Reportage fra det forunderlige internet

Her er der mulighed for at diskutere computerspil, rollespil, figurspil og meget mere
Post Reply
User avatar
Carsten
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 139
Joined: Sun Nov 30, 2008 4:32 pm
Favoritspil: Puerto Rico, Hannibal: Rome vs. Carthage, Colosseum, Android, Perikles, Caylus, Struggle of Empires, Power Grid, Shadows over Camelot
Location: Sorø

Reportage fra det forunderlige internet

Post by Carsten »

Reportage fra internettets fjerneste afkroge:


Kender du det med, at man gerne liiige vil spille en 40-50 brætspil i træk og kæreste/venner/familie ikke kan lokkes til det? Måske får dine nærmeste det der trætte jeg-skal-altså-snart-i-seng-udtryk i øjnene, når du kommer slæbende med dit Settlers spil samt 7-8 assorterede udvidelsespakker og hårdnakket insiterer på, at I i dag skal spille alle udvidelserne på en gang?

Hvis du kan nikke genkendende til det, så læs videre:¨

Jeg er faldet over en internetside, der helt kan kurere dette fænomen. Det er muligt, at jeg er den eneste, der ikke kendte siden i forvejen, men nu vover jeg pelsen og annoncerer lidt her.


Siden hedder:

http://www.brettspielwelt.de/Spiele/?nation=en


Her trykker man bare på "Instant play", og så er der et gevaldigt udvalg af mange af de spil, der omtales meget her på siden. Det er jo ganske vidst over nettet mod andre mennesker og ikke på brættet på bordet, som vi er vant til. Men for de af os, der ofte nyder at sidde klistret til vores computer, så udgør denne form for "brætspil" et næsten værdigt alternativ til en skamspillet omgangsreds.

Man kan eksempelvis vælge at "joine" et spil som en anden "hoster", eller man kan starte (/"hoste") sit eget. Eksempelvis kan man spille Carcassonne, Saint Petersburg og Dominion (og mange mange flere), hvor man efter forgodtbefindende kan slå diverse expansions til og fra. Grafikken er ganske fornuftig og der er endda små lidt enerverende lydeffekter. Generelt hersker en venlig tone (i den integrerede chat), og der er sikkerhed for at få afprøvet sine sprogkundskaber. En meget positiv ting er, at man ikke skal oprette en bruger. Man skriver ganske simpelt det navn man ønsker - og vupti vupti - så er man klar til at begynde.

Af negative ting skal nævnes, at der jo lidt mangler hyggen ved det normale brætspil, samt at det ikke helt er det samme, når man ikke kan sidde og nulre de små carcassonne-mænd i hænderne medens man nervøst afventer modstanderens næste træk. Hvis man dummer sig og kommer til at trykke forkert eller laver et utilsigtet museklik, ja så fanger bordet (læs: computeren) og det er ikke muligt at gøre om. Dertil kommer så at der forventes en rimelig intensitet, for folk gider generelt ikke vente på at man lige skal lave en kop kaffe eller at selvsamme lidt senere skal risles ud i latrinen - derfor går et spil generelt en del hurtigere end når man spiller det efter konventionel plade-på-bord-metode (men det er jo ikke nødvendigvis negativt).

Brætspil kan man jo ikke rigtigt kalde det skønt det ligner til forveksling. Det må være en slags cyber-brætspils-simulation, men min omgangskreds frydes dagligt over, at jeg har fundet dette hæderlige alternativ til at rende efter dem med en stabel spil under armen.

Prøv det og del med os hvad du mener. Pas på, for det er en potentiel tidssluger!
Senest spillet:

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Reportage fra det forunderlige internet

Post by Stony »

Du skal være velkommen til at tilføje mig til din watch-list, så du kan se når jeg er online. Der går efterhånden længe imellem at det sker, men det sker da. Jeg hedder Stony på Brettspielwelt, ligesom jeg gør her.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Carsten
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 139
Joined: Sun Nov 30, 2008 4:32 pm
Favoritspil: Puerto Rico, Hannibal: Rome vs. Carthage, Colosseum, Android, Perikles, Caylus, Struggle of Empires, Power Grid, Shadows over Camelot
Location: Sorø

Re: Reportage fra det forunderlige internet

Post by Carsten »

Hmm - det kunne jeg ikke rigtigt finde ud af. Nå men jeg hedder Raef.
Hvor er den der watch list?
Senest spillet:

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Reportage fra det forunderlige internet

Post by Stony »

Du har adgang til en række kommandoer, der kan udføres ved at skrive eksempelvis
/ping Stony
...som så vil udføre en "ping", som i brettspielwelt sammenhæng, er at få en alarm til at ringe hos mig, såfremt jeg nu skulle sidde og falde i staver. Der er mange andre kommandoer du kan udføre:
http://www.brettspielwelt.de/Hilfe/Kommandos/

En del af dem får du først adgang til, når du opnår en vis rang. Du opnår højere rang ved at spille et vis antal spil, som skal være fordelt på et antal forskellige spil. Eksempelvis 40 spil i alt, fordelte på mindst 5 forskellige spil. Heldigvis er den nævnte kommando en af de første man får adgang til.
http://www.brettspielwelt.de/Hilfe/Komm ... abhaengig/
Sidst spillet:
Image
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Re: Reportage fra det forunderlige internet

Post by Drix »

Hmmmm.....

(positiv)(positiv)(positiv)(positiv)(positiv)

Ja, det er et godt sted. Jeg har været der længe.
Jeg tror folk herinde er bekendt med stedet.
Men godt du får stimuleret dine lyster på nettet :wink:

(positiv)(positiv)(positiv)(positiv)(positiv)

Hvis der er fejl i de danske oversættelser, så giv mig venligst besked.
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
Post Reply