Guldbrikken - en ny pris til danske brætspil

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Guldbrikken - en ny pris til danske brætspil

Post by akwlinka »

i går, Onsdag den 15. april, var jeg i radioen i DR P1 kulturnyt, for at tale om brætspil.

Sammen med værten Tore Leifert, fik jeg spillet et spil Ticket to Ride, mens vi fik talt om brætspil i danmark, hvorfor jeg spiller, hvad der gør et spil gode, og lanceringen af Guldbrikken.

Indslaget var ret langt og strakte sig over det meste af udsendelsen.

Det var ret sjovt at bruge et visuelt redskab i et audio medie.

Udsendelsen kan potcastes, hvis der er nogen der ikke skulle have hørt det live. Ha ha.
Image
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Re: Guldbrikken - en ny pris til danske brætspil

Post by Erik Mejer Hansen »

Lille rettelse:
http://www.guldbrikken.dk/hvem.html står butikken "boardgame.dk".
burde det være boardgamer.dk?
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Guldbrikken - en ny pris til danske brætspil

Post by Frouvne »

Nu er deadline for indlevering af spil overskredet. Er det sådan, at der er nogen, der kan afsløre noget som helst om hvorvidt der fra producenternes side er blevet bakket op omkring initiativet via indsendelse af spil til bedømmelse?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Guldbrikken - en ny pris til danske brætspil

Post by Larsine »

30/05/2009
Stor tilmelding!
Vi er pt. oppe på 24 tilmelde spil.
Lars
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Guldbrikken - en ny pris til danske brætspil

Post by Frouvne »

Larsine wrote:
30/05/2009
Stor tilmelding!
Vi er pt. oppe på 24 tilmelde spil.
Lars
Dejligt at høre, at der er opbakning omkring projektet! Spændende at se hvilke titler der kommer til at vinde priserne.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Guldbrikken - en ny pris til danske brætspil

Post by Mik »

Frouvne wrote:Spændende at se hvilke titler der kommer til at vinde priserne.
Spændende at se hvilke spil der er tilmeldt.
Image
Rasmus Hviid
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 76
Joined: Tue Jun 26, 2007 8:52 am
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Guldbrikken - en ny pris til danske brætspil

Post by Rasmus Hviid »

Så har vi offentliggjort de deltagende spil på http://www.guldbrikken.dk, men for de dovne er her listen:

• WiseMan
• Transigo
• Puzzlewar
• Monopoly City
• Trivial Pursuit Deluxe
• Klickado
• Heckmeck
• Roqfort
• Kaleidoskop
• Colour Code
• Hide & Seek Pirates
• Camouflage
• Roadblock
• Eclipse
• BW Kompakt
• BW Underholdning
• BW Musik
• BW Sport
• BW Plus
• SuperMark
• Black Stories
• Pixo
• Vild med Dyr
• Opus-Dei: Existence after Religion
Københavns Brætspilsklub: http://www.strategispil.dk
Jurymedlem for Guldbrikken
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Guldbrikken - en ny pris til danske brætspil

Post by Frouvne »

Mik wrote:
Frouvne wrote:Spændende at se hvilke titler der kommer til at vinde priserne.
Spændende at se hvilke spil der er tilmeldt.
Ja, i første omgang er det naturligvis det, der er interessant. Og i mine øjne er det et noget skuffende felt, der skal kæmpe om priserne - omend det måske ikke er så overraskende, at dem der er interesseret i at tilmelde sig i første omgang er dem, der i forvejen kæmper om markedsandelene.
frouvne, administrator

Image
Rasmus Hviid
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 76
Joined: Tue Jun 26, 2007 8:52 am
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Guldbrikken - en ny pris til danske brætspil

Post by Rasmus Hviid »

Jeg medgiver gerne at de spil der deltager i år, nok ikke er dem der bliver spillet mest blandt German Games' brugere. Umiddelbart opfatter vi i juryen det nu som ganske pænt at der er 24 spil der deltager i år, og regner da med at der er endnu flere med næste år.

I juryen sidder der folk med god indsigt i hvad der rører sig på spilfronten, så jeg er sikker på, at juryen har et par kandidater til Juryens specialpris, som godt kan kåres blandt ikke-indsendte spil.
Københavns Brætspilsklub: http://www.strategispil.dk
Jurymedlem for Guldbrikken
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Guldbrikken - en ny pris til danske brætspil

Post by Helle »

Rasmus Hviid wrote:Jeg medgiver gerne at de spil der deltager i år, nok ikke er dem der bliver spillet mest blandt German Games' brugere. Umiddelbart opfatter vi i juryen det nu som ganske pænt at der er 24 spil der deltager i år, og regner da med at der er endnu flere med næste år.

