anelse lunken overfor den nye udgave. Den virker lidt gumpetung og er som den fulde titel antyder meget mod-agtig at se på.

Det er egentligt underligt, for det ser ud til at alting fra den gamle udgave er der (plus lidt mere). Alligevel er jeg efter to spil ikke synderligt imponeret uden at kunne sætte fingeren på hvad det er som irriterer mig.

Der går rygter om at Firaxis vil udgive det oprindelige Colonization som et gratis download i nærmeste fremtid. Så må jeg vel se om det bare er nostalgien jeg savner eller hvad.
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Civ IV: Colonization

Post by akwlinka »

Rune Petersen wrote:Jeg var stor fan af Colonization og da den nye version landede på mit dørtrin i går var jeg hurtig til at installere den. Desværre er jeg en anelse lunken overfor den nye udgave. Den virker lidt gumpetung og er som den fulde titel antyder meget mod-agtig at se på.

Det er egentligt underligt, for det ser ud til at alting fra den gamle udgave er der (plus lidt mere). Alligevel er jeg efter to spil ikke synderligt imponeret uden at kunne sætte fingeren på hvad det er som irriterer mig.

Der går rygter om at Firaxis vil udgive det oprindelige Colonization som et gratis download i nærmeste fremtid. Så må jeg vel se om det bare er nostalgien jeg savner eller hvad.
Jeg har det på samme måde. Og det er den gamle flade grafik jeg savner. Den nye passer godt til den udvikling som Civ har været igennem, men det har været et meget stort spring for Colo.
Heldigvis har jeg stadig min gamle maskine så jeg kan spille 1830 og Colo uden problemer med at skulle sætte mig ind i Dosbox og andre tekniske ting.

Spillet skal dog have et par chancer.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Civ IV: Colonization

Post by Jens_Hoppe »

Rune Petersen wrote:Der går rygter om at Firaxis vil udgive det oprindelige Colonization som et gratis download i nærmeste fremtid. Så må jeg vel se om det bare er nostalgien jeg savner eller hvad.
Selvom jeg også var en stor fan af Colonization i gamle dage (kunne meget bedre lide det end Civ), tror jeg ikke jeg ville vende tilbage til det i dag. Generelt må jeg sige at jeg ikke har gode erfaringer med at forsøge mig med at (gen)optage gamle spil - dårlig grafik og uintuitive brugergrænseflader har det med at være normen. Jeg synes man kan vænne sig til state of the art, og gør man det er det svært at gå tilbage til noget alt for primitivt. Jeg prøvede f.eks. 1830 og et par andre gamle spil på Dosbox, men selv som gammel 18xx fanatiker duede det bare ikke for mig...

Når det er sagt, vil et Colonization-som-gratis-download afgjort være noget jeg vil prøve. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply