Stor eller lille direkte interaktion
Posted: Thu Oct 30, 2008 11:29 pm
Det er en tilbagevendende debat, som jeg de sidste par dage har funderet lidt over. Nogle spil bliver kritiseret for at være "multiplayer solitaire". Altså at hver spiller sidder og spiller sit eget spil. Andre bliver kritiseret for at døje med "bash-the-leader-syndrome", da der er høj direkte interaktion, og at folk har mulighed for at slå direkte på den der fører, og det gør de så. Jeg er kommet frem til, at spil med høj direkte interaktion oftest klarer sig bedst som spil for få spillere. Måske endda kun to spillere. Spillere der gør det mere som "multiplayer solitaire" klarer sig bedre som mange-spiller spil, da de ikke lider under førnævnte symptomer. Jeg ved godt at det ikke er sort/hvidt, og at der er en masse undtagelser til dette, (Diplomacy er et oplagt eksempel) og at der også er gråtoner imellem, hvor folk har inddirekte interaktion osv... Men jeg tror tesen holder vand langt hen ad vejen.
Har I nogen idé om det ser sådan ud gennem jeres briller, eller har I et helt andet syn? Har I eksempler der falder udenfor denne kategorisering, hvor I synes det rent faktisk fungerer?
Har I nogen idé om det ser sådan ud gennem jeres briller, eller har I et helt andet syn? Har I eksempler der falder udenfor denne kategorisering, hvor I synes det rent faktisk fungerer?