Hall of Fame 2008 - Afgørelsen

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Hall of Fame 2008 - Afgørelsen

Post by Frouvne »

Så er det afgjort! Det første spil, der ifølge brugerne har gjort sig fortjent til at indgå i vores Hall of Fame er fundet og spillet er: The Settlers of Catan.

De to øvrige finalister (Puerto Rico og Magic: the Gathering) vil, som det allerede tidligere er annonceret, være at finde blandt de ti spil, der vil blive nomineret til placeringen i Hall of Fame 2009.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hall of Fame 2008 - Afgørelsen

Post by Larsine »

Tillykke til Settlers of Catan.

Hvor mange stemmer er der blevet afgivet?

Jeg stemte selv på Settlers, da jeg synes at det er det bedste gateway-game af de tre. Alle kan lære at spille Settlers, uden de store problemer, og det er staduig sjovt nu her 13 år efter det blev introduceret (tak til Annemette for det).

Jeg kan godt lide PR, men synes at det har tendens til at tage for lang tid, og jeg har flere gange oplevet at spillere troede at de ikke havde en chance, hvorefter de spillede mere eller mindre halvhjertet. Netop de skjulte pointbrikker i PR synes jeg er undrelige, da al anden information jo er tilgængelig. Med de skjulte pointbrikker, er det jo lige før at det bliver et memory-spil.

M:tG har jeg vist luftet mine sysnpunkter om andetsteds. Men det skal da lige siges at jeg i bund og grund synes at M:tG er et fantastisk spil, bortset fra at der hele tiden kommer kort til spillet som er bedre og/eller billigere end mine, og så ender det med at være den der bruger flest penge på spillet som også vinder spillet, og det synes jeg er uheldigt.

Lars
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hall of Fame 2008 - Afgørelsen

Post by Frouvne »

Jeg stemte ikke på Settlers! :wink: Men det er i mine øjne en logisk og fuldt fortjent vinder. The Settlers of Catan har betydet utrolig meget for hvor mange der i dag spiller eurogames/german games. Spillet har bare aldrig sagt mig noget. Puerto Rico er i mine øjne et langt mere interessant spil og samtidig utrolig elegant. Af den grund ville det i mine øjne have været en lige så velfortjent vinder. For god ordens skyld skal så nævnes, at heller ikke Puerto Rico er et spil, jeg har dyrket. Den gennem-analysering spillet har været igennem i visse kredse gjorde spillet væsentligt mindre interessant for mig end det ellers kunne have været. Og så syntes jeg i øvrigt, at det med fuld besætning havde en tendens til at trække ud udover min smertegrænse. Endelig er der Magic: the Gathering, som jeg først for ganske nyligt er begyndt at interessere mig. Stærkt imod det taler hele den forretningsmodel det bygger på. Det har i hvert tilfælde holdt mig fra det i en årrække. Men også her syntes jeg, at vi har at gøre med et spil, der både har formået at være originalt, innovativt og som via de mange udvidelser har formået at holde sig i live og videreudvikle sig i en sådan grad, at det også den dag i dag fremstår som et spil, der er fuldt på højde med, hvad man ellers kan finde af lignende spil - om ikke endnu bedre. Så alt i alt var der i mine øjne tale om et utrolig stærkt felt, hvor der ville have været en værdig vinder ligegyldigt hvilket spil, der havde vundet. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hall of Fame 2008 - Afgørelsen

Post by Stony »

Ja, det er svært at være utilfreds med nogen af de tre kandidater. De har alle hver deres store kvaliteter, og jeg er overbevist om at de før eller siden havner i Hall of Fame alle sammen. Det er kun et spørgsmål om hvor mange andre spil der kan "smutte ind" foran, før det endelig sker.
Larsine wrote:Netop de skjulte pointbrikker i PR synes jeg er undrelige, da al anden information jo er tilgængelig. Med de skjulte pointbrikker, er det jo lige før at det bliver et memory-spil.
Så må det være fordi man spiller ekstremt konkurrencebetonet, at man ligefrem sidder og tæller hvem der har fået hvad. Netop Puerto Rico er et af de spil, hvor jeg synes den skjulte point-fordeling fungerer rimelig godt. Når man altså ikke sidder og tæller skidtet. For det kan bevare spændingen til det sidste. I modsætning til f.eks. Die Macher, hvor man måske gætter forkert m.h.t. hvem der er foran, og derfor kommer til at slå på en der slet ikke er i front. Man kan også opleve lidt af det i PR, men slet ikke i ligeså udtalt grad. De skjulte point hjælper også lidt til, at der ikke går Analysis-Paralysis i den, for så vil der uden tvivl være folk der hele tiden tæller point op - med bygninger og det hele - og så tror jeg charmen går lidt af, for så kan spillet nok hurtigt trække ud.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hall of Fame 2008 - Afgørelsen

Post by Andrea »

Stony wrote:Ja, det er svært at være utilfreds med nogen af de tre kandidater. De har alle hver deres store kvaliteter, og jeg er overbevist om at de før eller siden havner i Hall of Fame alle sammen. Det er kun et spørgsmål om hvor mange andre spil der kan "smutte ind" foran, før det endelig sker.
Arh, det ved jeg nu ikke - jeg følte mig ikke kaldet til at stemme på nogen af dem ;)
Jeg kan sagtens se, hvorfor spillene appellerer til folk, men personligt kan jeg ikke fordrage Settlers, og Puerto Rico var udmærket men ikke en skelsættende oplevelse. Magic har jeg aldrig brudt mig om (pga. collectible-delen), men skulle jeg have stemt, ville det nok have været på Magic, eftersom det virker som det mest interessante ud fra de andre parametre, jeg vælger spil ud fra.
Post Reply