I juryen sidder der folk med god indsigt i hvad der rører sig på spilfronten, så jeg er sikker på, at juryen har et par kandidater til Juryens specialpris, som godt kan kåres blandt ikke-indsendte spil.
Men Rasmus, selvfølgelig er det positivt, at der er mange tilmeldte spil, og selvfølgelig (set fra min optik) dur det ikke, at vi kun har store langvarige spil på 4 timer, som kandidater, hvis meningen med prisen er, at den 'almindelige' befolkning skal få øjenene op for, hvad brætspil er ... men jeg havde nok også tænkt, at der måske ikke skulle være 8 forskellige udgaver (eller hvormange det nu er) udgaver af Besserwizzer ...
Rasmus Hviid
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 76
Joined: Tue Jun 26, 2007 8:52 am
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Guldbrikken - en ny pris til danske brætspil

Post by Rasmus Hviid »

Helle wrote:
Rasmus Hviid wrote:Jeg medgiver gerne at de spil der deltager i år, nok ikke er dem der bliver spillet mest blandt German Games' brugere. Umiddelbart opfatter vi i juryen det nu som ganske pænt at der er 24 spil der deltager i år, og regner da med at der er endnu flere med næste år.

I juryen sidder der folk med god indsigt i hvad der rører sig på spilfronten, så jeg er sikker på, at juryen har et par kandidater til Juryens specialpris, som godt kan kåres blandt ikke-indsendte spil.
Men Rasmus, selvfølgelig er det positivt, at der er mange tilmeldte spil, og selvfølgelig (set fra min optik) dur det ikke, at vi kun har store langvarige spil på 4 timer, som kandidater, hvis meningen med prisen er, at den 'almindelige' befolkning skal få øjenene op for, hvad brætspil er ... men jeg havde nok også tænkt, at der måske ikke skulle være 8 forskellige udgaver (eller hvormange det nu er) udgaver af Besserwizzer ...
Hej Helle

Nu er det første år prisen skal uddeles, og jeg er ganske sikker på at de firmaer der har deltager i år selvfølgelig evaluerer på hvor mange og hvilke spil de ønsker at have med i processen næste år. Når det er sagt, blander juryen selvfølgelig sig ikke i hvilke eller hvor mange spil firmaerne ønsker at tilmelde, såfremt de lever op til reglerne og betaler deltagergebyret samt afleverer 6 anmeldereksemplarer.

Som du selv er inde på, er målgruppen lidt bredere end brugerne af forum her, hvilket selvfølgelig også kan aflæses på hvilke spil der er tilmeldt. Jeg mener selvfølgelig at det med de ”briller” man skal se på Guldbrikken med, og i den henseende mener jeg at vi er kommet godt fra start.
Københavns Brætspilsklub: http://www.strategispil.dk
Jurymedlem for Guldbrikken
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Guldbrikken - en ny pris til danske brætspil

Post by Mik »

Jeg er blot yderst taknemmelig for at det ikke er mig der skal teste hele denne samling spil. :roll:
Mit bud på en vinder er iøvrigt Heckmeck eller Roqfort 8)
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Guldbrikken - en ny pris til danske brætspil

Post by Helle »

Rasmus Hviid wrote:
Helle wrote:
Rasmus Hviid wrote:Jeg medgiver gerne at de spil der deltager i år, nok ikke er dem der bliver spillet mest blandt German Games' brugere. Umiddelbart opfatter vi i juryen det nu som ganske pænt at der er 24 spil der deltager i år, og regner da med at der er endnu flere med næste år.

