Er Caylus en døgnflue?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14623
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 655 times
Contact:

Er Caylus en døgnflue?

Post by Frouvne »

Så er den varme luft ved at gå af ballonen: Caylus er nu blevet overhalet indenom på Boardgamegeek af Tigris & Euphrates, der således har indtaget andenpladsen... Tror du, at Caylus vil fortsætte turen nedad eller vil det nå at stabilisere sig i en top 5?

Selv har jeg blandede følelser i.f.t. spillet og tvivler nok en del på dets muligheder for at blive i den absolutte top. Dermed ikke sagt at spillet er dårligt - langt fra. Men det er langt fra ligeså elegant som f.eks. Knizias spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Det skifte mener jeg nu skete allerede da Aldie ændrede på rating-systemet, så der nu indgår 100 "dummy" ratings på 0, istedet for førhen hvor det var 20 eller 25. Denne ændring kan T&E bedre bære, da der er dobbelt så mange mennesker der har givet spillet en rating, så jeg tror sagtens vi kan komme til at se Caylus lave comeback til andenpladsen.

Men på den anden side, tror jeg det kan blive sværere for Caylus at kravle højere, for efterhånden som den ligger fast i toppen, vil flere og flere spillere få lyst til at se hvad det lige er som folk er begejstrede for. Og som det også er tilfældet med Puerto Rico, så vil der komme et punkt, hvor ALLE har en mening om spillet. Også folk der sædvanligvis ikke er til denne type spil, men som "lige skal prøve", og de vil - i gennemsnit - give nogle helt andre ratings, og det vil måske kunne trække Caylus en anelse ned.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14623
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 655 times
Contact:

Post by Frouvne »

Stony wrote:Det skifte mener jeg nu skete allerede da Aldie ændrede på rating-systemet, så der nu indgår 100 "dummy" ratings på 0, istedet for førhen hvor det var 20 eller 25. [...]
Tjah, måske du har ret... i givet fald har jeg helt svedt det ud. Jeg granskede listerne efter Aldies ændringer... men der var jo en del interessante udviklinger...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Så er Caylus tilbage som nummer to overall, og der tror jeg egentlig at den bliver foreløbig. Tendensen er helt klart at den kommer til at ligge højere end E & T.
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Så er Caylus tilbage som nummer to overall, og der tror jeg egentlig at den bliver foreløbig. Tendensen er helt klart at den kommer til at ligge højere end E & T.
Trist, trist.. Jeg kan MEGET bedre lide E&T end Caylus. Det er nok bare mig, men jeg har vist stadigvæk ikke forstået, hvad der er så fantastisk ved Caylus. Synes egentlig det er lidt langtrukket. Dog skal det siges at jeg kun har prøvet det 2 gange, men alligevel..

Vil til enhver tid foretrække E&T!!
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Kanzler wrote:Trist, trist.. Jeg kan MEGET bedre lide E&T end Caylus. Det er nok bare mig, men jeg har vist stadigvæk ikke forstået, hvad der er så fantastisk ved Caylus. Synes egentlig det er lidt langtrukket. Dog skal det siges at jeg kun har prøvet det 2 gange, men alligevel..

Vil til enhver tid foretrække E&T!!
Sådan er det jo med personlige præferencer. Der lever sikkert personer der fortsat vil have Monopoly til at være kongen over dem alle. Og jeg kan både lide Caylus og E&T bedre end Puerto Rico.
Post Reply