I juryen sidder der folk med god indsigt i hvad der rører sig på spilfronten, så jeg er sikker på, at juryen har et par kandidater til Juryens specialpris, som godt kan kåres blandt ikke-indsendte spil.
Men Rasmus, selvfølgelig er det positivt, at der er mange tilmeldte spil, og selvfølgelig (set fra min optik) dur det ikke, at vi kun har store langvarige spil på 4 timer, som kandidater, hvis meningen med prisen er, at den 'almindelige' befolkning skal få øjenene op for, hvad brætspil er ... men jeg havde nok også tænkt, at der måske ikke skulle være 8 forskellige udgaver (eller hvormange det nu er) udgaver af Besserwizzer ...
Hej Helle

Nu er det første år prisen skal uddeles, og jeg er ganske sikker på at de firmaer der har deltager i år selvfølgelig evaluerer på hvor mange og hvilke spil de ønsker at have med i processen næste år. Når det er sagt, blander juryen selvfølgelig sig ikke i hvilke eller hvor mange spil firmaerne ønsker at tilmelde, såfremt de lever op til reglerne og betaler deltagergebyret samt afleverer 6 anmeldereksemplarer.

Som du selv er inde på, er målgruppen lidt bredere end brugerne af forum her, hvilket selvfølgelig også kan aflæses på hvilke spil der er tilmeldt. Jeg mener selvfølgelig at det med de ”briller” man skal se på Guldbrikken med, og i den henseende mener jeg at vi er kommet godt fra start.
Jamen, Rasmus, jeg er jo enig i det du skriver, og jeg håber klart ikke, at du læser det anderledes ... men det er klart, at jeg selvfølgelig gerne ser en udvikling i typen af spil over tid, men som jeg også skriver, så tænker jeg jo netop ting i den lettere genre (min favoritgenre på omkring 1 time :D ).

Men er der nogle begrænsninger på, hvem der kan tilmelde spil?
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Guldbrikken - en ny pris til danske brætspil

Post by Jens_Hoppe »

Man kan jo håbe, at hvis resultatet af at vinde Guldbrikken i år faktisk giver et positivt resultat for de vindende firmaer (salg, omtale), vil det give andre firmaer et større encitement til at tilmelde flere spil til næste år.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Rasmus Hviid
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 76
Joined: Tue Jun 26, 2007 8:52 am
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Guldbrikken - en ny pris til danske brætspil

Post by Rasmus Hviid »

Helle wrote:
Rasmus Hviid wrote:
Helle wrote:
Hej Helle

Nu er det første år prisen skal uddeles, og jeg er ganske sikker på at de firmaer der har deltager i år selvfølgelig evaluerer på hvor mange og hvilke spil de ønsker at have med i processen næste år. Når det er sagt, blander juryen selvfølgelig sig ikke i hvilke eller hvor mange spil firmaerne ønsker at tilmelde, såfremt de lever op til reglerne og betaler deltagergebyret samt afleverer 6 anmeldereksemplarer.

Som du selv er inde på, er målgruppen lidt bredere end brugerne af forum her, hvilket selvfølgelig også kan aflæses på hvilke spil der er tilmeldt. Jeg mener selvfølgelig at det med de ”briller” man skal se på Guldbrikken med, og i den henseende mener jeg at vi er kommet godt fra start.
Jamen, Rasmus, jeg er jo enig i det du skriver, og jeg håber klart ikke, at du læser det anderledes ... men det er klart, at jeg selvfølgelig gerne ser en udvikling i typen af spil over tid, men som jeg også skriver, så tænker jeg jo netop ting i den lettere genre (min favoritgenre på omkring 1 time :D ).

Men er der nogle begrænsninger på, hvem der kan tilmelde spil?
Hej Helle
Jeg læser nu ikke dine indlæg som stærkt kritiske, og det er også helt fint at spørge ind til processen samt have meninger om den. :wink:

Mht. hvem der kan indstille spil er det spiludviklerne/producenterne, hvilket er meget naturligt da der skal betales for deltagelse samt stilles med anmeldereksemplarer.

Kravene er:
Brætspilspil, kortspil eller sociale spil som er eller bliver lanceret i 2009, men spil, der udkom i 2008 kan også deltage. Ligeså kan relanceringer af klassiske spil deltage såfremt, der er sket betydelige ændringer i spillet. Dette afgører juryen suverænt.

Alle spil skal være spilbare og komplette, hvorved prototyper på spil ikke godtages.

Hver distributør eller spiludvikler kan indsende et ubegrænset antal spil til Guldbrikken 2009.

Et yderligere krav er, at spillet skal have en dansk distributionskanal eller bevis på aftale om distribution, så spillet er på det danske marked senest 1. oktober 2009
Københavns Brætspilsklub: http://www.strategispil.dk
Jurymedlem for Guldbrikken
Post Reply